05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۲۱۳2259

امام جمعه شوش گفت : با سخنرانی و آمارهای دروغین نمی توان سر مردم را شیره مالید

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

خطبه های نماز جمعه ی این هفته  به امامت آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در مصلای نماز جمعه ، هم چون هفته های گذشته برگزار شد .

خطبه ی اول :

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه شهرستان شوش ضمن اشاره به رعایت تقوای الهی عنوان نمود : خودم و شما نمازگذاران را توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی ، در آغاز خطبه ی اول می خواهم تقدیر و تشکر از فرد فرد شوشی ها ، چه در پنج شهر و چه در حوزه های روستایی  از قبیل « هیئات مذهبی ، کانون های فرهنگی و هنری مساجد ، پایگاه های مقاومت بسیج در مساجد ، ائمه ی جماعات ، خانه های عالم در روستاها و ... » داشته باشم که انصافاً در ایام فاطمیه و سالروز شهادت بی بی دو عالم با برگزاری مراسم عزاداری ، روضه خوانی ، سینه زنی ، زنجیرزنی ، ایجاد ایستگاه های صلواتی ، اجرای تعزیه های متعدد در سطح شهر ، در خطابه ها مردم را توجیح کردند  و ... سنگ تمام گذاشتند و در واقع امسال نسبت به سال های قبل بی نظیر فعالیت نمودند و دیگر شهرستان ها به شما غبطه  خوردن که چرا ما این سطح فعالیت را نداشتیم .

وی در ادامه به جمع بندی مبارزات صدیقه ی کبری حضرت فاطمه ی زهرا(س) اشاره کرد و گفت : حضرت زهرای مطهر(س) در خطبه ای که در مسجد قرائت فرمود ، به نکات بسیار ارزشمندی پیرامون ، بعداز نظام جاهلیت  قبل از اسلام توضیح مبسوطی را ارائه فرموده است و چگونه بودن راه پیشرفت ، خوشبتی و سعادت و پیروی از دین را نیز اشاره کرده اند . الان هم شما در دنیا می بینید که اشخاصی که پیرو اهل بیت(ع) هستند پیروز و سربلند هستند و سعادت دنیا و آخرت را دارد ، آنهایی هم که نیستند راه گمراهی را در پیش گرفته اند و حضرت فاطمه ی زهرا(س) این دو راه را از همان زمان تشریح نموده و تا به امروز به همان روش مشاهد می شود .

وی به دومین شاخصه و مؤلفه ی این خطبه حضرت فاطمه ی زهرا(س) که اختصاص به خصوصیات ، رفتار و گفتار آن حضرت دارد اشاره کرد و خاطر نشان نمود : ثمر بخشی تمام این برنامه هایی که در ایام فاطمیه برگزار می شود نشأت گرفته از همان رهبری و سکاندار این برنامه ها است و الا این برنامه ها حتی بهتر از امسال برگزار شود ولی سکانداری نداشته باشد قطعاً راه به جایی نخواهند برد ؛ کما این که در کشورهایی مثل عربستان می بینیم که روزه می گیرند و نماز می خوانند اما چون اسکانداری ندارند و یک ذره سودی برای اسلام ندارند و هم چنین برای دشمنان اسلام بی خطر هستند، آیا تا کنون فکر کرده ایم که چه علتی دارد که چنین کشورهایی با دیگر کشورهای اسلامی تفاوت دارند ، این تفاوت ها همه در خطبه ی حضرت زهرا(س) اشاره شده است .

خطیب جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به مبارزات و حمایت حضرت فاطمه ی زهرا(س) از امامت و ولایت اشاره کرد و اظهار داشت : ضمن این که بی بی فاطمه ی زهرا(س) ، « عفت ـ حیا و حجاب » به طور کامل رعایت می کرد وارد مسائل سیاسی و دینی هم می شد که در واقع هم حفظ حجاب را داشت و هم برای حفظ ولایت مبارزه می کرد و هم چنین انحراف از مسیر امامت را به مردم  هشدار می داد و آنها را هدایت می کرد و می فرمود « مردم اگر می خواهند سعادت خود را به دست آورند

در این راه چهل شبانه روز مرتب دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را می گرفت و نزد مولا امیرالمؤمنین می رفت تا به انقاق مهاجرین و انصار را آگاه و بیدار  نمایند و آنها را از خانه نشینی که دین را از دل می راند برحذر می داشت و غاصبان و تشنگان به امور مسلمین را به آنها معرفی می کرد و در مجموع روشنگری را در دستور کار خود قرار می داد تا بیش از پیش مردم ایمان و تقوای خود را از دست ندهند .

آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان سپس به بی عدالتی و و رفتارهای ظالمانه ی دشمنان در آن زمان اشاره کرد و تصریح نمود : حضرت فاطمه ی زهرا(س) به دنبال آن بود که مردم را از ظلم و ستم حاکمان آن زمان آگاه نماید و آنها را به مبارزه با ظلم و ستم دعوت نماید ، آیا این تلاش ها اثر داشت ؟ بله اثر داشت و اثر آن زمانی بود که وقتی خلیفه می خواست بالای منبر برود و سخنرانی کند ، عده ی زیادی بلند شدند و اعتراض خود را از انحراف از اسلام و این غصب خلافت اعلام نمودند و در واقع اجماع مسلمین بر خلاف خلافت آن زمان آغاز شد که تمام این رویدادها در کتابی چند جلدی آمده است .


وی در ادامه به ساختن «بيت الاحزان» اشاره کرد و عنوان نمود : « بزرگان اهل مدينه اجتماع كرده و به حضور حضرت على(ع) آمدند و گفتند: اى ابو الحسن! فاطمه شب و روز گريه می‌كند و هيچ‌كدام از ما علاوه بر آن که روزها در طلب معیشتیم، شب هنگام نیز خواب خوشی نداریم. ما از تو می‌خواهیم كه به فاطمه بگویی يا شب گريه كند و يا روز (وَ إِنَّا نُخْبِرُكَ أَنْ تَسْأَلَهَا إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ لَيْلًا أَوْ نَهَارا). آن‌حضرت فرمود: « مانعى ندارد» و سپس اين موضوع را با حضرت فاطمه(س) در ميان نهاد، ولى دریافت كه آن‌حضرت از گريه آرام نمی‌گیرد. امام على(ع) بعد از آن، اتاقى در بقیع که خارج از شهر مدينه بود براى حضرت فاطمه(س) ساخت كه آن‌را «بيت الاحزان» می‌گفتند. هنگام صبح، فاطمه، حسن و حسين را برداشته و به بقيع می‌رفت و تا شبانگاه مشغول گريه بود و چون شب فرا می‌رسيد حضرت امير(ع) فاطمه را به منزل باز می‌گردانيد. پس از گذشت ۲۷ روز از رحلت پیامبر (ص)، حضرت فاطمه (س) بر اثر بیماری، دیگر نتوانست به آن جا برود.

امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان خطبه ی اول به وصیت  حضرت فاطمه(ع) به امام علی(ع) اشاره کرد و گفت : وقتی که فاطمه (س) شهادت خود را نزدیک دید، به امیرالمومنین علی علیه السلام عرض کرد:« علی جان، می‌خواهم وصیت کنم.» امام فرمود:« هر چه می‌خواهی بگو، ای دختر رسول خدا.» و هر کس را که در اطاق بود، خارج کرد.  فاطمه (س) عرض کرد : « علی جان، تو از اول زندگی هیچ‌گاه به خاطر نداری که من دروغ گفته یا خیانت کرده یا با تو مخالفتی کرده باشم.» امام علی فرمود :« پناه بر خدا، تو بالاتر و پرهیزکارتر و گرامی‌تری و از خدای تعالی ترسان‌تری از این که من تو را به جهت مخالفت توبیخ و سرزنش کنم. زهراجان، جدایی از تو بسیار بر من گران است ولی چاره‌ای نیست. به خدا قسم تو مصیبت رسول الله را برای من تجدید کردی. انا لله و انا الیه راجعون. وای که مرگ تو چه مصیبت دردناکی است! به خدا قسم مصیبت تو تسلیت‌پذیر نیست و مانند ندارد.»  در این هنگام این دو یار مهربان که در آستانه جدایی از یکدیگر بودند، گریستند. سپس امیرالمومنین سر فاطمه را به سینه خود چسباند و فرمود:« فاطمه جان، وصیت کن. به هر چه بگویی، عمل خواهم کرد.» فاطمه ع(س) عرضه داشت:« ای پسر عموی رسول خدا. خداوند تو را جزای خیر دهد، وصیت می‌کنم اجازه ندهی هیچ یک از آنها که بر من ظلم کرده‌اند و حق مرا ربودند، در مراسم تغسیل و تدفین من حاضر شوند؛ چرا که آنها دشمن من و رسول خدا هستند. هرگز اجازه نده یک نفر از آنها بر من نماز گزارد؛ نه آنها و نه پیروان و همدستان‌شان. و نیمه شب که همه چشم‌ها به خواب رفت، مرا به خاک بسپار.»

خطبه ی دوم :

امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دو به سالروز تشکیل کمیته ی امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت : در 14 اسفند سال 1357 به فرمان امام خمینی(ره) به منظور حمایت از مستضعفین و اقشار بی بضاعت کمیته ی امداد تأسیس شد د البته سابقه فعاليت‏هاي كميته امداد امام خميني(ره) به سال‏هاي قبل از پيروزي انقلاب و در حدود سال 1342 باز مي‏گردد كه تعدادي از انقلابيون كه در زمره ياران امام بودند، مأموريت پيدا كردند به خانواده زندانيان، نيازمندان و مبارزان رسيدگي كنند. اين كمك‏ها تا زمان پيروزي انقلاب ادامه يافت و سه هفته پس از پيروزي انقلاب، اين نهاد به دستور امام راحل  براي دستگيري از محرومان و مستضعفان و ياري آسيب‏ديدگان تشكيل يافت. كميته امداد تاكنون خدمات قابل‏توجهي در جهت اهداف خيرخواهانه و انسان‏دوستانه انجام داده و توانسته است كمك‏هاي فراواني در سراسر كشور به محرومان و آسيب‏ديدگان بنمايد. همچنين كميته امداد در مواقع ضروري، كمك‏هاي مردمي را به برخي كشورهاي اسلامي ارسال مي‏كند. كميته امداد امام خميني هم اكنون خدمات گسترده‏اي را ارايه مي‏دهد كه پرداخت وام قرض الحسنه، تهيه جهيزيه براي نوعروسان خانواده‏هاي تحت پوشش، كمك به بيماران هموفيلي، كليوي و تالاسمي، خدمات درماني و بهداشتي و اجراي بيمه درماني خانواده‏ هاي تحت پوشش، ارايه خدمات فرهنگي و آموزشي به دانش ‏آموزان، دانش‏جويان و نظارت بر فعاليت‏ هاي خودكفايي خانواده‏ هاي تحت پوشش و... از آن جمله‏ اند و همین روز نیز به نام احسان و نیکوکاری نامگذاری شد تا آنهایی که دارند مبالغی را به صندوق های کمیته ی امداد اهدا نمایند تا لباس نو برایدانش آموزان محروم و آسیب پذیر جامعه خریداری شود .


وی در ادامه به حمایت از تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت : انتظار من  این است ، با توجه به این که این روزها مردم برای خرید عید به بازار می روند ، تولیدات داخلی را مدنظر داشته باشند و از خرید کالاها و لباس های خارج که به صورت قاچاق روانه ی بازار شده اند خود داری نمایند و حتی المقدر با خرید « صابون ـ پودر رختشویی ـ قند و چای ـ مایع دستشویی ، دستمال کاغذی و ...» که تولیدی داخلی هستند به ایجاد اشتغال هم کمک نماییم .


خطیب جمعه شهرستان شوش در دومین مناسبت هفته به روز درختکاری اشاره کرد و خاطر نشان نمود : روز درخت‌کاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است.  و در ایران ، ۱۵ اسفندماهِ هر سال به روز درختکاری نام گذاری شده است ، ضمن تقدیر زحمات شبانه روزی عزیزانمان در اداره ی منابع طبیعی و جمعیت درختکاری و نگهداری از درخت ، نمی توانیم مواردی را ببینم و چشم ها را ببندیم و چیزی نگوییم و آن این است که مشاهده می شود که در استان خوزستان بر سر منابع طبیعی می کوبند . انتظار ما از منابع طبیعی چیست ؟ احیا نمودن یا ویران کردن منابع طبیعی ؟ هورالعظیم و هور شادگان  را از بین بردند و با از بین بردن این هورها عامل  ریزگردها شده اند و با این کار قوت و نان هزاران نفر را بریده اند ، افرادی در این هورهای به صید و صیادی مشغول بودند ، حصیر بافی و ... همه از بین رفتند ، آیا این حمایت از منابع طبیعی است ؟ یا حمایت از درختکاری است ؟ و یا این که با این کار می خواهند از فضای سبز حمایت کنند ؟ یا واقعاً به عمد داریم این ارزش های حیاتی را نابود می کنیم ؟ چرا به دست خود دولت این منابع طبیعی خوزستان در حال نابودی است ؟مردم خوزستان این سئوال مشترک را از دولت دارند اما تاکنون جوابی دریافت نکرده اند .


وی سپس با توجه به این که در روزهای پایانی سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل هستیم ، اظهار داشت : مقام معظم رهبری فرموده است که « بیایید و بگویید که چه کاری در مورد اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است ؟ .»  شما نمازگزاران را به این توجه جلب می کنم به برخی از این به اصطلاح آمارهای ثبت شده  که در سخنرانی ها ، انسان یا از روی حب و یا از روی بغض و یا دشمنی ، یا دوستی مفرد  و یا  خطی ، سطحی و یا جناحی آمار می دهد ، یک آمارهایی که فقط در سخنرانی ها گفته می شود ولی در واقع آمارها نشان می دهد که بیکاری سال به سال بیشتر و پر رنگ تر می شود  و متأسفانه اخیراً یعنی در سالی که در روزهای آخر آن به سر می بریم ، در فصل های بهار و تابستان نه این که همانند سال های قبل درصدی آمار بیکاری پائین بیاید بلکه سیر صعودی خود را طی کرد با توجه به این که در این دو فصل می گویند در استان خوزستان و شهرستان شوش کار و تلاش بیشتر است و افراد بیشتری به کار مشغول می شوند .


وی افزود : به می خواهم به آمار دیگر نیز اشاره کنم و آن این است که از سال 1384 تا سال 1392 سالانه 393 هزار شغل ایجاد شده است ، این یک آمار ثبت شده و مشخصی است اما از سال 1392 تا 1395 سالانه 160هزار شغل ایجاد شده است ، یعنی 50 درصد ایجاد اشتغال افت کرده است ، اما یک حرف های اغواکننده و ناصحیح و دروغ در آمارها داده می شود ، حداقل ما و مردم در جامعه هستیم و مشاهده می کنیم که واقعیت ها با آمارهای ارائه شده تناقض دارد . امروز بالای 26 درصد خانواده های کل کشور یک نفرشان هم اشتغال ندارد و چنین آماری تا کنون بی سابقه بوده است . باز کارشناسان نوشته اند که « فاصله ی طبقاتی و مسئله ی توزیع درآمد به سمت  ناعادلانه پر رنگ تر شده است ؛ یعنی فصله ی فقیر و غنی روز به روز بیشتر می شود ، لذا به این نتیجه می رسیم که چرا مقام معظم رهبری فرمودند : « سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » ؟ . یعنی با سخنرانی  دادن آمارهای دروغین سرمردم را نمی توانیم شیره بمالیم و نمی شود با ارائه ی آمارهای جعلی مدعی آن باشیم که اوضاع امن و امان است و مردم را به این امیدوارم کنیم که سال به سال اوضاع بهتر شده است ، در صورتی که مردم خواب نیستند بلکه بیدارند و واقعیت ها را می بینند و آمارهای ثبتی هم همین را نشان می دهد و دیگر نمی  توان با سخنرانی و شعار دادن شیره سر مردم بمالیم .تا کی می خواهیم مردم را « گیج و منگ و منگل » حساب کنیم ؟ آیا از خود سئوال پرسیده اید که مردم چه حق و حقوق و مطالباتی از سال 1392 تاکنون  گردن شما دارند ؟  به هر جهت ما از مسئولین این انتظار را داریم که برای مردم اقدام عملی انجام دهند ، البته در بحث اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل طرح ها و برنامه های زیادی وجود دارد و یکی از این برنامه ها این است که چرا جلوی قاچاق کالا گرفته نمی شود ؟ چرا جلوی واردات بی رویه ی اجناسی که در داخل ایران تولید می شوند گرفته نمی شود ؟ چرا این حقوق هایی نجومی از آن طرف مرتب بالاتر می رود اما در مقابل حقوق افراد کم درآمد توجهی نمی شود و بیکاری هم به خاطر همین حقوق های نجومی روز به روز بیشتر می گردد در حالی که قرار بود جلوی حقوق های نجومی گرفته شود و عاملان نیز معرفی شوند . این سئوالات عموم مردم است که هم چنان از طرف دولت مردان بی پاسخ مانده است .


پیش از خطبه های نماز جمعه ، جلال نژاد فاضل رئیس آموزش و پرورش منطقه ی شاوور به مناسبت هشتم اسفند ماه سال 1359، « آغاز هفته ی امور تربیتی و تربیت اسلامی  » که به همّت شهیدان رجائی و باهنر تأسیس شد در سخنانی کوتاه گفت : دیگر دشمنان نمی توانند با سلاح گرم ما را شکست دهند لذا به سلاح سرد تحت عنوان « جنگ نرم و فضای مجازی » رو آمده اند تا بنیاد خانواده ها را خدشه دار کنند و نوجوانان و جوانان را از پیگیره ی نظام و انقلاب جدا نمایند اما با وجود مقام معظم رهبری و نیروهای پیرو ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی در این جبهه هم نمی توانند گزندی به انقلاب اسلامی وارد کنند .


 

شایان ذکر است نماز جمعه ی 20 اسفند و27 اسفند « یعنی دو هفته ی باقیمانده ی سال 1395 » به خاطر دایر شدن نمایشگاه بزرگ گل و گیاه و هم چنین تعمیرات در آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) برگزار می شود و خواهران نیز در عباسیه ی حرم نماز خود را به امامت امام جمعه ی شهرستان شوش اقامه می کنند .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست