05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۱۲۹2217

امام جمعه شوش گفت : رمز جدید فتنه گران در آستانه ی انتخابات ، آشتی ملی است

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

خطبه های نماز جمعه ی این هفته روز جمعه 29 بهمن 1395 به امامت آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در مصلای نماز جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

خطبه ی اول :

آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی اول نماز جمعه ی این هفته را به ایام فاطمیه اختصاص داد و به مختصری از زندگانی حضرت فاطمه ی زهرا(س) پرداخت و در این خصوص گفت : فاطمه (س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می‌باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است". اگر چه بنابر آیه ی شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثال‌زدنی می‌باشد و از زنان برتر جهان معرفی گشته است، اما او برگزیده‌ی زنان عصر خویش بوده است. ولی علو مقام حضرت زهرا (س) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی‌باشد و در تمامی اعصار جریان دارد. لذا است که پیامبر اکرم (ص) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه (س) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر می‌نمایند. اما نکته‌ای دیگر نیز در این دو حدیث نبوی و احادیث مشابه دریافت می‌شود و آن اینست که اگر فاطمه (س) برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار می‌باشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالی ترین رتبه‌های روحانی نائل گردد. از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است.


وی در بخش پایانی خطبه ی اول به  بیماری به علت ضربات وارد شده و شهادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه ی زهرا(س) اشاره کرد و گفت : سرانجام فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد. گاه به زحمت از بستر برمی‌خاست و کارهای خانه را انجام می‌داد و گاه به سختی و با همراهی اطفال کوچکش، خود را کنار تربت پیامبر (ص) می‌رساند و یا کنار مزار حمزه عموی پیامبر (ص) و دیگر شهدای احد حاضر می‌گشت و غم و اندوه خود را بازگو می‌نمود. در همین ایام بود که روزی زنان مهاجر و انصار که از بیماری او آگاهی یافته بودند، جهت عیادت به دیدارش آمدند. فاطمه (س) در این دیدار بار دیگر اعتراض و نارضایتی خویش را از اقدام گروهی که خلافت را به ناحق از آن خویش نموده بودند، اعلام نمود و از آنان و عده‌ای که در مقابل آن سکوت نموده بودند، به علت عدم انجام وظیفه الهی و نادیده گرفتن فرمان نبوی درباره وصایت امام علی (ع) انتقاد کرد و نسبت به عواقب این اقدام و خروج اسلام از مجرای صحیح خود به آنان هشدار داد. همچنین برکاتی را که در اثر عمل به تکلیف الهی و اطاعت از جانشین پیامبر (ص) از جانب خداوند بر آنان نائل خواهد شد، خاطر نشان نمود.در چنین روزهایی بود که ابابکر و عمر به عیادت حضرت آمدند. هر چند در ابتدا فاطمه (س) از آنان رویگردان بود و به آنان اذن عیادت نمی‌داد، اما سرانجام آنان بر بستر فاطمه (س) حاضر گشتند. فاطمه (س) در این هنگام، این کلام پیامبر اکرم (ص) را که فرموده بود: "هر کس فاطمه را به غصب در آورد من را آزرده و هر که او را راضی نماید مرا راضی نموده"، به آنان یادآوری نمود. ابابکر و عمر نیز صدق این کلام و انتساب آن به پیامبر (ص) را تأیید نمودند. سرانجام فاطمه (س)، خدا و ملائکه را شاهد گرفت فرمود: "شما من را به غضب آوردید و هرگز من را راضی ننمودید؛ در نزد پیامبر، شکایت شما دو نفر را خواهم نمود."سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری فرا رسید. فاطمه (س) آب طلب نموده و بوسیله آن بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل نمود. سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک نموده و به شهادت رسید؛ در حالیکه از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی نمود. فاطمه (س) در حالی از این دنیا سفر نمود که بنا بر گفته معتبرترین کتب در نزد اهل تسنن و همچنین برترین کتب شیعیان، از ابابکر و عمر خشمگین بود و در اواخر عمر هرگز با آنان سخن نگفت؛ و طبیعی است که دیگر حتی تأسف ابی‌بکر در هنگام مرگ از تعرض به خانه فاطمه (س) سودی نخواهد بخشید.


خطبه ی دوم :

خطیب جمعه شوش در آغاز خطبه ی دوم به چهلمین روز در گذشت عالم ربانی آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت : یاد این سفر کرده را گرامی می داریم و از خداوند متعال خواهانیم که همه ی ما را به آن رحمت واسعه ی خودش مورد لطف و عنایت قرار دهد و به همه ی ما عاقبت بخیری که در واقع اصل مطلب است انشاءالله عنایت کند و همه ی ما را بر صراط مستقیم ثابت قدم نماید .

وی در ادامه به قيام مردم تبريز به مناسبت چهلمين روز شهادت شهداي قم اشاره کرد و خاطر نشان نمود : امروز که 29 بهمن ماه مصادف است با  قيام مردم تبريز به مناسبت چهلمين روز شهادت شهداي قم در سال 1356 که با صلاحديد آيت الله قاضي طباطبايي تصميم بر اين شد، به همین مناسبت ، مجلس بزرگداشتی در تبريز برگزار شود. لذا به همين مناسب، جمعه 28 بهمن ماه 1356 اعلاميه‌اي با عنوان دعوت مردم به برگزاري مراسم چهلم شهداي قم در مسجد قزل‌لي و در  سطح شهر پخش شد، اين اعلاميه به امضاي 11 تن از علما و روحانيون از جمله آيت الله قاضي طباطبايي، آيت الله غروي، آيت الله قزلجه‌اي، آيت الله انگجی و ... رسيده بود. یکی دیگر از پيش زمينه‌هاي اين قيام را مي‌توان در مسجد شعبان تبريز كه در آن زمان به پايگاه انقلابيون تبديل شده بود، جستجو كرد.

امام جمعه ی شهرستان شوش هم چنین تصریح نمود : ساعت 9 صبح روز بهمن 56، مردم جهت شركت در مراسم اربعين در مقابل مسجد قزل لي تجمع كردند و منتظر شروع مراسم بودند، ... حركت مردم به سمت مركز شهر آغاز شد و جوانان پرشور و انقلابي با آتش زدن سينماها و مشروب فروشي‌ها و مقر حزب رستاخيز و بانك صادرات (كه در اختيار بهائي‌ها بوده) خشم خود را نسبت به رژيم بروز داده و با شعار «مرگ بر شاه» و «درود بر خميني» خط قرمزها را شكستند. تمام شهر دست به تظاهرات زد و نيروهاي شهرباني تاب و توان هيچ گونه مقابله اي را نداشتند. مردم تا مدتي كنترل شهر را از دست مأموران رژيم خارج كردند. حوالي ظهر به دستور "آزموده"؛ استاندار آذربايجان، ارتش وارد عمل شد و با كاميون‌هاي پر از سرباز و تانك‌هاي خود صحنه‌اي خونين به وجود آورد و ده‌ها نفر را به شهادت رساند و صدها نفر را زخمي نمودند.


وی در پایان این بخش از سخنان خود به آمار شهداء ، مجرحین و دستگیر شدگان اشاره کرد و اظهار داشت : در برخي منابع رسمي رژيم، از جمله روزنامه كيهان و روزنامه رستاخيز، تعداد شهدا را 6 تا 9 مورد ذكر كرده بودند. بعضي منابع نيز با توجه به ابعاد و وسعت قيام و كشتاري كه نيروهاي امنيتي و مأموران ساواك به راه انداخته بودند، اعتقاد داشتند كه اين تعداد بالغ بر 560 نفر مي‌باشد. هم چنين اعلاميه‌اي كه از سوي «اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان اروپا» در نهم اسفندماه 1357 منتشر شد، تعداد شهدا را 400 نفر ذكر كرده بودند. اكثر منابع، تعداد مجرومان حادثه را 125 نفر ذكر كرده‌اند و گفته شده كه در بيمارستان پهلوي» 87 زخمي بستري شده بودند. البته بسیاري از مردم از ترس اين­كه مجروحانشان به دست ساواك بيفتد، از انتقال آنان به بيمارستان خودداري كرده بودند.  در مورد تعداد دستگير شدگان آمار و ارقامي بين 504 تا 608 نفر ذكر شده است. 

خطیب جمعه ی شهرستان شوش به ترفتند جدید فتنه گران با رمز آشتی ملی اشاره کرد و گفت : یکی از سران فتنه ، در آستانه انتخابات با طرح موضوع آشتی ملی سعی دارد به تطهیر خیانت های خود و همراهانش بپردازد؛اما علت طرح این گونه مطالب چیست؟ بی شک یکی از دلایل مطرح کردن این رمز ، تحت الشعاع قرار دادن فضای عملکردی و اجرایی نا مطلوب برخی مسئولین که اکثر آنها هم فکر و منش و هم حزب با این گروه بوده اند.متأسفانه مشکلاتی نظیر « بی کاری ، مسایل اقتصادی و.. » در جامعه رنج آور بوده و برخی  مسئولین به شدت امید به قضایای به اصطلاح پسا برجامی داشته و از توان ملت و جوانان و سیاست های مهم اقتصاد مقاومتی و ایستادگی در برابر استکبار غافل هستند.مردم گله مند هستند و این فضا سازی منجر می شود فتنه گران گمان کنند حتی اگر در طرح این مسائل شکست بخورند باز هم پیروز شده و تیری در تاریکی زده اند.غافل از آن که ملت آگاهند.


وی به دومین علت مطرح کردن رمز آشتی ملی پرداخت و خاطر نشان نمود : مقابله با مردم حزب اللهی و  انقلابی و القای سخیف آن که گویا جریانات حمایت از نظام  ،اشتباه کرده و دچار هیجان شده بود و حالا باید کدورت ها را کنار گذاشته و با آشوب گران و فتنه گران آشتی  کنند!!!هیهات. اف بر این گونه کج اندیشی و لجن پراکنی ها و مقام معظم رهبری در پاسخ به این فرد که از فتنه گران است فرمود : مردم ما با وحدت که بین خود به وجود آورده اند در صلح و صفا در کنار هم زندگی می کنند و قهری بین آنها وجود ندارد که بخواهند آشتی کنند لیکن با آن فتنه گران که جوان بسیجی را لخت کرده و به آتش کشیدند هیچ وقت آشتی نخواهند کرد و لذا ما هم به تبعیت از فرموده ی مقام معظم رهبری تو خون در بدن داریم فریاد سر می دهیم « مرگ بر فتنه گران .»


وی سپس به اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی و فراموش کردن اصل موضوع در کشور اشاره کرد و افزود  : جنگ واقعی ما جنگ فرهنگی است و دشمن می خواهد ما را به طرف جنگ نظامی بکشاند که از مقاومت اقتصادی و امور فرهنگی غافل شویم ، همه ی مردم می گویند باید مسئله ی اقتصادی ایران حل شود اما به راستی چه کسی باید این مشکل را حل کند ؟ مردم می دانند که قدرت اجرایی دست کیست ، من وظیفه دارم  که در این خطبه این حرفا را با مردم در میان بگذارم اما آنهایی که بودجه ی این مملکت را در اختیار دارند ، آنهایی که قانون گذاری می کنند تاآنهایی که مسئول اجرای برنامه ها هستند در راستای همین اجرای اقتصاد مقاومتی هستند چرا اقدامی صورت نمی گیرد ؟مقام معظم رهبری فرمود « سال اقتصادمقاومتی ، اقدام و عمل . » و ما در یازدهمین ماه از این سال را فردا پشت سر می گذاریم و همانطور که این یازده ماه سپری شد این 29 روز هم سپری خواهد شد برای اقتصاد مقاومتی چه شده است ؟ حرف هایی می زنند که واقعا خنده دار است ، مثلا کارخانه ای که از 10 یا 12 سال پیش بنای آن شروع شده و با این همه تأخیر به پایان رسیده آن را جز برنامه های اجرا شده در راستای اقتصاد مقاومتی معرفی می کنند ، آن هم طرحی که مالکش بخش خصوصی است و دولت هیچ سهمی از آن ندارد و یا گامی برای آن برنداشته است ، این را نمی شود در راستای اقتصاد مقاومتی محسوب کرد ، سئوالی که ملت دارد اسن است که اگر راست می گویید و می خواهید برای اقتصاد مقاومتی گامی بردارید ، جلوی این ریخت و پاش های هزار میلیارد دلاری را بگیرید ، جلوی این مفسدین اقتصادی را بگیرید ، جلوی این صرافی ها را بگیرید و بالاخره بی کاری را ریشه کن کنید و همه می دانند که کشور ایران به اندازه ی کافی اقتصاد دان دارد که من بارها با تعدادی از آنها رو در رو آشنا شده ام و مثلا یک اقتصاد دان جوان 25 ساله می گفت اکر فلان مبلغ را به من بدهند اشتغال یابی برای 1000 نفر را فراهم خواهم کرد . ولی متأسفانه به جای این که به چنین اقتصاد دان هایی کمک کنند فقط حرف می زنند ، آیا فکر نمی کنید بصیرت مردم به حدی بالا رفته که می دانند فقط حرف می زنید و عملی در کار نیست ؟لذا مردم انتظار دارند که قوای سه گانه  دست در دست هم داده و هر کس به فراخور وظایفی که بر عهده دارد برای  ایجاد اقتصاد مقاومتی و ریشه کنی بیکاری گام های مهم عملی بردارند .


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به مسئله روز استان خوزستان که همان ریزگردها این مهمان ناخوانده است اشاره کرد و خاطر نشان نمود : حدود ده سال است که این ریزگردها به عنوان یک مهمان ناخوانده چه داخلی و چه خارجی مردم خوزستان را عذاب می دهد و آن قدر دست اندرکاران به این موضوع بی توجه بودند که مسئله حاد شده و بر قطع برق ؛آب ؛ گاز و حتی خطوط تلفن شهرهای استان خوزستان ، خصوصا ساکنان اهواز منجر شده است . وزراء ازتهران به استان خوزستان می آیند ، اما حاضر نیستند که جلسه ای اضطراری  با مدیران استان تشکیل دهند و به مسئولین استان  راه حل دهند و همین که آمدند سریع به تهران برمی گردند ، ما سال هاست می گویم خوزستان به یک عنایت ویژه نیاز دارد و البته الان این عنایت ویژه به خوزستان در حال انجام است و یکی از این عنایات ، آب رودخانه های « کارون و کرخه » به دیگر استان ها هدایت می شود و از طرفی با ساخت سدهای متعدد ، باعث شده است که تالاب ها خشک شده ، زمین ها بدون کشت مانده و در نتیجه باعث بروز ریزگردهای پی در پی شود و از طرفی برق و آب مردم قطع می شود ، آیا اگر استانی دیگر این مشکل برایش پیش می آمد به همین شکل بی تفاوت بودند ؟ اگر ما بخواهید طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری را رسماً اجرا کنیم ، از چه طریقی باید به این زمین ها آبرسانی کرد وقتی که به خاطر همین بی آبی وقت و بی وقت پذیرای ریزگردها هستیم؟آیا با این شریط به جای این که بیکاری طرف گردد حتی آنهایی که سرکار هستند با این بی برقی و بی آبی و نهایتاً تعطیلی تأسیسات به جمع بیکارها اضافه نمی شوند ؟ آیا هدف این است که مردم از این استان خارج شوند ؟ تکلیف ما خوزستانی ها را روشن کنید ، اگر هدف این است که بیرون رویم تا استان با خاک یکسان شود صراحتاً بگویند ، من نمی دانم ساکنان استان خوزستان به چه جرمی و یا گناه نابخشودنی این قدر باید عذاب بکشند ، این برای من جای سئوال است .


سید محمد امام در پایان به موضوع تیراندازی ها و تصمیم خردمندانه ی دادستان شوش اشاره کرد و گفت : اخیرا متأسفانه تیراندازی ها در شوش خیلی زیاد شده و من که شبها به مناسبت ایام فاطمیه منبر می روم ، به وضوع مشاهده می کنم که صدای تیراندازی شنیده می شود ، البته اخیراً دادستان شوش تصمیم گرفته اند که به صورت جدی جلوی این اشخاص گرفته شود که این حرکت جای تقدیر و تشکر دارد .

وی افزود : سران طوایف و عشایر جلسه گرفتند که در مراسم تشییع جنازه و عروسی ها دیگر اقدام به تیراندازی نکنند و خوشبختانه این کار در این مراسم ها  صورت نمی گیرد و الان تیراندازی ها را نباید نادیده گرفت و مسئولین می بایست وارد کار شده و از تصمیمی که دادستان گرفته است حمایت کنند تا دیگر از غرب ـ شرق ـ شمال و جنوب و مرکز این شهر تاریخی و مذهبی شاهد تیراندازی نباشیم .


شایان ذکر است ، حجت الاسلام طاهری رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه ی شهرستان شوش بین صلاتین از ملت غیور و همیشه در صحنه ی ایران ، استان خوزستان و شهرستان شوش به خاطر حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن تقدیر و تشکر نمود و بیانیه ی ائمه ی جمعه ی استان خوزستان را به همین مناسبت قرائت نمود .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست