05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۰۹1883

امام جمعه ی شوش گفت : وقتی بدعت ها در منبرها رایج شود افکار داعش بر جامعه مسلط می شود

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 9 مهر 1395 ، آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در خطبه های نمازجمعه ی این هفته از بی محتوای منبرها نقد نمود و در این راستا گفت : وقتی بدعت ها توسط روضه خوان ها رایج شود داعش و افکار این گروهک ملحد بر جامعه مسلط می شود .

 

 

 

 

خطیب جمعه ی شهرستان شوش در خطبه ی اول در مورد تقوا و امر به معروف و نهی از منکر سخنان خود را آغاز نمود و گفت : « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ـ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا آن گونه كه شايسته پرواى اوست پروا كنيد، و هرگز نميريد مگر در حالى كه مسلمان باشيد.» مسلمانان وظیفه دارند که دهه اول ماه محرم را به نام دهه ی امر به معرف و نهی از منکر نام‌گذاری کنند و علمای دینی نیز در راستای هماهنگی، انسجام و وحدت مسلمین عمل کنند.

 

وی افزود : در نهضت امام حسین (ع) و قیام عاشورا عوامل متعددی دخالت داشته است که مهمترین آنها اقامه دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. یعنی اگر مردم کوفه امام حسین (ع) را به کوفه دعوت نمی‌کردند و بایزید بر بیعت امام با خود اصرار نمی‌کردند، باز امام حسین (ع) نهضت و قیام خود را دنبال می‌کرد. امام حسین (ع) برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد. این نص کلام خود امام است: «این ما خرجت اشرا و لا بطلا و لا مفسدا و لا ظالما انما خرجت بطلب الاصلاح فی امه جدی اریدان امر به بالمعروف وانهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابی طالب علیه‌السلام» (مقتل خوارزمی- ۱۸۸/۱.) امام حسین (ع) یک شخص مصلح بود، روح اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر تا لحظه آخر در وجود ایشان متجلی بود. به قول خودش امر به معروف و نهی از منکر جزء خون و حیاتش شده بود و امکان نداشت از حسین (ع) جدا شود. بنابراین عنصر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک اصل مستقل و یک عامل اساسی در نهضت امام حسین (ع) مطرح می‌باشد.  برای درک بهتر هدف امام حسین (ع) در اجرا و احیای عنصر امر به معروف و نهی از منکر باید به شرایط و اوضاع واحوال آن دوران اشاره شود. شرایط با توجه به سخن امام حسین (ع) در اصلاح امت جدش به نظر می‌رسد که به گونه‌ای جامعه از اسلام راستین فاصله گرفته بود که صرفا از اسلام جز نام چیز دیگری باقی نمانده بود. حکومت معاویه و یزید یک حکومت جابرانه و ستمگر بود. خشونت در آن به حد اعلی رسیده بود و لحن علی (ع) بر روی منابر به عنوان یک عمل عبادی محسوب می‌شد... آری!  در این شرایط بود که امام حسین (ع) ندا در می‌دهد که اگر دین اسلام و دین جدم به جز با کشته‌شدن من برپا نمی‌ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید. در حالی که رواج بیش از حد منکرات در عهد خلافت امویان، احیای سنن و ارزش‌های جاهلی، مهجور ماندن اسلام و در یک کلام استحاله دین رسول‌الله (ص) به دست خاندان اموی عامل زمینه‌ساز شکل‌گیری نهضت عاشورا بود، امام حسین(ع) با هدف وانگیزه اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگه‌داشتن و پاسداری از سیره رسول‌الله برای مقابله با ستم و استبداد یزید بپا خاست.  براین اساس ماهیت نهضت عاشورا احیای اسلام و خط‌مشی امام‌حسین(ع) برای تحقق دین واصلاح است، شهادت بود. چرا که خون امام حسین(ع) و یارانش استمرار و تداوم و بقای اسلام را موجب گردید. آثار انقلاب بزرگ امام حسین(ع) فقط محدود به زمین کربلا و مختص به روز عاشورا نشد بلکه اسوه و الگویی برای تمام حرکت‌های حق‌طلبانه در تمام اعصار و برای تمام نسل‌ها گردید و به عنوان میزان، عذر و بهانه را از همه ساقط نمود. امام حسین(ع) نه فقط قیام کرد بلکه چگونه رفتن و زیستن را نیز آموخت، نهضت مردم انقلابی و مسلمان ایران نیز در شرایطی آغاز شد که زمینه‌های تزلزل در ساختار نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم گردیده بود.


 

آیت الله امام در خطبه ی دوم خطاب به هیئت داران که قرار  است در ماه های محرم و صفر در مجالس خود روضه داشته باشند عنوان نمود : دشمن افکار و انحرافات دینی را در بین شیعیان ترویج می دهد لذا امر به معروف و تذکر دادن وظیفه ی همه ی اقشار است و هیت داران  مواظب باشند  از کسانی برای بالا رفتن به منبر دعوت کنند که با مطالعه ، تحقیق و مفاهیم صحیح اسلامی ، دارا بودن بصیرت  سیاسی جهان اسلام و توطئه های دشمن آگاه باشند تا خدایی نکرده  شاهد منبرهای بی محتوا نشویم که اگر چنین باشد داعش و افکار پلیدش در جامعه پر رنگ خواهد شد .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش با اشاره به هفته ی نیروی انتظامی  ، میزان امنیت کشور ایران نسبت به سایر کشورها را نعمت بزرگی دانست و در این راستا اظهار داشت : از این امنیت بالایی که دارای 50 درصدش به مشارکت مردم  اختصاص دارد  ، اما در شهرستان شوش  که متأسفانه در مراسم عروسی ها و مجالس عزا و تشییع جنازه ها شاهد تیراندازی  هستیم که مخل امنیت شده است که در این راستا هم مردم  مقصر هستند و هم سران طوایف و عشایر و هم شیوخ و بزرگان  قبایل در انجام نقش خود در این زمینه کوتاهی می کنند .

 

شوش نیوز از این به بعد در پایان پوشش دادن خطبه های نماز جمعه به مناسبت های این روز و هفته ای که در پیش رو است اشاره می کند .

 

1 ـ  نهم مهر در ایران، به عنوان روز هم بستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی نام گذاری شده است. در سال 2000 میلادی، در چنین روزی «محمد الدوره» نوجوان 12 ساله فلسطینی به گونه ای فجیع به دست نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

 

2 ـ  سی ام سپتامبر هر سال که امسال با روز نهم مهر تقارت پیدا کرده است ، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است. هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند. در اهمیت حس شنوایی، این گفته هِلِن کِلِر، گویاتر از هر سخنی است. او که با وجود نابینایی و ناشنوایی، یکی از موفق ترین افراد استثنایی است، می گوید: «اگر این فرصت به من داده می شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم».

 

3 ـ سی ام سپتامبر هر سال به نام « روز جهانی دریانوردی » نام گذاری شده است . طبق گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان مللUNCTAD، در حدود 80 درصد از حجم تجارت جهانی و 70 درصد از ارزش تجارت جهانی از طریق دریا و بنادر،انجام می گیرد و حتی در کشورهای درحال توسعه این ارقام فراتر نیز می روند. در حال حاضر، 50هزار کشتی تجاری در سرتاسر دنیا حامل هر نوع از کارگوها و محموله ها هستند و حضور 150کشور با همکاری بیش از یک میلیون دریانورد در ناوگان جهانی به ثبت رسیده است.

 

4 ـ روز شنبه 9 مهرماه 1395 ـ 1 اکتبر 2016 ؛ روز جهانی سالمندان

 

5 ـ روز دوشنبه 12 مهر 1395 ـ 1 محرم 1438 ( آغاز سال 1438 هجری قمری و آغاز محرم الحرام)

 

6 ـ روز سه شنبه 13 مهر 1395 ـ سالروز هجرت امام خمینی(ره) از عراق به پاریس در سال 1357

 

7 ـ روز سه شنبه 13 مهر 1395 ـ آغاز هفته ی نیروی انتظامی

 

8 ـ روز چهارشنبه 14 مهر 1395 ـ 5 اکتبر 2016 ـ روز جهانی دامپزشکی و روز جهانی آموزگاران

 

9 ـ پنجشنبه 15 مهر 1395 ـ روز روستا

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست