05052024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۰۱۰۷4723

نکاتی در مورد برگزاری انتخابات گروه تئاتر اندیشه

به قلم ـ عباس کرم الهی

قرار است با یاری ، پشتیبانی ، همیاری و مساعدت کارشناسان هنری و فرهنگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش دانیال(ع) ، ساعت 16 روز جمعه 19 فروردین ماه1401 مصادف با 6 ماه رمضان 1443هجری قمری « سالروز ضرب سکه ی طلا به نام ثامن الحجج حضرت امام رضا(ع) » و برابر با 8 آوریل 2020 میلادی ، پنجمین دوره ی انتخابات هیئت مدیره و بازرسان گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش دانیال(ع) در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شود .

در دوره ی چهارم که انتخابات در همین محل برگزار شده بود محمد دیناروند کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش  گفته بود : « شهرستان شوش در مجموع 15 گروه رسمی و غیر رسمی دارد که در این میان با پیگیری های به عمل آمده از مرکز هنرهای نمایشی سایت استقرار گروه های نمایش « آپادانا ، اندیشه ، بچه های ایرونی ، سایه سار ، سنتی ، جنت الحسین، صورت الغریب و مهتاب»به نشانیwww.esteghrar.ir مراجعه و ثبت نام نموده و پس از گذراندن مراحل قانونی از دفتر هماهنگی تئاتر استان های ورزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ پروانه ی رسمی نمایش اخذ نمودند ولی در این میان گروه تئاتر اندیشه تنها گروهی است که به دریافت این پروانه بسنده نکرد و با مراجعه به واحد ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری اداره ی ثبت اسناد و املاک موفق شد با دریافت شماره ی ثبت66 کار خود را کامل کند و از مزایایی نظیر « تشکیل کلاس های آموزش بازیگری و کارگردانی ویژه ی اعضای خود ـ انتشار خبرنامه ی داخلی ، برگزاری مجمع های عادی و فوق العاده  و حتی برگزاری جشنواره ی داخلی بین بازیگران خود » بهره مند شود . و بر اساس همین اساسنامه ایی که به ثبت رسیده و داری شناسه ی ملی است هر دو سال یک بار مجمع عمومی تشکیل می دهد و از بین داوطلبین اعضا با انتخاب 7 نفر به عنوان «هیئت مدیره » و دو نفر به عنوان «بازرس» سرنوشت گروه به این عزیزان می سپارند تا در زمینه های آموزش ، برگزاری جلسات و تولید نمایش فعالیت داشته باشند .

 

عباس کرم الهی مدیر و سرپرست گروه تئاتر اندیشه ضمن قدردانی و سپاس از اعضایی که احساس مسئولیت کردند و با داوطلب شدن قصد دارند در صورت موفقیت برنامه های جدیدی برای پیشبرد کار در دستور کار قرار دهند ، به این عزیزان باید نکاتی را عرض کنم تا در آینده کسی مرا مورد مأخذه قرار ندهد که چرا روز اول به این نکات اشاره نکردید .

اولین نکته ی که به نظر من بسیار مهم و حیاتی است « عشق و علاقه » می باشد . عشق و علاقه به این حرفه با هیچ چیز دیگه ای قابل قیاس نیست ، چون نمی شود حس و لذتش رو توصیف کرد،به شخصه وقتی روی صحنه ی تئاتر می رود دیگر عباس کرم الهی نیستم و آن شخصیتی هستم که در قالب آن فرو رفته ام ، تئاتر یک جهانی پر از انرژی همراه با حس ، آرامش و خلاقیت استو من این را خیلی دوست دارم ، آنقدر برایم ارزشمند است که اگر هم زمان بگویند قرار است «شهرآورد تهران » برگزار شود من بازی در تئاتر را ترجیح می دهم ؛ این یعنی عشق و علاقه و وقتی قصد و همت کرده ای که وارد این عرصه شوی فرموده ی حضرت آیت العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی »را به یاد آور که می فرماید: «تئاتر منبر است بلکه فراتر از منبر» این یعنی «از این منبر علی ، علی گونه‌ها استفاده کنید و نه همانند معاویه های زمان »

خونِ پاکِ صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌های عشق و شهادت و شرف و عزت ، سرمایه زوال‌ناپذیر آن‌گونه هنری است که باید به‌تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیباپسند طالبان جمال حق را معطر کند. تنها هنری موردقبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص)؛ اسلام ائمه‌ی هدی (ع) اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده‌ی سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده‌ی اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد و در یک‌کلام «اسلام آمریکایی» باشد.

حضرت امام خمینی(ره) می فرماید : « ساختن تئاتری که مطابق بااخلاق انسانی اسلامی باشد، زحمت دارد و هرگز در متن سینما و تئاتر نوشته‌نشده است که باید مرکز فساد باشند.»

وقتی که تئاتر اینقدر مهم و ارزشمند است که مقام معظم رهبری آن را فراتر از منبر می داند یعنی اینکه ما باید علاوه بر «عشق و علاقه» به این فکر باشید که نمایش های فاخر و ارزشی را سر لوحه ی کار خود قرار دهیم ، البته همه می دانند هر نمایشی که حرف برای گفتن دارد و تماشاگر برای دیدنش به سالن می آید مستلزم خیلی از فاکتورها می باشد به جز کار طنط و کمیک که آن هم هزینه های خاص خود را دارد ولی یک تئاتر فاخر و ارزشی چه برای اجرای عمومی در سطح شهرستان و چه برای حضور در جشنواره ها هزینه های کلانی را می طلبد « طراحی صحنه ـ طراحی نور و کاشت انواع نوع به صلاحدید کارگردان ـ طراحی و دوخت لباس ـ بیلبردها و بنرهای تبلیغاتی کار ، حمل و نقل و.... » بخشی از این هزینه ها می باشد و کسانی که به عنوان هیئت مدیره انتخاب می شوند باید برنامه داشته باشند ، راه های جذب اسپانسر برای تولید نمایش را بلد باشند ، بدانند مدیر تولید و تهیه کننده کیست و چه حمایت هایی می تواند از تولید نمایش داشته باشد .

از طرفی باید در حین کار توانایی های خود را به چالش بکشیم آیا می توانیم؟ آیا توانش را داریم که به این مهم دست یابیم ؟ افراد خیر که این روزها بین هنرمندان به عنوان حامیان فرهنگی معروف هستند را با فرهنگ سازی می توانیم به طرف کارهای هنری سوق دهیم ، مسجد ساختن خوب است ، احداث درمانگاه امری پسندیده است ، ساخت زمین چمن فوتبال آرزوی هر ورزشکاری است اما وقتی مقام معظم رهبری می فرماید : « تئاتر منبر است بلکه فراتر از آن » یعنی تئاتر در اجرای نمایش نسبت به سخترانی بر روی منبر تأثیرگذارتر است » اگر این را بین خیرین بتوانیم فرهنگ سازی کنیم قطعا  روند رو به رشد تئاتر کهن شهر ایران زمین را خواهیم دید .

نکته ی آخر امشب با اعضای پیوسته و وابسته است ؛ آنهایی که می خواهند رأی بدهند ، سعی کنید 7 نفر دلسوز و عاشق به تئاتر را از بین داوطلبین شناسایی کنید کورکورانه و صرفا برای آشنا بودن و قوم خویشی رأی ندهید چون 7 نفر انتخاب می شوند که ممکن است هر کس سازی برای خود بزنند واز طرفی ممکن است برنامه ی راهبردی برای گروه نداشته باشند ، بیایید با شناخت قبلی  ، کارنامه ی هنری تک به تک داوطلبین را مورد ارزیابی قرار دهیم و آنهایی که هم برنامه دارند ، هم مرد عمل هستند و هم دید و سابقه ی هنری رارند را انتخاب کنیم که خیالمان راحت باشد . ان شاءالله .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست