05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۲۲۸3193

اولین نماز جمعه ی شهرستان شوش در ماه مبارک رمضان برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عباس کرم الهی ـ حسنه مسلمی نیا

روز جمعه 28 اردیبهشت 1397 ، اولین نماز سیاسی عبادی جمعه ی شهرستان شوش در ماه مبارک رمضان به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی اول را با توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی دعوت نمود و سپس  به نور هلال و نور حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت : حضرت فاطمه(س)  همواره چنین بود که چون هلال ماه رمضان طلوع می‌کرد نور او بر نور هلال، غالب می‌آمد و در نتیجه هلال ناپدید می‌گشت اما هنگامی که فاطمه غایب می‌شد هلال ماه مبارک، ظاهر و آشکار می‌گردید. به یقین این یک نورانیت الهی و امری آسمانی است که با معیارهای ظاهری قابل درک نمی‌باشد. خصوصیت هلال ماه رمضان و ذکر ویژه‌ی آن ممکن است از این جهت باشد که مردم برای رۆیت هلال رمضان که مبشر ورود ماه تازه با برنامه‌های ویژه، واجبات و محرمات مخصوص است اهتمام دارند و برای دیدن آن روی می‌آورند و قهراً بر اثر ازدحام جمعیت، توجه فراوان و دید عمیق و پیگیرانه می‌توانند آن را به زودی ببینند اکنون با همه‌ی این خصوصیات و علی رغم اینکه بر حسب جریان طبیعی باید به سرعت آن را بنگرند اما با وجود ظاهر شدن فاطمه، نور هلال ناپدید می‌گردید تا زمانی که آن بانوی نورانی و آسمانی رخ، چهره در حجاب غیب برد و در این هنگام ماه ظاهر شده و قابل رۆیت ناظران گردد.

 

وی در ادامه به اهمیت نماز اشاره کرد و خاطر نشان نمود : در این ماه بندگان میهمان خداوند متعال اند. معنای این میهمانی این نیست که خداوند شکم بندگان را سیر می کند؛ معنایش این است که بندگان می توانند در این ماه مبارک رشد معنوی پیدا کنند و « روزه، دعا، راز و نیاز با خداوند و سایر عبادات» در این ماه، موجب رشد معنوی شده و روز به روز آنان را به سازندگی روح، ریشه کن کردن صفات رذیله و غرس درخت فضائل به جای آن، نزدیک سازد. غنیمت شمردن این فرصت مبارک، انسان را به مقام قرب الهی می رساند.

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه استفاده از ماه مبارک رمضان را یک فرصت بسیار مهمی  برای خودسازی دانست و اظهار داشت : در میان ماه‌های سال، فرصتی که در این فرصت بیش از هر زمان دیگری می‌توانیم به خدا نزدیک بشویم، ماه مبارک رمضان است. اگر از این فرصت استفاده نکنیم خدا حق دارد در اوقات دیگر هم ما را از مقرب‌ شدن محروم کند. اگر از فرصت ماه مبارک رمضان خوب استفاده نکنیم شاید نام ما جزء متکبرین و مستکبرین نوشته شود؛ کمااین که فرمود: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ /// و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آيند » تا وقتی ابواب رحمت الهی باز نشده و آن‌همه مغفرت بر سر و روی ما بارش نگرفته است، اگر دعا نکردیم و در خانۀ خداوند نرفتیم، البته کار بدی کرده‌ایم، ولی نام ما را جزء مستکبرین نمی‌نویسند. اما وقتی خدا ابواب رحمتش را باز کرد و فرمود: « ادْعُونىِ أَسْتَجِبْ لَكم///  مرا بخوانید، تا دعای شما را مستجاب کنم » و ما این فرصت را از دست دادیم، اینجا دیگر حق‌مان است اگر اسم ما را جزء مستکبرین بنویسند. لذا ماه مبارک رمضان در عین حال که محبوب است و رحمت دارد، هیبت و عظمت هم دارد.

 

آیت الله امام در ادامه با تأسی از آیات قرآن و روایات به ثواب قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و تصریح نمود :حضرت امام صادق(ع) از رسول اکرم(ص) روایت فرموده است که « شهر رمضان شهر الله عزوجل ، و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات ، و یمحو فیه السئیات ، و هو شهر البركة ، و هو شهر الانابة ، و هو شهر التوبة و هو شهر المغفرة ، و هو شهر العتق من النار، و الفوز بالجنة . الا فاجتنبوا فیه كل حرام ، و اكثیروا فیه من تلاوة القرآن ، و سلوا فیه حوائجكم ، واشتغلوا فیه بذكر ربكم ، و لایكونن شهر رمضان عندكم كغیره من الشهور، فان له عندالله حرمة و فضلا على سائر الشهور، و لایكونن شهر رمضان یوم صومكم كیوم فطركم /// ماه رمضان ماه خداى عزوجل مى باشد، و آن ماهى است كه خداوند كارهاى نیك را در آن دو چندان كند و بدی‌ها را در آن محو سازد، ماه بركت ، و ماه انابة و بازگشت ، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادى از آتش دوزخ ، و كامیاب شدن به بهشت است . هان كه در این ماه از هر حرامى خوددارى كنید، و تلاوت قرآن را زیاد كنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌هاى دیگر باشد، چرا كه براى این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برترى بر دیگر ماه‌‎ها است ، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد . »

 

وی افزود : قرآن  برای « هدایت شدن ، عوض شدن روحیات و تغییر پیدا کردن » است و اگر هدایت شویم معلوم است که قرآن در ما تأثیرگذار بوده است وکه یکی تاز این تأثیرات دوری جستن از گناه است  ، شخصی که به فکر ترک گناه است به مراتب  درجه ای پایین تر از آن است  کعه کلا از گناه فاصله می گیرد ؛ بارها مشاهده شده که « مطالعه ها ، روضه ها ، پند و اندرزها و موعظه ها » هیچ تأثیری نمی گذارد ، در چنین شرایطی اصلا مواظب خود نیستیم و ناخواسته مرتکب گناه می شویم  ، لذا به قرآن متوسل شویم و مواظب خودمان باشیم که به گناه آلوده نگردیم و از سبک و سنگین کردن گناه دیگران پرهیز کنسیم .

 

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش نمازگزاران و شهروندان شوش را به دور شدن از غیبت و تهمت  فرا خواند و گفت : اگر در سایر ماه ها نسبت به دیگر بندگان خدا غیبت کرده ایم  و یا به این راحتی تهمت زده ایم و این تهمت ها و غیبت ها را نیز با گفتن دروغ مضاعف نموده ایم بدانیم که در این ماه خدا اگر از کار خود دست برنداریم خداوند  رحمت خود را از ما می گیرد ؛ لذا بیایید با هم تهمت زدن  ، غیبت نمودن و بدبینی ها را از خود دور کنیم و ماه مبارک رمضان را همچون آتشی بدانیم که باعث سوختن گناهان می شود .

 


وی افزود : از آبروریزی بندگان خدا هم باید شدیدا پرهیز کنیم ، وقتی که پشت سر کسی پیش فردی دیگر بگوییم  تو را به خدا نامی از فلانی نبر ؛ از  تهمت زنا و لواط بدتر است  یعنی فلانی آنقدر گناه دارد که نمی شوذد گفت در حالی که اگر بگوییم فلانی فساد اخلاقی دارد باز گناه سبک تری مرتکب شده ایم .؛ بیایید در این ماه به خودمان برسیم از از این ماه  نهایت استفاده را ببریم و گناهان خود را بسوزانیم . همانگونه که در دعای این ماه آمده است : « وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي فَرَضْتَ صِيَامَهُ عَلَيَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ‏ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ‏ وَ جَعَلْتَ فِيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ فَيَا ذَا الْمَنِّ وَ لاَ يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَيَّ بِفَكَاكِ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ فِيمَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ أَدْخِلْنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏ /// و اين ماه است كه روزه ‏اش بر من واجب گردانيدى و اين ماه رمضان است ، كه در آن قرآن را نازل فرمودى براى راهنمايى مردم و روشن كردن راه هدايت و جدا نمودن حق از باطل ، و شب قدر را در اين ماه مقرر داشتى كه آن شب بر هزار ماه برترى دادى ، پس اى خدايى كه بر همه منت دارى و هيچ كس بر تو منت ندارد بر من منت گزار در ميان آن همه بندگانت كه منت گزارده ‏اى و از آتش دوزخ نجات بخش ، و به بهشت ابدت داخل گردان به حق رحمت بى‏پايانت اى مهربان ترين مهربانان عالم.»

 

آیت الله سید محمد امام ، بی حجابی  در شهر مذهبی شوش و آن هم در ماه مبارک رمضان را به صلاح ندانست و در این خصوص خاطر نشان نمود : در شهرستان شوش که یکی از شهرستان های مذهبی ایران است باید حجاب را در « کوچه ، خیابان ، بازار و محل کار » رعایت نمود و بی حجابی در شأن این شهر مذهبی نیست ، این کارها در ماه مبارک رمضان، ما را از « دین ، خدا و پیامبر» دور می کند لذا اگر می خواهیم با شور و شوق و عشق و علاقه روزه بگیریم و قرآن بخوانیم  و به فکر تأثیر مثبت آن در وجود خودمان هستیم می بایست کاری نکنیم که مورد غضب خداوند قرار گیریم که اگر مورد غضب پروردگتار قرار گرفتیم  مناجات را از ما می گیرد و دعایمان را اصلا اجابت نمی کند .

امام جمعه ی شهرستان شوش  خطبه دوم را با اشاره به سالروز یوم النکبه آغاز کرد و گفت : سه شنبه 25 اردیبهشت1397صدها نفر از جوانان فلسطینی به مناسبت هفتادمین سالروز یوم النکبه(فاجعه اشغال فلسطین) و در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی در کرانه باختری و قدس تظاهرات کردند که البته با سرکوب شدید نظامیان صهیونیست مواجه شدند. نظامیان صهیونیست با شلیک گلوله های جنگی و گازهای اشک آور، 100 نفر از تظاهرات کنندگان فلسطینی را در مناطق مختلف « قدس اشغالی و مناطق البیره، رام الله، الخلیل، بیت لحم، نابلس، قلقیلیه و جنین در کرانه باختری»زخمی و 70 نفر را به شهادت رساندند .

 

وی در ادامه با اظهار تأسف از دیدار سفرای عربستان و بحرین در جشن سالگرد تأسیس رژیم جعلی صهیونیست اظهار داشت : اسامه نقلی سفیر جدید عربستان سعودی و راشد بن عبدالرحمن آل خلیفه سفیر بحرین با حضور در این جشن که در هتل ریتزکارلتون واقع در میدان التحریر در قاهره برگزار کرد، با دیوید گوورین سفیر رژیم جعلی اسرائیل در قاهره دیدار نمودند و به ایشان این روز را تبریک گفتند ؛ واقعا جای تأسف دارد برای کشورهایی که رادیوهای آنها اعلام می کنند : «چه کسی گفته است که اسرائیل دشمن است ؛ باید با این کشور زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم » می خواهم بگویم غیرت  کشورهای عربی و اسلامی کجا رفته است ؟ بنا به فرموده ی سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) « إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم؛ /// اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید، لااقل در دنیای خود آزاده باشید. » چرا اینقدر خار و ذلیل خود را نشان می دهید که آمریکا با این که 400 میلیارد دلار  به کشورتان سلاح می فروشد ، اما شما را همانند گاو شیرده ای می داند که هر وقت شیرتان تمام شد همانند مهره ی سوخته ای شما را به زباله دان بیاندازد ؟ چرا  اینقدر تحقیر شده اید که هر جا می روید شما را سم زدایی می کنند مبادا شپشی از شما دیده شود ، شما که هم پول دارید و هم سلاح و می دانید اگر همه دست در دست هم داده و متعهد شوید به قطع و یقین آمریکا را به زانو درخواهید آورد  ؛ خفت را را تا کی می خواهید بپذیرید ؟  که اگر به همین روال پیش بروید باید گفت « انالله و اناالیه راجعون . »

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به خارج شدن آمریکا از برجام اشاره کرد و تصریح نمود : از روز اول دولت ما از آمریکا هیچگونه ضمانت اجرایی نگرفت تا در چنین روزی از حقانیت خود در محاکم بین المللی دفاع کنیم  و هیچ سندی دستمان نیست  ، حالا نوبت اروپایی ها رسیده است که اگر  ضمانتی از این کشورها هم نداشته باشیم باز ممکن است که  بعد از مدتی این کشورها هم همانند آمریکا از برجام خارج شوند هر چند در حال حاضر بر سر دو راهی قرار دارند ؛ چون از طرفی از نظر مالی  مجبورند کنار آمریکا باشند و از طرفی دیگر به خاطر تعهدات بین المللی و امنینی زیر سئوال هستند که اگر از آمریکا تبعیت کنند مشکل امنیتی داخلی  برای آنها به وجود خواهد آمد  و در مقابل ملت های خود حرفی برای گفتن ندارند .در نتیجه کشورهای اروپایی در یک مخمصه قرار گرفته اند ؛ هر چند که آمریکا مجددا گفته است با رویکرد جدیدی حاضریم با ایران وارد مذاکره شویم  ولی به این شرط که تمام پایگاه های نظامی را مورد بازدید قرار دهد .

 

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش خطاب به دشمنان ایران گفت :  ما برای حفظ خودمان هم که شده باید در کشورهای سوریه و عراق بمانیم تا دشمن وارد کشور ما نشود لذا دشمنان بدانند آمریکا یا کشورهای اروپایی چه در برجام بمانند چه بروند  ما آمادگی آن را داریم تا با وضعیتی قوی تر از قبل از برجام  هسته ای خود را فعال کنیم چون به فرموده ی حضرت آقا این کشورهای اروپایی هم قابل اعتماد  نیستند .ما مسیر خود را تا رسیدن به خودکفایی ادامه خواهیم داد.

آیت الله سید محمد امام در بخش پایانی خطبه ی دوم مسئولین و مردم را به شهامت و شجاعت فرا خواند وگفت : اگر می خواهیم به اهداف خود برسیم و امتیاز به دشمن ندهیم  با « روحیه ، شهامت و شجاعت »  بایستیم و از مواضع به حق خود دفاع کنینم تا دماغ آمریکا به خاک مالیده شود .

 

شایان ذکر است با توجه به این که روز شنبه 29 اردیبهشت 1397 مصادف با سالروز تأسیس بسیج عشایر می باشد ، جمعی از عشایر قوم عرب بخش فتح المبین با لباس رسمی در نماز جمعه حضور یافتند .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست