05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۲۰۵3084

نماز جمعه ی این هفته به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

پس از اذان ظهر روز جمعه 4 اسفندماه 1396 ، به امامت آیت الله سید محمد امام ، نماز سیاسی عبادی و دشمن شکن جمعه در مصلای شهر شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش در ابتدا ضمن توصیه به خود و نمازگزاران برای رعایت تقوای الهی  از اجتناب  ورزیدن به گناهان زبان تأکید نمود و خطبه ی اول نماز جمعه را به دلایل قیام بی بی دوعالم حضرت فاطمه ی زهرا(س) اختصاص داد و در این خصوص عنوان نمود : یکی از دلایل این قیام شکسته شدن حرمت ها بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) بود و به عبارتی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و جریان سقیفه و خارج شدن خلافت از مسیر اصلی خود، حضرت زهرا (س) آرام ننشست؛ بلکه از طرق مختلف، قیام همه جانبه ای را شروع کرد؛ گاه از طریق « خواندن خطبه، دست به افشاگری و ترسیم راه صحیح و معرّفی خلیفه زد، و گاه با گریه های طولانی، مظلومیت خود و امام خویش را به گوش مردم آن زمان رساند، و گاه با احتجاجها و محاکمه، غاصبان را رسوا نمود. » زمانی نیز با رفتن در خانه ی مهاجر و انصار، حجّت را بر مردم تمام نمود و حقیقت را به مردم نشان داد. و همین طور از ملاقات با مردم و صحابه، بیش ترین بهره را بُرد و در روزهای آخر نیز در رویارویی و محاجّه با دو خلیفه، صریحاً نارضایتی و نفرت خویش را از آن دو اعلام نمود، و سرانجام با وصیّت های خویش در چگونگی تشییع و تدفین خود، مبارزه ای دایمی و یک علامت سئوال همیشگی را در مقابل روی تاریخ قرار داد.


وی در ادامه به احترام رسول اکرم(ص) به خانه ی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی که پیامبر(ص) می خواست به خانه ی حضرت زهرا(س) برود ابتدا در می زد و سه بار اجازه ی ورود می خواست وقتی هم که حضرت فاطمه اجازه می داد ، پیامبر(ص) می فرمود : « اجازه هست آنی که همراه من است وارد شود ؟ » حضرت زهرا ، وقتی که چیزی روی سر می گذاشت تا حجاب خود را رعایت کرده باشد اجازه ی ورود می داد و این احترام را خوداوندسبحان در آیه ی 36 از سوره ی نور نیز به حضرت فاطمه ی زهرا(س) داشت .که در این آیه که به پیامبر نازل شد آمده است :  « في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ /// یعنی در خانه‌هایی است که خداوند اذن داده رفعت یابند و نام او در آنها برده شود و در آنها هر صبح و شام او را تسبیح می گویند [به پاکی ستایند]» با شنیدن این آیه توسط پیامبر (ص) ، ابوبکر بلند شد و با اشاره به خانه ی امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) گفت : « آیا این خانه هم جز آن خانه هایی است که گفتی ؟ » پیامبر(ص) فرمود « آری» با این حال توسط سقیفه ی بنی ساعده خانه ی حضرت زهرا بعد از رحلت پیامبر(س) مورد بی حرمتی قرار گرفت .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش با اشاره به سقیفه ی بنی ساعده افزود : واقعه ی سقیفه به واقعه و جریانی گفته می شود که در آن مسیر خلافت در اسلام عوض شد و خلافتی که حق علی بن ابی طالب (ع بود و پیامبر ( ص) به دفعات متعدد و در مناسبت های مختلف مانند غدیر خم آن را به همگان اعلام کرده بودند، از ایشان گرفته شد و به افراد دیگری واگذار گردید. بعد از آن که پیامبر (ص) به شهادت رسیدند، انصار تصمیم گرفتند تا رئیس قبیله خزرج را، که سعد بن عباده خزرجی نام داشت به خلافت برسانند. به همین دلیل همه ی آنها در سقیفه ای که در کنار خانه سعد بود و به سقیفه بنی ساعده شهرت داشت ، جمع شدند. از مهاجران هم تنها سه نفر از این اتفاق با خبر شدند که این سه نفر ابوبکر ، عمر و ابوعبیده جراح بودند ، که به همراه هم در سقیفه حاضر شدند. پس از آن که در هجوم اول دستگاه خلافت موفق شد، تحصن یاران حضرت علی (ع) و مخالفان خود را بشکند با این وجود نتوانستند از حضرت علی (ع) و بنی هاشم بیعت بگیرند. به همین دلیل بار دیگر به خانه دختر رسول خدا ( ص) حمله کردند و این بار با آتش زدن در خانه حضرت و ضرب و جرح ایشان که موجب به شهادت رسیدن فرزند ایشان محسن شد ، حضرت علی (ع) را به زور به مسجد بردند.

امام جمعه ی شهرستان شوش به مشخصه های اصلی این هجوم  اشاره کرد و گفت : 1 ـ تنها بودن اهل بیت (ع) در هنگام هجوم اصلی و خالی بودن بیت فاطمه (س) از یاران حضرت علی (ع) . 2 ـ بیرون کشیدن اجباری حضرت علی (ع از بیت فاطمه ( س) توسط مهاجمین و تهدید ایشان به قتل ، می باشد. 3ـ به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهرا(س) توسط مهاجمین 4 ـ ایراد ضرب و جرح به حضرت زهرا(س) توسّط مهاجمین . چون فاطمه (س) دید که با علی (ع) و زبیر چه کردند، بر در حجره خود ایستاد و رو به ابوبکر کرد و گفت :« ای ابوبکر!چه زود در مقام نیرنگ با خانواده پیامبر خدا (ص) برآمدید! به خدا قسم که تا زنده ام با عمر سخن نخواهم گفت.»

آیت الله امام در ادامه به نامه امیرالمؤمنین که توسط مالک اشتر به مردم مصر اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ غَضِبُوا لِلَّهِ حِينَ عُصِيَ فِي أَرْضِهِ وَ ذُهِبَ بِحَقِّهِ فَضَرَبَ الْجَوْرُ سُرَادِقَهُ عَلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْمُقِيمِ وَ الظَّاعِنِ فَلَا مَعْرُوفٌ يُسْتَرَاحُ إِلَيْهِ وَ لَا مُنْكَرٌ يُتَنَاهَى عَنْهُ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَعَثْتُ إِلَيْكُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ لَا يَنَامُ أَيَّامَ الْخَوْفِ وَ لَا يَنْكُلُ عَنِ الْأَعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْعِ أَشَدَّ عَلَى الْفُجَّارِ مِنْ حَرِيقِ النَّارِ وَ هُوَ مَالِكُ بْنُ الْحَارِثِ أَخُو مَذْحِجٍ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوا أَمْرَهُ فِيمَا طَابَقَ الْحَقَّ فَإِنَّهُ سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اللَّهِ لَا كَلِيلُ الظُّبَةِ وَ لَا نَابِي الضَّرِيبَةِ فَإِنْ أَمَرَكُمْ أَنْ تَنْفِرُوا فَانْفِرُوا وَ إِنْ أَمَرَكُمْ أَنْ تُقِيمُوا فَأَقِيمُوا فَإِنَّهُ لَا يُقْدِمُ وَ لَا يُحْجِمُ وَ لَا يُؤَخِّرُ وَ لَا يُقَدِّمُ إِلَّا عَنْ أَمْرِي وَ قَدْ آثَرْتُكُمْ بِهِ عَلَى نَفْسِي لِنَصِيحَتِهِ لَكُمْ وَ شِدَّةِ شَكِيمَتِهِ عَلَى عَدُوِّكُمْ ./// از بنده خدا، على امير مؤمنان، به مردمى كه براى خدا به خشم آمدند، آن هنگام كه ديگران خدا را در زمين نافرمانى، و حق او را نابود كردند، پس ستم، خيمه خود را بر سر نيك و بد، مسافر و حاضر، و بر همگان، بر افراشت، نه معروفى ماند كه در پناه آن آرامش يابند، و نه كسى از زشتى ها نهى مى كرد. پس از ستايش پروردگار من بنده اى از بندگان خدا را به سوى شما فرستادم، كه در روزهاى وحشت، نمى خوابد، و در لحظه هاى ترس از دشمن روى نمى گرداند، بر بدكاران از شعله هاى آتش تندتر است، او مالك پسر حارث مذحجى  است. آنجا كه با حق است، سخن او را بشنويد، و از او اطاعت كنيد، او شمشيرى از شمشيرهاى خداست، كه نه تيزى آن كند مى شود، و نه ضربت آن بى اثر است. اگر شما را فرمان كوچ كردن داد، كوچ كنيد، و اگر گفت بايستيد، بايستيد، كه او در پيش روى و عقب نشينى و حمله، بدون فرمان من اقدام نمى كند. مردم مصر من شما را بر خود برگزيدم كه او را براى شما فرستادم، زيرا او را خير خواه شما ديدم، و سر سختى او را در برابر دشمنانتان پسنديدم.»


امام جمعه شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم با توجه به این که اولین پنجشنبه ی اسفند ماه هر سال به عنوان آغاز هفته ی سلامت مردان نامگذاری شده است اظهار داشت : سرطان، بیماری های قلبی عروقی و کبد چرب از جمله امراضی هستند که شیوع زیادی در سطح جامعه پیدا کرده اند. یکی از مهمترین عوامل ایجاد و بروز آنها به نوع روغن مصرفی خانوار بر می گردد. اغلب ما اگرچه نگرانی هایی در مورد روغن هایی که استفاده می کنیم داریم اما کمتر به تحقیق اساسی درباره آن می پردازیم.

وی افزود : برخی از پزشکان می گویند مصرف کنید اما برخی دیگر از پزشکان منصف  هشدار می دهند و می گویند « مریضی ها از مواد غذایی بسته بندی است که همه فکر می کنند برای سلامت مفید هستند» و مراکز بهداشتی به بهانه ی این که فلان غذا بسته بندی نیست از فروش آن جلوگیری می کنند من سئوالم این است آیا مواد غذایی که انواع نگه دارنده را در آنها می ریزند و بسته بندی شده به مردم می فروشند سالم هستند یا غذاهایی که در خانه با رعایت نکات بهداشتی و بدون این که مواد نگه دارنده در آن بریزند سالم هستند ؟ لذا از دست اندرکاران مرکز بهداشت شهرستان شوش  می خواهم که نهایت دقت خود را برای سلامت مردم در جامعه به کار گیرند و بی دلیل جلوی موادغذایی بسته بندی نشده را نگیرند .

سید محمد امام سپس به فاجعه ی دلخراش سقوط هواپیمایی تهران یاسوج اشاره کرد و گفت : طبق گزارش های اولیه خلبان این هواپیما  گفته است که برای رهایی از ابرها  سطح پرواز خود را پایین آورده  و پس از چند لحظه از صفحه ی راهدار محو می گرددو ما مردم شوش  این مصیبت را به خانواده های جانباختگان تسلیت عرض می کنیم .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به اغتشاشات خیابان پاسداران در شمال تهران اشاره کرد و عنوان نمود : دراویش گروهی پشمینه پوش هستند که آنقدر بی ارزش هستند که سخن گفتن در مورد آنها اتلاف وقت است اما من می خواهم در مورد اخلال گری دشمن است که قصد بر هم زدن امنیت را دارند ، در آمریکا یم دانش آموز با اسلحه تعدادی را به رگبار می گیرد و همه را می کشد و رئیس جمهور آمریکا می گوید باید معلم هم مسلح  می بود تا آن دانش آموز را می کشت ؛ کسانی که دم از حقوق بشر می زنند در واقع فرهنگ انسانیت را ندارد  و وجود سلاح در جامعه بسیار خطرناک است . لذا از نیروی انتظامی انتظار دارم که جلوی این اغتشاشات را با قاطعیت بگیرند هرچند که در این اغتشاش  شهدایی در این راه دادند .

وی  امنیت روانی را همانند امنیت جسمی مهم دانست و گفت : برخی در فضای مجازی حتی با استفاده از نام خدا قصد تفرفه افکنی بین اقوام را دارند و می گویند باید از نیروی بومی برای استخدام استفاده شود ؛ اصل این حرف بسیار خوب است اما وقتی پی به عمق صحبت های چنین اشخاصی می بری درمیابی که  به دنبال ریاست خود هستند و این به خودی خود یک نا امنی است و دشمن از ایجاد تشنج در جامعه خوشش می آید .

آیت الله امام  در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز که با اشراف گری اشاره کردند پرداخت و گفت : آقا «حرکت به سمت اشرافي گري»، «دل سپردن به طبقات مرفه به جاي توجه به مستضعفان و قشرهاي ضعيف» و «تکيه و اعتماد به خارجي ها به جاي تکيه بر مردم» را نمونه هاي حرکت ارتجاعي خواندند و تاکيد فرمودند : « نخبگان جامعه حواس شان جمع باشد، مديران کشور به شدت مراقب باشند و مردم هم با حساسيت، رفتار ما مسئولان و مديران را تحت نظر داشته باشند تا اينگونه حرکات ارتجاعي در کشور اتفاق نيفتد. برخی از «آدم هاي سابقاً انقلابي» عوض شده اند و خط و راه انقلاب را به معناي ارتجاع می دانند  ؛ انقلاب نشده است که عده اي بروند و ما بياييم، بلکه انقلاب يعني دگرگوني، تغيير مسير و حرکت به سمت اهداف والا که اگر اين اهداف فراموش شود، انقلاب معنايي ندارد. انقلاب در سال ۵۷ تمام نشد بلکه آغاز شد و اين حرکت بايد عميق تر، گسترده تر و خردمندانه تر ادامه يابد. »


حاکم شرع شهرستان شوش خاطر نشان نمود : مقام معظم رهبری همچنین فرمود ؛ « نظام اداره کشور و اصول قانون اساسي بايد محترم شمرده شود و کسي نبايد تصور کند که انقلاب بدون نظام امکان تحقق دارد. اين خطاست که برخي تصور کنند به اسم انقلاب بايد به همه چيز و به همه حوادث و بخش هاي نظام اسلامي زبان انتقاد و اعتراض داشت، زيرا انقلاب يعني بايد نظام اسلامي، مردم سالاري ديني و نظام امت و امامت با هدف ها و جهت گيري انقلابي باشد.

وی افزود : برخی از مسئولین فضا را به قبل از انقلاب می خواهند برگردانند و منسب برای آنها ارزشمند است و آمارهایی را که ارائه می دهند  در حالی که مردم می دانند این آمار کذب محض است ، آیا یک نفر را برای 29 روز بردن به سرکار و پس از آن به بهانه ی خاتمه ی قرارداد وی را از کار برکنار کردن  تولید اشتغال است ؟

آیت الله سید محمد امام در بخش پایانی سخنان خود به 8 اسفند سالروز تأسیس امورتربیتی اشاره کرد و گفت : سالروز تاسیس امور تربیتی و تربیت اسلامی  به دستان پرخیر و برکت  معماران تعلیم و تربیت  شهیدان رجایی و با هنر با هدف « انتقال ارزشهاي ديني و فرهنگي انقلاب اسلامي به مدارس ـ ربيت و بازسازي دانش آموزان در فضايي انقلابي  و اسلامي ـ زمينه سازي براي ورود نگرش هاي ديني و ارزشهاي انقلاب اسلامي به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگي و سياسي و شناخت و پرورش استعدادهاي دانش آموزان در رشد ديني، عقلي، اجتماعي، عاطفي آنان و حفظ ارزشها » تأسیس شد بنابر این از اداره ی آموزش و پرورش  انتظار دارم در کنار کسب علم و مسائل آموزشی به مسائل دینی و تربیتی دانش آموزان بیش از پیش توجه داشته باشد .

شایان ذکر است پس از اقامه ی نماز ، با معرفی برادر علی رحمتی رئیس ستاد نماز جمعه وتنفیذ آیت الله سید محمد امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ، حجت اسلام  حسین آل کثیر به عنوان مسئول امور مساجد ستاد نماز جمعه شهرستان شوش منصوب شد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست