05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۱۳۱3147

امام جمعه ی شوش گفت : ریشه ی اصلی عقب ماندگی شوش خودمان هستیم

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

آخرین نماز سیاسی عبادی جمعه در فروردین 1397 ؛ روز جمعه 31 فروردین مصادف با سوم شعبان ، ولادت با سعادت حضرت امام حسین(ع)  و روز پاسدار به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ با حضور دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، دکتر غزی سرپرست فرمانداری ، عبدالحسن آل کثیر معاونت فرمانداری ، سرهنگ پاسدار کریم بابایی فرماندهی ناحیه ی سپاه ، سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی ، مصطفی نظری داستان عمومی و انقلاب ، علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران   و جمعی از فرماندهان ، بسیجیان ، مسئولین دستگاه های دولتی ، خانواده های معظم شهدا و نمازگزاران ولایی شهرستان شوش ، نماز جمعه امامت  آیت الله سید محمد امام برگزار شد .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش هم چون هفته های گذشته ، خطبه ی اول را با توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقواپیشگی الهی آغاز نمود و این خطبه را به ولادت با سعادت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار اختصاص داد .

وی به شباهت حضرت امام حسین(ع) و حضرت یحیی بن زکریا اشاره کرد و گفت : روزی حضرت زکریا(ع) از خداوند خواست که اسماء خمسه ی طیبه را به او تعلیم دهد، جبرئیل بر او نازل شد و اسامی را گفت. سپس حضرت زکریا از خداوند پرسید چرا نام حسین(ع) را که یاد می کنم اشکهایم جاری می‌شود و به هیجان می‌افتم؟ خداوند ماجرای حضرت اباعبدالله(ع) در واقعه عاشورا را برای او تعریف کرد و زکریا(ع) خطاب به پروردگارش گفت: خداوندا فرزندی به من عطا کن و سپس مرا به مصیبت او مبتلا کن چنان که حبیب خود را مبتلا به فرزندش خواهی کرد. خداوند خواسته ی  حضرت زکریا(ع) را اجابت کرد و حضرت یحیی(ع) را به او هدیه داد.


امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل این بخش از سخنان خود به ده شباهت این امام همام و حضرت یحیی بن زکریا(ع) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « از جانب خداوند بشارت به ولادت یحیی(ع) رسید و همچنین به ولادت حسین(ع) پس بشارت اول آن است که می‌فرماید: (یا زکریا انا نبشرک بغلام اسمه یحیی) یعنی: ای زکریا بشارت می‌دهم تو را به پسری که اسمش یحیی است و بشارت دوم آن است که ملائکه به پیغمبر(ص) گفتند: خداوند تو را بشارت می‌دهد به مولودی که از فاطمه‌(س) متولد می‌شود.» و همچنین « امام حسین(ع) و یحیی(ع) شش ماهه متولد شدند ؛ هر دو را خداوند بلاواسطه اسم گذاشت ؛ هر دو از پستان شیر نخوردند، بلکه یحیی(ع) از آسمان شیر خورد و حسین(ع) از عرش عظیم یعنی زبان پیغمبر (ص) شیر خورد ؛ پیشانی هر دو می‌درخشید ؛ هر دو در طول عمر، فرحناک نشدند اگر احیاناً فرحی از برای ایشان می‌شد به زودی منقلب به حزن می‌گردید ؛ برای یحیی(ع) و حسین بن علی(ع) آسمان خون گریست ؛ سر هر دو بعد از قتل تکلم نمود، سر یحیی(ع) به پادشاه گفت: از خدا بترس و سر امام حسین(ع) مکرر قرآن می‌خواند ولاحول گفت ؛ یحیی بن زکریا(ع) را به طریق صبر کشتند و حسین بن علی(ع) با این که در میدان جنگ شهید شد باز به طریق قتل صبر(زجرکش شدن) کشته شد، چنان که حضرت سجاد(ع) فرمود ؛  حضرت محمد(ص) فرمودند: در جهنم منزلی است که احدی مستحق آن نیست، مگر قاتل یحیی بن زکریا(ع) و قاتل حسین(ع). »

وی همچنین افزود : روایت است وقتی که امام حسین(ع) به دنیا آمد ، پیامبر اکرم(ص) آمده بود که امام حسین(ع) را ببیند ، اما صفیه دختر عبدالمطلب و عمه ی حضرت امام علی(ع) گفت :  هنوز او را نشسته ایم اجازه بفرمایید او را پاک و تمیز کنیم ؛  پیامبر(ص) فرمود :  «خداوند او را تمیز و پاک و مطهر نموده  » لذا امام حسین(ع) را به پیامبر(ص) دادند و او هم اذان را در گوش راست و اقامه را در گوش چپش قرائت فرمود و به همه توصیه نمود که برای فرزندانشان این کار را انجام دهند .


امام جمعه ی شهرستان شوش خواندن اذان و اقامه را در گوش های نوزاد  همچون واکسنی دانست که برای مصون ماندن آن در مقابل بیماری ها تزریق می شود و در این خصوص اظهار داشت : خواندن اذان و اقامه زمان تولد ؛ کودک را از  شیطان دور می کند  و او را از اهل بیت(ع) جدا نمی کند .

سید محمد امام در تکمیل موضوع ولادت حضرت امام حسین (ع)  و احترامی که پیامبر(ص)  به آن حضرت داشت تصریح نمود : روایت است که  یک نفر  گناهی مرتکب شده بود  و می خواست برای بخشش نزد پیامبر اعظم(ص) برود  که فکری به ذهنش رسید ، لذا امام حسین (ع) که شش ساله بود را با خود برد ، وقتی که پیامبر(ص) امام حسین(ع)  را با وی دید ، به خاطر آن حضرت وی را بخشید .


وی همچنین به حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة » اشاره کرد و خاطر نشان نمود : رسول اکرم(ص) در حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»، امام حسین(ع) را چراغ هدایت و کشتی نجات معرفی می فرماید ، با مطالعه در برداشت های کارشناسان از این حدیث، مشاهده می شود از چراغ هدایت بودن امام، تعابیری چون عصمت ایشان، اینکه در هر زمان و مکانی حرف او حجت است و... مطرح می شود. مسلما آن هدایتگری و بسیاری از تفاسیر دیگری که از مصباح الهدی مطرح شده، در مورد ائمه دیگر هم وجود دارد که مسوولیت هدایت را به عهده دارند، همه از معصومیت برخوردارند .

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس راه امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را راه اسلام دانست و گفت : به لطف پروردگازر ملت شریف ایران  ارادت خاص و ویژه به ائمه ی اطهار(ع)  دارند  چون به نظر شما غیر از اهل بیت(ع) چه کسی می تواند  به راه به طرف خداوند یکتا هدایت کند ؟ دشمنان اهل بیت؟ آمریکایی ها؟ و یا مشرکین؟  اگر بخواهیم در عمل راه امام حسین(ع) را ادامه بدهیم ؛ قلم و کاغذ دست بگیریم  و کارهای درست و غلط خود را یاد داشت کنیم ؛ کارهای خوب را ادامه دهیم و کارهای غلط را برای همیشه رها کنیم  و در چنین شرایطی می توانیم راه امام حسین(ع) را پیش بگیریم .


آیت الله سید محمد امام  در ادامه به کینه ی امام حسین(ع) پرداخت و تصریح نمود :  لقب «ابا عبدالله» توصیف جایگاه آن حضرت نزد حق‌تعالی می‌باشد. البته برخی ایراد کردند که «ابا عبدالله» لقب نیست، بلکه کنیه است. که البته فرقی ندارد ؛ لقب یا کنیه‌ی «ابا عبدالله»،‌ توسط حضرت رسول اکرم (ص)، طبق فرمان وحی و در بدور تولد به ایشان اعطا گردید. وقتی قنداقه‌ی حضرت سیدالشهداء (ع) را به ایشان دادند، او را در آغوش کشیدند و فرمودند: «لا یوم کیومک یا ابا عبدالله /// هیچ روزی مانند روز تو نیست، ای ابا عبدالله»‌اما در خصوص لقب «ثار الله». کمال انسان در کمال بندگی خداوند متعال است و کمال بندگی نیز مستلزم کمال در معرفت، خلوص و عمل است. هر چه مراتب بیشتر باشد، انسان بیش از پیش تجلی حق تعالی می‌گردد و در واقع رنگ خدایی می‌گیرد. چنان چه فرمود: «صِبْغَةَ اللَّهِ  وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً  وَ نحْنُ لَهُ عَبِدُونَ» . ابا در زبان عربی به معنای « اصل و اساس» است و به عبارتی یعنی  ریشه ی عبادت خدا  ، و آن حضرت با نثار خون خود  اسلام را زنده نگه داشت .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به روز پاسدار اشاره کرد و اظهار داشت : امام خمینی(ره)  روز فرخنده ی ولادت امام حسین(ع) را به نام « روز پاسدار » نامگذاری نمود و در این خصوص فرمود :« آینه ی  مجسم مظلومیت و رشادت های ملت بزرگ ایران « پاسداران » هستند . و بی شک نامگذاری سالروز ولادت حضرت سیدالشهداء (ع) به نام روز پاسداربنیانی فاخر در تأسی از آموزه های پر بار اسلامی و نهضت حماسه ساز عاشورا در مسئولیت پذیری و پاسداری از کیان دین مبین اسلام محسوب می شود که توانسته الگوی روشنی را برای حفظ آتیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ترسیم نماید.

وی در ادامه به   جریانات کوموله ها در سال های 58 و 59 و بردیدن سر 25 پاسدار اشاره کرد و گفت : آنچه در ماه‌های تیر و مرداد سال 1359 در کردستان روی داد، مقدمه‌اش در سال 1358 فراهم شده بود، اینجا نقطه‌ای بود که باید عزم انقلابی بر اراده خارجی برای خرد کردن مردم ایران پایان یابد. یک سال جنایت تمام عیار گروهک‌های وابسته به غرب و شرق در کردستان به خصوص شهر پاوه همه چیز را از ایرانی‌ها ربوده بود و همه دنبال آن بودند تا شاید بتوانند این شورش داخلی و آدم‌کشی‌ها را پایان دهند. 26 مردادماه، سالروز آزادسازی شهر قهرمان پاوه است. شهری که امام خمینی (ره) دستور آزادی آن از دست اشرار  به سپاه پاسداران دادند و برای آزادی آن خون‌ها داده شد. و این شد که کوموله ها سر 25 پاسدار را از تن جدا کردند .اما سپاهیان چون  ذلت را نپذیرفتند و اقتدار جمهوری اسلامی  هدف اولشان بود بعد از آن « در طول هشت سال دفاع مقدس ، دوران سازندگی پس از جنگ ، سدسازی ها ، جریانات داعش در سوریه و عراق ، و آباد نمودن روستاهای محروم در امروزه » باعث شد که پاسداران  در انتشار اسلام در کل جهان به عنوان   نیروهایی تأثیرگذار مطرح شوند .


امام جمعه ی شهرستان شوش به  فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) در مورد پاسداران اشاره کرد و اظهار داشت : امام خمینی با توجه به این که  برای پیاده کردن  انقلاب اسلامی زحمات زیادی متحمل شد و سختی های زیادی کشید که در همین راه فرزند برومندش سید مصطفی خمینی را نیز از دست داد اما با این وجود می فرماید : « من از شما پاسداران خجالت می کشم وقتی که می بینم چه کارهایی برای حفظ اسلام و انقلاب اسلامی انجام می دهید و در واقع اگر سپاه نبود کشور هم نبود ، لذا تا رمق در جسم و جلان دارنم من حامی پاسداران هستم  » . امام خمینی(ره)  درباره ی پشتیبانی برخی جریانات سیاسی از جمله حمایت از رئیس جمهوری  می فرمود : تا زمانی که  در خط اسلام و انقلاب اسلامی هستید از شما حمایت می کنم اما در مورد پاسداران می فرماید تا مادامی که زنده هستم از شما حمایت می کنم چون می داند پاسداران هیچوقت از راه اسلام و انقلاب بیرون نمی روند .

آیت الله امام سپس به روز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز اشاره کرد و خاطر نشان نمود : ابوالفضل العباس (ع) قبل از این که به شهادت نائل گردد جانباز شد ، ما امروزه جانبازانی از 5 تا 85 درصد داریم در حالی که قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) هر دو دست را از دست داد ، تیر از چله ی کمان رها شد و بر چشمش خورد و عمود آهنین بر فرق مبارکش خورد ، به راستی در امروزه ابوالفضل العباس(ع) چند درصد جانباز بوده ؟ در حالی که در اسلام آمده است اگر کسی یک دست خود را از دست بدهد در واقع 50 درصد از کار افتاده است .

وی افزود : اگر رشادت های ابوالفضل(ع) نبود  قطعاً الوگویی  برای  نامگذاری روز جانباز  وجود نداشت  که باعث شود رزمندگان ما بعذد از مجروحیت مقاومت و ایستادگی کنند ؛ خداوند به جانبازان ما صبر  و استقامت ئ اجر بدهد که هر کدام تیری بر چشم دشمنان هستند و  در واقع پاسداران و جانبازان مخلص انقلاب اسلامی با پیروی از فرهنگ ناب عاشورایی، ایستادگی و حراست از ارزش های انقلاب را با وفا، ایثار و ولایت پذیری معنایی تازه بخشیدند و حضورشان در جامعه امروزی، سعادت همزیستی با شهدای زنده را برای ما فراهم آورده است.

امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم را به چند موضوع خاص هفته اختصاص داد و در اولین موضوع به سالروز ولادت با سعادت امام سجاد(ع) آمر به معروف و ناهی از منکر اشاره کرد و گفت : برای شناخت عمیق امام سجاد(ع)  همین که صحیفه ی سجادیه را ورق بزنید خواهید دید که در مقابل بنی امیه  استادگی و مقاومت های زیادی داشته و از طرفی دیگر به پرورش نیوهایی می پرداخت که ابتدا آنها را به عنوان  غلام می خرید  و بعد از یک سال که آموزش های لازم را به آنها می داد به عنوان مبلغ به کشورهای خودشان راهی می کرد  و در نتیجه در نشر اسلام تلاش می نمود .

« انما یامر بالمعروف و ینهی عن المنکرمن کانت فیه ثلاث خصال: عالم بما یامر، عالم بما ینهی. عادل فیما یامر،عادلفیما ینهی. رفیق بما ینهی »/// آمر به معروف و ناهی از منکر باید سه ویژگی داشته باشد: «1 ـ علم به معروف و منکر بودن آنچه راکه می خواهد به آن امر نموده یا از آن نهی کند، داشته باشد. 2 ـ در امر و نهی خود، مراعات عدالت را بنماید و مراد عدالت در این باب آن است که اگر شخص، معروفی را ترک می کند و یا منکری را انجام میدهد، لکن در عمل خود معذور است و یا مصلحت مهتمری را لحاظ می کند نباید به او امر و نهی شود. 3 ـ با ملایمت و مدارا امر به معروف و نهی از منکر نماید.»

وی در ادامه به  سالروز حمله ی آمریکا به طبس پرداخت و خاطر نشان نمود : عملیات طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب بود ؛ عملیاتی نظامی توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران بود. این عملیات نخستین تجربه ی  عملیاتی نیروی دلتا بود. در پی ناکامی آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا بازداشت شده بودند، جیمی کارتر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا  در تاریخ در ۵ اردیبهشت دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد و با ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد.

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : در این حمله نظامی، شیطان بزرگ با مفتضحانه ترین وضعی شکست خورد. آن هم توسط شن های روانی که در واقع ریزترین موجوات خدواند یکتا هستند  چشم آمریکایی ها را کور کرد و این  اراده ی خدواند یکتا  است ؛ بیایید به قدرت خدا بیش از پیش  ایمان بیاوریم .

آیت الله سید محمد امام سپس به حمله ی عراق به مواضع داعشی ها در خاک سوریه  اشاره کرد و گفت : منابع عراقی می‌گویند جنگنده‌های این کشور به دستور حیدرالعبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ، به مواضع عناصر داعش در خاک سوریه «حملات مرگباری» انجام دادند. علت این حمله، «وجود خطر این گروه تروریستی برای خاک عراق» عنوان شده است و در بیانیه ای گفته شده که «این حملات نشان‌دهنده افزایش قدرت نیروهای مسلح در تعقیب تروریسم و نابود کردن آن است که با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته که در ساعات آینده از جزئیات آن با خبر خواهید شد .

وی در ادامه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری با وزیر اطلاعات و دیگر پرسنل این وزارت اشاره کرد  و گفت : مقام عظمای ولایت در این دیدار به ابعاد گوناگون جنگ اطلاعاتی جبهه وسیع دشمنان با نظام اسلامی فرمود : یکی از محورهای مهم و اصلی این جنگ، «نفوذ و تأثیرگذاری بر نظام محاسباتی مسئولان» و «تغییر باورهای مردم» است که در این جنگ، علاوه بر دفاع و بستن نفوذگاهها، باید تهاجم نیز انجام، و از هرگونه غفلت و ساده اندیشی جداً پرهیز شود. در این جنگ، شیوه ها و روش های مختلفی در دستور کار است، از «نفوذ و سرقت اطلاعات» ؛  «تغییر محاسبات تصمیم گیران» ؛ «تغییر باورهای مردم» تا «ایجاد نابسامانی مالی و اقتصادی» ، «ایجاد آشفتگی های امنیتی از طریق سخت افزار»  ، « نفوذ سایبری » ، « نفوذ سیاسی » ، « نفوذ فکری » و حتی « نفوذ  موردی برای فریب اشخاص » و هنگامی که در این مسائل دقت بیشتری می‌شود، رد پای بیگانه و دستگاههای اطلاعاتی آنها مشهود است.لذا باید در این جنگ و در مقابل برنامه های جبهه مقابل ایستاد و برای غلبه بر دشمن، علاوه بر دفاع باید برنامه تهاجم نیز داشت به گونه ای که زمین بازی بوسیله دستگاه اطلاعاتی ما تعیین شود.»

امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان خطبه ی دوم به دلایل عقب ماندگی شهرستان شوش حتی نسبت به شهرهای همجوار اشاره کرد و گفت : گاهی برخی از افراد  خودشان نا خواسته طرح ها و آرزوهای دشمنان را عملی می کنند و به ایجاد یأس و نا امیدی مردم برای فاصله گرفتن از « اسلام  و انقلاب اسلامی » و ایجاد بدبینی مردم از مسئولین می پردازند  و این نفوذ  بیشتر در شهرستانها صورت می پذیرد ؛ مثلا اگر  عدم پیشرفت در شهرمان را حس می کنیم  بیشتر خودمان مقصر هستیم   ؛ چون وقتی وزیری می آید با بدبینی  و بدگویی ها ایجاد  یأس در مردم  را به وجود می آورند  و این کار در واقع کمک بسیاری خوبی به دشمن است  که توسط همین افراد ناآگاه  انجام می گیرد ؛  بارها مسئولین  گفته اند که « چرا شوش نسبت به  شهرهای مجاور خیلی عقب تریم ؟»  بله اما بدانید « ریشه ی اصلی آن خودمان هستسیم و تا زمانی که روی ریل  اصلی قرار نگیریم  همچنان عقب مانده  باقی خواهیم ماند .»

وی افزود : شهری که در آن دانیال نبی(ع) را دارد  و در دوران جنگ بارها مسئولین  به این دیار آمدند  ، چقدر بوذدجه به این شهرستان تخصیص داده شد و چقدر بودجه از این شهر فرار کرد و رفت . دوست دارم همکار و هم فکری برای خود پیدا کنم ، دوست دارم  از راه دلسوزی   کسی یاری ام کنم و اگر اینها را می گویم بدخوا و بدگوی کسی نبوده و نیستم ؛ امیدوارم خداوند  بصیرت و دلسوزی را برای آبادی و آبادانی این شهر  به ما عنایت بفرماید .

شایان ذکر است سرهنگ کریم بابایی فرماندهی ناحیه سپاه شهرستان شوش به مناسبت روز پاسدار به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه به اقتدار سپاه پاسداران اشاره کرد و جملات از حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد پاسداران را مطرح نمود .


کربلایی مهدی رضایی از مداحان مجمع الذاکرین شهرستان شوش نیز بین صلاطین در وصف حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) به مولود خوانی پرداخت .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست