05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۲۱۱3099

نماز جمعه ی این هفته به امامت حجت الاسلام عبدالرزاق عفری اقامه گردید

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

پس از اذان ظهر روز جمعه 11 اسفند 1396 ، نماز سیاسی عبادی و دشمن شکن جمعه این هفته به امام حجت الاسلام عبدالرزاق عفری امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در مصلای این شهر برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی موقت شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوا پیشگی ، خطبه ی اول را به حضرت ام البنین(س) اختصاص داد و خاطر نشان نمود : بیان و شرح سرگذشت زندگانی ام البنین، بنا به ماجراها و پیشامدها و از همه مهم تر، امتحان های او توسط خدا، جهت اثبات خلوص نیت و درجه ولایتمدار بودن این شیرزن انقلابی (که به حق اسوه و الگویی ممتاز برای مادران و همسران شهید ایران اسلامی به حساب می آید) از همه نظر ارزشمند خواهد بود .

وی افزود : سخن گفتن از برخوردهای مؤدبانه و معرفت آمیز او، در برخورد نزدیک با خاندان ولایت و احترام شدید او به این خانواده و آموزش آن به فرزندان خود، نمونه کاملی از تربیت ولایی در عصر حاضر است . آن چه می تواند در درجه ی اوّل الگوی خانواده شهیدان و وارثان آنها و در مراتب پایین تر، ما از قافله  ی شهدا عقب افتاده  قرار گیرد ، « صبر و شکیبایی، ایستادگی و مقاومت، خویشتن داری، شجاعت و جسارت زنی» تنها در برابر دستگاه فاسد است؛ نیز موقعیت شناس بودن، موضع گیری قاطعانه در مقابل اهداف شوم دشمنان ولایت، اسیر نقشه ها و نیرنگ های آنان نشدن و از همه مهم تر، آشنایی به وظایف اصلی در برابر جامعه تشیع و خاندان ولایت، همچنین تعلیم و تربیت فرزندانی ولایتمدار و جانباز راه ولایت و امامت می باشد  .


حجت الاسلام عفری در ادامه خاطر نشان نمود : ام البنین ارادت و احترام خاصی نسبت به مقام امامت و ولایت همسر خویش در دوران زندگانی با ایشان نشان می داد وعلاوه بر آن ، احترام و علاقه ی مادرانه و مهربانانه ای نسبت به دختران فاطمه(س) ، یعنی حضرت زینب(س) و ام کلثوم (س ) داشت. احترام و علاقه ی  ام البنین، چنان در وجود مقدس دختران علی(ع) تأثیر نهاده بود که بنا به گزارش تواریخ، حضرت زینب(س) تا پایان حیات ام البنین، نسبت به او احترام و تکریم می نمود، حتی بیشتر اوقات زینب(س) به ملاقات وی می رفت .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به دوران کنار گذاشتن امام علی (ع) از خلافت اشاره کرد و تصریح نمود : دوران بیست و پنج ساله ی کنار زده شدن امام علی(ع) از حکومت، در عین شایستگی و برازندگی شان به این مقام، دورانی محنت زا و آزاردهنده برای فرزندان و همسران امام علی(ع) ، به ویژه « ام البنین» شمرده می شد. این بانوی غم خوار، نه تنها در برابر سختی ها و ناملایمات تحمل کرده و شکایتی به مولا عرضه نمی داشت، بلکه حتی با روحیه ای مثال زدنی، سعی می کرد از غم های علی(ع) در آن ایام کاسته و خانه را محیطی آرام بخش سازد.


امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در ادامه به زمان میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) اشاره کرد و اظهار داشت : ام البنین در خانه ی علی(ع) به سر می برد و به زندگی پر افتخار با مولا و فرزندانِ گرامی او ادامه می داد تا این که احساس نمود باردار شده است. بیان این احساس برای علی(ع) بسیار خوشایند بود، تا آنجا که گل لبخند بر لبان و نور امید را در دل و جان مولا نشاند. معنای آن به ثمر نشستن میوه آرزوی علی(ع) یعنی تولد یافتن فرزند دلاوری چون ابوالفضل العباس(ع) بود؛ همان شخصیت بزرگوار و باوفایی که در آینده ای نه چندان دور می بایست اصلی ترین یار و تنها سردار و سقای باوفای برادرش ـ حسین(ع) در صحرای کربلا و ذوب در ولایت او باشد . انتظار علی(ع)، ام البنین و فرزندان فاطمه زهرا(س) به سر آمد و خانه مولا به قدوم مبارک عباس روشن گشت. تولد وی بیش از همه موجبات خوشحالیِ اصلی ترین حادثه جویان دشت کربلا یعنی برادرش ـ حسین(ع) ـ و خواهرشان ـ زینب(س) ـ را فراهم آورد

عفری با اشاره به سفارش ام البنین به فرزندان خویش  در خصوص حمایت از امام حسین(ع) گفت :هنگامی که امام حسین(ع) در نتیجه ی فشار حاکم مدینه، مبنی بر بیعت بی قید و شرط با خلافت ننگین و پلید یزید و احساس ناامنی کردن در شهر مدینه، همچنین فرا رسیدن موسم حج، این شهر را به مقصد مکه ترک کرد، پسران ام البنین به امر مادر و با رغبت و اشتیاق هر چه تمام تر، به عنوان محافظان و حامیان برادر و امام خود، رهسپار مکه شدند . ام البنین که در این زمان منتظر واکنش و دستور امام زمان خود، نسبت به این اتفاقات بود، پیوسته در جریان اخبار مدینه و واکنش امام قرار می گرفت. هنگامی که امام قصد مکه کرد، پسران خویش را جهت همراهی و محافظت از امام حسین(ع) و اهل بیت او، به همراه ایشان به مکه فرستاد و خود چونان مردی، سرپرستی تنها عروس و نوه خود در مدینه را به امید برگشتن امام و یارانش از مکه، به عهده گرفت .


وی افزود : شاید اصلی ترین علت عدم همراهی ام البنین با امام حسین(ع)، این بود که این زن، تصور نمی کرد این سفر آغاز سفری موعود باشد که امام و فرزندان او باید به پیشواز آن بروند. ام البنین هرگز تصور این که این سفر، برای ادای مسئولیتی توسط امام حسین(ع) باشد نمی نمود . دلیل دیگر عدم همراهی ام البنین با کاروان شهادت کربلا، مشقت فراوان سفر برای او که پیرزنی شصت و چند ساله بود، است. به علاوه از آنجا که گرما طاقت فرسا بود، به سبب کهولت سن، قادر به همراهی با کاروانیان نبود. وی در مدینه چشم به راه بازگشت کاروان از سفر حج ماند و هرگز اطلاع نداشت که این سفر، آغاز سفر موعود خواهد بود .

امام جمعه ی موقت شهرستان شوش سپس به ورود بشیر به مدینه و مطلع نمودن ام البنین (س) از شهادت فرزندانش در واقعه ی کربلا اشاره کرد و تصریح نمود : بشیر خبر شهادت امام حسین (ع) و فرزندان ام البنین (س) را به ام البنین بدهد. راوی می گوید ؛ « اهل بیت امام حسین (ع) از کربلا دور شدند و روانه ی مدینه گردیدند. » بشیر گفت ؛  وقتی که به نزدیک مدینه رسیدیم، امام علی بن الحسین (ع) فرود آمد، بار شترش را پایین آورد چادرش را نصب کرد، زنانش را پیاده کرد و آنگاه فرمود ؛ « ای بشیر خدا پدرت را رحمت کند. او شاعر خوبی بود و آیا تو نیز از شعر بهره ای داری؟ »بشیر می گوید عرض کردم: آری ای فرزند پیامبر خدا (ص) من هم شاعرم. امام زین العابدین (ع) فرمود: « برو به مدینه و خبر شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را برسان » بشیر می گوید: اسبم را سوار شدم و تند آمدم تا این که وارد مدینه شدم وقتی که به مسجدالنبی (ص) رسیدم، صدایم را به گریه بلند کردم و این شعر را سرودم « یا اهل یثرب لا مقام لکم بها ، قتل الحسین فادمعی مدرارا ، الجسم منه بکربلاء مضرج ، و الراس منه علی القناه یدار /// ای اهل مدینه دیگر در مدینه نمانید چرا که حسین کشته شد پس فراوان اشک بریزید. ، بدنش در کربلا در میان خاک و خون غلتیده است در حالی که سر او بالای نیزه گردش می کند.» ام البنین (س) گفت: «  ای بشیر از اباعبدالله الحسین (ع) برایم بگو.»  بشیر خبر شهادت چهار فرزندش را به او داد  . ام البنین گفت : « رگهای قلبم بریده شد فرزندانم و هر آن چه در زیر آسمان کبود است فدای اباعبدالله الحسین (ع) باد از حسین برایم  خبر بده»  بشیر گفت: « خداوند به سبب مصیبت مولایمان امام حسین (ع) به شما پاداش بزرگ عنایت کند. این سخنان ام البنین (س) نیروی ایمان و مقدار پیروی او را از امام حسین (ع) نشان می دهد. چرا که علاقه ی او نسبت به آن حضرت تنها به خاطر امامت بود. همچنین، این سخن ام البنین (س) که: « اگر حسین (ع) زنده باشد کشته شدن چهار فرزندم اهمیت ندارد، » درجه ی بلند دیانت او را آشکار می سازد.

عفری سپس از جایگاه ام البنین نزد حضرت زینب(س) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : ام البنین از زنان با فضیلت و عارف به حقّ اهل بیت(ع) بود. محبّتی خالصانه به آنان داشت و خود را وقف دوستی آنان کرده بود. آنان نیز برای او جایگاهی والا و موقعیتی ارزنده قائل بودند. زینب کبری پس از رسیدن به مدینه نزد او شتافت و شهادت چهار فرزندش را تسلیت گفت و همچنین در اعیاد برای تسلیت نزد او می رفت.

وی افزود : فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ البَنین، از همسران امام علی(ع) و از شخصیت‌های محترم نزد شیعیان است. او مادر حضرت « عباس، عبدالله، جعفر و عثمان»  است که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند.از آنجا که او مادر چهار پسر بود، به‌ ام البنین مشهور شد. و پس از حادثه ی  کربلا و بازگشت بازماندگان کاروان، دیگر هیچ کس «ام البنین» را شادمان نیافت؛ چرا که پس از رخداد واقعه کربلا و شهادت پسران رشید خود، به یادبود فرزندانش و جهت گریستن به یاد آنان، در گوشه ای از قبرستان بقیع، چهار صورت قبرِ پسرانش را درست کرده بود. روزها به دور از هیاهوی مردم مدینه و در حالی که جامه سیاه بر تن کرده، دست های کوچک یادگارِ عباسش ـ عبیداللّه ـ را در دست داشت، به بقیع می آمد و بر سر قبرها می نشست، آنگاه در حالی که مرثیه های سوزناکی، در رثای فرزندان خود و بخصوص عباس می سرود، در غم فقدان آنها اشک ماتم می ریخت و برایشان عزاداری می کرد و  چهار سال و اندی پس از حادثه کربلا، در جمادی الثانی سال 64 هجری به نزد فرزندانش پر کشید  و بدن مطهر ام الشهدای کربلا، در قبرستان بقیع و دور از پاره های تنش آرمید .


حجت الاسلام عبدالرزاق عفری در آغاز خطبه ی دوم ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به تقوای الهی به مناسبت های هفته اشاره کرد و گفت : اولین مناسبت هفته ی در پیش رو سالروز تأسیس کمیته ی امداد حضرت امام خمینی(ره) است که در 14 اسفند ماه 1357 برای پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خصوص افراد 60 سال به بالا و خودکفایی آنها تأسیس گردید .

وی در ادامه به هفته ی منابع طبیعی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : درختکاری در استان خوزستان و شهرستان شوش با چنین شرایط جوی  بسیار مناسب و به جا است و با توجه به این شرایط جوی من از دولتمردان انتظار دارم شعار دادن را کنار گذاشته و در عمل وارد کار شوند ؛ برخی از اشخاصی که دو سه سال پیش صاحب منصب  در دولت بودند مستقیما  به مردم خوزستان به خاطر ریزگردها اهانت نمود .

عفری در ادامه به نوع نگاه دیگر کشورها به منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت : برای کشورهایی دیگر منابع طبیعی در اولویت اول است در حالی که در کشور ما نفت حرف اول را می زند و این در حالی است که کارشناسان  معتقد هستند ایران قبل از این که نفت خیز باشد ، صنایع و معادن آن می تواند هم در اقتصاد مقاومتی تأثیر مثبت داشته باشد و هم به جای نفت در اولویت اول باشد . و اگر منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با هم تعامل  ، هم فکری و همکاری داشته باشند قطعا نتیجه ی مثبتی خواهیم گرفت .

وی در ادامه به شیوه های آبیاری جدید زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت : جهاد کشاورزی به خاطر صرفه جویی از مصرف آب ، اقدام به آبیاری زمین های کشاورزی به صورت بارانی و قطره ای نموده و به همین منظور 40 پیمانکار مجرب در استان خوزستان آموزش های لازم را به کشاورزان می دهند  و خوشبختانه سهم شوش دو پیمانکار بوده که از طریق این پیمانکاران به میزان 10 میلیون تومان وام بلاعوض به کشاورزانی که قصد تغییر شیوه ی آبیاری را دارند داده خواهد شد .

عفری در بخش پایانی خطبه ی دوم به  سالروز مادران و همسران شهداء اشاره کرد و گفت : اسوه ی تمام مادران و همسر شهداء همین حضرت ام البنین است که در واقعه ی کربلا چهار فرزند خود را از دست داد و در واقعه ای دیگر همسرش حضرت امام علی(ع) را  ؛ و به همین منظور است که سالروز رحلت ام البنین را روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گزاری کرده اند  ، اما امروزه متأسفانه ما در بازار و خیابان زنان و دختران بی حجابی را می بینیم که نباید آنها را در ردیف مادران یا همسران شهداء قرار داد چون همین مادران شهدا فرزندانی نظیر « شهید صیادشیرازی ، شهید احمد کاظمی و شهدایی نظیر کلاهدوز، جهان آراء ، درویشی ، حججی و ... » را تربیت کردند و در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی جان گرانبهای خود را از دست دادند .


شایان ذکر است در پایان نماز جمعه مردم ولایتمدار شهرستان شوش با امضاء طوماری از مقامات قضایی کشور خواستار مجازات سریع با معاندات و اغتشاش گران خیابان پاسداران تهران تحت عنوان دراویش شدند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست