05062024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۰۱۱۶4735

برخی از اعضای هیئت مدیره ی گروه تئاتر اندیشه که در واپسین لحظات اهداف و برنامکه های خود را معرفی کردند

مهدی کرم الهی ـ خبرنگار شوش نیوز

اولین کسی که همانند دوره های قبل اهداف و برنامه های خود را اعلام نمود عباس کرم الهی ، مدیر و سرپرست گروه بود که سخنان خود را بایاد و خاطره ی شهدای هنرمند آغار کرد .

وی با اشاره به نام شهدای هنرمند اظهار داشت ، ما هرچه داریم از شهدای گرانقدر داریم ، با زحماتی که رضا طاهری مدیر کانون بسیج رسانه کشیده است 16 شهید هنرمند در رشته های مختلف هنری را شناسایی کرده است ، اما چون هدف ما  اشاره به نام شهدای تئاتر است از « شهید علی آلیگرد کارگردان و بازیگر ـ شهید حشمت محمودصالحی بازیگر و شهید مرتضی معتمد سگوندی» نام می بریم و با یاد ایت شهیدان اهداف و برنامه های خود را آغاز می کنم .

در صورتی که همانند سه دوره ی قبل مو.رد اعتماد اعضای محترم پیوسته از پیشکسوتانی همچون «قاسم حاصلی ، استاد علی طالبی ، کاظم محتشم فر ، کاظم شوهان ، دکتر علیرضا کریمی ، محمود علوی ، موسی تولابی ،  زیبا فلاحتی ، خدیجه طالبی ، زیبا فلاحتی و.....» تا اعضای محترم وابسته نظیر « محبوبه فرزین فر ، حسین دیناروند ، هدا جمیلی اصل ، بهار تولابی ـ ترنم همت ، آیسان کرد و.... » قرار گیرمقبل از هر چند به فکر آموزش و مطالعه ی اعضا هستم ، برای رسیدن به این هدف به صورت تئوری می بایست با احداث کتابخانه ی تخصصی که در آن «کتابهای آموزشی و نمایشنامه» جمع آوری شود که در این راه می توان از ادارات « فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اوقاف و امور خیریه ، تبلیغات اسلامی ، نهاد کتابخانه های عمومی ـ سپاه ناحیه ی شوش ، واحد فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران ، دانشگاه های آزاد اسلامی ـ پیام نور و فرهنگیان و حتی کتابخانه ی شرکت های تولید و صنعتی نظیر کاغذپارس و نیشکر هفت تپه »برای تجهیز کتابخانه یاری خواست .  

و اما راه عملی ما تشکیل کارگاه های آموزش بازیگری نمایشنامه نویسی و کارگردانی است و چون گروه تئاتر اندیشه در این راستا برای اعضای داخلی خود می تواند کارگاه تشکیل دهد با هماهنگی کارشناس هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوشبختانه همانطور که تاکنون این کارگاه ها اجرا شده است از این به بعد هم اجرا خواهد شد .


عباس کرم الهی در ادامه توجه به تئاتر کاربردی را یکی از مهمترین برنامه های خود معرفی کرد و در این خصوص اظهار داشت :«تئاتر کاربردی؛ موردپژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که به اهداف تئاتر کاربردی می‌پردازد.هنرمندان تئاتر همواره فرم هنری خود را ابزاری می‌دانند که با آن مسیر خود را در کوران بحران‌ها و چالش‌ها پیدا می‌کنند: مثلاً اقتباس براندازانه‌ی ژان آنوی  از نمایشنامه آنتیگونه  (1951/1942) زمانی در شهر پاریس به اجرا در آمد که تحت اشغال رژیم نازی بود. یا نمایشنامه‌ی فرشته‌ها در آمریکا  (1993) اثر تونی کوشنر  تماشاگران را به چالش کشید تا متوجه واقعیت بیماری ایدز شوند. این نوع تئاتر، فعال‌ساز است و عنصر سرگرمی آن را «ایمن» می‌کند، «به‌صورت خودانگیخته از دل موقعیت‌هایی چون جنگ، شورش، بحران‌های سیاسی و مدنی» بیرون می‌آید و مدت‌هاست که به بخشی از سنت تئاتری تبدیل . محرک دیگر تئاتر کاربردی «تلاش‌های خودآگاهانه برای تأثیر بر واقعیت سیاسی» است، همچنین استفاده از تئاتر به‌عنوان مداخله ‌ای که از بیرون تسهیل‌گری می‌شود و با اجتماعاتی اجرا می‌گردد که در اصل تئاتری نیستند.

تئاتر کاربردی در شکل «عامدانه ‌اش »غالباً تجربه‌ای است برای بحث درباره‌ی مسائل حیاتی و مشاهده این مسائل که تبدیل به قصه‌های جدید می‌شوند یا با محیط‌های ناآشنا همساز می‌گردند ... این تئاتر روشی است که ابزاری به مردم می‌دهد تا به شکلی امن و در زمان و مکانی جدید، گذر از مقاطع دشوار زندگی را بررسی کنند.

عباس کرم الهی بر این عقیده است که تئاتر مداخله‌گرانه را می‌توان به سه روش خلق کرد:

1 ) ـ  سازمانی بیرونی که معمولاً یک گروه تئاتر یا فردی تسهیل‌گر است، محلی را پیدا می‌کند که با مسائل سیاسی اجتماعی دست به گریبان است یا اینکه او را به آنجا دعوت می‌کنند. نیازهایی که آن اجتماع مطرح می‌کند به موضوع‌هایی بدل می‌شوند که در فرایندهای تئاتر بررسی می‌گردند و به‌صورت قطعه‌های تئاتری برای همان اجتماع به نمایش درمی‌آیند.

2 ) ـ آژانسی بیرونی مأمور اجرای تئاتر برای با یک گروه هدف می‌شود تا به موضوع یا مسئله خاصی با اهداف مختلف ـ که غالباً آموزشی‌اند بپردازد.

3 ) ـ فردی تسهیل‌گر یا یک گروه تئاتر، پروژه‌ی تئاتر اجتماع بنیادی را برگزار می‌کند که هدف آن تجلیل از برخی وجوه اجتماع با هدف سلامت روانی، عاطفی آن گروه است.

در میان باورمندان به اجرا  کسانی هستند که هویت‌های اجتماعی ویا شخصی خود را اجرا می‌کنند: «قاضی، مجرم، کشیش، وکیل، معلّم، فعّال اجتماعی، راننده اتوبوس، عاشق و افراد دیگر.»

عباس کرم الهی مدیر و سرپرست گروه تئاتر اندیشه تشکیل انجمن اولیای بازیگران را یکی دیگر از کمک های تأثیرگذار برای گروه تئاتر اندیشه دانست و در این راستا گفت : ما در دهه ی 80 وقتی که دسته ی ورزشی بهمن شوش را در پنج رده ی سنی در منطقه ی صنعتی هفت تپه «زمین چمن سیماش و کارگری» تمرین می دادیم برای اولین بار در سطح ایران اقدام به تشکیل انجمن اولیاء بازیکنان نمایم و خوشبختانه در این راستا بخشی از مسائل مالی ما حل و مرتفع گردید .

وی در این راستا توضیح داد : انجمن اولیاء بازیگران متشکل از 9 نفر از والدین بازیکنان« پدران و مادران » می باشد که از 9 رشته ی فنی به صورت داوطلبانه آمادگی خود را اعلام می کنند « یک نفر لوله کش ـ یک نفر که با برق صنعتی و خانگی مهارت داشته باشد ـ یک نفر نجار ـ یک نفر جوشکار ـ یک نفر طراح لباس و طراح دوخت ، یک نفر مسلط به گریم تئاتر ـ یک نفر مسلط به طراحی صحنه و..... » این نفرات وسایل مورد نیاز را از هیئت مدیره مطالبه می کنند اما به خاطر فرزند خود که در نمایش به کار گرفته شده است حق و الزحمه و دستمزدی از گروه نخواهد گرفت ، از طرفی این هیئت مدیره در جلسات آسیب شناسی گروه تئاتر اندیشه هم می تواند شرکت کند .

اما یک انتظار هم از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و انجمن هنرهای نمایشی دارم و یکی یکی از آرزوهای دیر ینه ی من بوده که تاکنون محقق نشده است ، اگر در این دوره انتخاب شوم و همفکرانی هم داشته باشم که همه طوره از من پشتیبانی و حمایت کنند « تشکیل شورای انتظباطی » است که می بایست کارشناسان محترم هنری و فرهنگی اداره و همچنین رئیس انجمن هنرهای نمایشی و دو نفر از پیشکسوتان تئاتر عضو این شورا باشند و در آغاز یک آیین نامه ی انضباطی تدوین و تنظیم نمایند تا هم احترام و حرمت پیشکسوتان حرف شود و هم جوانترها با پشت سر گذاشتن یک سری برنامه ها زیر نظر شورای مذکر به ایجاد برنامه بپردازند .

یکی از برنامه هایی که در این شورا می تواند مورد توجه قرار گیرد ، این است که کارگردان دو تا سه ماه با یک گروه تمرین می کند به امید این که کار به مرحله ی اجرای عمومی برسد ، اما ناگهانی و به دلایل واهی یکی دو بازیگر با نیامدن سر جلسات تمرین کار را تعطیل می کنند ، اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی تاکنون به جای اینکه جلسه ای برگزار کند و کارگردان و بازیگران تنش زا را دعوت کرده و با آنها صحبت کند تا مقصر شناخته شود متأسفانه کارگردان را به مدت یک تا دو سال از هرگونه فعالیت محروم کرده اند ، البته خوشبختانه الان وضع بهتر شده ولی اگر این شورا راه اندازی شود قطعا همه ی کارها به مرحله ی اجرای عمومی می رسند مگرکاری که از دید شورای محترم بازبینی و صدور پروانه ی نمایشی در حدی ضعیف باشد که قابل اجرا نباشد .

عباس کرم الهی در ادامه افزود : در صورتی که این دوره مورد اعتماد اکثریت اعضا قرار گریم و همفکرانی داشته باشم تشکیل شورای بازیگران ـ شورای کارگردانان ـ شورای نمایشنامه نویسان ـ شورای منتقدین و شورای باز خوانی و بازبینی داخلی گروه تئاتر اندیشه یکی دیگر از برنامه های من است ؛ تاکی باید عباس کرم الهی نمایشنامه بنویسد و کارگردانی کند ، به هر حال هر کس یک روز به دنیا می آید و یک روزهم از دنیا کی رود ، و من باید یک اعتراف کنم در پرورش بازیگر شکر خدا حرف برای گفتن دارد و دلیل این ادعا تشکیل چهار گروه نمایشی دیگر از دل گروه تئاتر اندیشه است ـ گروه رسمی آپادانا به سرپرستی محمد سگوند ـ گروه غیر رسمی دریچه به سرپرستی حسین مانعی ـ گروه طنز قهقهه به سرپرستی مهدی شوهانی و گروه نمایش طوفان به سرپرستی کامبیز حیدری دلیل بر این ادعاست ، اما در بخش پرورش کارگردان یا نمایشنامه نویس کاری انجام نداده ام و این سری پرورش کارگردان و نمایشنامه نویس جز اولولیت های من است البته برای شناسایی نمایشنامه نویسان جوان به یاری  آقای امید کرمی رئیس انجمن نویسندگان نیاز مبرم دارد .

آخرین برنامه ی ی من از دو بخش تشکیل شده یکی این که من به همراه هیئت مدیره باید از بین خیرین و حامیان فرهنگی چند نفر را به عنوان اسپانسر شناسایی کنیم که مدیر تولید و تهیه کننده ی تولیدات نمایشی باشند تا از این بابت فقط چشممان به گیشه ی فروش بلیط نباشد و بخش دوم برنامه ی من همانطور که در روزهای گذشته اعلام کردم با همکاری فرمانداری شهرستان شوش و اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه ای با مسئولین ادارات « آموزش و پرورش ، شبکه ی بهداشت و درمان و مرکز بهداشت ـ تبلیغات اسلامی ، دانشگاه ها ، حوزه های علمیه ، سپاه ناحیه ی شوش ، جمعیت هلال احمر ، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ، کمیسیون امور بانوان و خانواده ی فرمانداری و... » که نیروهای بیشتری دارند جلسه ای برگزار شود و اگر قرار است ده شب متوالی اجرای عمومی داشته باشیم هر شب به یک اداره تخصیص داده شود که بلیط  را به نیم بها خریداری نمایند ، اگر در این راستا موفق شویم دیگر نیاز به چاپ پوستر و کثیف کاری در سطح شهر نیست که نیروهای شهرداری هم به زحمت نیافتند .

عباس کرم الهی مدیر و سرپرست گروه تئاتر اندیشه چاپ کارت شناسی برای کلیه ی اعضا را یکی دیگر از برنامه های خود دانست و در این راستا گفت : با ورودی که اعضا به حساب گروه واریز می کنند «کارت شناسایی pvc»برای آنها چاپ می کنیم که هر کارت حداقل سه سال اعتبار داشته باشد .امید است سایر داوطلبینی که تاکنون طرح و برنامه ای ارائه نداده اند ، فردار برنامه های خود را که جدیدتر از این موارد هستند را ارسال کنند و یا جز همفکران ما باشند .

اکرم ملائی

در صورتی که همانند دوره ی چهارم مورد لطف اعضاء قرار گیرم در نظر دارم با همفکر و مشورت گام های مأثری برای پیشرفت و توسعه ی گروه بردارم ؛ یکی از برنامه هایم توجه به سلیقه ی مردم شهر است که بتوانیم بهترین نمایش را برای اجرا انتخاب کنیم ، آن را تمرین کنیم تا به اجرای عمومی برسد ، اگر این کار محقق شود می تواند اجراهای خوب و تماشاگر پسندی داشته باشیم .

 

با سلام هدف از شرکت در انتخابات هیئت مدیره تئاتر اندیشه این است که با همفکری و مشورت هم بتونیم گامی در جهت پیشرفت بیشتر گروه برداریم و با توجه به سلیقه مردم شهر بتونیم بهترین نمایش و ..رو انتخاب کنیم و به اجرای عمومی برسونیم .و فعالیت‌هایی داشته باشیم تا گروه تئاتر اندیشه همیشه بر روی زبان ها باشد و بهترین اجراها رو انجام بده .

نادیا شوهانی پور

اگر من مورد لطف اعضا قرار بگیرم و به عنوان عضوی از هیئت مدیره انتخاب شوم اولین برنامه ام انسجام بخشی بین هیئت مدیره و اعضای گروه است .دومین برنامه ام رسیدگی به امور مالی است ، گروه باید در حساب خود اندوخته ای داشته باشد و برای این کار باید به فکر جذف  منابع مالی باشد؛ مثلا حمایت هایی از اداره ارشاد شهرستان و استان و همچنین از گروه برای تبلیعات یک شرکت یا ‌... استفاده شون . چون پایه ی هر کاری تأمین مالی. طرح های انگیزشی برای جدذب اعضا مثل تقدیر و تشکر . هدیه . دعوت نامه . تهیه کارت اعضا . برگزاری همایشات مرتبط و ارتباط گرفتن وحضور فعال اعضای هئیت مدیره در جلسات و برنامه های سطح شهر(مرتبط یا هر جایی که بتوان گروه را معرفی کرد) و استان و خارج استان  و در طولانی مدت ارائه خدماتی مثل تخفیف پوشاک و از این قبیل ... همکاری با ادارات و بسیج . فعالیت داوطلبانه .

همچنین برای جلوگیری از  ترک گروه و بدون اجازه رفتن به سایر گروه ها می بایست « تذکرات ـ توبیخ های کتبی و جرایمی» در نظر گرفت تا بازیگر بداند بزرگان گروه حرمت دارند و به همین راحتی پروانه دریافت نکرده اند . در زمان حضور افراد جهت بازی و اجرا بیمه بشن .  صدور پروانه فعالیت. تشکیل کارگروه های مختلف از جمله بازیگری . خوانندگی و نویسندگی .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست