05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۰۲۹2992

امام جمعه ی شوش گفت : از همدیگر حمایت و پشتیبانی کنیم و نگذاریم شیاطین بین مسئولین تفرقه به وجود آورند ، چون مردم و جامعه خسارت می بینند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

در آخرین جمعه ی دیماه 1396 که مصادف است با روز ملی هوای پاک ، نماز جمعه ی  سیاسی عبادی شهر شوش به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهر برگزار شد . 

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش هم چون هفته های گذشته  در آغاز خطبه ی اول خود و نمازگزاران را به رعایت تقواپیشگی توصیه نمود و در ادامه به برخی از دلایل عدم بارش باران از منظر اسلام اشاره کرد .

وی به  اثر ایمان  و معاد در زندگی افراد اشاره کرد و خاطر نشان نمود : آثار ایمان به خدا ، در وهله اول و آثار عقیده به توحید ویکتا پرستی، در مرحله بعد، در زندگی بشر، بی شمار است ، «ایمان»، تنها یک «کلمه» نیست، بلکه یک «باور قلبی» است. باوری که به زندگی انسان «جهت» می‌دهد و در «چگونه زیستن» او نقشی مهمّ دارد و محور ارزش‌گذاری برای اندیشه‌ها و عملکردهای مردم است. خداوند متعال نیز در قرآن کریم هرگاه ایمان را مطرح می‌‌سازد، به دنبال آن «عمل» را نیز بیان می‌‌دارد تا نمود عینی ایمان را در عمل گوشزد کند .بنابراین ایمان زبانی و یا اعتقاد صرف، ایمان نیست مگر آن‌که به لوازم آن چیزی که بدان معتقد شده‌ایم، ملتزم شویم و آثار آن را بپذیریم . در نتیجه؛ درک فوائد ایمان، زمانی معنا پیدا که انسان علاوه بر آنچه که به زبان می آورد و باور قلبی دارد، به آنچه که خداوند دستور داده نیز عمل نماید نه اینکه تنها به ایمان زبانی و یا باور قلبی اکتفا نموده و از طرفی نیز در انتظار چشیدن فوائد ایمان باشد .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به بزرگترین گناه زبان یعنی دروغ گویی اشاره کرد و تصریح نمود : دروغ از بدترین معایب، زشت ترین گناهان و منشأ بسیاری از مفاسد است و بالطبع از کارهای زشت و ناپسند و عادت به آن از رذایل اخلاقی و از گناهان کبیره است . دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد و از آفات زبان و خراب کننده ایمان است. علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین به آن اشاره شده است و سرچشمه دروغ نیز گاهی به خاطر ترس از فقر، پراکنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعیت و مقام و زمانی نیز به خاطر علاقه شدید به مال و جاه و مقام و ...است که شخص از این وسیله نامشروع برای تامین مقصود خود کمک می گیرد.

 

آیت الله امام در تکمیل بخش اول سخنان خود  اظهار داشت : ابزار بسیاری از گناهان دروغ است اینکه افراد دروغگو بدبینی و سوء ظن خاصی نسبت به همه کس و همه چیز دارند ، با دروغ خود را بزرگ جلوه می دهند، با دروغ هزار گونه تملق می گویند و یکی از راههای درمان دروغ این می باشد که قبل از هر چیز باید مبتلایان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوی و مادی آن متوجه ساخت و نیز باید باید متوجه ساخت که اگر چه دروغ در پاره ای از موارد نفع شخصی دارد ولی نفعش بسیار آنی و زودگذر است و یکی دیگر از موثرترین راههای درمان دروغ پرورش شخصیت در افراد و کوشش برای تقویت پایه های ایمان در دل آنان است و باید محیط های تربیتی و معاشرتی مبتلایان را از وجود افراد دروغگو پاک کرد تا تدریجا طبق اصل محاکات و تاثیرپذیری محیط وجود آنها از این رذیله پاک گردد.

وی در ادامه افزود :  دو عالم به همدیگر قول دادند که دیگر دروغ نگویند اما یکی از آنها وقتی سر نماز الله اکبر را قرائت نمود ، بعداز این که نمازش تمام شد نزد آن عالم دیگر رفت و گفت من نمی توانم سر قولی که داده ام بمانم  ، عالم دوم پرسید چرا؟  در پاسخ گفت : « شب پیش خود فکر کردم  اگر جایی پول باشد نمی توانم از آن پول بگذرم » این یعنی آن عالم عهد شکن  از شیطان غافل بوده و  ایمان و تقوایش تضعیف گردیده و در نتیجه  دروغ گویی را امری عادی دانسته است و همین عوامل و دیگر گناهان ریز و درشت است که باعث شده خداوند ما را از رحمت بارانش محروم گرداند .

 

امام جمعه شهرستان شوش در ادامه خاطر نشان نمود : آیا تا کنون برای بارش باران دعا کرده ایم ؟ آیا در مساجد جمع شده ایم و به نیت باران دعای توسلی خوانده ایم ؟ اگر ما تقوا را همراه با ایمان در خود تقویت کنیم ، قطعا شیطان از ما دور شده و مرتکب گناه نخواهیم شد و در چنین مواقعی خداوند هم ما را از برکات زمین و آسمانش سیراب خواهد نمود .

امام جمعه ی شهرستان شوش  در بخش دوم خطبه ی اول به ولادت  حضرت زینب (س) پرداخت و خاطر نشان نمود : امروز ماه جمادی الاول آغاز می شود و در پنجم این ماه حضرت زینب(س) متولد شد ؛  هنگامى که زینب (س ) متولد شد، مادرش حضرت زهرا (س ) او را نزد پدرش امیرالمؤ منین (ع ) آورده و فرمود : این نوزاد را نامگذارى کنید! حضرت فرمود: من از رسول خدا جلو نمى افتم ، خبر تولد نوزاد ، به گوش رسول خدا (ص) رسيد. رسول خدا (ص) براى ديدار او به منزل دخترش ‍ حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود: ((دخترم ، فاطمه جان ، نوزادت را برايم بياور تا او را ببينم )). فاطمه (س) نوزاد كوچكش را به سينه فشرد، بر گونه هاى دوست داشتنى او بوسه زد، و آن گاه به پدر بزرگوارش داد. پيامبر (ص) فرزند دلبند زهراى عزيزش را در آغوش كشيده صورت خود را به صورت او گذاشت ، امیرالمؤ منین على (ع ) به آن حضرت فرمود : نامى را براى نوزاد انتخاب کنید. رسول خدا (ص ) فرمود: من بر پروردگارم سبقت نمى گیرم ؛ در این هنگام جبرئیل (ع ) فرود آمده و سلام خداوند را به پیامبر(ص ) ابلاغ کرده و گفت :نام این نوزاد را ((زینب )) بگذارید! خداوند بزرگ این نام را براى او بر برگزیده است ، مصایب و مشکلاتى را که بر آن حضرت وارد خواهد شد ، پیامبر(ص) شروع به اشك ريختن كرد. فاطمه (ص) ناگهان متوجه اين صحنه شد و در حالى كه شديدا ناراحت بود از پدر پرسيد: پدرم ، چرا گريه مى كنى ؟!پیامبر اکرم (ص ) گریست و فرمود: هر کس بر این دختر بگرید، همانند کسى است که بر برادرانش حسن و حسین گریسته باشد.

 

وی سپس به فضائل حضرت زینب (س) اشاره کرد و اظهار داشت : یكى دیگر از صفات حسنه انسان‏هاى برتر، مقدم داشتن دیگران بر خود است. امام على (ع) فرمود:«الایثار اعلى الایمان /// ایثار، بالاترین درجه ایمان است.» و فرمود:«الایثار اعلى الاحسان ///  ایثار برترین احسان است.» زینب (س) همیشه برای همسایگان دعا می کرد و آنها را مقدم تر از خود می دانست .

آیت الله سید محمدامام ؛ امام جمعه شهرستان شوش خطبه ی دوم را با اشاره به روز غزه آغاز نمود و گفت : رژیم صهیونیستی موفق شده بوده طی بیش از سه دهه (2006 تا 1973) با بهره گیری از توان بازدارندگی نظامی خود، فلسطین را از هر گونه جنگ و درگیری بر حذر دارد. تا اینکه در جنگ 33 روزه، این توان به شدت زیر سئوال رفت. بسیاری از تحلیل گران با توصیف نتیجه ی  این جنگ به عنوان اولین شکست اسراییل نظریات بن گوریون را به یاد آوردند که گفته بود «رژیم اسراییل باید همیشه قوی و پیروز باشد و اولین شکست این رژیم به معنای شروع دورة سقوط و زوال خواهد بود». نتیجه  ی جنگ 33 روزه یک بار دیگر در جنگ 22 روزه تکرار شد و ناکارآمدی توان ارتش کلاسیک رژیم صهیونیستی در برابر گروههای مبارز به اثبات رسید.

 

وی افزود : در طول 60 سال  کشورهای اسلامی ، جنگ فلسطین و صهیونیست را جنک اعراب و اسرائیل  نامیده بودند اما بعد از جنگ 22 روزه  ورق برگشت و گفتند : جنگ اسلام با رژیم غاصب است  ؛ اما دولت های همین کشورها که قبول کرده بودند جنگ اسلام و رژیم غاصب اسرائیل است هیچکدام حاضر نشدند  به یاری فلسطین بروند که به عنوان مثال همین کشور عربستان به جای این که به یاری فلسطین برود مزدور اسرائیل شده و کشور یمن را مرتب بمباران می کند ؛ داعش را در کشورهای عراق و سوریه حمایت کرده بود تا این دو کشور را از اسلام جدا نمایند و بحرین را نیز اشغال نمودند و البته هدف اصلی آنها از همان اول براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری که با روئسای اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی اشاره کرد و کفت : مقام معظم رهبری در سیزدهمین اجلاس فرمود : (((صهیونیست‌ها، روزی شعار «از نیل تا فرات» را می دادند اما اکنون برای محافظت از خود مجبور به دیوارکشی شده اند. بدون تردید فلسطین یک مجموعه و تاریخ «از بحر تا نهر» است و قدس نیز پایتخت آن است و امکان هیچ خدشه ای بر این حقیقت، وجود ندارد. ما معتقدیم اتحاد دنیای اسلام که دارای جمعیت زیاد و امکانات فراوان و جایگاه بسیار حساس در دنیا است، می تواند زمینه‌ساز شکل گیری یک قدرت بزرگ و اثرگذار شود و ما حتی به کسانی که صریحاً با ما دشمنی می‌کنند، گفته‌ایم آماده برخورد برادرانه هستیم، اگرچه آنها چنین رویکردی ندارند. )))

 

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به شهادت 32 نفر از ملوانان کشتی سانچی پرداخت و تصریح نمود : این عزیزان که هم در دریا غرق شدند و هم پیکر آنها سوزانده شده  اجر شهید را دارند و من از طرف خود و مردم ولایتمدار شهرستان شوش این سانحه ی اسفبار را به خانواده های این جانباختگان تسلیت عرض می کنم .

وی با اشاره به این که مسئولین شبانه روز در حال تلاش هستند اظهار داشت :« تضعیف مسئولین در دنیای واقعی و فضای مجازی کار درستی نیست » ، مردم از مسئولین قدردان هستند و من هم به نوبه ی خود  و از طرف مردم از مسئولین  تشکر می کنم اما ممکن است  برخی از مسئولین نسبت به همدیگر باعث تضعیف شوند ، مسائل را باید بین هم داخلی حل کرد نه این که اختلاف نظرها را به دنیای مجازی کشاند  چون این تضعیف ها فقط به توسعه ی شهر و آسایش مردم زیان می رساند .

 

سید محمد امام افزود : «کارها اگر به نحوه احسنت و با سرعت پیش رود باعث خواهد شد که از همدیگر حمایت و پشتیبانی کنیم و نگذاریم شیاطین بین مسئولین تفرقه به وجود آورند ، چون مردم و جامعه  خسارت می بینند »

حاکم شرع شهرستان شوش در ادامه از داگستری شهرستان شوش به خاطر حل و فصل  اختلاف بین دو طایفه  به خاطر یک قتل ؛ قدردانی نمود و همچنین از کاهش تیراندازی ها نیز از شورای تأمین که با بزرگان طوایف و عشایر صحبت کردند سپاسگزاری خود را اعلام نمود .

امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی دوم به انتصاب حجت الاسلام حاج علی اکبری به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری ائمه ی جمعهاشاره کرد و گفت : با توجه به این که مقام معظم رهبری برای افزودن کیفیت حجت الاسلام حاج علی اکبری را به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری ائمه ی جمعه ی کشور منصوب نمودند ، چون ما از نظر کمی خوشبختانه در حال حاضر بیش از 900 نماز جمعه در کلانشهرها ، شهرهای بزرگ و کوچک و گاها در شهرک ها برگزار می شود  و وقت آن است که کیفیت ارتقاء یابد  .

 

در پایان خطبه های نماز جمعه ، ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان شوش طی اطلاعیه ای خطاب به نمازگزاران اعلام نمود : با برنامه ریزی ستاد  و مساعدت و همکاری فرمانداری و سایر ادارات وسیله ی نقلیه ی رفت و برگشت نمازگزاران  در شش مسیر از این به بعد مهیا می باشد :

مسیر اول : روستای شهید دانش ـ میدان امام صادق ـ خیابان آزادی ـ مصلای نماز جمعه

مسیر دوم : بلوار مدرس ـ میدان بسیج ـ خیابان شهید رجایی ـ مصلای نماز جمعه

مسیر سوم : روستای ابوذر غفاری ـ سه راهی شهرک دانیال ـ بلوار امام خمینی(ره) ـ خیابان امام خمینی(ره) ـ مصلای نماز جمعه

مسیر چهارم : شهرک سلمان فارسی ـ منازل کوی اندیشه ـ بلوار امام خمینی(ره) ـ خیابان امام خمینی(ره) ـ مصلای نماز جمعه

مسیر پنجم : میدان خلیج فارس ـ میدان شهداء ـ خیابان طالقانی ـ مصلای نماز جمعه

مسیر ششم : میدان خلیج فارس ـ بلوار پیروزی ـ سه راهی زمین شهری جنوبی ـ مصلای نماز جمعه

شایان ذکر است حرکت به طرف مصلا 20 دقیقه قبل از خطبه های نماز جمعه در نظر گرفته شده است .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست