05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۲۲۸2306

فرهنگ و هنر شوش سال 1396 را بدون « کیان ، صفارزاده و عبداللهی» شروع می کند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

سال 1395 با تمام فراز و نشیب هایش فردا روز دوشنبه 30 اسفند جای خود را به سال 1396 می دهد ، اما این سال برای فرهنگ و هنری شوش تلخی هایی را داشت .

به گزارش شوش نیوز ، تئاتر شوش در دوران 8 سال دفاع مقدس سه شهید را تقدیم به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد ؛ « شهید علی آلیگرد ـ شهید حشمت صالحی و شهید مرتضی معتمد سگوندی » . شهدایی که حتی بین هنرمندان گمنام ماندند و تا کنون یادواره ی برای آن ها برگزار نشده و سالی یک روز آن هم در روز جهانی تئاتر ، اشاره ای به آنها می شود .

در سال های قبل نیز انجمن نمایش شوش عزیزانی نظیر « زنده غلامحسین شیرک ـ زنده یاد غلامعلی پورطالب ـ زنده یاد علی سیفی ـ زنده یاد جعفر طالبی ـ زنده یاد مهرداد براتی ـ زنده یاد منصور بالویی ـ زنده یاد شمسعلی داودی ـ  زنده یاد علی ظهرابی  ـ زنده یاد بهمن عیوق ، زنده یاد حمیدمهرآرا و.... » را یکی پاز یگری ازدست داد ، زنده یاد بهمن عیوق طی 4 سال متوالی خدمت قابل توجهی برای تئاتر شوش انجام داد و زنده یاد حمید مهرآرا که از هم دوره های استاد سید جلال حسینی است سال ها برای تئاتر شوش خاک صحنه خود و مور بی مهری قرار گرفت تا این که  برای ادامه ی کار به تهران رفت و در آنجا پس از این که دارفانی را وداع گفت در قطعه ی هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپاری شد و از این جمع هم به جز یک بار که یادی از زنده یاد جعفر طالبی شد ، هیچ مراسم برای این خفتگان در خاک برگزار نگردید .

در سال 1395 نیز فرهنگ و هنر سه عزیز را از دست داد ، دو نفر در بخش شعر و یک نفر را در بخش تعزیه ، اما  هم انجمن شعرای فارسی زبان و هم گروه جنه الحسین (ع) سنگ تمام گذاشتند .

1 ـ جانباز 70 درصد شهید حسینقلی کیان :

شهید حسینقلی کیان علیخانی در یکم فروردین ماه سال 1332 هجری خورشیدی در شهرستان شوش دانیال(ع) دیده به جهان گشود.جانباز شهید حسینقلی کیان علیخانی در دوران هشت سال دفاع مقدس به هنگام امدادرسانی به مجروحان جنگی بر اثر اصابت ترکش توپ در شهرک بهرام از توابع بخش مرکزی شهید حسینقلی کیان علیخانی اشعاری به لهجه‌های لری و لکی  می‌سرود که اکثر آهنگسازان لرستان بر روی اشعار وی آهنگ سازی می کردند و خوانندگانی نظیر « زنده یاد رضا سقایی ـ استاد حسین فرجی ـ فضل الله صفاری و .... » این اشعار را ترانه سرایی می کردند .

این جانباز شوشی از ناحیه گلو و سمت راست بدن در دوران 8 سال دفاع مقدس  دچار مجروحیت شدید شد و سرانجام روز جمعه 4 تیرماه 1395 دار فانی را وداع گفت و در گلزار شهدای شوش به خاک سپرده شد . در حالی که سیمای مرکز استان لرستان برای این شاعرنامدار شوشی مراسم قابل توجهی را برگزار کرد ، اما نه انجمن شعر و نه انجمن موسیقی یادی از این جانباز شاعر تاکنون نداشته اند .

2 ـ زنده یاد استاد حیدر عبدالهی :

زنده یاد عبداللهی  ابتدا با مداحی کار خود با هیئات مذهبی در کوی سلمان فارسی آغاز نمود و با تأسیس گروه تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع) از وی جهت بازی در تعزیه دعوت شد و در این گروه علاوه بر بازیگری  به عنوان روایتگر نیز از وی بهره برده شد تا این که گروه جنه الحسین(ع) فعالیت خود را آغاز نمود و عبدالهی به عنوان عضو هسته ی مرکزی این گروه به عنوان روایتگر و در برخی مواقعی به عنوان بازیگردان از وجود وی استفاده شد .

زنده یاد استاد حیدر عبدالهی در روز پنجشنبه 14 مرداد1395 یعنی 16 روز پس از درگذشت شهید حسینقلی کیان از بین هنرمندان رفت . اما گروه جنه الحسین به مدیریت احمد خداددادی ـ محمد حیدری ـ محمد دیناروند و ... برای این عزیز  از دست رفته سنگ تمام گذاشتند و در روز جمعه 19 آذر 1395 نکوداشتی  در تالار نیایش برگزار نمودند .

3 ـ زنده یاد استاد محمود صفارزاده :

زنده یاد صفارزاده  از همان دوران  نوجوانی تبع شعرش گل کرد و این کار را ادامه داد تا  به عنوان یکی از شاعران نام دار شهرستان شوش و استان خوزستان  شهره یافت و با سرودن شعر پیامبر باران نامش در کشور درخشید .

وی سال ها برای تشکیل انجمن شعرا زحمات قابل توجهی را متحمل شد و با توجه به این شاگردان زیادی را پرورش داد که هنوز این شاگردان که امروز هر کدام برای خود نام و آوازه ای در استان و کشور دارند هنوز درگذشت زنده یاد صفارزاده را باور نکرده اند .

انجمن شعرای فارسی زبان و گروه تئاتر صوت الغریب  به جا و به درستی یاد و خاطره ی این استاد فقید را گرامی داشتند و بارها برای آن استاد از دست رفته همایش های بزرگ و کوچکی برگزار کردند تا این که اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با پیگیری های مرتضی حیدری آل کثیر کارشناس فرهنگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش سنگ تمام گذاشت و همایشی آبرومند با حضور جمعی از شاعران کشوری به یاد این استاد فقید برگزار نمود .

امیداست انجمن های فرهنگی و هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در سال 1396  این آرمیدگان در خاک را فراموش نکند چون اگر چنین پیش رود  نوجوانان دیگر  گذشتگان را فراموش خواهند نمود و روزی هم فرا می رسد که این نوجوانان ، سکان انجمن ها را دست می گیرند و نسل ما را بعد از مرگمان به طور کلی فراموش خواهند نمود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست