05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۳۰1936

خطیب جمعه ی شوش گفت : مستکبرین عراق با تضعیف نیروهای مردمی در موصل نشان دادند که مزدوران آمریکا هستند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 30 مهر در آخرین روز از اولین ماه پائیز که مصادف است با قطع روابط ایران و انگلستان درسال 1331هجری شمسی و آغاز سلسله آل مظفر در ایران در سال 736 هجری قمری ، نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت آیت الله سید محمد امام برگزار شد .

آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در خطبه ی اول به تقوا و اندیشیدن به عواقل انجام هر کاری توصیه نمود و گفت : اشتباه كلمه اي  است  كه هرگاه  انسان  آن را در ذهن خود تكرار مي كند لحظه اي  احساس مي كند  كه  شخصيت  وجودي  او  مورد خطر  قرار گرفته است  و ميان  او  و توانمنديهايش  فاصله اي  در حال ايجاد  شدن  است . انسان ها  از دوران كودكي مي آموزند كه كمتر خطا كنند تا از اين طريق خسارتهاي كمتري  پديد آيد و جوامع نيز  به منظور  دوري از پديد آمدن  خسارتها     هميشه دوري از اشتباه را گوشزد مي كنند زيرا خطا و اشتباه در بسياري  از موارد  آرامش  را از انسان ها مي گيرد و در مواردي  نيز او را به دردسر مي اندازد، لذا ترس  از وقوع  اشتباه  و خطا  از دوران  كودكي  در ذهن  انسان  شكل مي گيرد و نگراني  ناشي  از آن  لحظه اي آدمي  را به حال خود رها نمي كند.

وی افزود : آموزش  جامعه  در مورد  نحوه ی برخورد  با خطاها  و اشتباهات  ضروري   است  و لذا  بايد  در مورد  چندين  سوال  زير با دقت  بيانديشيم.


1 ـ آيا  شرايط  جامعه  به گونه اي  هست  كه در موقع  بروز  اشتباه و خطا،انسان ها به ياري  يكديگر  شتافته و پس  از كسب  تجربيات  بدست آمده  آن  را به ديگران  منتقل  كرده  و بدين طريق  از وقوع  اشتباهات دوباره  جلوگيري  شود.

2 ـ آيا در جامعه ، به  هنگام  وقوع اشتباهات  افراد به سوي  پنهان كاري شتافته و بار ديگر زمينه براي تكرار  اشتباهات مهيا مي شود؟ پنهان كردن بعضي  از  اشتباهات  مانند  پنهان  كردن  زغالي روشن  در ميان انبار  انباشته  از چوب هاي خشك مي باشد كه سرانجام  روزي شعله ور شده  و همه جا را به آتش مي كشد.

امروزه  لازم است  كه متخصصين آموزش هاي لازم را در اين رابطه  به جامعه ارائه  نمايند.زيرا تا زماني كه برخورد  افراد  با اشتباهات  يك برخورد احساسي باشد  بسياري از  افراد  جرات نخواهند كرد كه هم مسئولیت  اشتباهات  خويش  را بپذيرند و هم با ديگران  در اين زمينه به مشورت  بپردازند.

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به فرمایشات امام سجاد (ع) پیرامون اعتقاد و انتظار ظهور امام زمان(عج)  اشاره نمود و در این راستا اظهار داشت : احادیث و روایات زیادی از امام سجاد(ع) وجود دارد که یکی از آنها می فرماید « آنهایی که در غیبت امام زمان به آن حضرت وفادارند و انتظار ظهورش را دعا می کنند در حالی که امام زمان خود را نمی بینند خداوند گناهان آنها ر امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ فرمود: «یا اباخالد لَتأتِیَنَّ فِتَنٌ کَقِطَعِ اللَّیْلِ المُظْلِمِ لایَنْجُو الاّ مَنْ أَخَذَ اللهُ مِیثاقَهُ اوُلئکَ مَصابیحُ الهُدی وَ یَنابِیعُ العِلْم یُنْجِیهِمُ اللهُ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ؛ ـ ای اباخالد! براستی (در دوران غیبت) فتنه ­هایی همچون قطعه­ های شب تار هجوم می­آورد که از آن جز کسانی که خدا از آنها پیمان گرفته رهایی نمی­یابد. همانها چراغهای هدایت و سرچشمه علمند، که خداوند آنها را از هر فتنه تاریک نجات می­ بخشد.»و همچنین فرمود: «مَنْ ثَبَّتَ عَلی وِلایَتِنا فی غَیْبَةِ قائِمِنا أَعطاهُ اللهُ اَجْرَ اَلفَ شَهیدٍ مِثْلِ شُهداءِ بَدْرٍ وَ اُحُدٍ؛ ـ کسی که در زمان غیبت قائم ما ـ علیه السلام ـ بر ولایت ما ثابت و استوار بماند، خداوند به او پاداش هزار شهید مثل شهیدان بدر و احد عطا می­فرماید.»


خطیب جمعه ی شهرستان شوش برائت از دشمنان را یکی دیگر از نشانه های مسلمین دانست و در این خصوص تصریح نمود :  اگر در قلب انسان محبّت آن بزرگواران ـ كه هستى همه ی مخلوقات به بركت‏ وجود آنان است  جاى گرفت ؛ ديگر امكان ندارد، دوستى دشمنان آنان را پذيرا شود. زيرا محبّت اهل بيت‏ عليهم السلام با دوستى دشمنان آنان سازگار نيست؛ چون در شعور ظاهرى و خودآگاه انسان ممكن است محبّت دو شى‏ء مخالف ‏وجود داشته باشد . بنابراين در شعور ظاهرى و يا ذهنى ممكن است كسى هم دوستى اهل بيت ‏رسالت‏ عليهم السلام را داشته باشد و هم دوستى گمراهان را؛ ولى از نظر قلبى و باطنى‏ اين گونه نيست. حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام مى‏ فرمايند: « لايَجْتَمِعُ حُبُّنا وَحُبُّ عَدُوِّنا في جَوْفِ إِنْسانٍ، اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ يَقوُلُ ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في جَوْفِهِ ـ محبّت ما خاندان، با محبّت دشمنان ما در قلب انسان جمع نمى‏ شود. خداوند مى‏ فرمايد: قرار نداده است خدا براى مرد، دو قلب در يك بدن.»

وی در تکمیل سخنان خود در بخش برائت بیان نمود : هر چند که برائت از دشمنان خدا و معصومین (ع) امری لازم و غیر قابل انکار بوده و عامل تقرب به درگاه الهی است؛ اما همواره باید مراقب نوع اظهار برائت بود، تا این­که موجب بروز مفسده نشود. اظهار برائت علنی و با ذکر نام آن هم در مورد افرادی که نسبت به آن ها حساسیت خاص وجود دارد، کار نادرستی است. در روایت است که نزد امام صادق (علیه ­السلام) رفتند و به آن حضرت خبر دادند شخصی در مسجد نشسته و با بردن نام دشمنان شما، آن ها را به صورت علنی لعن می­کند. امام (ع)، نه تنها از چنین کاری خشنود نشدند، بلکه با ناراحتی فرمودند: «ما لَهُ! لَعَنَهُ اللَّه.تَعَرَّضَ بِنا»؛ «او را چه می­ شود؟! خداوند لعنتش کند که با چنین کاری ما را در معرض دشنام قرار داد».

سید محمد امام در خطبه ی دوم به مسائل و موضوعات هفته ی اخیر اشاره کرد و ابتدا با اشاره به ثبت نام جهت رفتن به کربلا در اربعین حسینی اظهار داشت : مردم دقت داشته باشند که بدون ثبت نام و گرفتن ویزا اقدام به رفتن به کربلا نکنند چون به هر حال ممکن است به عده ای از نظامیان عراق برخورد کنند که دنبال کوچک ترین بهانه بوده تا زائرین ایرانی را مورد اذیت و آزار خود قرار دهند پس به دست خود باعث بروز مشکل برای خودمان نشویم .

وی در ادامه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری با نخبگان ایران اشاره کرد و عنوان نمود : سرعت پیشرفت علمی ایران در مقطعی ۱۳ برابر متوسط جهان شد، و این سرعت به هیچ وجه نباید کاهش یابد بلکه باید بیشتر شود، زیرا دچار عقب ماندگی های علمی فراوان هستیم. برخی مسئولان در مقابل کاهش سرعت پیشرفت علمی کشور می گویند جایگاه علمی ایران پایین نیامده است اما متوجه باشیم که قرار بود جایگاه علمی ایران بالاتر هم برود نه اینکه صرفاً پایین نیاید.این خسارت بسیار سنگین، به راحتی و به سرعت جبران نخواهد شد و موجب اقبال فرزانگان جوان به کشورهای دیگر خواهد شد.

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه اظهار داشت : ما الان رکود را هم در سطح اقتصادی مشاهده می کنیم و هم در بخش علمی و حتی این را دولت هم متوجه شده که با کنار گذ اشتن سه وزیر به دنبال آن است که در این چندماه باقیمانده حرکتی قابل توجه را انجام دهد .


موضوع بعدی که امام جمعه ی شهرستان شوش در خطبه ی دوم به آن اشاره کرد آغاز عملیات موصل بود که در این خصوص گفت : پس از ماه ها بحث و رایزنی های گسترده میان فرماندهان ارشد نظامی و اطلاعاتی عراق عملیات بزرگ بازپس گیری شهر موصل مرکز استان نینوی واقع در شمال این کشور از نیمه شب گذشته با فرمان حیدر العبادی آغاز شده است اما با این وجود کی می دانند  نیروهای مردمی می تواند پیروزی در این عملیات را جلوتر بیاندازند از ورود آنها جلوگیری می شود و از طرفی مستکبرین عراق وقتی که می بینند با این عملیات ضربه ی مهلکی می خورند و مهم تر این که در حالی که شمارش معکوس برای آغاز عملیات شروع شده است همگام با آمریکا شروع به تخریب نیروهای مردمی کرده اند و این نشان مردهد که مستکبرین عراق همه مزدوران آمریکا هستند و در حالی وقت کمک به نیروهای مسلح عراق است اقدام به برپایی راهپیمایی می کنند و من به این دسته از افراد می گویم اگر شما مدعی هستید که ناموس دارید و بر روی آن حساس هستید و تعصب دارید می بایست دست در دست مردم داده و در کنار ارزش با این داعشی ها مبارزه کنید .

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به سالروز تأسیس سازمان ملل اشاره کرد و خاطر نشان نمود : سازمانِ مللِ مُتّحد سازمانی بین‌المللی است که در سال ۱۹۴۵ میلادی تأسیس و جایگزین جامعه ملل شد. این سازمان توسط ۵۱ کشور تأسیس و در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۱۹۳ کشور عضو داشته‌است. اعضای آن تقریباً شامل همه کشورهای مستقلی می‌شود که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند. فقط واتیکان، که عضویت در سازمان را نپذیرفته‌است و چین ملی (تایوان) که عضویتش بعد از عضویت جمهوری خلق چین لغو شد، در سازمان ملل متحد عضو نیستند. مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است و کشورهای عضو و موسسات وابسته در طول هر سال با تشکیل جلسات منظم در مورد امور بین‌المللی و امور اجرایی مربوط به آنها تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی افزود : اما امروزسازمان ملل با گرفتن رشوه و خارج نمودن کشور عربستان از فهرست تروریست ها در واقع حقوق بشر را زیر پاگذاشته و بود و نبودش برای جهان سوم بی تأثیر است  و این نابسامانی ها زیر سر آمریکای جنایتکار است .


امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان به سالروز تأسیس کانون های فرهنگ و هنری مساجد اشاره کرد و گفت : هر چند 19 مهر سالروز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد است اما چون به فرمان مقام معظم رهبری تا سی ام شهرستان ها می توانند به این موضوع بپردازند لذا من در آخرین روز و آخرین جمعه ی اولین ماه پائیز به این موضوع اشاره می کنیم .

وی در ادامه خاطر نشان نمود : مسجدنشینان سنگرنشینان زمان ما هستند و آن‌ها الگوی تبلیغی خود را از پیامبر اکرم (ص) گرفته‌اند ، لذا مبلغان دینی باید دعوتشان الی الله باشد. این سخن است که می‌تواند دلها را جذب کند اما مهمتر از سخن قلب انسان‌ها است.

خطیب جمعه ی شوش افزود : قلب مؤمن مرکز فرمانداری حق است و رکن نفوذ اراده حق محسوب می‌شود. هنر سخنوران و آنهایی که مردم را به دین دعوت می‌کنند این است که باید از کلام نبوی استفاده کنند تا از این طریق اذهان را آماده دریافت پیام کنند.هنر انقلاب ما هم تحولی بود که در بین مردم به وجود آورد.

وی در خاتمه اظهار داشت : این که ما توانسته‌ایم انقلاب خود را به اقصی نقاط عالم صادر کنیم به ان دلیل است که در زیر پرچم ولایت هستیم. کانون‌های مساجد ما هم شهید پرور بوده‌اند و همه اعضای فعال آن زیر پرچم ولایت هستند.

شریف احمدی رویس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ی این هفته به مناسبت 19 مهر سالروز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد عنوان نمود : در حال حاضر دشمنان ما ؛ نوک پیکان حمله های جنگ نرم خود را به طرف مغز و قلب جوانان و نوجوانان نشانه گرفته و تنها پناهگاه و سنگر آنها در مقابل دشمنان سنگر مسجد است که به فرموده ی امام راحل « مساجد سنگرند ، سنگرها را حفظ کنید » بر آحاد ما تکلیف است که مساجد را حفظ کنیم و این بها دادن به امور مساجد و کانون های فرهنگی و هنری است .


وی برای تکمیل نمودن سخنان خود در مورد اهمیت قرآن به آیاتی از کلام الله مجید اشاره کرد و گفت : خداوند در  سوره ۷( الأعراف ) جزء ۸  آیه ی 31 می فرماید « يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ـ اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگيريد و بخوريد و بياشاميد ولى زياده‏ روى مكنيد كه او اسرافكاران را دوست نمى دارد .» و یا در سوره ی ۱۸( الكهف) - جزء ۱۵ آیه ی 46 می فرماید « الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا ـ مال و پسران زيور زندگى دنيايند و نيكيهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است » لذا می بایست در جذف جوانان و نوجوانان به مساجد فعالیت بیشتری داشته باشیم .


وی به بهانه ی سالروز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری به فرموده ی مقام معظم رهبری اظهار دلشت : در شهرستان شوش حدود 68 کانون فرهنگی و هنری داریم که در زمینه های « مسابقات علوم قرآنی ـ برگزاری مسابقات اذان و نماز ـ تشکیل اردوهای زیارتی ـ برگزاری نماز جماعت ـ حضور در نماز سیاسی عبادی جمعه ـ برگزاری همایش ها وجشن های ملی و مذهبی و عزاداری به مناسبت های مذهبی » از جمله فعالیت های عمده ی کانون های فرهنگی و هنری می باشد .


 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست