05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۰۱۰2073

عفری امام جمعه ی موقت شوش از حضور حماسی مردم در تجمع 9 دی تقدیر نمود

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

نماز جمعه ی این هفته به امامت حجت الاسلام عبدالرزاق عفری ، امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در مصلای نماز جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

عفری در ابتدا به شخصیت لقمان حکیم اشاره کرد و گفت : لقمان حکیم، غلام سیاهی بود که در سرزمین سودان چشم به جهان گشود. گرچه او چهره ای سیاه و نازیبا داشت،ولی از دلی روشن، فکری باز و ایمانی استوار برخوردار بود. او که در آغاز جوانی برده ای مملوک بود، به دلیل نبوغ عجیب و حکمت وسیعش آزاد شد و هر روز مقامش اوج گرفت تا شهره ی آفاق شد. او مردی امین بود، چشم از حرام فرو می بست، از ادای حرف ناسزا و بی مورد پرهیز می کرد و هیچگاه دامن خود را به گناه نیالود و همواره در امور زندگی شرط عفت و اخلاص را رعایت می کرد.

وی افزود : از امام صادق (ع) سؤال کردند خدا چه حکمتی به لقمان داد که از او در قرآن یاد شده است؟ حضرت فرمود: به خدا سوگند حکمتی که به لقمان داده شده بود نه مال بود و نه مقام و طایفه و نه هیکل و زیبایی، بلکه او مردی بود در کار خدا نیرومند، در راه او پرهیزکار، ساکت، با وقار، دقیق، آینده نگر، تیزبین و پند آموز. او روزها نمی خوابید و همیشه بر اعمال خود کنترل و نظارت دقیق داشت. از ترس گناه هیچگاه نمی خندید، غضب و شوخی نمی نمود، خداوند به او اولاد زیادی بخشید و در حالی که همه آنها قبل از وی جان سپردند با صبر و شکیبایی مصائب را تحمل کرد و به رضای خدا راضی بود و برای هیچ یک اشک بر دیدگان جاری نکرد. هر گاه به دو نفر که اختلاف و یا نزاع داشتند برخورد می کرد میان آنان صلح و صفا برقرار می ساخت و آتش کینه و عداوت را در آنها خاموش می ساخت.

خطیب جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به آیات 14 الی 17 سوره ی لقمان اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ـ وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ـ يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ـ يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ/// و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردار شد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در دو سال است [آرى به او سفارش كرديم] كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است ـ و اگر تو را وادارند تا در باره چيزى كه تو را بدان دانشى نيست به من شرك ورزى از آنان فرمان مبر و[لى] در دنيا به خوبى با آنان معاشرت كن و راه كسى را پيروى كن كه توبه‏ كنان به سوى من بازمى‏ گردد و [سرانجام] بازگشت‏ شما به سوى من است و از [حقيقت] آنچه انجام مى‏ داديد شما را با خبر خواهم كرد ـ اى پسرك من اگر [عمل تو] هموزن دانه خردلى و در تخته ‏سنگى يا در آسمانها يا در زمين باشد خدا آن را مى ‏آورد كه خدا بس دقيق و آگاه است ـ اى پسرك من نماز را برپا دار و به كار پسنديده وادار و از كار ناپسند باز دار و بر آسيبى كه بر تو وارد آمده است‏ شكيبا باش اين [حاكى] از عزم [و اراده تو در] امور است »


حجت الاسلام عفری در پایان خطبه ی اول نماز جمعه ی این هفته به جایگاه و اهمیت «ذکر» پرداخت و تصریح نمود : هنگامى‌كه درباره ذكر خدا و مطلوب بودن آن سخن به ميان مى‌آيد و مثلاً، در وصف دوستان خدا گفته مى‌شود كه دائماً به ذكر خداوند مشغولند و هيچ كارى آن‌ها را از ذكر خدا باز نمى‌دارد، در آغاز چهره افرادى در ذهن انسان تصوير مى‌شود كه پيوسته لب هايشان در حركت و به ذكر خداوند گويا است و زبانشان مشغول خواندن اذكار و اوراد است؛ يعنى در ابتدا، عرف مردم ذكر را منحصر در ذكر لفظى مى‌دانند؛ در صورتى كه طبق آن چه از روايات و قرآن كريم استفاده مى‌شود، گستره و شمول و عمق ذكر فراتر از اين است. از اين رو، ضرورت دارد قدرى درباره مفهوم ذكر بحث كنيم.

وی در ادامه به کاربرد ذکر در مقابل غفلت و نسیان اشاره کرد و عنوان نمود  : از جمله كاربردهاى كلمه ذكر، كاربرد آن در مقابل «غفلت» و «نسيان» است. اين دو كاربرد در قرآن نيز ذكر شده است. با توجه به اين دو كاربرد، بايد تفاوت بين آن‌ها را باز شناخت. مرحوم علامه طباطبايى(رحمه الله)، در ذيل آيه 152 سوره بقره، در اين باره چنين مى‌فرمايند: بايد دانست كه «ذكر» گاهى در مقابل «غفلت» گفته مى‌شود، مانند: آيه «وَلاَ تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا...» و آن عبارت از اين است كه انسان توجه به علم خود نداشته باشد. يعنى علم به چيزى دارد، ولى خودش متوجه نيست كه علم به آن دارد، بنابراين «ذكر» به معناى علم به علم داشتن است. و گاهى در مقابل «نسيان» گفته مى‌شود و آن عبارت از زايل شدن صورت علمى‌از محفظه ذهن است چنان كه مى‌فرمايد: «وَ اذكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ...»3 بنابراين، «ذكر» يعنى وجود صورت علمى‌در حافظه و همان طور كه نسيان داراى آثارى است، ذكر هم آثارى مخصوص به خود دارد.

امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم به کار پسندیده ی فرمانداری شوش اشاره کرد و گفت : اخیراً مهندس نجاتی فرماندار شهرستان شوش و دیگر همکارانش اقدام به تشکیل کارگروهی تحت عنوان « کارگروه حمایت از سرمایه گذاران شوش » کرده است و هدف از تشکیل این کارگروه که هفته ای یک جلسه دارد  قصد شناسایی سرمایه گذاران و هدایت آنها به طرف سرمایه گذاری در بخش خصوصی که بشود اشتغال زایی نمود را دارد و از طرفی جویندگان کار را از طریق کاریابی ها که تشکیل پرونده داده اند را بر حسب نیاز به سرمایه گذاران معرفی نماید که امیدوارم این کار تا رسیدن به هدف نهایی به فعالیت خود و تشکیل جلسات ادامه دهد .


موضوع بعدی که حجت الاسلام عفری به آن اشاره کرد حضور حماسی اقشار مختلف مردم و مسئولین دستگاه های دولتی در تجمع عظیم 9 دی بود که در این راستا اظهار نمود : از شما مردم بصیر و شهیدپرور شهرستان شوش متشکل از « روحانیون ، فرهنگیان ، اساتید دانشگاه ، داشنجویان و دانش آموزان ، اصحاب رسانه و مطبوعات ، هنرمندان ، بانوان ، کسبه و بازاریان ، کارگران و کشاورزان » با حضور در در تجمع عظیم و  باشکوه 9 دی روز « بصیرت و تجدید میثاق امت با ولایت » ، میثاق با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و بیعتی مجدد با ولی امر مسلمین جهان ، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی) داشتید و با وحدت و همدلی و حضور گسترده خود ، قلب امام زمان (عج) و نائب برحقش را شاد و چشم دشمنان نظام را کور کردید صمیمانه قدردانی و تشکر می کنم و به پشتوانه ی این تجدید میثاق به سران فتنه می گوییم که به فرموده ی معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که فرمود «  «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد» ما هم تا خون در بدن داریم از ولایت فیقه پشتیبانی و حمایت می کنیم .


 

 

 

شایان ذکر است ، مناسبت های این هفته که امام جمعه ی موقت شهرستان شوش به آنها اشاره نکرد به شرح زیر آمده است :

یکشنبه 12 دیماه 1395 ـ مصادف با 1 ژانویه ـ آغاز سال نو میلادی 2017

دوشنبه 13 دیماه 1395 ـ ابلاغ پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به گورباچف رهبر شوروی سابق ( 1367 ه ش)

سه شنبه 14 دیماه 1395 ـ مصادف با 4 ربیع الثانی 1438 هجری قمری ـ  ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ـ (۱۷۳ق)

چهارشنبه 15 دیماه 1395 ـ سالروز تأسیس نهاد هسته ی گزینش به فرمان امام خمینی(ره) در سال 1361

چهارشنبه 15 دیماه 1395 ـ سالروز شهادت تیمسار سرلشکر ستاری فرمانده نیروی دریایی(۱۳۷۳)

پنجشنبه 16 دیماه 1395 ـ سالروز شهادت سیدحسین علم الهدی و روز شهدای دانشجو(1359)

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست