05052024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۷۱۷1252

خطبه های نماز جمعه شوش

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عیس ستاوی و کریم ستاوی

روز جمعه 17 مهر 1394 هم چون هفته های گذاشته نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در مصلای این شهرستان برگزار شد .

 

 

 

 

شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در آستانه ی سخنرانی تاریخی مقام معظم رهبری که 19 مهر 91 در جمع علماء و روحانیون خراسان شمالی پیرامون کانون های فرهنگی و هنری مساجد فرمود، به عنوان سخنران پیش از خطبه ها به موضوع های مختلفی اشاره کرد .

 

وی ابتدا فرا رسیدن ماه محرم ، ماه پیروزی خون بر شمشیر را  تسلیت گفت و در مورد  استفاده  از فرهنگ عاشورایی در جامعه  عنوان نمود : روزها هم چنان از پی هم می‌گذرند و دوباره محرم با آن حال و هوای سحرانگیزش از راه می‌رسد. دوباره عطر خوش حسینی به مشام می‌رسد و نوای «یاحسین» گوش جان را نوازش می‌دهد. زمزمه‌ای که همواره ورد زبان ملت ایران بوده و با نشأت گرفتن از زمزمه‌ها و نام حسین(ع) بود که توانستند چنان حوادثی را بیافرینند به طوری که با گذشت زمان هنوز فعل حسینی‌شان در اذهان حک شده باقی مانده است.

 

احمدی افزود : فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتى را در استحکام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهاى آن ایفا کرده است. عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیاى خاصى محصور نمانده است، بلکه همواره الهام بخش تشیع در راستاى حرکت ها، جنبش ها و قیام هاى راستین شیعه ـ پل بسیارى از نهضتهاى دیگر ـ در برابر کانون هاى ظلم و کفر و نفاق بوده است. قیام عاشورا از سال 61 هجرى تا امروز همچون چشمه‏اى جوشان و خروشان از آب زلال و گواراى خود تشنگان معرفت و حقیقت را سیراب کرده، و الهام‏بخش بسیارى از نهضت‏هاى حقّ علیه باطل بوده است. انقلاب اسلامى، به رهبرى امام خمینى(ره) از عاشورا حسینی الهام گرفت.

 

رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش سپس به کوش و تلاش برای جذب جوانان به مساجد پرداخت و اظهار داشت : عواطف جوشان، آرمان خواهى، شور و نشاط و زیباطلبى، فضاى زندگى جوانان را پر کرده است از سوى دیگر مسجد به عنوان مهم‏ترین کانون مذهبى، زیبایى خود را دارد. صداى رساى مؤذن، محراب جذاب و معنویت مسجد هر صاحب دلى را به خود جلب مى‏نماید سخن بر سر این است که چگونه مى‏توان میان جوانان و مسجد و به بیان دیگر میان دو زیبایى، پیوند و یگانگى‏آفرید و در واقع چرا در نسلى که به دلیل «زیبا جویى» نمى‏تواند از کنار زیبایى روح (مسجد و نماز) ساده بگذرد، اقبال و استقبال و نشاط براى برپایى نماز در مسجد نمى‏بینیم؟ باید بگوییم روح حقیقى مسجد که همه زیبایى‏ها را در خود دارد، هنوز در معرض دید جوانان قرار نگرفته است. روش‏هاى جذاب در ایجاد گرایش به کار گرفته نشده و با گذشت بیش از 36 سال از انقلاب کانون‏هاى دینى و به ویژه مسجد متناسب با نیازهاى دینى نسل نوجوان و جوان قدم بر نداشته‏اند. اما متأسفانه ما عادت کرده‏ایم که در ناکامى‏هاى خود بلافاصله مخاطب را متهم کنیم و به تبرئه خویش بپردازیم.

 

شریف احمدی در بخش پایانی این فصل از سخنان خود به مهم‏ترین عوامل ایجاد پیوند میان مسجد و جوانان اشاره کرد و تصریح نمود : « ایجاد ارتباط عاطفى بین خانه و مسجد و ایجاد ارتباط عاطفى بین مسجد و جوان نسبت به سایر راه ها و روش ها در اولویت قرار دارند اما قبل از آن باید بدانیم که جوان، موجودى است عاطفى، زود رنج و شکننده. اگر با جوانان با صداقت و احترام برخورد شود به سهولت مى‏توان در این دوره از حیات در عمق دل و صفاى قلب او نفوذ کرد. پیامبر اکرم(ص) توصیه فرموده‏اند: «علیکم بالشبان خیراً فانهم ارق افئدة ان اللَّه بعثنى بشیراً و نذیراً محالفنى الشبان و خالفنى الشیوخ؛ بر شما باد به جوانان که قلب آنان رقیق‏تر و آمده پذیرش خیر است. وقتى خداون مرا براى انذار و بشارت مردم مبعوث کرد سالخورده‏ها با من مخالفت کردند اما جوانان با من پیمان بستند».لازم نیست شعائر دینى و تکالیف شرعى را بر جوانان تحمیل کرد که این کار عکس العمل منفى دارد بلکه کافى است کانون مذهبى را به صورت جذاب، عرضه نمود و فضاى صمیمى و خوشایندى را فراهم کرد. و در کنار هدایت بر همدلى تأکید ورزید. براى توفیق در ارتباط بین مسجد و جوان باید به همدلى برسیم. وقتى جوان احساس کند تنها از او گوش انتظار داریم چیزى به نام پذیرش اتفاق نمى‏افتد. ما معمولاً در نصیحت کردن قهرمانیم اما در همدلى واقعاً کم مى‏آوریم و به همین دلیل پل‏هاى ارتباط را مى‏ شکنیم.


 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش به روش های همدلی با جوان هم پرداخت و بیان نمود : اول باید جوان را درک کنیم ، واقعیت آن است که دوره جوانى اقتضائات خاص خود را دارد. جوانان به دلیل ناپختگى کم تجربگى، احساسات شدید و مشکلات بلوغ به طور طبیعى، خطاپذیرند و از طرفى روحیه استقلال‏طلبى و ستیزه جویى زمینه چالش‏ها و تضادها را در میان این قشر و بزرگ‏ترها به وجود مى‏آورد نحوه برخود با مسائل جوانان بسیار ظریف و حساس مى‏باشد، بسیارى از دست اندرکاران کانون‏هاى دینى و مساجد، بدون توجه کافى به واقعیات دوران نوجوانى و جوانى و مشکلات ویژه آنان، اقدام به واکنش‏هاى تند و افراطى مى‏کنند و چه بسا یک یا دو برخورد ناسنجیده و ناصواب براى همیشه جوانان را از مساجد و عرصه تربیت دینى دورگرداند.

 

شریف احمدی  انعطاف پذیری را یکی دیگر از فاکتورهای جوانان دانست و خاطر نشان کرد : کى از راه‏هاى استحکام پیوند جوانان با مساجد، زیبا ساختن مساجد و کانون‏هاى دینى است. مساجد از همان سردر تا درون مسجد (صحن، محراب، فضا، دیوارها و غیره) باید آراسته و پیراسته و جوان پسند باشد واز جاذبه‏هاى هنرى و علمى در پیشانى مسجد استفاده شود. پاکیزگى، طراوت و زیبایى مسجد، در جذب جوانان بسیار مؤثر است. بعضى از دانش‏آموزان، بوى بد، فضاى تنگ نمازخانه، فرش‏ها و موکت‏هاى آلوده را باعث بى رغبتى به نماز مى‏دانند.

 

رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش بهترین پایگاه برای تجمع جوانان ـ نوجوانان و بانوان را در مسجد ، کانون های فرهنگی و هنری مساجد دانست  و  در این خصوص اظهار داشت : وقتی که مقام معظم رهبری  در تاریخ 19 مهر 1391 در جمع علماء و روحانیون از کانون های فرهنگی و هنری مساجد حمایت می کند و در بخشی از سخنان خود می فرماید « من سفارش می کنم کانون های فرهنگی و هنری مساجد را (البته با همکاری بسیج )  فراموش نکنید  بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد ، اختلاف نظر به وجود آید  ، لذا  این کانون ها را مؤثر کرده و برایشان کار کنید ، فکر کنید ، مطالعه کنید و سخنی متناسب با نیاز آن جوانی که آنجا  حضور پیدا می کند  فراهم کنید ...... و خودتان را مجهز کنید ، مسلح به سلاح معرفت و استلال کنید ، بعد به این کانون های فرهنگی هنری بروید و  پذیرای جوان ها باشید حتی با سماجت  و مدارا . » ؛ پس وقتی که مقام معظم رهبری سه سال پیش  بر همه تأکید فرموده بیائید دست در دست هم دهیم و این کانون ها که انصافا  روز به روز فعال تر و پویاتر می گردند را از حمایت های مادی و معنوی خود محروم نکنیم .

 

شریف اجمدی در آخرین بخش سخنان خود ضمن  تعریف  جنگ نرم و تهاجم فرهنگی غرب ، به نقش مساجد در مقابله با این معضل گفت : یکی از مهم ترین خطرات که جوامع امروزی، به ویژه جوامع اسلامی را تهدید می کند، جنگ نرم است که از ناحیه غرب، به سرکردگی استکبار جهانی با تکیه بر پیشرفت های غربیان و با استفاده از رسانه های مختلف از یکسو و از سوی دیگر با تأکید بر نقاط ضعف و اختلافات موجود در جوامع اسلامی علیه اسلام و مسلمانان صورت می پذیرد ؛ واژه ی «جنگ نرم» برای نخستین بار در سال ١٩٧٠میلادی در امریکا مورد استفاده اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل قرار گرفت که در مقابل «جنگ سخت» به کار می رود و  « جوزف نای » ، ظاهراً اولین فردی است که اصطلاح جنگ نرم را به کار برده است. وی جنگ نرم را «شکل دهی ترجیحات دیگران» توصیف می کند. بدین معنا که دیگران آن گونه تصوّر کنند که ما می خواهیم. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات براندازی، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب رنگی و انقلاب مخملی نیز واژه هایی هستند که با توجه به رویکردهای مختلف جنگ نرم، در همین معنا به کار می روند.

 

وی سپس به ویژگی های جنگ نرم اشاره کرد و اظهار داشت : در جنگ نرم، دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما می آید، مراکز مرزی ما را سعی می کند منهدم کند تا بتواند در مرز نفوذ کند. در جنگ روانی و آنچه امروز به آن جنگ نرم گفته می شود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می آید که آنها را منهدم کند. در جنگ نرم دشمن سراغ ایمان ها، معرفت ها، عزم ها، پایه ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور می آید که این ها را منهدم بکند. در جنگ نرم، ابتدا به شناخت ملت مورد تهاجم می پردازند، تاریخ آن ملت، آداب و رسوم آن جامعه، روحیات، خصلت ها و باورهای آن ملت را مورد مطالعه قرار می دهند و سپس به تحقیر، تحریف و تخریب عرصة نرم قدرت آن ملت می پردازند و در مرحله سوم به تحمیل فرهنگ بیگانه اقدام می نمایند. اعتلا، عمق و گسترش معرفت و بصیرت دینی، تقویت فضایل اخلاقی و ایمان و تعمیق روحیة دشمن شناسی و شناخت ترفندها و توطئه های دشمن علیه انقلاب اسلامی و منافع ملی و ساماندهی فرهنگ و تقویت آن از اهم سیاست های کلی مقابله با جنگ نرم است.

 

رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش  وجود مسجد را برای دشمنان کوه مقامی برای دفاع از اسلام و از نظام مقدس جمهوری اسلامی معرفی کرد و خاطر نشان نمود : مسجد به عنوان پاک ترین و کم خرج ترین اجتماعات دنیا که نوعی آگاهی از مشکلات و نیازهای یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعی بین مسلمین را فراهم می آورد و قدرت مسلمین و انسجام آنها را به نمایش می گذارد، بیم در دل دشمنان انداخته، منافقان را مأیوس می سازد و بالقوه قادر است هرگونه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را خنثی سازد. بنابراین، نقش مساجد در مقابله با جنگ نرم بسیار با اهمیت است؛ زیرا مسجد به دلیل ساختن تفکر و اندیشه، همواره موجب هراس دشمن بوده است؛ ازاین رو، دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب در سالهای اخیر سعی کرده اند در قالب تولیدات سینمایی به کمرنگ کردن حضور مردم در مساجد و حسینیه ها بپردازند و از قداست جایگاه آن بکاهند . باید توجه کرد که، جنگ نرم ریشه در تاریخ اسلام داشته و از مخرب ترین نوع مبارزه هاست. نتکه قابل توجه این که، در این بین بهره گیری از مقدسات علیه مقدسات را یکی از شیوه های خطرناک در جنگ نرم باید دانست و دشمن در این حالت ممکن است خود را از دوست داران انقلاب جلوه دهد. مساجد به عنوان مهم ترین پایگاه تبلیغ و آموزش دینی، در مبارزه با این هجوم، وظیفه ای سنگین بر عهده دارند . برای دفاع از هر فرهنگ، شناخت آن لازم است، چه بسا مسجد با آموزش فرهنگ دینی، شناخت لازم برای طبقات جامعه فراهم می کند. این شناخت خودباوری لازم برای دفاع از فرهنگ خودی پدید می آورد و سلاح کارگشایی به نام غیرت دینی در مبارزه با جنگ نرم فراهم می شود. ما برای مواجهه با شرایط جدید، در بعضی زمینه ها سیاست مشخص نداشته ایم و متناسب با شرایط روز امکانات، نهادها و تشکل های جدیدی طراحی نکرده ایم؛ برخی تحقیقات نشان می دهد که: هر فرد باسواد بیشتر در جلسات سخنرانی شرکت می کند، در حالی که سایر افراد بیشتر به مجالس عزاداری می روند .

 

احمدی در پایان مسجد را وزنه ای در ابعاد فعالیت های فرهنگی دانست و تصریح نمود : جامعه امروز، اقتضائات خاص خود را دارد در این صورت مسجد چه بسا با همه امکانات در زمینه تربیت دینی و اخلاقی جامعه و به طور همه جانبه در بُعد فرهنگی جامعه و نسل جوان عرض اندام کند، اما با کارکرد جدید و متناسب وضع فعلی، در این دوره، گردانندگان مساجد باید به سمت نهادینه کردن باورها و درونی کردن و تعمیق اصولی ارزش ها گام بردارند. وظیفه دیگر مساجد، تقویت احساس شرافت، عزّت خواهی، آزادگی و حریّت است. قرآن کریم عزّت را منحصر به خدا، رسول و مؤمنین ذکر نموده است. و بر جلوگیری از سلطه کفّار بر مسلمانان تأکید کرده است. تأکیدات قرآن کریم به مسلمانان این هشدار را می دهد که ای مسلمانان! با سلطه استعمارگران به مقابله برخیزید. مساجد باید به نقش علما و بزرگان دین و مبارزات آنان با استعمارگران بپردازند تا جوانان به خود اعتماد کنند و هر آنچه رنگ ذلت و حقارت دارد از خود دور سازند.

 

سپس آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش بخش اول  خطبه ی نخست  خود را به تقوا اختصاص داد و گفت : تقوا صفتی است که انسان را از گناه و نافرمانی خداوند متعال، باز می‌دارد و بر طاعت و بندگی او برمی‌انگیزد. به شخص متّصف به این صفت، متقی گفته می‌شود و  در ادبیات معارف اسلامی به معنای حفظ خویشتن از مطلق محظورات است؛ اعم از محرمات و مکروهات. برخی ترک بعضی از مباحات را نیز در تحقق این معنا لازم دانسته‌اند  ، چنان که پیامبر اکرم صلوات الله علیه، وجه نام‌گذاری پرهیزگار به متّقی را، انجام ندادن برخی از مباحات به انگیزه پرهیز از حرام‌ها دانسته است. بر این اساس، عارفان افزون بر دوری از محرمات، اجتناب از لذت‌های حلال دنیوی را در مراتبی از تقوا لازم شمرده اند.

 

وی افزود : می توان گفت تقوا خصوصیاتی دارد که به حسب موارد، مختلف می‌گردند و قدر جامع آن‌ها پرهیز از محرمات شرعی و عقلی، توجه به حق و التفات به پاک‌سازی عمل و به سوی مجرای طبیعی و متعارف اعمال، حرکت کردن است، همان‌گونه که فجور، فاصله گرفتن از حالت اعتدال و خارج شدن از جریان طبیعی کارهاست  و از آغاز پیدایش ایمان در دل مومن تا آخرین درجه کمال، همواره ملازم مؤمن است و در هر مرحله‌ای اقتضایی دارد؛ مانند محافظت نفس از عذاب و آتش، پرهیز از سخط خدا و مخالفت با وی و اجتناب از دوری و محجوبیت از خداوند.


 

خطیب جمعه ی شهرستان شوش سپس به  ماه محرم  وامر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و اظهار داشت : مسلمانان وظیفه دارند که دهه اول ماه محرم را به نام « دهه ی امر به معرف و نهی از منکر»  نام‌گذاری کنند و علمای دینی نیز در راستای هماهنگی، انسجام و وحدت مسلمین عمل کنند چون  واژه ی عاشورا از دوره انبیای الهی است و دارای خصوصیات زیادی می باشد.

 

امام جمعه ی شوش افزود : امام حسین(ع) فرمود: « من قیام کردم می خواهم امت جدم را اصلاح کنم. بنابراین به باور فیاض، مسیر حرکت امام حسین(ع) همان سیره انبیاست، چنانچه در قرآن مجید آمده که حضرت صالح فرمود: من برای اصلاح مردم و جامعه آمده ام. » و در بخشی دیگر آن حضرت می فرماید : « اراده دارم مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنم، یعنی ابزار کار من امر به معروف و نهی از منکر است.

 

سید محمد امام در تکمیل سخنان خود به روایتی اشاره کرد و عنوان نمود : "پیامبر اکرم(ص) شب معراج وقتی از نزد خداوند برگشت، به جبرئیل فرمود: می خواهم بهشت را ببینم. وقتی به بهشت می رود، ملائکه را می بیند که گاهی کار می کنند و گاه بیکار اند، وقتی از آنها می پرسد چرا گاهی کار می کنید و گاه بیکار هستید؟ در جواب می گویند: مواد نمی رسد که منظور از مواد همان اعمال ماست".

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در خطبه ی دوم خود یک بار دیگر به بی لیاقتی و بی کفایتی آل سعود در حادثه ی دلخراش منا تأکید کرد و تصریح نمود : این فاجعه به حدی بزرگ و برنامه ریزی شده بوده که چند روز است مفقودین ما هم چنان تغیری نکرده و در عدد 69 باقیمانده اند که امیدواریم  مسئولین این امر بتوانند این افراد را شناسایی کنند و به اطلاع مردم ایران برسانند .

 

وی سپس از بی کفایتی آل سعود سخن به میان آورد و گفت : اگر فاجعه منا را با دو تحلیل حداقلی و حداکثری مورد برسی قرار دهیم، قطعاً به نتایج بسیار عجیبی در خصوص بی کفایتی و جنایتکاری آل سعود خواهیم رسید . شاید درباری این فاجعه ی  هولناک، تحلیل حداقلی این باشد که بگوییم «سوء تدبیری در کار بوده و حکام نالایق آل سعود در اثر این سوء تدبیر، خودشان را رسوا کردند» شاید این حدیث شریف از پیامبر اکرم(ص) در اینجا به‌کار بیاید که می‌فرماید: «لا تَکرَهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِینَ»(کنزالعمال/٣١١٧٠) از فتنه در آخرالزمان کراهت نداشته باشید، وقتی در آخرالزمان فتنه‌ای رخ دهد، منافقان بلافاصله رسوا خواهند شد . تحلیل حداقلی این است که بگوییم منافقین آل سعود در این ماجرا رسوا شدند، و شما دیدید که از قتل عام مردم مظلوم یمن چند ماهی بیشتر نگذشته بود که این فاجعه باعث شد تا عوامل آن‌همه ظلم اینچنین در نزد افکار عمومی بویژه در نزد امت اسلامی رسوا شوند.

 

خطیب جمعه ی شوش افزود : شما فکر می‌کنید وقتی 4۰۰۰ نفر در آن شرایط به قتل برسند، این اتفاق در یک ثانیه رخ داده است؟! آن‌هم در یک محیطی که در نهایت آرامش به سر می‌برند! یکی از آرام‌ترین پیاده‌روی‌های عالم، همین پیاده‌روی حجاج به سوی جمرات است. اصلاً در آنجا شرایطی نیست که کسی بدود و با دویدن خودش، جمعیت را به هم بریزد! اگر کسی از دشمنی استکبار با حج و این کانون وحدت مسلمانان خبر داشته باشد و یک‌مقدار اهمیت راهبردی حج را برای دشمنان اسلام بداند و از طرفی از شیوۀ برگزاری مراسم منا خبر داشته باشد و به این فاجعه ای که پیش آمد، نگاه کند متوجه می‌شود که تقریباً امکان ندارد بدون برنامه‌ریزی، این قتل عام فجیع صورت گرفته باشد. در آنجا قدم به قدم، دوربین‌هایی هست که در اتاق‌های کنترل، رفت و آمد مردم کنترل می‌شود و اگر کسی شعاری علیه سردمداران استکبار بدهد، بلافاصله شناسایی می‌شود و مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد؛ بعد چطور ساعت‌ها این مردم داشتند از حال می‌رفتند و روی زمین می‌افتادند و کمک می‌خواستند، آن‌وقت نمی‌شد به اینها کمک کرد؟

 

سید محمد امام به دومین تحلیل خود پرداخت و بیان نمود : تحلیل دیگری که برای این ماجرا می‌شود داشت همین آیه ی کریمه ی قرآن است که می‌فرماید: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقاب»(انفال/۲۵) بترسید از فتنه‌ای که فقط به کسانی که ظلم کرده‌اند، نمی‌رسد بلکه دامن همه را می‌گیرد. در این آیه وقتی ما را از موضوع فتنه پرهیز می‌دهد، مهمترین شاخصۀ این فتنه را بیان کرده و می‌فرماید: «آثار سوء آن فقط دامن‌گیر ظالمان نخواهد شد، بلکه غیر ضالمان و مظلومان هم کرور کرور در این آتش خواهند سوخت» پس باید جلوی فتنه را گرفت تا مظلومان در این میان از بین نروند.

 

 حضرت امام(ره) فرمود که آل سعود کانون فتنه هستند(صحیفۀ امام/۲۱/۸۰) وقتی که این کانون فتنه، آن جنایت‌ها را در منطقه رقم زد و آن جنایت‌ها را در حق مردم یمن انجام داد و بعد از سوی مسلمین  جلوی این فتنه گرفته نشد، دامن این فتنه، مظلومان دیگر را هم خواهد گرفت و شما دیدید که این مظلومان(حجاج در منا) به شهادت رسیدند. باید جلوی فتنه ایستاد، و الا فتنه دامن همه را خواهد گرفت و از همه مهمتر خش دیگر دردناک این ماجرا این است که طبق فرمایش امام(ره)- حج نمایش زندگی اسلامی و تمدن اسلامی است. (مناسك حج مناسك زندگى است‏... حج، تنظيم و تمرين و تشكل اين زندگى توحيدى است. حج عرصه نمايش و آيينه سنجش استعدادها و توان مادى و معنوى مسلمانان است؛ صحیفه امام/۲۱/۷۷) ولی آبروی جهان اسلام، این‌چنین در مقابل دشمنان‌شان ریخته شد. قسمت‌های هولناک دیگر این ماجرا، توجیه‌های نابخردانه‌ای است که از سوی مُفتی‌های درباری آل سعود صورت گرفته که خود حجاج را محکوم کرده‌اند و حتی دربارۀ آنها کلمات ناشایستی گفته‌اند. چه کسانی می‌خواستند آبروی مسلمانان را نزد جهانیان ببرند که مسلمانان نتوانستند یک جمعیت معین در یک مکان معین در یک رفتار معین را مدیریت کنند؟

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان به صورت فهرست وار به مناسبت های هفته اشاره کرد و گفت : روز گذشته  روز مباهله ی پیامبر(ص) بود که در چنین روزی مشخص می شود که هر کسیکه در خانه ی آن حضرت است در ردیف آل عبا نیست بلکه « پيامبراكرم (ص) امام علي(ع) ، حضرت زهرا (س) و امام حسن(ع) و امام حسين (ع) » را در زير عبايي جمع كرد، و فرمود خدايا اينان اهل بيت من هستند. چون پيامبر(ص) اينان را زير عبا و كسايي يمني جمع كرد و به عنوان اهل بيت خود معرفي كرد و اجازه ورود به ديگران نداد، از اين رو به آل عبا يا اصحاب كساء معروف شده اند.

 

وی در ادامه اظهار داشت : امروز هم که روز خانواده و تکریم از بازنشستگان است که باید با احترام به این قشر که بیش از 25 تا 30 سال صادقانه به این مملکت خدمت کرده اند و از طرفی همسران آنها در این مدت همسرداری ـ بچه داری و خانه داری را مدیریت کرده نگاه کنیم و به نیکی از آنها تکریم به عمل آید .چهارشنبه 22 مهر که مصادف است با 30 ذیحجه ی1436  هم وداع با این ماه و سال قمری 1436 است و هم شب اول محرم الحرم 1437 قمری است که می بایست همانگونه که در خطبه ی اول اشاره کردم امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار دهیم و با حجابی مناسب حرمت امام حسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش را نگه داریم و نزد پروردگار خود را شرمسار نکنیم .

 

در پایان این مراسم کریم ستاوی مسئول امور مساجد اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از فرمایشات روز 19 مهر 1391 مقام معظم رهبری در خصوص  کانون های فرهنگی و هنری بیانیه ای 4 ماده ای را قرائت نمود و با تکبیر نمازگران مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت از فعالترین کانون های فرهنگی هنری حوزه های شهری و روستایی تجلیل به عمل آمد .

 


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست