05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۹۲۷2044

خطبه های نماز جمعه ی این هفته ی شوش به امامت آیت الله سید محمد امام برگزارشد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ کریم ستاوی

امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد با سعادت و پر خیر و برکت حضرت محمدخاتم انبیاء (ص) و امام جعفرصادق(ع) ، هم چون هفته های گذشته خطبه ی اول خود را با توصیه به رو آوردن به تقوای الهی آغاز نمود .

 

 

 

 

وی شرط رسیدن به رستگاری و هدایت الهی را داشتن قلب سلیم دانست و گفت : واژه "سلیم" از "سلم" و "سلامت" ، امام صادق(ع) می فرماید : « قلب سلیم، قلبى است که خدا را ملاقات کند، در حالى که هیچ کس جز او در آن نباشد » و مفسران قرآن برای "قلب سلیم" تفسیرهای متعددی بیان کرده اند که هر کدام از آنها به یکی از ابعاد این مسئله اشاره دارد؛ نظیر این که: قلب سلیم، قلبی است که پاک از شرک باشد. یا قلبی است که خالص از معاصی و کینه و نفاق باشد. و یا  قلبی، که از عشق دنیا تهی باشد که حب دنیا سرچشمه همه خطاها است. و بالاخره قلبی، که جز خدا در آن نباشد!


 

وی در ادامه به توصیف بصیرت داشتن پرداخت و عنوان نمود : نقش بصیرت در عملکرد انسانی چنان مهم است که می توان گفت که بخشی از مفهوم اصلی نیت و حسن فاعلی را می بایست در همین عنصر جست و جو کرد؛‌ چرا که حتی اگر حسن فعلی وجود داشته باشد و شخص کارهای نیک و اعمال صالحی را انجام دهد، ولی این اعمال صالح فاقد بصیرت در حسن فاعلی و نیت باشد، می توان گفت که عملی ناقص و ناتمام است و نمی تواند موجبات رشد شخصی و یا جمعی شود و تاثیری مثبت یا کاملی به جا گذارد ؛ س می توان گفت که بصیرت در عرفان اسلامی و اخلاق عملی، توانایی خاصی در شخص است که می تواند حقایق و ملکوت چیزها را با نور قدسی ببیند. البته برخی گفته اند که بصیرت، همان معرفت و اعتقاد حاصل شده در قلب، نسبت به امور دینى و حقایق امور است.

 

خطیب جمعه شوش در تکمیل سخن خود به رویایتی از خاتم انبیاء حضرت محمدمصطفی(ص) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : حضرت می فرماید ؛ « کور یک شخص نابینا نیست اگر بصیرت داشته باشد بلکه کسی که بینا است اما بصیرت ندارد کور است . » لذا کسی که وظیفه ی خود را انجام ندهد یا نداند که چه وظیفه ای را دارد تا به آن عمل کند در واقع کور است .

 

میلاد پیامبر(ص) به نقل از امام علی(ع) پیامبر

 

وی افزود : مسلمانان باید بصیرت داشته و راه صحیح را تشخیص بدهند ، کوری قلب گمراهی است ، بعداز این که شخص هدایت شده باشد اما گمراه شود این یعنی شیطان به او مستولی گشته ، شیطان دهان خود را روی قلب فرزندان آدم می گذارد اگر یاد خدا را کرد شیطان فرار می کند و اگر از خدا غافل شد شیطان از او بهره می برد و رنج های زیادی را متحمل می شود . شیطان همیشه هست و دنبال اغفال انسان است ، فردی که انسان را از  خدا دور کند فتنه است ؛ پول و ثروت اگر زیاد باشد خدا را فراموش کند به درد نمی خورد ، پول کم و قناعت یاد خدا را افزایش می دهد .


 

سید محمد امام در ادامه بیان داشت : هنگام ولادت خاتم انبیاء (ص)  ، تمام بت های مکه شکست ، کاخ کسرا ویران و دریاچه ی ساوه خشک شئ ، آتشکده زرد خاموش شد چون در آن زمان فرزند حلال زاده ای وجود نداشت ولی با تولد پیامبر(ص) که ایشان والدینش همگی حلال زاده بودند وضعیت عوض شد ، حضرت عیسی(ع) نیز قبل از ولادت پیامبر(ص) تا آسمان چهارم می رفت ولی با ولادت آن حضرت دیگر ممنوع الاحضور شدند و شیطان نیز ممنوع الورود گشت .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش  افزود : البته پیامبر آثار و برکات زیادی دارند ، امام صادق(ع) فرمودند ؛ « تنها به علت انجام دستورات الهی و عمل به آنها بوده که به این جایگاه و شأن و منزلت رسیده و اخلاق و مودت و محبت داشت ، در خانه و محیط کار و همیشه به اهل خانه و فرزندان محبت بکنیم اگرمحبت نکنیم فرزندان از جای دیگری محبت کاذب دریافت می کنند و نهایتا یا معتاد و خلاف کار می شوند و یا .... پس برای جلوگیری از این باید تلاش بکنیم رفتار و اخلاق و معرفت پیامبر را اسوه قرار بدهیم .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم نماز جمعه را با اشاره به زندگی حضرت امام جعفرصادق آغاز نمود و در این راستا اظهار داشت : تولد آن حضرت با چند خلیفه ی بنی امیه و بنی عباس مقارن شده بود و وقتی هم که امام صادق به امامت رسیده بود چنان در محاصره این خلفا بود و دقیقا زیر نظر بود که نمی توانست قیام کند ، اما از قیام هایی که برای گرفتن حق و رسیدن به اهل بیت(ع) بود حمایت می کرد و این گونه قیام ها را تأیید میکرد ، مانند قیامت « زید ابن علی » ؛ قیامی به رهبری زید بن علی فرزند امام سجاد(ع) بر ضد حکومت بنی امیه صورت گرفت . این قیام در سال ۱۲۲ هجری در زمان حکومت هشام بن عبدالملک مصادف با دوره امامت امام صادق (ع) رخ داد و در نهایت به کشته شدن زید و بسیاری از یارانش انجامید. بسیاری از علمای شیعه معتقدند این قیام با اذن امام صادق انجام گرفته است. قیام زید، الهام‌بخش قیام‌های بعدی سادات حسنی گردید . برخی از بزرگان اهل سنت از جمله ابوحنیفه نیز با این قیام همکاری کردند . یک روز قبل از خروج زید ؛ از طرف حکم بن صلت عامل یوسف بن عمر در کوفه، حکومت نظامی اعلام شد و رهبران طوایف و نگهبانان و بزرگان و جنگاوران قوم و به نقلی همه مردم کوفه را در مسجد کوفه جمع نمودند. او دستور داد که منادی در شهر ندا دهد: «هر که از این دستور سرپیچی کند، حرمت از او برداشته می ‌شود ، سپس درهای مسجد بسته شد و مردم در آن جا زندانی شدند. آن شب زید و همراهانش در بیابان آتش افروختند و با شعار «یا منصور اَمِت» شب را صبح کردند . اما از آن پنجاه هزار نفری که با او بیعت کرده  بودند ، تنها دویست و هشتاد نفر  و به نقلی سیصد نفر اطراف او را گرفتند صبح‌گاه زید نگاهی به یاران اندکش کرد و گفت: «سبحان الله! پس مردم کجا هستند؟» گفتند: «ای پسر پیغمبر، مردم را در مسجد زندانی کرده ‌اند». او با حالت تأسف و ناراحتی گفت: «به خدا سوگند این، برای آنان که با ما بیعت کرده ‌اند، عذر نمی ‌شود ؛ مگر چند نفر در مسجد محصورند، پس بقیه چرا به سوی ما نمی‌آیند؟ به درستی که آنان اهل اهمال و نیرنگند.» و در نتیجه این قیام با شکست خاتمه یافت .


 

امام در ادامه به زیرپا گذاشتن  برجام  توسط آمریکا اشاره کرد و تصریح نمود :  از تحولات اخیر نقص برجام از سوی آمریکا که بعضی ها می گویند بیازمائیم هر چند آزموده را آزمودن خطاست . آمریکا هیچ وقت صداقت نداشته چون او دشمن است لذا انتظار می رود که دولت دوباره غنی سازی را ادامه بدهد چون فکر می شد که با انجام برجام تحریم ها و مشکلات کشور حل می شود و رفاه برای مردم به ارمغان می آید در حالی که چنین نشد ، پس برگشت به زمان قبل از برجام توصیه می شود تا مردم بیشتر از این در فشار نباشند . الان چندین کارخانه تعطیل و افراد بیکار شده اند و فقط  واردات داریم آنها  حتی اجناس خریداری شده را هم نمی دهند لذا باید آگاه و بصیر باشیم چون آمریکا استعمارگر است و دنبال استعمار دیگران می باشد . جوان ها الان باید بیشتر تلاش کنند و کشور را به سوی پیشرفت و توسعه ببرند و از بیگانه دست برداریم وبه  خودمان و نیروهای فهیم و دانای خودمان متکی باشیم .

 

وی به سفر یک روزه ی وزیر صنعت ، معدن و تجارت به استان خوزستان اشاره کرد و خاطر نشان نمود : دیروز وزیر صنعت ، معدن و تجارت  براتی بازدید و کلنگ زنی آمد و قول داد که خانه ها احیاء شوند البته قرار است 2 هزار فرصت شغلی ایجاد گردد . از طرف اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و آن فرصت های خانگی هستن که در آینده مشکلات بیکاری  حل می شوند . خیلی از جوانان خواهان انجام کار هستند ولی بانک ها و ادارات خوب همکاری نمی کنند باید کارهای آنها سهل گردد تا بتوانند ایجاد کار کنند .


 

در پایان از « غلامعلی محول ـ عبدالرحیم انصاری ـ حاج آقا بیات ـ جواد عبدالخانی ـ نورالله سیفی ـ کاظم شوهان ـ دکتر علیرضا کریمی ـ زهرا سگوند ـ مریم زبیدی و مربم صنوبرو ... »  به عنوان  پیرغلامان و خادمان دعای ندبه و از سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی به عنوان همکار و همیار در رفع مشکلات امنیتی و ترافیکی دو ماه محرم وصفر و عبدالحسین آل کثیر به خاطر انتخاب شایسته اش به عنوان معاونت فرماندار از طرف دفتر بنیاد فرهنگی مهدویت شهرستان شوش توسط آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش  تجلیل به عمل آمد .



Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست