05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۱۰۶3008

نماز جمعه ی شوش به امامت حجت الاسلام عفری اقامه گردید

تهیه و تنطیم ـ عباس کرم الهی

جمعه 6 بهمن ماه 1396 نماز سیاسی عبادی به امامت حجت الاسلام عبدالرزاق عفری امام جمعه ی موقت در مصلای شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی موقت شهرستان شوش خطبه ی اول را با توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوا پیشگی و دوری از هر گونه گناه دعوت نمود و سپس با اشاره به حدیثی از پیامبر اعظم(ص) در مورد آنهایی که به عمد نماز را ترک می کنند اشاره کرد و عنوان نمود : قال رسوالله(ص) : « تارک الصلاة ملعون فى التوراة ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میکائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد  /// ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .» منشأ و سببتمامبلایایی که در این دنیا دامن گیر انسان می گردد بیشتر به گناهانی است که انسان مرتکب می شود .

وی افزود : بلای روز کربلا را برای انتقام از ائمه ندانید چون امام حسین(ع) معصوم بود و معصومین اصلا مرتکب گناه نشدند که خداوند بخواهد  آنها را به بلا متبلا نماید ؛ لذا این بلا برای ترفیع درجات بود و این ترفیع همان بهشت است و رسیدن به بهشت را شهادت امام حسین (ع) بود که با نثار خون پاک و مطهرش  اسلام را زنده نگه داشت و بلایی هم که بر سر مؤمنین آمد انتقام نیست بلکه بارها پیش آمده که برای امتحان الهی است ، و خداوند می خواهد با این امتحان مؤمنین را امتحان کند که چقدر در مقابل بلاهای طبیعی صبر و استقامت از خود نشان می دهند و اگر کسی از این امتحان توانست نمره ی قبولی بگیرد جایش همان بهشت است .با این توصیف  انسان به قله ی کمال الهی می رسد .

امام جمعه ی موقت شوش در مرحله ی دوم بلاها را به خاطر انجام دادن گناه توسط انسان دانست و گفت : وقتی که انسان مرتکب گناه شود  از کمال محروم می شود و اگر این گناهان روز به روز صورت گیرد انسان قصی القلب می شود که حتی ممکن است به زن و فرزند خودش هم رحم نکند .

عفری سپس به  دوران امام رضا(ع) و القابی که ایشان داشت اشاره کرد و خاطر نشان نمود ؛ از امام رضا(ع) پرسیدند چرا سید و سرور و سالار همه ی مردم شده ای و چگونه این منزلت را به دست آوردی  ؛ روایت است که در بین « امامان معصوم ما، هیچ کدام به اندازه امام علی(ع) اسامی و لقب های متعدد و متنوع ندارد. بعد از ایشان اما رتبه دوم ی برای امام رضا(ع) است که شاید به علت ماجرای ولایتعهدی و شاید به خاطر حضور در بین ایرانیان ، صاحب القاب و عناوین متعدد است، از آن حضرت علاوه بر القابی که به همه ائمه معصومین (ع) گفته می شود (مثل ابن رسول الله؛ حجت الله ، امین الله و… خود امام) صاحب حداقل 50 لقب اختصاصی هستند.

وی در ادامه به محروم شدن مردم خوزستان به نزول باران این رحمت الهی اشاره کرد و افزود : باران مدتهاست از استان خوزستان رخت بر برسته است و علاوه بر این که « چارپایان ، گیاهان  و درختان » بارها احساس تشنگی کرده اند ؛ انسان ها هم در نگرانی فرو رفته اند ، آیا ما نمیدانیم چرا خدواند ما را از این رحمت خود محروم کرده است ؟ وقتی که در کوچه و خیابان و بازار شاهد  بی حجابی هستیم ، وقتی به این راحتی رباخواری می شود  وقتی که در خرید و فروش و معاملات در جامعه شاهد برخی از گناهان کوچک و بزرگ هستیم  و هیچ وقت هم حاضر نیستیم از عمق دل حاضر نیستیم استغفار کنیم  ؛ هم دعایمان  مستجاب نمی شود و هم خداوند از رحمت باران ما را محروم می کند .

امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در پایان خطبه ی اول ، به حکم شرعی کسی که تارک الصلاه است اشاره کرد و اظهار داشت : رسول اکرم(ص) می فرماید : « بَیْنَ الرَّجُلِ وَ بَیْنَ الْکُفْرِ تَرْکُ الصَّلاةِ /// تفاوت میان مرد با کفر، ترک نماز است» همچنین، می‌فرماید: « اَلْعَهْدُ الَّذی بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ الصَّلاةُ فَمَنْ تَرَکَها فَقَدْ کَفَرَ /// عهد و پیمانی که‌ ما را از کافران جدا می‌سازد نماز است، هر کس نماز را ترک کند، کافر شده‌ است . »

وی افزود : فراد تارک‌الصّلاه به‌ دو گونه‌ و دو نوع تقسیم می‌شوند: اگر نماز نخواندن به‌ خاطر انکار وجوب آن یا سبک و خوار شمردن آن، یا به‌ مسخره‌ گرفتن حرمت ترک آن باشد، چنین کسی به‌ اجماع مسلمانان، کافر و مرتّد است. زیرا، واجب بودن نماز و مقام و منزلت آن ضروری دین است، و هر کس منکر وجوب آن باشد یا آن‌را خوار و سبک بشمارد، خدا و پیامبر (ص) را تکذیب نموده‌ و در قلب او حتّی به‌ اندازه‌ی دانه‌ خردلی ایمان وجود ندارد، و مانند کافرانی است که‌ خداوند متعال آنان را اینگونه‌ توصیف می‌نمایند: « وَإِذَا نَادَیْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ اتَّخَذُوهَا هُزُواً وَلَعِباً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ یَعْقِلُونَ /// آنان هنگامی‌که (اذان می‌گویید و مردمان را) به نماز می‌خوانید، نماز را به باد استهزاء می‌گیرند و بازیچه‌اش قرار می‌دهند (و بدان می‌خندند و تمسخرش می‌کنند) ؛ این کارشان بدان خاطر است که ایشان کسانِ نفهم و بی‌شعوری هستند (و ضلالت را از هدایت باز نمی‌شناسند و هدف و حکمت نماز را درک نمی‌کنند . »


 حجت الاسلام عبدالرضا عفری خطبه ی دوم به  دلایل پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و سی و نهمین سالگرد این انقلاب شکوهمند اختصاص داد و گفت : یادآوری خاطرات دوران انقلاب از دو جهت حائز اهمیت است ، جهت اول شناخت چهره ی واقعی رژیم طاغوت است و از جهاتی دیگر باید این رژیم را کاملا بشناسیم تا بدانیم در چه زمانی به سر می بریم و از همه مهم تر بدانیم چه وظیفه ای بر عهده داریم .

وی افزود : وابستگی به رژیم سابق به حدی بود که ذلت شامل حال همه ی ملت گردید و به قول حضرت امام خمینی(ره) ؛ واقعه ی کاپیتولاسیون در ایران هرچند كه براي نسل جوان  و چهارم انقلاب ما خيلي شناخته شده نيست اما براي نياكان نسل فعلي يكي از تلخ‌ترين كلماتي بوده است كه در خاطره آنان باقي است و براي نسل ميانسال ما يادآور سلطه بيگانگان و بويژه آمريكا در اين كشور است. ياكان ما از دوران فتحعليشاه كه با شكست نظامي ننگين از روسيه با قرارداد ذلت‌بار تركمنچاي، كاپيتولاسيون را تجربه كردند دريافتند كه سلطه بيگانه تا چه اندازه سخت و اندوهبار است.

 

عفری هم چنین خاطر نشان نمود : مردم ما در گذشته وقتي مي‌ديدند پولشان را يك اجنبي و يك خارجي در اين كشور مي‌دزديد و يا طلبشان را نمي‌داد هيچ كاري نمي‌توانستند بكنند و هنگامي كه اجنبي دست تعدي به نواميس مردم دراز مي‌كردند مردم نمي‌توانستند جلوگيري نمايند و اين لكه ننگي بود براي ملت بزرگ و با فرهنگ و مسلمان ايران ـ خلاصة آنقدر ظلم و تجاوز اجانب در طول دهها سال گذشته در زمان ستم شاهي بر مردم ايران زياد بود كه لغو كاپيتولاسيون به صورت يك آرمان ملي درآمده بود. كاپيتولاسيون، از كاپيتولا به مفهوم «قرارداد فصل به فصل» مي‌آيد و سه مفهوم دارد: « 1 ـ قراردادي كه براساس آن حكومت يك كشور حق خود را در محاكمه و قضاوت اتباع ساير كشورها لغو مي‌كند و چون در سابقه كاپيتولاسيون، حق قضاوت را به كنسول كشور بيگانه واگذار مي‌كرده‌اند ترجمه‌ايي در فارسي، آن را «حق قضاوت كنسولي» عنوان داده‌اند ولي بهتر است آن را «سلب حق قضاوت بر اتباع بيگانه» بدانيم.2 ـ قرارداد تسليم نظامي، پس از پايان جنگ كه بر طرف مغلوب تحميل مي‌شود. 3 ـ قراردادهايي كه پادشاهان غرب در زمان تسلط كليسا بر امپراطوران، با پاپ و رهبران كليسا منعقد مي‌كردند تا مشروعيت مذهبي حكومت آنان از طرف كليسا به رسميت شناخته شود كه باز در واقع نوعي تسليم و پذيرش تسلط پاپ بر پادشاه بود.»

 

امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : قانون کاپیتولاسیون به دستور شاه ودر مجلس منفور پهلوی به تصویب رسید و حضرت امام خمینی(ره) به محض اطلاع موضع گیری و به جهت آگاه سازی مردم اقدام به سخنرانی کردند و کاپیتولاسیون به واقع به جز خفت و ذلت هیچ ثمره دیگری برای مردم ایران اسلامی نداشت. آمریکا در این قانون به خود اجازه داده بود که در کشورهای دیگر با خلق وخوی گرگ صفتانه خود مردم آن کشور را در زیر چکمه های خود له کند و امام خمینی(ره) با اشاره به تصویب این قانون می فرماید «  سگ آمریکایی به شاه ایران شرف داشت .» و اگر یک ایرانی به این سگ آمریکایی معترض می گردید محاکمه می شد ولی مستشاران آمریکایی به شاه ایران تعرض می کردند احدی حق نداشت حرفی بزند . ایرانی ها تا این حد مستعمره ی آمریکا بودند .

 

عبدالرزاق عفری در ادامه به جهت دوم اهمیت پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت : در داخل ایران با پیروزی انقلاب اسلامی ؛ عزت سیاسی  و استقلال به ایران برگشت ؛ همه می دانید که ایران از نظر سیاسی اول اول جهان را می زند ، باور کنید یادآوری این مسائل برای همه ی بدون استثنا و بلاخص جوانان خیلی مهم است ، باید بدانیم انقلاب اسلامی چه نعمت بزرگی برای ایران و ایرانیان است و وظیفه ی خود را با رضایت قلبی انجام دهیم .

 

وی پس از امور سیاسی به بعد اقتصادی انقلاب اسلامی اشاره کرد و تصریح نمود : قبلا به حدی به همین آمریکا وابسته بودیم  که در ایران هیچ چیزی تولید و یا ساخته نمی شد ولی الان همین شعار اقتصاد مقاومتی اگر به خوبی حداقل در این دوماه باقیمانده از سال اجرا شود عمده ترین مشکل اقتصادی ما حل خواهد شد .

 

حاج آقا عفری در ادامه به اهمیت پیروزی انقلاب در خارج از کشور اشاره کرد و گفت : همه ی مردم دنیا بدون استثنا امیدشان به انقلاب اسلامی ایران است و اگر کسی به دنبال عزت و آزادی است  ، تاریخچه ی انقلاب را مطالعه می کند  و این برای ما حائز اهمیت است .

وی در ادامه به عوامل پایدار و حفظ انقلاب اسلامی در امروزه اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « تعهد دینی  به اسلام ـ وجود  رهبری دینی ـ وجود  مردم در صحنه و حفظ وحدت کلمه و اتحاد بین مردم و مسئولین » عواملی هستند که در پایدار و حفظ انقلاب اسلامی نقش مهمی دارند و اگر به وحدت و اتحاد اشاره می کنم ، منظورم فقط وحدت بین سه قوه نیست بلکه مثلا اگر نماینده ی ما در مجلس شورای اسلامی با فلان مسئول اختلاف  داشته باشد چه کسی به جز همین مردم ضرر می بینند ؛ لذا آنهایی که کارشناس هستند می توانند با قلم و بیان خود این وحدت کلمه را فراگیر نمایند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست