05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۳۰۴3201

امام جمعه ی شوش گفت: اگر مسئولین به فرامین مقام معظم رهبری عنایت داشته باشند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 4 خرداد ماه 1397 هم چون هفته های گذشته نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی اول خود و نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه نمود و سپس با توجه به فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه (س)  ، این خطبه را به زندگی نامه ، وتأثیر این بانوی بزرگ اسلام در تقویت اقتصاد مردم آن زمان اختصاص داد و در این خصوص اظهار داشت : خَدیجه دختر خویلد ، نخستین همسر حضرت محمد(ص) ، مادر حضرت فاطمه ی زهرا(س)  و اولین زن ایمان آورنده به اسلام است. حضرت خدیجه(س) در سال ۶۸ قبل از هجرت در مکه تولد شد. از القاب او در زمان جاهلیت «الطاهره» و «سیده قریش» بود. طبق عقاید شیعه و برخی دیگر از مسلمانان و تاریخ نویسان اسلامی، خدیجه عزیزترین زن پیامبر(ص) بود. عایشه نیز از محمد نقل کرده که او خدیجه را بهترین زنان خود می‌دانست. برخی مذهب خدیجه را قبل از اسلام، مسیحیت می دانند و برخی او را پیرو دین حنیف ابراهیم می دانند. اما در هر دو صورت باید گفت « خدیجه قبل از بعثت ، نشانه های محمد(ص) را در کتب ادیان پیشین دیده بود. » بیش از همه پسر عموی او ورقة بن نوفل که کشیشی پیر و نابینا بود، در این آگاهی او نقش داشت.

وی افزود : این بانوی بزرگوار به دلیل منش ارجمند و شخصیت ویژه به لقب هایی مفتخر گردیده که هر یک از القاب ترجمان بینش و منش بالایش و نشانگر بعدی از ابعاد چندگانه شخصیت ایشان است. برخی از القاب وی به استناد روایات، « طاهره، مبارکه، صدیقه، زکیه، راضیه و کبری » است. حضرت خدیجه(س) دارای کینه هایی نیز از جمله « ام الزهرا، ام الصعالیک، ام الیتامی و ام المومنین»  بودند.


آیت الله سید محمد امام در ادامه به وضعیت بد اقتصادی  زمان پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : حضرت خدیجه(س) از خانواده اشراف بود و میراثی داشت که آن را سرمایه نمود و به شرط مضاربه در کاروان بازرگانی«قریش» تجارت می کرد، ثروت وی به اندازه ای بود که در عصر جاهلیت او را «بانوی قریش» می نامیدند. حضرت خدیجه(س) بر اثر تدبیر و سعی و کوشش در تجارت و امور اقتصادی و هوشمندی توانسته بود از ثروتمندان عصر خود باشد، اما ناگفته نماند که هدف خدیجه(س) در تجارت، ثروت اندوزی نبود و هرگز تجارت را به عنوان وسیله ای برای کسب درآمدهای سرشار اما نامشروع به کار نبرد. ایشان هرگز درپی سودجویی و منفعت طلبی های شخصی و بی رویه نبود، بلکه تا سر حد امکان به درماندگان و یتیمان کمک می کرد و همانطور که ذکر شد او را به عنوان «ام‌الصعالیک» و «ام الیتامی» می خواندند و سرانجام همه ی اموالش را در راه اسلام صرف کرد.

امام جمعه ی شهرستان شوش در مورد حمایت و نقش اقتصادی حضرت خدیجه(س) به نقل از رشسول اکرم(ص) گفت :  پیامبر(ص) فرمود: "هیچ مالی هرگز به من سود نرسانید آنگونه که ثروت خدیجه برای من سود رسانید". نقش تاریخی و فداکاری های اقتصادی حضرت خدیجه(س) در یاری رسول الله(ص) که مشکلات فراوانی را از پیش پای ایشان برداشت و منجر به آرامش روحی ایشان گردید بسیار مشهود است. از همه مهمتر در ماجرای محاصره اقتصادی قریش که مدت 3 یا 4 سال به طول انجامید، همه ی  اموال خدیجه(س) صرف حمایت از محاصره شدگان و رسول الله(ص) شد. بنابراین حمایت اقتصادی خدیجه(س) در واقع کلید مقاومت و شکستن این محاصره بود. حضرت خدیجه توانست با بذل مال خویش یاران اسلام را که در آغاز حیات خود، چون شاخه نو رسته بود در مقابل امواج خروشان دشمنان حفظ کند و زمینه رشد و شکوفایی اسلام و مسلمین را فراهم نماید و به استناد تاریخ رسول اعظم در مکه تا زمانی که خدیجه ی کبری زنده بودند در کفایت وسیع و بی نیاز از احدی بودند. این بانوی بزرگ با وجود مبارکش با ایثار و عطوفت و مهربانی و عشق، حامی وجود مبارک رسول الله بود و با انفاق مال خویش در راه استحکام و تحکیم اسلام موانع و مشکلات را از راه مسلمانان کنار زد. و سخت ترین مشکلات را به خاطر حفظ ایمان به خدا و دفاع از اسلام و رهبر بزرگوار آن متحمل شد و از آنجا که از رسول الله حمایت همه جانبه داشتند و مایه آرامش و تسلی خاطر ایشان در برابر طوفان های حوادث سهمگین و اندوه های فراوان آغاز رسالت بودند، گویی که از تمام مسلمین حمایت کرده اند، چراکه راهنما و راهبر و مرشد و مریدشان را حمایت نمودند.


امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم را نیز با توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی دعوت نمود و به اولین مناسبت در نظر گرفته شده اشاره کرد و تصریح نمود : میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) امام دوم شیعیان جهان در پانزدهم ماه مبارك رمضان سال سوم هجري قمري در مدينه منوره ديده به جهان گشود .

وی در ادامه به علل صلح امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و در این خصوص خاطر نشان نمود : صلح حسن بن علی(ع) و معاویه بن ابوسفیان به واقعه صلح میان حسن بن علی و معاویه بن ابوسفیان اطلاق می‌شود که از جنگ بین کوفیان و شامیان جلوگیری کرد و طی آن خلافت به شروطی از حسن به معاویه منتقل گردید ؛ پس از شهادت علی بن ابیطالب(ع) به دست ابن ملجم مرادی، امام حسن مجتبی(ع) در کوفه به عنوان خلیفه اعلام می‌شود ولی معاویه، فرماندار شام، این انتصاب را تقبیح می‌کند و لشکری را برای جنگ به کوفه می‌فرستد که این لشکر در مسکن مستقر می‌شود. لشکر امام حسن(ع)  نیز در مداین مستقر می‌شود. پس از دو ماه عدم فعالیت، امام حسن(ع)  نامه‌ای به معاویه نوشت و او را به بیعت با خود فراخواند و به وی یادآوری نمود که به علت این که نوه رسول اکرم(ص)  است، استحقاق بیشتری از معاویه به این عنوان دارد. معاویه که از خلق و خوی صلح جوی امام حسن(ع)  آگاه بود، پاسخی مؤدبانه به وی داد که جایگاه اهل بیت محمد(ص)  را می‌شناسد اما به علت تجربه بیشتر در حکومت داری، خود را بیشتر مستحق خلافت می‌داند. او از امام حسن(ع)  خواست که حکومت داری را به وی بسپارد و پس از مرگش، قول می‌دهد که حکومت را به وی بازگرداند و به آن امام همام پیشنهاد داد که خزانه ی عراق و مالیات هر مکانی از عراق را که می‌خواهد مال خودش باشد  و از طرفی با امام حسن برای مدیریت مشاوره داشته باشد .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل این بخش از سخنان خود اظهار داشت : وقتی امام حسن(ع)  پاسخی به وی نداد، معاویه نامه‌ای تهدید آمیزتری به وی نوشت و شروع به تجهیز قشون کشی نمود . وقتی میل به جنگیدن معاویه با پیش روی لشکریانش تا موصل و احتمالاً در عین حال مذاکره بر سر صلح با امام حسن(ع)  بر همه آشکار گردید، امام حسن(ع) شروع به تجهیز قشون کرد. در ابتدا یارانش از فراخوانش سرباز زدند که عدی بن حاتم آنان را مجبور به اطاعت نمود تا تجهیز قشون کنند. برای جلوگیری از پیش روی‌های معاویه، امام حسن(ع)  ۱۲۰۰۰ مرد جنگی را به سرکردگی عبیدالله بن عباس فرستاد و به وی دستور داد که با قیس بن سعد و سعید بن قیس همدانی مشاوره کند ..... نهایتاً امام حسن مجتبی(ع) برای جلوگیری از خون ریزی بین مردم دو کشور عراق و شام صلح را پذیرفت .

سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به سوم خرداد روز فتح خرمشهر اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت :  پس از گذشت ۳۶سال به عنوان الگوی « ایثار، شهادت،شهامت و استقامت» نباید ، عملیات بیت‌المقدس که باعث شکستن کمر صدام و اربابانش شد را فراموش کرد ؛ صدا که اصلا ورود ایران را به خرمشهر امکان پذیر نمی دانست با قاطعیت گفته بود اگر ایران بتواند خرمشهر را از ما پس بگیرد ما کلید شهر بصره را به ایران خواهیم داد , اما الان شما ببینید الان صدامی که توسط آمریکا و بیش از 36 کشور جهان که از نظر « پول ، انواع سلاح و نیروی انسانی » تأمین می شد کجاست و نیروهای بسیجی ، سپاهی و ارتش ما که آن زمان آمادگی یک روز جنگ را هم نداشتند کجا هستند .


وی در ادامه به سالروز تأسیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و خاطر نشان نمود :  مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده‌است. در فرمان مشروطیت از مجلس ایران هم به عنوان مجلس مقدس شورای ملی و هم مجلس شورای اسلامی نام برده شده‌است. در قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری نام این نهاد مجلس شورای ملی بوده‌است. هر چند که در ۳۱ تیر ۱۳۵۹ نمایندگان مجلس این نهاد را «مجلس شورای اسلامی» تغییر نام دادند ، من به نوبه ی خود این روز را به کلیه ی نمایندگان خصوص نماینده ی تلاشگر شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی تبریک می گویم و امیدوارم در قوانین برای حل مشکلات  اقتصادی حوزه ی استحفاظی خود بیش از پیش تلاش خود را به کار گیرد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش آخر خطبه ی دوم ؛ خروج آمریکا از برجام را ، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد خواند و در این خصوص به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سرلان سه قوه اشاره کرد و گفت : حضرت آیت‌الله خامنه ای«مدظله العالی» در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، با اشاره به دشمنی مبنایی عمیق و مستمر آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران تأکید کردند: « در مذاکرات سالهای اخیر و بعد از برجام، کاملاً مشخص شد که موضوعاتی همچون هسته‌ای و موشکی، مسئله اصلی نیستند بلکه مخالفت و دشمنی عمیق امریکا با اصلنظام اسلامی و ملت ایران به دلیل سربلندی این نظام در منطقه حساس و توسعه روحیه مقاومت و مخالفت بی ملاحظه با ظلم های امریکا و بلند کردن پرچم اسلام است و آنها می خواهند نظام اسلامی را از مؤلفه های قدرت و اقتدار خود تهی کنند. لذا هرگونه انعطاف در مقابل امریکا، به دلیل مصلحت سنجی های موسمی نه تنها دشمنی او را کمتر نخواهد کرد بلکه این دشمن را گستاخ تر خواهد کرد ؛ البته این موضوع فقط مختص امریکایی‌ها نیست، همه غربی‌ها عمدتاً همین‌گونه هستند و ما فراموش نمی‌کنیم دوره ای را که رئیس جمهور ما طرفدار نرمش با غرب بود اما همین رئیس جمهور بر اساس موضوعاتی بی اساس، از طرف آلمان به دادگاه احضار شد و در نتیجه ایستادگی در مقابل غربی ها، امکان بسیار زیاد عقب نشاندن آنها را به وجود می آورد


آیت الله امام در پایان به بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و تصریح نمود : مقام معظم رهبری با اشاره به بدعهدی و بی صداقتی ۳ کشور اروپایی در اوایل دهه ۸۰ بر سر مسئله هسته ای افزودند؛ « اروپایی ها باید ثابت کنند که این بار قصد تکرار آن بدعهدی را ندارند. اگر آنها به امریکا اعتراض می کردند ممکن بود کار به اینجا نرسد، اروپایی ها باید این غفلت را جبران کنند و چون خروج امریکا از برجام ، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است ، اروپایی ها باید قطعنامه ای علیه امریکا به شورای امنیت ببرند و به این حرکت امریکا اعتراض کنند ؛ ضمنا سران ۳ کشور باید متعهد شوند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد. همه بدانند جمهوری اسلامی از مؤلفه های قدرت خود از جمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی کشد.

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش تبه نها راه مقابله با اتاق فکر آمریکا اشاره کرد و گفت : اتاق فکر آمریکا علیه ایران در وزارت  خزانه داری شکل گرفته است لذا  راه مقابله با این حربه  این است که ما هم در وزارت امور اقتصادی و دارایی بایستیم  تا دشمن عقب نشینی کند .


وی در خاتمه گفت : اگر مسئولین این کشور اسلامی به فرامین  مقام معظم رهبری توجه ویژه داشته باشند و آنها را عملیاتی کنند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .

 

شایان ذکر است به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در عملیات پیروز بیت المقدس ، سرهنگ بازنشسته ی سپاه ناحیه ی شوش و روایتگر هشت سال دفاع مقدس به عنوان سخنران پیش از خطبه ها ؛ آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را تشریح نمود و گفت : جنگ عراق با ایران که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس و در زمان صدام در عراق با نام قادسیه ی صدام شناخته می‌شود، طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید. جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ آغاز شد. در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد هرچند مقامات عراقی معتقد بودند که جنگ از ۴ سپتامبر با حملات توپخانه‌ای ایران به شهرهای مرزی عراق آغاز شده‌است.

وی افزود : در نخستین روزهای حمله ارتش عراق به خاک ایران، حدود سی هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به اشغال ارتش عراق درآمد. طی دو روز نخست حمله، نیروهای عراقی به هیچ یگان نظامی ایرانی که در حد تیپ باشد، برنخوردند. در واقع آن‌زمان ایران فقط دو لشکر از نیروهای مسلح و دو لشکر موتوریزه پیاده‌نظام در غرب کشور داشت که آن‌ها هم همگی از مرزها فاصله گرفته بودند. در این روزها، واحدهای گوناگون نیروی زمینی ایران به دلیل از هم پاشیدگی با تأخیر توانستند خود را به جبهه جنوب برسانند. نیروی زمینی عراق از پنج استان « خوزستان ، ایلام ، کرمانشاه ، کردستان و آذربایجان‌غربی » به طول دقیقا ، 1200 کیلومتر از خط مرزی ۱۴۵۸ کیلومتری بین دو کشور  ، سه جبهه و در هر جبهه با یک سپاه یورش زمینی خود را آغاز کرد.


وی افزود : سپاه اول از جبهه شمالی حدود ۲۵ کیلومتر در اطراف قصر شیرین پیشروی کرد و سپاه دوم از جبهه میانی و در اطراف مهران و شرحانی ، هردو پس از برخورد به مناطق کوهستانی متوقف شدند. این حملات برای پشتیبانی از حمله ی  اصلی در خوزستان انجام شد. صدام تصور می‌کرد که  سه روزه استان خوزستان را در اختیار خود دارد و پیش خود فکر می کرد مورد استقبال مردم خوزستان که بخشی از آنان عرب یا عرب‌زبان بودند قرار خواهد گرفت.

سرهنگ ظهیری در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : هدف اولیه بخش جنوبی ارتش عراق،  تصرف « خرمشهر و پس از آن آبادان، اهواز، دزفول و سوسنگرد » بود. عراق کسب این هدف را یک پیروزی استراتژیک برای خود تلقی می‌کرد. پس از تصرف خرمشهر، ارتش عراق موفق شد در اواخر آبان شهر آبادان را به‌طور کامل محاصره کند. عراقی‌ها که بر حمایت عرب‌های خوزستان از ارتش خود، دست‌کم در شمال خوزستان حساب کرده‌بودند، بازهم ناکام ماندند. حملات پیاپی عراق برای تصرف شهرهای سوسنگرد و اهواز عقیم ماند و ارتش عراق شانس غافلگیری را به‌خاطر مقاومت یک گروه کوچک مردمی از دست داد. گفتنی‌است که حداکثر پیشروی نیروهای عراقی در جبهه ی  جنوبی که در اثر غافلگیری نیروهای ایرانی صورت گرفت، تا ۱۵ کیلومتری شهر اهواز بود.


این روایتگر هشت سال دفاع مقدس در ادامه  به دوران حضور بنی صدر خائن به عنوان رئیس جمهور و فرماندهی کل قوا به اختصار اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت : «اگر بنی‌صدر زودتر به سپاه اقبال نشان داده و توانمندی سپاه را باور کرده بود و پیوندش با منافقین را گسسته بود، حتما حادثه مهمی در روند تاریخ جنگ اتفاق می‌افتاد. آن حادثه مهم نمی‌توانم بگویم به دنبالش فتح‌المبین و بیت‌المقدس را داشت ولی مسلما آن حادثه مهمی بود.» اما از وقتی که حضرت امام خمینی(ره) مسئولیت فرماندهی مکل قوا را بر عهده گرفت ، اتحاد قابل توجهی بین سپاه و ارتش به وجود آمد و آغازگر عملیات های پیروز ایران از شکست حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه بود و پس از آن عملیات طریق القدس که منجر به آزادی بستان گردید و عملیات فتح المبین که بیش از 2500 کیلومتر مربع از خاک ایران از اشغال دشمن بعثی آغاز گردید و نوبت به عملیات بیت المقدس رسید که در واقع بزرگترین عملیات ایران محسوب می شود .

سرهنگ علی ظهیری در این خصوص گفت : نیروهای ایرانی با توان ۱۳۰٬۰۰۰ رزمنده این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور « اهواز ـ  خرمشهر ـ دشت آزادگان » ، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز کردند. این عملیات سه هفته ادامه داشت. نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند. در اول خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع نمود. با وجود گستردگی این پاتک نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت نمایند و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود را آزاد نمودند. در هنگام شکست نیروهای عراقی بیش از ۱۹٬۰۰۰ عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند. ایرانی‌ها همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی را به غنیمت گرفتند.

 

وی در ادامه به جمله ی حضرت امام خمینی (ره) که فرمود « خرمشهر را خدا آزاد کرد » اشاره کرد و تصریح نمود از طرفی ما در مرحله ی سوم این عملیات با مشکل بزرگی مواجه شدیم و از طرفی دیگر اگر خداوند نمي‌خواست حتي جايي كه 10 برابر نيرو وجود داشت، ممكن بود اين فتح اتفاق نيفتد. هم‌چنان كه مواردي در جنگ بود كه به دليل غرور افراد، فتحي حاصل نمي‌شد.

سرهنگ  ظهیری در پایان به تعداد شهدای ایران در عملیات بیت المقدس اشاره کرد و خاطر نشان نمود : حدود 5500 نفر از نیروهای ما متشکل از « سپاه ، بسیج ، ارتش و سنگر سازان بی سنگر جهاد سازندگی » در عملیات بیت المقدس به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید که سهم استان های « اصفهان ، تهران و خوزستان » بیشتر از سایر استان ها است .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست