05012024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۴۱۲4352

هفتمین جلسه ی کارگاه فن بیان در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

هم زمان با سالروز «شلیک به پرواز 655 ایران ایر توسط ناو وینسنس آمریکا » هفتمین جلسه ی کارگاه فن بیان به همت انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش زیر نظر استاد کاظم شیاعی با حضور سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناس هنری این اداره در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز از ساعت 17:30 الی 20:30 شنبه 12 تیرماه1400 هفتمین جلسه ی کارگاه فن بیان با محوریت «نحوه ی درست حروف زدن» با حضور دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، محمد دیناروند کارشناس هنری ، جمعی از هنرمندان تئاتر ، شاعران و خبرنگاران زیر نظر استاد کاظم شیاعی در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری برگزار شد .

دکتر مهدی عارف در جملاتی کوتاه ضمن قدردانی از استاد کاظم شیاعی که برای این کارگاه وقت گذاشته و یک روز درمیان از اهواز به شهرستان شوش می آید و به صورت کاملا رایگان به هنرجویان فن بیان را آموزش می دهد گفت : استاد شیاعی فقط به دلیل اینکه به شهر خودش علاقه دارد دوست داشت زکات علم خود را به هنرجویان  این خطه انتقال دهد لذا پیشنهاد برگزاری این کارگاه را نمودن و ما هم استقبال کردیم و تا جایی که دست ما باز است از ایشان حمایت خواهیم کرد .


وی در ادامه با اشاره به سال « تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» یادآور شد : هر کسی از عزیزانی که قادر است در در کارهای فرهنگی و هنری از جمله  « داستان نویسی و قصه پردازی ، شعر ، بازیگری ـ کارگردانی ، نمایشنامه نویسی ، خبرنگاری و.... » کلاس برگزار کند ما استقبال می کنیم ، مکان را در اختیار مدرس کلاس قرار می دهیم و امکانات مورد نیاز را تهیه کرده و در اختیار می گذاریم ، امسال بنا به فرموده ی مقام معظم رهبری که به نام سال تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده است ، چنانچه مانعی سر راه باشد آن مانع را مرتفع خواهیم کرد و از آن کلاس ها پشتیبانی می کنم .

در ادامه استاد کاظم شیاعی به سرفصل اصلی این کلاس یعنی « نحوه ی درست صحبت کردن» اشاره کرد و گفت : اگر می خواهید ارتباطات مؤثری برقرار کنید، تسلط بر آنچه لازم است بگویید و چگونگی بیان آن، فاکتورهای مهمی هستند. هرچند یکی از عناصر ارتباط کلامی معمولا اهمیت بیش تری دارد، شیوه ی صحبت کردن. همه ی ما تا به‌حال با افرادی سَر  و  کار داشته ایم که صدای شان خیلی «دلخراش، نازک یا مصنوعی» بوده است. صحبت کردن بعضی افراد آنقدر ناخوشآیند است که پیام گوینده را کاملا خراب می کند. شما در چند قدم می توانید «کیفیت، لحن، حالت بیان و صدایتان» را بهتر کنید. فقط به دانستن «چند فوت‌و‌فن ساده و تمرین آنها »نیاز دارید.


وی در ادامه به 11 راه کار در این زمینه اشاره کرد و تصریح نمود : اول بدانید که باید شمرده صحبت کنید ؛ با هر صدا و سرعتی که صحبت می کنید، «وضوح» کلید موفقیت‌تان است. شنونده باید قادر باشد تمام کلمات را بشنود، بنابراین هر عبارت مبهمی می تواند این وضوح را از بین ببرد. درست صحبت کردن را با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید. افراد وقتی نگران هستند یا درباره ی آنچه می‌گویند تردید دارند، تمایل دارند سریع صحبت کنند. «شمرده صحبت کردن نه‌تنها فهم شنونده را از صحبت‌های شما تقویت میکند، بلکه باعث میشود مطمئن و آرام به نظر برسید.» معیاری خوب وجود دارد تا کیفیتِ سرعت صحبت‌تان را ارزیابی کنید، فرض کنید که شماره  تلفنی را می‌خوانید، فردی که گوشش با شماست، باید بتواند آن را یادداشت کند. برای تمرین سرعتِ گفتار، رشته ی بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آنها را در هوا یادداشت کنید. این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است. دوم با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید ؛ «اِاِ…، سلام به همگی…، اسم من، اِاِ…، امینه.» ، متأسفانه باید بگویم کسی به ادامه ی این سخنرانی گوش نمی کند. این مثال نشان می دهد که چگونه نداشتن اعتمادبه‌نفس به همه‌چیز لطمه می‌زند، مخصوصا به صدای‌تان. سوم منظورتان را به‌درستی بیان کنید ، نکته ی قبل در مورد اعتمادبه‌نفس موقع صحبت کردن بود و این نکته مربوط به لحنِ صحبت کردن با توجه به موضوع مورد بحث است. وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، مردم تفاوت را حس می کنند. شاید این نکته‌، بسیار لطیف و کمی نامحسوس باشد اما در حقیقت وقتی در متن تان طنین انداز شود، صدای تان قابل قبول تر و متقاعد کننده تر به نظر خواهد رسید. چهارم خودپرستی را کنار بگذارید ؛ « باید در زندگی فروتن باشید، اگر فروتن نباشید، زندگی شما را فروتن میکند » ، برای تقویت این مورد می توانید خودتان را با افرادی احاطه کنید که بهتر از شما هستند. می توانید از هم جواری با آنها درس‌های زیادی یاد بگیرید که از روش های دیگر، آموختن این درس‌ها امکان پذیر نیست و مهارت تان را ارتقا دهید. در کلاس ها و کارگاه هایی شرکت کنید که از افرادی تشکیل شده است که در حرفه شان از شما بهتر هستند. به تجربیات شان گوش کنید، ممکن است سخت باشد اما قطعا به بهتر شدن تان کمک می کند.


استاد شیاعی در ادامه افزود : پنجم با صدایتان با ملایمت رفتار کنید ؛ برخلاف یک نوازنده ی گیتار، پیانو یا طبل، به عنوان یک سخنران، ابزار کار شما بدنتان است. ببینید چطور نوازنده های حرفه ای از آلات موسیقی شان نگهداری می کنند. باوسواس آن را تمیز، از آن محافظت، قطعات شکسته اش را تعمیر و در جای خوب و راحتی از آن نگه‌داری می کنند. شما چطور با ابزار کارتان رفتار می کنید؟ برای نگه‌داری، مراقبت و حفاظت از طراوتش چه کارهایی انجام می دهید؟ تسلط بر آنچه لازم است بگویید و چگونگی بیان آن، فاکتورهای مهمی برای ارتباطات مؤثر هستند . برای حفاظت از صدای تان این نکات را رعایت کنید: نفس عمیق بکشید و با استفاده از الگوهای تنفسیِ مناسب، گام اول را در این راه محکم بردارید. «اگر به‌جای تنفسِ عمیق شکمی، از راه سینه و سطحی نفس بکشید، صدایتان ضعیفتر و وحشت‌زده به‌نظر می‌رسد، همچنین این کار میتواند باعث کشش غیرضروری تارهای صوتیتان شود.وقتی اضطراب دارید یا وحشتزده هستید شاید کمی سخت باشد یادتان بماند نفس عمیق بکشید، اما نفس‌های آرام، عمق صدایتان را بهبود میبخشد و به شما کمک میکند مطمئنتر به نظر برسید.» زیاد آب بنوشید. «سیراب نگه داشتن بدن به کیفیت صدایتان کمک بسیاری میکند.» اگر در طول روز قهوه، نوشابه یا نوشیدنی های الکی بنوشید، ممکن است تارهای صوتی تان رطوبت لازم برای تولید بهترین صدای ممکن را نداشته باشند. «تارهای صوتی باید انعطافپذیری خوبی باشند، چون با سرعت زیادی می‌لرزند.» تارهای صوتی زنان به طور متوسط ۲۰۰ بار در ثانیه می لرزند، این عدد برای مردان حدود ۱۲۰ بار در ثانیه است. با هر وعده ی غذایی، آب بنوشید. یک بطری کوچک آب را پر کنید و مرتب از آن کم کم بنوشید. شاید این مقدار آب زیاد به نظر برسد اما باید بدانید اغلب مردم کم تر از حد مورد نیازشان آب می نوشند. از فریاد زدن پرهیز کنید. «عاشقِ فریاد زدن برای تشویق تیم مورد علاقهتان هستید؟ باید بگویم قطعا این کار برای تارهای صوتیتان خوب نیست.» فریاد زدن می تواند باعث کشیده شدن آنها شود و صحبت کردن را برای تان مشکل کند. در بدترین حالت، فریاد زدن می تواند به گره های صوتی و برآمدگیِ تارهای صوتی منجر شود. حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید. یک صدای خسته، بد به‌نظر خواهد رسید. همچنین خستگی برای صدای‌تان مضر است ، زمزمه نکنید. این کار برای صدای تان مشکل ایجاد می‌کند و باعث کشیدگی تارهای صوتی تان می شود.


این استاد دانشگاه  در تکمیل بخش اول سخنان خود خاطر نشان نمود : ششمین بخش این است که حواس‌تان به وضع نشستن یا ایستادنتان باشد طرز نشستن یا ایستادن هم می تواند سخنرانی شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدای‌تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد. «اگر شانههایتان به هم نزدیک باشد و به سمت سرتان قوز داشته باشد، بخش بزرگی از قدرت بالقوهی صدای خود را از دست میدهید.» هفتم مراقب زیر و بَم صدای‌تان باشید ، «معمولا صداهایی با شیب زیاد یا خیلی زیر، به دلیل اضطراب یا عدم اطمینان گوینده به وجود میآیند.» استفاده  از شیب صحیحِ صدا به شما کمک می کند ارتباطات بهتری برقرار کنید. می توانید بهترین اوج صدای‌تان را با گفتن «آ ـ ها» پیدا کنید (همان عبارتی که به جای «بله» اوج صدای تان در هنگام صحبت کردن باید با «آ» همخوانی داشته باشد. هشتم خودتان را آماده کنید ؛ شاید باورتان نشود اما یک قهرمان دویِ سرعت المپیک، قبل از اینکه سعی کند رکورد دنیا را جا به جا کند، حداقل ۳ ساعت را صرف گرم کردن تمام اعضای بدنش می کند. راستش را بخواهید من به جایی رسیده ام که قبل از پیاده روی حتما باید بدنم را گرم کنم، وگرنه عضلات پشت پایم به شدت درد می گیرند . داشتن آمادگی یک ضرورت است. هر روز صبح را با گرم کردن صدای تان شروع کنید. عضلات صورت تان را بکشید. برنامه های تان را به ترتیب اجرا کنید. یکی از تمرین‌هایی که برای گرم کردن تارهای صوتی می توانید انجام دهید ارتعاش لب‌ها با عبور هوا از بین آنهاست (برای آشنایی با این تمرین ویدئوهای Lip Roll را در اینترنت جستجو کنید.) ماهیچه‌های گردن تان را شُل کنید. تمرین های تنفسی تان را انجام دهید. حتی اگر زمانی برای گرم کردن صدای تان صرف نمی کنید، هر روز صبح ۵ دقیقه را به آماده کردن صدای‌تان اختصاص دهید. این تکنیک برای صدای تان به‌طور شگفت انگیزی خوب و برای سلامتی‌تان مفید است. گر هنوز فکر می کنید این ترفند احمقانه است، نهم «بدون آمادگی خواندن» را شروع کنید در موسیقی، به توانایی خواندن یک برگه ی موسیقی (که تا به حال آن را ندیده اید) و نواختن آن به وسیله ی آلت موسیقی، «بداهه‌نوازی» می گویند. رای سخنرانی های طولانی یا پروژه های بزرگ مثل صداگذاری کتاب های صوتی یا ویدئوهای آموزشی، ممکن است وقت تان برای چندین‌بار روخوانی متن، قبل از شروع کار تلف شود، بدون اینکه نیازی به این کار باشد. به جای آن می‌توانید تمرین کنید هنگامی که برای بار اول متنی را می‌خوانید، آن را خوب بیان کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا دهان و چشم های‌تان هماهنگ شوند اما این مهارت به‌خوبی با گام بعدی که از آن صحبت خواهیم کرد در ارتباط است.


استاد کاظم شیاعی افزود : دهمین نکته همیشه تمرین کنید ؛ «در مورد تمرین کردن صحبت می کنیم؟» با اینکه دیگران بارها و بارها اهمیت تمرین را برای نتیجه دادن کارها توضیح داده‌اند. بله، ما هم در مورد تمرین کردن صحبت می کنیم. بهترین هنرمندان دوبله می توانند هزاران کلمه را بدون ارتکاب اشتباه بیان کنند، اما برای به‌دست آوردن این مهارت، سال‌ها زمان لازم است. تمرین باعث از بین بردن نواقص می شود و صداپیشه ها از این راه به موفقیت می‌رسند. خیلی‌زود روی غلتک می افتید و خواندن و گفتارتان به‌هم‌ پیوسته و بدون اشتباه می شود. به این ترتیب در وقت تان صرفه جویی، در کارتان پیشرفت و از مهارت تان سود کسب می کنید. یاردهم آرام باشید ؛ شاید این آخرین نکته باشد اما مهم ترین مسئله است. چرا؟ چون اگر تازه کار هستید، هر یک از سخنرانی ها یا آزمون ها می‌تواند برای تان به آخرین‌شان هم تبدیل شود. پس همه چیز به این چنددقیقه یا حتی چندثانیه بستگی دارد و این موضوع می تواند شما را نگران کند. عمیق نفس بکشید و لبخندی بزنید (که می توانید صدایش را از طریق بلندگو بشنوید). به توانایی های خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید فرقی ندارد چه اتفاقی می افتد، مهم این است که شما به بهترین شکل تلاش کرده اید.

 

وی در ادامه به معایب نداشتن فن بیان قوی اشاره کرد و گفت : متاسفانه به علت آموزش ندیدن افراد، این مهارت در اکثر آنها نیاز به تقویت کردن دارد؛ حال تصور کنید فردی را که فن بیان و سخنوری خوبی ندارد و در خوب صحبت کردن و ارتباط درست برقرار کردن مشکل دارد، توان صحبت کردن در جمع را ندارد، از کلمات مناسب برای انتقال مفهموم مدنظر خود استفاده نمی کند، با دیگران سخت ارتباط برقرار می کند و مشکلاتی از این قبیل؛ بدون شک این فرد در زندگی شخصی و کاری خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد از جمله « در زندگی شخصی خود به دلیل عدم ارتباط مناسب با اطرافیان به سوء تفاهم های بسیار و کدورت های زیادی برخواهد خورد و حال خوب زندگی را از او خواهد گرفت. ـ در زندگی اجتماعی به علت عدم ارتباط مناسب با دیگران نمی تواند از خود دفاع کند و به راحتی می‌توانند حق او را بخورند. ـ اعتماد به نفس او به شدت پایین خواهد آمد و در خیلی از مسائل به موفقیت نخواهد رسید. ـ بسیاری از موقعیت های شغلی با درآمد خوب را به علت عدم ارتباط با دیگران و مطرح نکردن خود از دست خواهد داد. ـ به علت ضعف در ارتباط گیری دوستان کمی خواهد داشت و بیشتر اوقات در تنهایی و گوشه گیری به سر خواهد برد. و بسیاری مشکلات دیگر که حتی نام بردنشان زمان بسیار زیادی از ما خواهد گرفت.» اما اگر از آن روی سکه به ماجرا نگاه کنیم، داشتن فن بیان قدرتمند و حرفه ای به قدری تأثیرات مثبت زیادی دارد که می‌توان درباره آن یک مقاله جداگانه نوشت! در کلیپ زیر که بخشی از دوره استاد برتر است به برخی از کاربردها و مزایای فن بیان حرفه ای پرداخته می‌شود که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را هم مشاهده کنید.

 

شیاعی در ادامه به حوزه های مختلف فن بیان اشاره کرد و اظهار داشت : فن بیان شامل چندین حوزه مختلف است که در هر یک از این حوزه ها، تمرینات و آموزش های خاص آن وجود دارد که با انجام آن ها بدون شک فن بیان شما به میزان قابل توجهی بهبود پیدا خواهد کرد. در اینجا فن بیان را در 3 حوزه اصلی دسته بندی می کنیم: 1 ) ـ زبان بدن : زبان بدن گاهی از هزاران کلمه گویا تر و واضح تر است! به همین دلیل است که برای داشتن یک فن بیان خوب باید به این حوزه توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشید. اگر حرف شما با حرکات بدنی شما در تضاد باشد، قطعاً اثربخشی آن کاهش پیدا خواهد کرد و مخاطب نیز علاقه ای به شنیدن صحبت‌های شما نشان نخواهد داد. در واقع شما با زبان بدن خود این مطلب را به مخاطب بیان می کنید که من به تو اعتماد دارم یا ندارم، تو را قبول دارم یا ندارم، تو آدم خوبی هستی یا نیستی و… پیام های بسیار دیگری هم می توانید به دیگران به وسیله زبان بدنتان انتقال دهید. به همین دلیل است که برروی تقویت این حوزه اصرار داریم و آن را یکی از اصول بسیار تاثیر گذار و قوی برای تقویت مهارت های فن بیان می دانیم. تقویت این مهارت هم کار چندان سختی نیست؛ با کمی مطالعه و وقت صرف کردن بدون شک می توانید مهارت های خود را در این حوزه بهبود بخشید. 2 ) ـ فن بیان و صداسازی : میزان بلندی صدا، لحن بیان، نوع و شیوه تلفظ کلمات همگی عواملی هستند که صحبت های شما را جذاب می کنند و یا بالعکس، می توانند به طور کامل جذابیت آنها را از بین ببرند. این که شما می توانید کلمات را درست و صحیح ادا کنید، بدون شک موجب می‌شود مخاطب شما احساس بهتری هنگام صحبت با شما داشته باشد، زیرا بهتر متوجه صحبت های شما می شود. اگر دقت کرده باشید مشکل بسیاری از افراد این است که نحوه صحیح تلفظ کلمات را نمی دانند؛ به همین علت گاهی سایرین متوجه صحبت‌های آنها نمی شوند و به طور کل از ادامه هم صحبتی با آنها منصرف می شوند. میزان بلندی و کوتاهی صدا نیز از عوامل بسیار مهم در ارائه سخنرانی محسوب می‌شود. اگر صدای شما بیش از حد بلند باشد، بدون شک بعد از گذشت مدت زمانی مخاطب شما دچار احساس سردرد خواهد شد و دیگر حوصله شنیدن ادامه صحبت‌های شما را ندارد و اگر صدای شما بیش از حد نیز کوتاه باشد، مخاطب احساس خواب آلودگی و خستگی خواهد داشت. بنابراین هر کدام از این عوامل اگر درست استفاده نشوند می‌توانند عوامل دافعه در سخنرانی شما باشد. حال باید به این نکته دقت کنیم که برای رفع این مشکل چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. بسیار ساده است، تنها نیاز این است که شما آموزش ببینید که چه زمانی صدای خود را بالا ببرید و یا چه زمانی صدای خود را پایین بیاوریم. 3 ) ـ دایره واژگان و بداهه گویی : کسانی که از دایره واژگان بالایی برخوردار هستند، اغلب در استفاده از کلمات دچار مشکل نمی شوند و می توانند در هر موقعیتی متناسب با همان شرایط جمله بندی های خوبی را ارائه دهند و صحبت کنند. بنابراین فردی که خواهان تقویت مهارت فن بیان خود است، باید این نکته را بداند که دایره واژگان یکی از نکات اثرگذار در بیان شماست و دیگر کسانی که دایره واژگان خوبی دارند معمولاً بداهه گویان قوی هستند. آنها می‌توانند در هر لحظه به سرعت کلمات را در ذهن خود کنار هم بچینند و جمله‌ای را بر زبان بیاورند. به همین علت است که بداهه گویی در وجود آنها بیشتر از سایرین به چشم می‌خورد که دایره واژگان مناسبی ندارد و معمولاً زمانی که می‌خواهد صحبت کند چند لحظه مکث می کند تا بتواند کلمات را کنار هم بچیند و حرفی برای گفتن داشته باشد. بنابراین باید به تقویت دایره واژگان خود و گسترده کردن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

استاد کاظم شیاعی در بحش پایانی این جلسه به تکنیک های تقویت فن بیان اشاره کرد و یادآور شد : پس از این که مهارت فن بیان را از جهات مختلف با یکدیگر بررسی کردیم، زمان آن رسیده که برخی تکنیک های را برای شما نام ببریم که بتوانید با استفاده از آن ها، فن بیان خود را به طور فوق العاده ای افزایش دهید.1 ) ـ خود را به طور مرتب در معرض صحبت قرار دهید حتماً دقت کرده اید کسانی که به رشته بدن سازی می‌روند را توصیه به کار کردن روی بدنشان می کنند. به این شکل که مثلاً اگر می خواهید بازوی بزرگ و قدرتمندی داشه باشید، باید مدام از این عضو بدن کار بکشید و به طور مستمر وزنه بزنید تا به شکل دلخواه شما برسد. مهارت خوب صحبت کردن هم از این قاعده مستثنی نیست. شما باید از این عضو بدنتان بیشتر کار بکشید، مدام خودتان را در معرض صحبت کردن قرار دهید و شک نکنید تمرین مهم در کنار یادگیری مهارت های دیگر سخنرانی و فن بیان همین صحبت کردن مداوم است. ولی متأسفانه ما به علت ترسی که داریم که شاید نتوانیم خوب صحبت کنیم و مورد تمسخر واقع شویم، همیشه کمتر از دیگران صحبت کرده و به همین علت هم روز به روز کیفیت صحبت کردن ما ضعیف تر شده، بدون آنکه خودمان متوجه قضیه شویم. پس تنها راه مقابله با این ترس ، خود را در معرض سخنرانی قرار دادن است؛ به این شکل ترس شما بر اثر مرور زمان از بین می رود. 2 ) ـ صدای رسا داشته باشید  همان طور که در بخش قبل نیز گفتیم، داشتن صدای رسا و واضح، می‌تواند میزان اثرگذاری صحبت های شما را به شدت افزایش دهد و مطالب را بهتر به دیگران انتقال دهد. به نظر شما، آیا فردی که با ریتم کند صحیت می‌کند و ولوم صدایش هم بسیار پایین است، آیا می‌تواند مطالب را به خوبی انتقال دهد؟ اصلاً می‌تواند با دیگران ارتباط درستی برقرار کند؟ جواب مسلماً منفی است. چرا که فرد مقابل او آنقدر حس و حال ندارد که بخواهد به مطالب او گوش دهد! بلند و رسا صحبت کردن به شدت در جذابیت صحبت های شما تاثیرگذار است و می‌تواند از بی حوصلگی فرد مقابل جلوگیری کند. البته منظورم از بلند صحبت کردن این نیست که طوری صحبت کنید که طرف مقابل از صدایتان اذیت شود و از شما دوری کند! بلکه منظورم این است که حداقل صدایی داشته باشید که تمام توجه شنونده را به شما جلب کند و بتواند تاثیر مثبتی روی او بگذارد. 3 ) ـ محکم و با اطمینان صحبت کنید زمانی که خودتان به صحبت های خود به خوبی اطمینان داشته باشید و باور داشته باشید که حرف هایتان کاملاً درست هستند، قطعاً میزان تاثیرگذاری کلام شما هم بیشتر خواهد بود. یکی از  کاربردهای بسیار عالی محکم و با اطمینان صحبت کردن تاثیر گزاری بیشتر و جذب بهتر مخاطب می باشد و در نهایت اطمینان بیشتر به کلام ما می باشد. در زندگی روزمره نیز همین طور است؛ اگر می‌خواهید فردی را متقاعد کنید، یا اصلاً در حال صحبت کردن با فرد دیگری هستید و می‌خواهید تاثیر صحبت های شما بیشتر باشد، باید با اطمینان و محکم صحبت کنید.4 ) ـ از تیکه کلام ها استفاده نکنید ؛ تیکه کلام یعنی استفاده مکرر از صدا یا کلماتی در گفتار که باعث زیبا نبودن و تاثیرگذاری کمتر می‌شود. کلماتی مانند “اِ…..، مثلاً، درواقع، اوووووم و…” از رایج ترین تیکه کلام ها هستند که احتمالاً خود شما هم از آن ها زیاد استفاده می‌کنید. به این تیکه کلام ها در اصطلاح “جا پر کن” هم می‌گویند. چرا که معمولاً زمانی به کار می‌روند که ذهن ما کلمه ای پیدا نمی‌کند و در حال جستجو برای پیدا کردن کلمه بعدی است که باید بر زبان بیاورد. پس برای پر کردن این زمان خالی، باید کلمه ای را جایگزین آن کند تا سکوت به وجود نیاید. شاید در نگاه اول این اتفاق، اتفاق خوبی به نظر بیاید، اما اگر کمی بیشتر به آن دقت کنیم، متوجه می‌شویم که نه تنها تیکه کلام ها برای ما مفید نیستند، بلکه تکرار زیاد از آن ها حوصله شنونده را هم سر می‌برد و ممکن است باعث ناراحتی و عصبانیت او شود. پس حتماً برای جذاب تر شدن صحبت ها و سخنرانی های خود، باید این تیکه کلام ها را حذف کنید. برای از بین بردن تیکه کلام، می‌توانید از راه های زیر استفاده کنید:« ضبط کردن صدای خود و آنالیز اینکه چه زمانی از تیکه کلام ها استفاده می کنید ـ مکث کردن به جای استفاده از کلمات جا پر کن ها ـ عجله نکردن در صحبت و از قبل آماده بودن و..... »


برخی از هنرجویان به صلاحدید استاد کاظم شیاعی جملات بلندی را یک نفس قرائت کرده و در مورد گفته های این هنرجویان نقد و بررسی به عمل آمد ضمن اینکه  استاد این کلاس برای هفته ی آینده از هنرجویان خواست تا به صلاحدید خود متنی را انتخاب و هر کدام به مدت پنج دقیقه سخنرانی کنند .


 

شایان ذکر است در هفتمین جلسه ی کارگاه فن بیان «قاسم لطیف ـ شایان خنیفر ـ احمد معین ـ فاسم چعباوی ـ علی بهادری زاده ـ محمد فروتن ـ حسین دیناروند ـ روح الله بسحاق ـ محمد بهرامی آسترکی ـ مصطفی رحیم خانی ـ مجید معین  ـ محمد نصرالهی ـ فاطمه آل کثیر ـ هدی لطیفی ـ سیده مینا موسوی ـ زهرا حیدری نیا ـ زینب مرتضوی ـ پروانه مرادی ـ لیلا دیناروند و فاطمه دریکوند » به عنوان هنرجو داشتند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست