05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۲۱۴3172

امام جمعه ی شوش گفت : اشرافی گری باعث دور شدن مردم می شود

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روزجمعه 14 اردیبهشت ماه 1397 نماز سیاسی عبادی جمعه هم چون هفته های گذشته به امامت آیت الله سید محمد  امام در مصلای نماز جمعه ی ایران شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ آمام جمعه ی شهرستان شوش با توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی  ، خطبه ی اول را با اهمیت نماز جمعه آغاز کرد و گفت : وقتی که خطبه های نماز جمعه در حال قرائت می باشد ؛ خواندن نماز و یا نشستن اما بی توجهی به موضوع خطبه ها کفایت نمی کند بلکه  گوش دادن و استفاده از موعظه ها حضور در نماز جمعه را کامل می کند .

وی افزود : آنهایی که به این گونه موارد به طور کلی بی توجه هستند یعنی هیچ نصیحتی بر آنها تأثیر نمی گذارد و در واقع کار آنها تا حدودی به فعالیت منافقین شباهت دارد که حتی از کفار بدتر هستند ؛ بدتر بودن منافقان از کفار را می‌توان از برخی از آیات قرآن استفاده کرد، مانند این آیه که می‌فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ ـ  الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجدَ لَهُمْ نَصِیراً ///  منافقان در پائین‌‏ترین و نازل‌ترین مراحل دوزخ قرار دارند و هیچ‌گونه یاورى براى آنها نخواهى یافت.»

آیت الله امام هم چنین خاطر نشان نمود : خداوند برای قلب دو گوش گذاشته است ؛ یک گوش برای شنیدن  حق و گوش دیگری برای باطل ، پس حرف های خوب را وارد قلب نموده و نسبت به حرف های بد  ؛ باطل را از خود دور کنیم .

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه با استفاده از روایتی از امام علی(ع) به  حمایت از تولیدات داخلی  اشاره کرد و اظهار داشت : امام علی(ع) می فرماید « اگر می خواهید به کسی احتیاج مالی داشته  باشید در واقع خود را اسیر کرده اید حتی اگر آن شخصی که احتیاج مالی خوذد را با تاو درمیان می گذارید پیامبر اعظم(ص) باشد . » در این راستا فردی به همسرش گفت  برو نزد پیامبر و بگو که مقداری پول به ما قرض بدهد ؛ آن زن نزد پیامبر رفت و نیازش را با پیامبر (ص) در میان گذاشت ؛ پیامبر (ص) فرمود : « کسی که از ما کمکی خواسته باشد دریغ نمی کنیم اما اگر تلاش و همت خود را به کار ببرید و از خداوند این کمک را بخواهید  خداوند نیاز شما را برطرف می کند .»آن زن تقاضای خود را فردای آن روز دوبار دیگر تکرار کرد و همان جواب را شنید . آن فرد  ناچارا نزد همسایه رفت ؛ دو درهم قرض کرد و یک تیشه خرید و رفت از صبح تا ظهر هیزم جمع کرد و آنها را به چهار درهم فروخت ؛ دو درهم همسایه را پس داد و با دو درهمی که داشت روز به روز کارش رونق گرفت ؛ تا این که پیامبر(ص) به همان شخص فرمود : « این در واقع نتیجه ی همان حرفی است که من به شما گفتم و شملا هم آن را گوش دادی تا  زندگی ات سر و سامان پیدا کند . »


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل این بخش  خاطر نشان نمود : این مقدمه را گفتم تا بگویم که باید سر پای خود بایستیم . خود را برای تأمین مایحتاج خود  اسیر دیگر کشورها نکنیم ؛ مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال « حمایت از تولید داخلی» نام گطزاری کرده است  یعنی تا موقع ای که خودمان می توانیم تولید کنیم چرا دست نیاز به دیگر کشورها دراز کنیم ؛ از طرفی نباید اسراف کنیم ، مثلا اگر می دانیم که برای یک خانواده ی 4 نفر چه میزان برنج مورد نیاز است بالاتر از مصرف درست نکنیم که مجبور شویم قسمتی از آن غذا را دور بریزیم .

وی افزود : دین مقدس اسلام بهره برداری مشروع از نعمتهای الهی و زیباییهای زندگی را مباح و روا و اسراف و زیاده روی را حرام و ناروا می داند و این بدان جهت است که مسلمان به تناسب امکانات و توانایی و کارآیی خود، در برابر جامعه مسؤولیت دارد. در این صورت فرد اسراف کار قهرا از اجرای مسؤولیت و تعهدات اجتماعی خود بازمی ماند و از این رهگذر بر پیکر جامعه ضربه می زند. قرآن مجید این حقیقت را در ضمن مباحث اجتماعی در قالبهایی زیبا بیان می کند و با هشدار به پیروان خود می فرماید: « و انفقوا فی سبیل الله ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکة » یعنی  در راه خدا انفاق کنید و با دستهای خود، خود را به هلاکت و نابودی نیفکنید. از این آیه شریفه چنین استفاده می شود که«  اگر مال در راه خدا و به سود جامعه و رفع نیازمندیهای مردم مصرف نشود سرنوشت آن جامعه و ملت به هلاکت و سقوط می انجامد.»


وی در پایان این بخش از سخنان خود اظهار داشت : ارتباط با دنیا  بسیار خوب است  آن هم زمانی که ما  نسبت به کالایی که در ایران تولید نمی کنیم و یا تولیدمان در حد مصرف نیست  به اندازه ی نیاز واردات داشته باشیم  البته این هم باید از طرف مسئولین  رعایت شود هم از طرف مردم و کارفرمایان هم برای جذب مردم به خرید کالای داخلی باید کیفیت تولیدات را بالا ببرند .

آیت الله سید محمد امام ، خطبه ی دوم را با موضوع  اهداف جدید آمریکا در جهان اسلام و خاور میانه آغاز کرد و گفت: جدیدترین اهداف  و برنامه های آمریکا در منطقه  ایجاد درگیری های نظامی است ، می خواهد آشوبل بین مسلمین به وجود آورد تا به اهداف خود برسد و علت این استراتژیک این است که اعتراف نموده ؛ در جهان اسلام  در طول 17 سال  گذشته  پس از حادثه 11 سپتامبر  و قضایایی که پیش آمد  نتوانست مسلمانان را تضعیف کند  و بیش از 7 تریلیون دلار خسارت  به این کشور وارد شد  و در کل نتوانست نتیجه ای  بگیرد که در واقع  بتواند مسلمین را اجیر و اسیر خود ببیند و متأسفانه برخی از نیروهای خودی  هم بر این باور هستند که می گویند  « عقل ، تدبیر ، تجربه و تخصص » با آمریکایی ها است و آنها هستند که می دانند چه چیزی برای منطقه خوب است و چه چیزی به صلاح نیست  لذا باید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم آنها برنامه های خود را اجرا کنند . ولی به برکت خون شهداء و با وجود نیروهای ارزشی و انقلابی  ، انقلاب اسلامی  روز به روز چون با تأسی از آیه ی 10 از سوره ی فتح که می فرماید « إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ  فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ  وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا /// همانا مؤمنانی که (در حدیبیّه) با تو بیعت می‌کنند به حقیقت با خدا بیعت می‌کنند (چون تو خلیفه خدایی و همانا دست تو) دست خداست بالای دست آنها، پس از آن هر که نقض بیعت کند بر زیان و هلاک خویش به حقیقت اقدام کرده و هر که به عهدی که با خدا بسته است وفا کند به زودی خدا به او پاداش بزرگ عطا خواهد کرد. »


وی افزود : وقتی که  ما  برای رفع مشکل به خداوند متوسط شویم  او هم دست ما را می گیرد ؛  اگر خداوند شما را یاری کند پس هرگز کسی بر شما چیره نخواهد شد، و اگر خداوند دست از یاری شما بردارد، پس چه کسی شما را یاری خواهد کرد؟! باید مؤمنان تنها بر خداوند توکل کنند.

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به عربستان به عنوان یک مهره ی سرمایه دار برای آمریکا اشاره کرد و تصریح نمود : آمریکا تا زمانی که عربستان را مثل یک گاو می دوشد  و تا زمانی که پولش برای خرید سلاح با هدف ترس از ایران  به کار گرفته می شود با این کشور کاری ندارد اما وقتی که پولش ته کشید   آن را همانند دیگر مهره های سوخته ات در زباله دان می اندازد .از طرف دیگر  این برخوردها ذلیل کردن عربستان  را به دنبال داشت به طوری که وقتی پادشاه عربستان بر روی یک صندلی نسی نشیند ؛  آن صندلی را ضدعفونی می مکنند که مبادا یک شپش بر روی آن صندلی وجود داشته باشد ؛ در مقابل ایران با عزت زندگی می کند ، سلاح مورد نیاز را خودش می سازد  و نیاز به آمریکا ندارد .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش برای دومین هفته ی متوالی کشاورزان را به پرداخت زکات دعوت نمود و اظهار داشت :  اگر کاری انجام نشد  آن را حکمت خدا بدانید  و این را خیر و مکصلحت خدا در نظر بگیرید  ؛ همین ذکات دادن باعث بالارفتن کمیت و کیفیت  محصول کشاورز می شود  و در نظر داشته باشید همین تگرگ اخیر که بی موقع بارید هشداری از طرف خداوند است که ما از دادن زکات غافل نشویم .


سید محمد امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به عواقب اشرافی گری برخی از مسئولین اشاره کرد و خاطر نشان نمود : دشمن همیشه مانع  عدالت و تحقیق در جامعه است ؛ آیا فردی چون مدیر یا رئیبس است باید  بهترین و گران ترین « ماشین ، خانه  و نجومی ترین حقوق » را داشته باشد ؟ و نسبت به سایر اقشار از زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد؟ اولا ؛ اشرافی گری باعث به وجود آمدن نفاق می شود چون هنوز ما افرادی را داریم که میزان حقوق دریافتی آنها زیر خط فقر است  و از طرفی اشرافی گری منجر به فساد در جامعه می شود  و هم چنین باعث حیف و میل کردن بیت المال می گردد و خلاصه اشرافی گری باعث دور شدن  مردم از مسئولین  اشراف گر می شود .


امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی دوم باز امدادگران جمعیت هلال احمر  قدردانی نمود و گفت : حضور این جوانان تلاشگر  که در مواقع نیاز  به افراد  کمک رسانی می کنند را نماز جمعه گرامی می دارد و برای سلامتی آنها  دعا می کنم .

شایان ذکر است سید مجید نوری زاده رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شوش به عنوان سخنران پیش از خطبه ها خاطر نشان نمود : تعداد کثیری از اعضای جوانان ، داوطلبان ، امدادگران و پرسنل ملبس به کاور امدادی در نخستین روز از هفته ی هلال احمر در مصلای نماز جمعه حضور یافته اند تا یک بار دیگر با ولایت فقیه و مقام معظم رهبری تجدید میثاق نمایند .


وی افزود : دو ایستگاه  سلامت در محل  برگزاری نماز جمعه برای برادران و خواهران  جهت تست  فشارخون وقند خون و دو ایستگاه صلواتی  توزیع شربت و شیرینی  دایر شده تا این هفته توانسته باشیم حاصل این صلوات ها را تقدیم خون پاک و مطهر شهدا کرده باشیم .

و در پایان به عملکرد جمعیت هلال احمر در  چهار بخش در سال 1396 اشاره کرد و اظهارداشت : برنامه های زیادی در طول سال داشته ایم اما در بخش «جوانان 7 مورد ـ امداد و نجات 5 مورد ، داوطلبان 7 مورد و عمران 3 مورد » برنامه های شاخص در شهر شهرستان و بعضا استان خوزستان داشته ایم که در بنر زیر به ریز آنها اشاره شده است .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست