05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۳۱۱3211

امام جمعه ی شوش گفت : پانزده خرداد 1342 مفتاح نجات اسلام با هدایت امام خمینی(ره) است

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 11 اردیبهشت 1397 نماز سیاسی عبادی جمعه ی شهرستان شوش هم چون هفته ی گذشته به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش همچون هفته های گذشته خود و نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه نمود و این خطبه را به فضائل امیرالمؤمنین حضرت امام علی(ع) اختصاص داد ودر اولین فضائل این امام همام به عدالت خواهی اشاره کرد و گفت : عدالت انواعی دارد و عدالت اجتماعی در اندیشه ی دینی از چنان جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که هیچ امر دیگری با آن قابل مقایسه نیست. این عدالت برخاسته از عدلی کلی است که حاکم بر همه چیز است. عدل به معنای قرار دادن هر چیز در جای خود، مبنای همه امور است و خداوند همه چیز را بر عدل استوار کرده است. قیام همه امور به عدل و استواری همه چیز به آن است. چنان چه در حدیث نبوی (ص) آمده است: «بالعدل قامت السّماوات و الأرض/// آسمان‌ها و زمین به وسیله عدل ایستاده‌اند».مهم‌ترین جلوه ی عدالت اجتماعی امام علی (ع) حفاظت از بیت المال و تقسیم عادلانه آن بین مردم است. ایشان در فرازی از خطبه‌13 در نهج البلاغه  می‌فرمایند: «به خدا سوگند! بیت المال تاراج شده را هر کجا باشد که بیابم به صاحبان اصلی آن بازمی‌گردانم، اگر چه با آن ازدواج کرده، یا کنیزانی خریده باشند، زیرا در عدالت گشایش برای عموم است».


آیت الله امام در ادامه « مساوات و حقوق در تکالیف » به عنوان اول گام عدالت خواهی اشاره کرد و خاطر نشان نمود :  در این دنیای فانی و گذرا، میان « عرب ، عجم ، مهاجر ، انصار ، پیشینی و پسینی» تفاوتی نیست؛ و اگر برخی در راه خدا فداکاری کرده‌اند، اجرشان با خدا است و این فداکاری توجیه‌گر این نیست که به جای ثواب خدا، به خوردن ناحق اموال مردم روی آورند و عملشان را باطل کنند و آنچه در نزد خدا است بهتر و ماندنی‌تر است: «پس هر کس دعوت خدا و رسولش را اجابت کند و آیین ما را تصدیق کند و در دین ما داخل شود و به قبله ما رو آورد،حقوق و حدود اسلام بر او واجب است. پس شما بندگان خدایید و مال، مال خداست و به طور مساوی میان شما تقسیم می‌شود. خدا، دنیا را اجر و پاداش برای پرهیزکاران قرار نداده است».

وی سپس بیت المال را به دو قسمت مجزا از هم دانست و تصریح نمود : بیت المال، اصطلاحی در فقه و نام یکی از نهادهای تاریخی دولت اسلامی است . اما امروز در زبان فارسی بیت المال به معنی هر مالی است که همه مردم در آن سهم دارند و غالباً به اموال دولتی گفته می‌شود. و باید دانست که بیت المال به دو روش در اختیار امام علی(ع) قرار می گرفت ، « بیت المال مسلمین و بیت المالی که در اختیار خودش بود و می توانست به هر دلیلی که صلاح می داند هزینه کند . » ولی امام علی(ع) حتی آن بخشی را که می توانست برای امورات خود هزسینه کند باز برای مسلمین و یا توسعه و آبادانی منطقه ی محل سکونت هزینه می کرد ؛ روزی  یکی از اهالی  چون نهی دست بود محل زندگی را ترک و به مکانی دیگر رفت ، وقتی امام علی متوجه شد نزد آن فرد رفت و فرمود : « چرا  دیار خود را ترک کردی ؟ » آن فرد گفت : وقتی که من زندگی ام را با خوردن نان خشک می گذرانم در حالی که بیت المال دست شماست  چطور می توانستم این بی عدالتی را تحمل کنم و بمانم . امام علی(ع) وقتی که این را شنید فرمود : من که خود نان جو و گاها خرما می خورم و هر چه که در بخش بیت المال برای خودم است را صرف فقیران می کنم ولی از سهم خود که همان خرما باشد به شما هم خواهم داد .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در بخش بعدی سخنان خود به تبعیض قائل نشدن امام علی (ع) پرداخت و در این خصوص اظهار داشت : تبعیض ظلمی است که حکومت را از درون مانند خوره می خورد، سرمایه اجتماعی را نابود می کند، مردم را مأیوس می کند، توانمندان را  کنار می زند، ناتوانان را جلو می آورد و دارایی های عمومی را به غارت می برد. از نظر امام علی (ع) ، مردم در حکومت با هر « مذهبی، مرامی، فکری، عقیده ای، قومیتی»  دارای حقوق هستند و از همه ی حقوق « اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی  و اقتصادی » برخوردارند؛ اگر در حکومتی مناسبات تبعیض آمیز بود و گروهی را به ناحق بالا آوردند و گروهی را به ناحق به زیر کشیدند، و برای خویشاوندان، فرزندان، دوستان و هوادارانشان امکانات فراهم کردند و خلاف عدالت عده ای را محروم کردند، این درنده خویی و تجاوزگری است. کسانی که چنین می کنند، از انسانیت بی بهره اند.


وی در پایان خطبه ی اول تصریح نمود : در روز قیامت برخی به خاطر رعایت عدالت خواهی و دوری جستن از تبعیض  زیر سایه ی لطف خدا زندگی می کنند و جهنم را به چشم نخواهند دید و برخی هم که پایبند به عدالت خواهی نبوده اند و بین انسان ها تبعیض قائل شده اند در طبقه ی وسط جهنم به صورت معلق قرار خواهند گرفت . پس بیایید که برای این که عدالت رعایت شود و تبعیضی به وجود نیاید تلاش خود را به کار گیریم تا در روز قیامت  بر ما آسان گرفته شود .

آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم روزه داری را رسیدن به تقوای الهی دانشست . گفت : در صورتی که بتوانیم « با خلوص نیت لیالی قدر روزه بگیریم و شب زنده داریم یعنی 80 سال ، نهصد و شصت ماه و 350400 روز عبادت کرده ایم » و پیامبر اعظم(ص) می فرماید : « در شب قدر عافیت خود را از خداوند طلب کنید »چون زندگی شیرین همراه با عافیت ، لذت بخش است .


وی افزود : «عافیت» به عنوان نقطه ی مقابل « ابتلا و گرفتاری» است و به معنای سلامت از هر نوع آفت و ناگواری « جسمی و روحی، ظاهری و باطنی، دنیوی و اخروی » است؛ نعمت عافیت بعد از نعمت یقین، از نعمت های بزرگ خداوند است، چنان که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: از خداوند عافیت مسئلت کنید چرا که برتر از عافیت به بنده چیزی اعطا نشده مگر یقین. عافیت بر چند قسم است ، عافیت بدن یکی از اقسانم عافیت است ؛ عافیت بدن ، عبارتست از تندرستی و سلامتی از بیماری ها و حوادث و نقص عضو و .... . که غالباَ مردم از شکر این نعمت عافیت بدن غافلند. لذا گفته اند: نعمت مادام که حاصل است، مجهول است زمانی که مفقود شد شناخته می شود. و عافیت دین ؛ فضیلت را محسوب می شود.

 

امام جمعه ی شهرستان شوش افزود : بدانید که اگر همیشه دچار مصیبت می شوید و بلا گریبان گیرتان  می شود از عافیت بخیری خود را دور کرده اید ؛ پس تا زود است به خودآیید تا دیگر بلا از شما دور شود .

 

سید محمد امام در ادامه به بیست و نهمین سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : امام خمینی(ره)  در دهه ی ۱۳۱۰ به هیچ فعالیت سیاسی آشکاری دست نزد. با این‌که او با معدود علمایی که به‌صورت آشکار به اقدامات رضاشاه اعتراض می‌کردند، همدردی داشت اما هیچگاه آشکارا وارد صحنه اجتماعی نشد. دوران رضا شاه، دوران محدودیت و عقب‌نشینی برای روحانیت بود و امام خمینی(ره) به مانند سایر روحانیون تنها برای بقا تلاش می‌کرد. با رفتن رضا شاه و شروع جنگ جهانی این فضا تغییر کرد.  اولین حضور امام خمینی(ره)  در سطح اجتماع، چند سال بعد از شروع سلطنت محمد رضا پهلوی و در اوایل دهه چهل زندگی او بود. در سال ۱۳۲۳، خمینی بطور ناشناس و بدون امضا، کتاب کشف‌الاسرار را در مقابل کتاب اسرار هزار ساله بر ضد کسانی نوشت که اصلاحات در شیعه را تبلیغ می‌نمودند.


امام جمعه ی شهرستان شوش هم چنین اظهار داشت : امام خمینی(ره)  تا پایان عمر قاطعیت و تغییرناپذیری خود را حفظ نمود. امام راحل تا زمانی که در قید حیات بود حدود 30 سال در مقابل با آمریکا مبارزه کرد و بعد از آن هم مقام معظم رهبری راه امام خمینی(ره) ادامه داد و اکنون می بینیم که جمهوری اسلامی ایران از نظر « قدرت سیاسی ، نظامی ، علمی و اقتصادی » روز به روز قوی تر می شود و همه می دانید آمریکا وقتی که بخواهد تصمیم برای ورود به کشوری را مدنظر داشته باشد به دون ترس و واهمه وارد می شود  و اگر می توانست وارد ایران شود  مطمئن باشید این کار را انجام می دادولی چون می داند که مردم در کنار مسئولین هستند و ایران از هر نظر قدرتمند شده است  جرأت وارد شدن به ایران را ندارد و این یک نعمت بزرگ الهی برای ما تلقی می گردد .

امام جمعه ی شوش گفت : پانزده خرداد 1342 مفتاح نجات اسلام با هدایت امام خمینی(ره) استبا این حساب ؛ آیا نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ صرفا در همان راهپیمایی ها و تظاهرات ها و ناآرامی های خیابانی منتهی به ۲۲ بهمن ۵۷ به پایان رسید؟ واضح است که اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و شرایط امروز کشور و جهان ثابت می کند که آن نهضت هنوز پایان نیافته است.

آیت الله امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به قیام خونین 15 خرداد 1342 اشاره کرد و گفت : تظاهرات ۱۵ خرداد ، مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی به دنبال بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحه ی  انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. تظاهرات در شهرهای تهران و قم علیه دولت اسدالله علم برگزار شد. این تظاهرات به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. برخی تحلیل‌گران و نیز روح‌الله خمینی و هوادارانش معتقدند: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقطه عطفی در آغاز انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید.


روز دوم فروردین سال ۱۳۴۲، مصادف با ۲۵ شوال ۱۳۸۳ هجری قمری، سالگرد شهادت امام ششم شیعیان و مطابق معمول، مجالس بسیاری به همین مناسبت در قم برگزار شده بود. منزل امام خمینی(ره) در محله ی  «یخچال قاضی» نیز مملو از عزاداران بود، شماری از مأموران مخفی با لباس شخصی نیز در جمعیت درصدد راه‌اندازی اغتشاش و هیاهو در مجلس بودند. امام خمینی(ره) ، متوجه حضور مشکوک آن‌ها شد؛ و از طریق یکی از روحانیان هشدار داد که برای سخنرانی در حرم فاطمه معصومه حاضر خواهد شد اینکار موجب دفع اهداف اغتشاش گرانه مأموران شد.


عصر همان روز به دعوت سید محمدرضا گلپایگانی، مجلسی در مدرسه ی  فیضیه برگزار شد. مأموران مذکور در اواسط سخنرانی، وارد شدند و طلاب را مورد حمله قرار دادند. زد و خورد بین طلاب و مأمورین مخفی شدت گرفت. در این هنگام، نیروهای مسلح وارد درگیری شدند و گروه بسیاری از طلاب را زخمی و مجروح کردند. در زمان حمله به فیضیه، خمینی برای حضور در مدرسه به راه افتاد، اما حاضران او را از این تصمیم منصرف کردند. امام خمینی(ره)  همان‌جا در یک سخنرانی شخص شاه به‌عنوان عامل اصلی جنایت و هم‌پیمان با آمریکا و اسرائیل یاد می‌کند و از سکوت علمای قم و نجف و دیگر کشورهای اسلامی گلایه می‌کند و می فرماید : « امروز سکوت، همراهی با دستگاه جبار است.» روز بعد، امام راحل بیانیه‌ای را با عنوان «شاه‌دوستی یعنی غارتگری»  منتشر کرد که در تاریخ انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد. در این اعلامیه، او به محاکمه ی حکومت شاه خائن  پرداخت و «تقیه» را در آن شرایط حرام دانست. پس از این وقایع، شاه خدمت نظام وظیفه را برای طلاب جوان الزامی کرد. این کار، یعنی برتن کردن لباس نظامی و خدمت زیر پرچم شاهنشاهی برای طلاب مخالف بسیار دشوار و سخت بود. اما امام خمینی(ره)  پیکی به سربازخانه‌ها فرستاد و از طلاب درخواست کرد که «تزلزل به خود راه ندهند» و «از این فرصت برای تقویت جسم و روح خود استفاده کنند.» امام خمینی (ره) در چهلم حادثه ی  فیضیه، دولت آن زمان را محکوم کرد که به فرمان آمریکا و اسرائیل، خواهان از ریشه ‌برکندن اسلام است و خود را مصمم به مبارزه با این امر نشان داد.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست