05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۲۰۶2234

نماز جمعه ی این هفته ی شوش به امامت آیت الله امام برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 6 اسفند 1395 هم چون هفته ی گذشته ، نماز جمعه ی شهرستان شوش  به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای نماز جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی اول را به جایگاه و منزلت حضرت فاطمه ی زهرا(س) نزد پروردگار اختصاص داد و گفت : حضرت فاطمه (س) بزرگ است و باقی ، از آن جهت که با خدای بزرگ پيوند مهر و عبادت برقرار کرده است وی در زندگی خود سعی کرده است که اگر قطره ای است ، اگر چشمه آب روانی است خود را به اقيانوس ابديت برساند و با او پيوند زده و در آن مستهلک گردد . او عظيم تر از همه ی عظيمان است چون با خدا که اکبر و اعظم است آشناست و برای هميشه، تا قيام قيامت باقی و برقرار است ، فاطمه (س) زنی است که جلال و عظمتش در قالب مفاهيم و الفاظ نمی گنجد. زيرا تصورات، از مفاهيم بی نهايت قابل بحث و بررسی نيست وقتی او را صديقه می خوانيم با مفهوم صديقه ای که برای ديگران ذکر می شود متفاوت است او با تمام وجودش صديقه است فاطمه (س) تابع خداست و بالاترين اهداف و آرزوهای او جلب رضای اوست. اين ديدگاه فاطمه است که خدا را بر همه کس و همه چيز برتری می دهد. وی تابع خداست از هر قيدی آزاد است و چون بندگی او را پذيرفته است می کوشد تا از هر اسارتی رها باشد و همه اعمالش در مسير هدف و خواسته الهی بوده باشد، وی بنده پاک خداست و دائماً در عبادت و ارتباط با او مقام بندگيش را بر همه مقامات برتری می دهد.

وی افزود : حضرت فاطمه (س) محبوب خداست ، از آن جهت که هرگز زنی چون فاطمه (س) در طريق ادای وظيفه برای انجام رسالت نيست و فردی که اين چنين در راه خدا گام بردارد و پاکبازی کند اندک است، فاطمه آن چنان در جلوه جلال و جمال خدا محو است که همه چيز را در راه خدا فدا مي‎کند: مقامش، رتبه اش، جلال و اشرافيت مورد انتظار برای خودش، لباس عروسيش، دستبند نقره اش، پرده خانه اش و … در چنين صورتی آيا باز هم محبوب خدا نباشد .


خطیب جمعه شوش خطبه ی دوم را با اشاره به بی توجهی به تربیت اسلامی در جامعه آغاز کرد و در این خصوص خاطر نشان کرد : در سال 1359 شهید محمدعلی رجایی « امورتربیتی »  را در وزارت آموزش و پرورش  تأسیس کرد برای تکامل رفتار دانش آموزان تا در کنار کسب علم از نظر تربیتی هم پیشرفت کنند .

برخی از دانشمندان معتقد هستند که تربیت را باید در ابتدای سن بلوغ شروع کرد ، برخی می گویند از سن 10 سالگی و عده ای هم بر این باورند که از وقتی که نوزاد به دنیا می آید و اذان و اقامه را در گوش راست و چپش می خوانند باید تربیت را آغاز کرد ، در حالی که اسلام هیچ کدام از این ها را قبول ندارد ، اسلام می گوید ؛ « قبل از ازدواج باید به فکر تربیت باشید » ، وقتی شما زن را انتخاب می کنید ، در واقع همسر را برای فرزندان خود انتخاب کنید ، در واقع باید بدانید که چه فرزندانی می خواهید ، فرزندانی مؤمن  و یا خدایی نکرده فرزندانی که بی تقوا باشند ، در واقع تربیت یک مسئله ای است که همه ی ما می بایست مد نظر داشته باشیم ، پس این فقط وظیفه ی آموزش و پرورش به تنهایی نیست و اگه همه تربیت فرزندان را جدی بگیریم ، مشکلاتی که در جامعه مشهود است کمتر پیدا می شود .

وی افزود : معمولا به دنبال آن هستیم که گناه را گردن دیگران بیاندازیم و می گویم آموزش و پرورش چرا دانش آموزانی که زیر دست شما هستند از نظر تربیتی به آنها اهمیت نمی دهید ، و من در این جا می گویم که در تربیت می بایست در هر کلاسی چه تحصیلی ، چه هنری و فرهنگی و چه ورزشی می بایست سرلوحه ی کارها قرار داشته باشد و ما به عنوان والدین باید از خود این سئوال را بپرسیم آیا در خانه از نظر تربیت به فرزندانمان توجهی داریم ؟ اگر بچه ای در خانواده تربیت نشود ، مطمئن باشید در بزرگی تربیت کردن آنها بسیار مشکل است و البته ممکن است بچه ای در خانواده تربیت نشود و به صورت تصادفی زیر دست یک معلم متدین بیافتد و به درستی تربیت شود و یا وارد مسجد ی شود و با نماز آشنا شده و به طرف اسلام و کارهای مذهبی گرایش پیدا کند و عکس آن هم ممکن است اتفاق بیافتد ، بچه در خانه به درستی تربیتی شده باشد اما وقتی به آموزش و پرورش تحویل دادند در آنجا به دانش آموز بی اعتنایی شود و اصلا چیزی به نام تربیت در برنامه های کلاسی وجود نداشته باشد و لذا همه ی ما می بایست همیشه مراقب باشیم .


آیت الله امام مراقبت را به دو نوع تقسیم کرد و گفت : روش اول این است که بچه را از همان ابتدا نمازخوان و اهل مسجد و اگر دختر است اهل عفاف و حجاب و حیا به بار آوریم ، این روشن اول است اما کافی نیست ، همه دارید مشاهده می کنید که دشمنان ما ساکت ننشسته اند و با پخش فیلم های مستهجن و مبتذل و از طرفی وجود دوستان ناشایست و کتاب های غیر مناسب و حتی کلاس های آموزش انواع ورزش در برخی مواقع به عامل فساد و بد اخلاقی تبدیل می شود که در این زمینه بارها گزارش هایی به من داده شده است و یا نواختن موسیقی و کف زدن مثلا در ایام فاطمیه فرزندان ما را به انحراف می کشد و از دست ما خارج می نماید ، چرا باید این طور باشیم ؟ حداقل اگر به فکر تربیت اصولی ، درست و منطقی فرزندانمان نیستیم حداقل آنها را آزاد گذاشته و از دور کنترل کنیم که به بی راهه نرود ، به خداوند یکتا چه جوابی می خواهیم بدهیم وقتی که فرزندانمان از قرآن و نماز به دور باشند ؟ لازم باید همه در مقابل فرزندانمان انجام وظیفه کنیم .

امام جمعه ی شهرستان شوش نظارت نکردن به برخی از زبانسراها را هم یک نوعی بی دقتی مسئولین امر دانست و اظهار داشت : من مخالف فرا گیری زبان خارجه نیستم اما وقتی به کارآموزان جملاتی نظیر « این مشروط است » را یاد می دهند چه  پیشرفت مثبتی این کلاس ها برای فرزندان ما دارد ؟


خطیب جمعه شوش در بخش پایانی سخنان خود به فرمایشات خارج از فقه اخیر مقام معظم رهبری اشاره کرد و خاطر نشان نمود : آقا به استان های سیل زده ی بوشهر و کرمان و ریزگردها در استان خوزستان اشاره داشتند و در این زمینه فرمود : ضمن این که از مردم تشکر کردند که ای مردم شما در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن سنگ تمام گذاشتید و کارتان قابل تقدیر است . من هم بارها از مردم تشکر کردم و یک بار دیگر هم تشکر می کنم ، امام آقا فرمود : « این به آن معنا نیست که مردم حق گلگی ندارند ، آیا مردم مشکل ندارند ، بیکاری ندارند ؟ لذا کلمه باید را همیشه سر زبان ها بیاوریم ، خوشبختانه در شهرستان شوش مشکل حادی مثل اهواز به وجود نیامد اما من به آنجا رفته بود که مردم با بی برقی ، بی آبی و قطعی گاز و تلفن ثابت و همراه مواجه شدند و زندگی کردن در چنین شرایطی انصافاً خیلی سخت است ، اما مسئولین بازهم بی توجهی داشتند و بارها آمدند و رفتند و اخیرا که وعده و وعیدهایی داده اند ، این طور با این مردم نمی شود رفتار کرد ، این مردم را ما می خواهیم ، چند روز دیگر انتخابات است ، آیا با این همه بی توجهی ها و بی برنامگی ها اگر عرق ملی و تکلیفی که ولی فقیه به تک تک ایرانیان فتوا کرده است چگونه می خواهید آنها را پای صندوق بکشانید ؟ باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل در این مملکت اجرا شود و اگر این کار انجام شود یک بیکار در جامعه وجود نخواهد داشت .


شایان ذکر است فرهاد سیف نوجوانی بسیجی از دارالتیام شهرشوش شوش به مناسبت سوگواری ایام فاطمیه بین صلاطین به نوحه خوانی پرداخت و نمازگذاران با سینه زنی وی را همراهی کردند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست