05052024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۵۱۶1094

امام جمعه شوش گفت :خبرنگاران مجاهدان فی سبیل الله جامعه هستند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 16 مرداد1394 ، در پنجمین روز از هفته ی خبرنگار که به عنوان « شوش ـ خبرنگار و وحدت اسلامی » نامگذاری شده است جمعی از ، مسئولین محلی ، اصحاب رسانه و مطبوعات ، فرماندهان ، درجه داران و سربازان نیروی انتظامی و اقشار مختلف مردم در نماز جمعه حضور داشتند .

 

 آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش  ضمن  اعلام تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام صادق(ع) که در پیش رو است به نقش سیاسی ـ اجتماعی آن حضرت عنوان نمود : يکي از مسائلي که در عصر امام صادق(ع) از اهميت والائي برخوردار بود، مسئله استماع حديث از ناحيه عده اي از افرادي است که در ميان آنها هم شيعه و طرفدار واقعي و هم دشمن و معاند اسلام ديده مي شود، زيرا تمامي شاگردان حضرت نمي توانستند تفکر و انديشه خود را در يک زاويه صحيح قرار داده و همه معارف ديني خود را همانند محمّد بن مسلم و زراره اخذ نمايند و حتي در صف شاگردان امام صادق(ع) کساني که طرفداران سرسخت خلافت بني اميه و بني عباس بودند حاضر مي شدند و پراکنده شدن اين عده در اطراف جامعه اسلامي باعث تفسير و توجيه عقايد مختلف با بينش هاي گوناگون مي شد و جريان هاي سياسي موجود در جامعه  نيز به اختلاف عقايد و برداشت ها تاثير مي گذاشتند. در نتيجه يکي از حوادث عميق اين عصر،  فراواني شاگردان با اختلاف وسيع فکري  و عقيدتي در گوشه کنار جامعه اسلامي بود. 

وی افزود : امام صادق(ع) هم با توجه به اين مسئله از ناقلان صحيح احاديث شديداً حمايت مي کرد، چنان چه در جمله اي فرمودند: « رحم الله زراره بن أعين، لولا زراره و نظراوه لاندرست احاديث أبي»،یعنی : خداوند زراره را رحمت کند، به درستي اگر او و امثال او نبودند احاديث پدرم از ميان مي رفت.

خطیب جمعه ی شوش در ادامه پایه گذاری نهضت علمی و تدوین فقه اهل بیت(ع) توسط امام صادق اشاره کرد و اظهار داشت : زمینه های گسترش این نهضت بزرگ از عصر امام باقر(ع) شروع شد. زیرا در آن عصر حرکت ها و جنبش های سیاسی بر علیه دستگاه خلافت اُموی از طرف شیعیان و مخالفان آغاز گردید و درست در آغاز امامت امام صادق(ع) این درگیری ها به اوج خود رسید و می رفت که قیام بنی عباس بر علیه بنی امیه، باعث اضمحلال و نابودی بنی امیه گردد. حضرت در این زمان با تدبیر خاص و تیز هوشی فراوان از فرصت استفاده  کردند و تصمیم به نشر معارف و احادیث نبوی(ص) و پدران بزرگوارش گرفتند که مسئله باعث تدوین فقه مترقی و بنیادین شیعه اثنا عشری گردید.


 وی در ادامه خاطر نشان کرد : ابان بن تغلب(یکی از شاگردان امام) می گوید: « الشیعة، الذین اذا اختلف الناس عن رسول الله(ص) أخذوا  بقول علّیٍ(ع) و اذا اختلف الناس عن قول علیٍّ(ع) أخذوا بقول جعفر بن محمّد(ع)». (10) ترجمه: شیعیان کسانی هستند که وقتی مردم در قول و سخن پیامبر(ص) اختلاف کردند، سخن امیر المؤمنین علیّ(ع) را بپذیرند و وقتی در سخن او هم اختلاف شد، سخن جعفر بن محمّدٍ الصادق(ع) را می گیرند.


 امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم را با موضوع روز خبرنگار آغاز کرد و در خصوص شهادت سید محمود صارمی تصریح نمود : شهید سید محمود صارمی این مجاهد فی سبیل الله  در ‎ 26دی‌ماه سال ‎ 75به‌عنوان مسئول نمايندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) راهی افغانستان شد زمانی كه اين كشور درگير جنگ‌های داخلی بود و به خوبی می‌دانست در اين سرزمين آشوب‌زده خطر به اسارت درآمدن و حتی شهادت وجود دارد اما بر حسب وظيفه، رسالت و تكليف اين راه را انتخاب كرد.

امام جمعه شوش تصریح کرد : شفاف‌سازی رویدادها بدون غرض، مهم‌ترین رسالت و وظیفه یک خبرنگار است.

شفاف‌سازی رویدادها بدون غرض مهم‌ترین رسالت یک خبرنگار است که شهید صارمی رسالت خود را بخوبی اجرا نمود .

سید محمد امام در ادامه به خصوصیات رفتاری شهید صارمی اشاره کرد و اظهار داشت : وی با تنها سلاحش كه ايمان و قلمش بود در آن وضعيت بحرانی كشور مصيبت‌زده افغانستان توانست مظلوميت مردم ستمديده، زجر كشيده و بی‌دفاع و بی گناه بويژه مردم مزار شريف و جنايت گروه ضد‌بشری، متحجر و خائن طالبان را به‌طور صريح و سالم به گوش جهانيان برساند. و شهيد مجاهد ، حدود ‎ 20روز قبل از سقوط مزار شريف و به اسارت درآمدن و شهادت در افغانستان دچار بيماری آپانديس می‌شود كه با مشكلات فراوان و تلاش و پيگيری دوستانش شبانه به دكتر رفته و سپس ايشان را با توجه به وضعيتی كه داشت در محيطی كاملاً غير‌بهداشتی با فقدان امكانات بدون وجود نور كافی و برق تحت عمل جراحی قرار می‌دهند  و بعد از گذشت دو روز از اين جراحی به ايران اعزام می‌شود و با وجود اين‌كه ايشان دوران نقاهت خود را در تهران طی می‌كرد پس از به اوج رسيدن جنگ افغانستان بر حسب تكليف از طريق ايرنا و با توجه به احساس مسئوليت شرعی و حرفه‌ای كار خبرنگاری و رسالتی كه بر دوش داشت مجدداً چهاردهم مرداد ‎ 77به كشور افغانستان و محل كارش مزار شريف اعزام و در زمان بسيار كوتاهی به مدت سه روز يعنی ‎ 17مرداد‌ماه خبر سقوط مزار شريف و به خاك و خون كشيدن، قتل عام زنان، مردان و كودكان بی‌گناه را به ايران و سراسر جهان مخابره نمود.

 خطیب جمعه ی شوش در ادامه به خبرنگار امروزی پرداخت و در این خصوص  عنوان نمود : بعضی از روزنامه ها و پایگاه های خبری شهرستان شوش انصافا بدون در نظر گرفتن جناح یا قومیتی ، صادقانه واقعیت ها را بدون توجه به گروه ـ جناح و خطی پوش می دهند و این گونه عزیزان مجاهد فی سبیل الله هستند ؛ اما متأسفانه برخی هم پیدا می شود که از هم اکنون دارند امنیت جامع را متزلزل و امنیت را از جامعه سلب می کنند .


 وی در پایان این بخش به سید اهل قلم شهید اشاره کرد و تصریح نمود :شهید مرتضی آوینی یکی دیگر از این خبرنگاران مجاهد بود که روایت فتح ها ـ ظفرها و پیروزی رزمندگان  را به اطلاع می رساند

 امام جمعه ی شهرستان شوش در بخشی دیگر از سخنان خود به سالروز حمله اتمی آمریکا به ژاپنخت و در این راستا خاطر نشان نمود : بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند و بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

 وی افزود : وزیر امورخانه ی آمریکا بعد از سال ها در مورد این بمباران اتمی می گوید  نباید این کار زشت را انجام می دادیم و این درحالی است که آمریکا  در حال حاضر 3500 کلاهک هسته ای و اسرائیل 700 کلاهک دارند و در نتیجه به این نتیجه می رسیم که داشتن انرژی برای آنها مشکلی نیست بلکه آمریکا و دیگر کشاورها به دنبال این هستند که نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را ریشه کن کنند اما با وجود مردم دلسوز ، آمریکا آرزوی خود را به گور خواهد بود .

 شایان ذکر است توسط علیرضا کریمی رئیس کارگروه تخصصی انجمن روزنامه نگاران به نمایندگی از طرف رئیس هیئت رئیسه ، اعضای هیئت رئیسه ، بازرسان و اتاق فکر انجمن به شرح زیر صادر شد :

ن والقلم و مایسطرون

 انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش در آستانه‌ی روز خبرنگار با انتشار بیانیه‌ای این روز را تبریک گفته و آن را فرصتی برای نگاهی دوباره و چند باره به حرفه ی "دشوار و پرمرارت" روزنامه‌نگاری دانسته است . متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

 انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش ؛ روز خبرنگار سال 1394 را به عموم همکاران ، روزنامه نگاران  و خبر نگاران ، عکاسان خبرنگار و مقاله نویسان مطبوعاتی  تبریک می گوید.

 این مناسبت ، فرصتی است برای نگاهی دوباره و چند باره به حرفه ای دشوار و پرمرارتی که در اجرای پاره ای از حقوق اساسی ملت ، از قبیل حق آزادی بیان و حق آزادی رسانه و گردش آزاد اطلاعات می کوشد تا در شکل گیری جامعه ای آگاه و آزاد مشارکت فعال و مسئولانه داشته باشد.

 خبرنگاران و روزنامه نگاران اجزای اصلی گردش اطلاعات اند که آزادی ، مسئولیت و امنیت حرفه ای ،اصلی ترین ارکان شغلی و حرفه ای آنها محسوب می شود. اگرچه فرآیند فعالیت روزنامه نگاران در شوش در سالهای اخیر با فراز و فرودهایی همراه بوده است ، اما می توان گفت که در همین سالها شاهد آن بوده ایم که به رغم برخی مضیقه ها و سختی های شغلی ، تلاشهای مستمر و پیگیرانه روزنامه نگاران و خبرنگاران ، مانع از توقف روند روبه توسعه این حرفه بوده است.

 موقعیت شغلی اصحاب رسانه و مطبوعات ما در بسیاری از مؤسسات رسانه ای هنوز متزلزل است. مشکلاتی از قبیل رایگان فعالیت کردن  ، نداشتن بیمه  و حتی نداشتن ابزار مورد نیاز کار روزانه خویش ، از مشکلات جدی روزنامه نگاران است .

انجمن روزنامه نگاران اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش با داشتن مسئولی فهیم و با درایت  و با تجربه به نام عباس کرم الهی که بیش از سه دهه تجربه در عرصه ی خبر و اطلاع رسانی دارد و همچنین با دارا بودن هیئت مدیره ای با علم و دانش بالا ، بازرسان لایق و ریز بین و اتاق فکری متشکل از 17 کارگروه تخصصی که اکثر از مقاطع تحصیلی « دکترا ـ کارشناسی ارشد و کارشناسی » توسط مدیر انجمن شناسایی و برگزیده شده اند توانسته است با مدیریت دست های خالی در زمینه های مختلف گزارش ها ـ اخبار و مقالات ثمربخشی را در نشریات ملی ـ استانی و خصوصاً محلی شهرستان شوش یعنی « هفته نامه ی صدای کرخه ـ پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز که در هر شبانه روز بیش از 170 هزار بازدید کننده دارد ـ پایگاه های خبری تحلیلی ایران انا ـ صبح شوش ـ شوش 24 ـ نسیم شوش ـ ماهنامه ی طلوع ـ  آوای شوش ـ اگزار ـ پیمان و انعکاس اخبار » منتشر نموده که مورد توجه مردم و مسئولین قرار گرفته است .

سال گذشته اولین دوره ی جشنواره ی داخلی مطبوعات در 17 بخش  در تالار نیایش برگزارشد و بیش از 75 اثر فقط از خارج از استان خوزستان به دبیرخانه ی جشنواره رسیده بود و از استان خوزستان و خصوصاً شهرستان شوش هم 100 اثر ارسال گردیده بود و برای هر بخش سه نفر به عنوان برگزیدگان اول تا سوم انتخاب شده بودند ، به جز مؤسسه ی خیریه ی امیرالمؤمنین ، هیچ نهاد ـ ارگان ، اداره و حتی افراد خیری به این جشنواره مساعدت نکرد و انتظار می رود هر کس در هر توان خود این انجمن را مورد حمایت مادی و معنوی خود قرار داد تا در گام های بعدی پر محتواتر ظاهر شویم .


لازم است به استحضار شما نمازگزان ولایتمدار شهرستان شوش برسانم که انجمن روزنامه نگاران در چهار ماهی که گذشت « دومین همایش استانی روزجهانی مطبوعات (که به جرأت می توان گفت در کل کشور نادیده گرفته شده است )را با کیفیت و کمیت بالا برگزار نمود  ـ راه اندازی جهادگران خبر که هر ماه به یک روستا اعزام می شود ـ برگزاری دوازدهمین دوره ی کارگاه آموزش خبرنگاری در سطح مقدماتی و دومین دوره ی کارگاه آموزش روزنامه نگاری در سطح پیشرفته و ارسال بیش از 1000 خبر ، گزارش و مقاله انجام داده و امروز در پنجمین روز از هفته ی خبرنگار به سر می برد که دیروز مراسم غبار روبی مزار خبرنگار شهید فریدون سگوند با همکاری صمیمانه بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای شوش برگزار شد و در روزهای قبل  دیدارهایی با مهندس نجاتی فرماندار محترم شهرستان شوش ـ حضرت آیت الله امام ، امام جمعه محترم و دانشمند شهرستان شوش ـ مهندس زمانی شهردار تلاشگر شهر شوش و حاج الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته و بعدازظهر روز پنجشنبه 15مرداد مزار خبرنگار شهید فریدون سگوند با حضور جمعی از مسئولین و خبرنگاران برگزار شد  و در روزهای آینده با نماینده ی محترم شوش در مجلس شورای اسلامی ـ سرهنگ بهاروند فرمانده محترم نیروی انتظامی ـ سروان بابایی فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شوش و شریف احمدی رئیس محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش دیدارهای جداگانه ای  خواهد داشت  .

 اما حرف مهم ما با شما این است که در 7 ماه باقیمانده از سال 1394 قرار است برنامه های زیر کاربردی شود که انتظار مساعدت از شهروندان و همچنین خیرین را داریم تا با واریز مبالغی به حساب شماره ی : 1074552087 نزد بانک تجارت ـ شعبه ی دعبل به نام انجمن روزنامه نگاران در بالا بردن سطح کیفی برنامه ها یار و یاورمان باشند :

1 ـ سه شنبه 24 شهریور 1394 برگزاری دومین همایش تجلیل از زوج های خبرنگار به مناسبت سالروز ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت فاطمه ی زهرا(س) و روز ازدواج .

 

2 ـ شنبه 18 مهر ماه 1394 ـ برگزاری نخستین همایش تجلیل از پیشکسوتان مطبوعات شوش به مناسبت روز تکریم از خانواده و بازنشستگان

 

 3 ـ یکشنبه 24 آبان 1394 تجهیز کتابخانه ی انجمن روزنامه نگاران به مناسبت آغار هفته ی کتابخوانی و کتابدار با اهداء کتاب های تخصصی توسط مسئولین و شهروندان شوش 

4 ـ پنجشنبه 5 آذر 1394 تشکیل جلسه با فرماندهی محترم ناحیه ی مقاومت بسیج جناب سروان بابایی  در آغاز هفته ی بسیج جهت دریافت گزارش نسبت به روند کار تأسیس پایگاه مقاومت بسیج مطبوعات

 

5 ـ  یکشنبه 15 آذر 1394 برگزاری ششمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه به مناسبت دهمین سالروز شهادت اصحاب رسانه و مطبوعات

6 ـ یکشنبه 27 دی ماه 1394 ـ برگزاری سومین یادواره ی شهدای خبرنگار (( شهید سید محمد کاظم دانش و شهید فریدون سگوند )) به مناسبت سالروز شهادت شهید فریدون سگوند

7 ـ یکشنبه 18 بهمن 1394 برگزاری دومین جشنواره ی داخلی مطبوعات ـ خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در 17 بخش مطبوعاتی به مناسبت دهه ی مبارک فجر انقلاب اسلامی

که امیدواریم استاندار کردستان در برگزاری جشنواره‌های مطبوعات کردی و میزبانی کردستان ما را یاری دهند.

 سخن کوتاه کنم و بگویم با مشکلاتی که داشته ایم و یا در پیش رو داریم ، اما روند تدریجی توسعه رسانه ها و نیز توسعه حرفه روزنامه نگاری و خبر نگاری ، نوید آن را می دهد که با ارتقای شناخت بیشتر ضرورتهای حیاتی و اهمیت و مقتضیات این حرفه ، مسئولان شوش بامشارکت گسترده و فعال روزنامه نگاران و خبرنگاران ، به تثبیت حقوق اساسی آنها اهتمام خاص کنند.

 از طرف رئیس هیئت مدیره و اعضای هیئت مدیره

بازرسان و اناق فکر انجمن روزنامه نگاران

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست