05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۴۰۱3241

اولین نماز جمعه ی فصل تابستان 1397 شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 1 تیرماه 1397 در اولین روز از فصل تابستان ؛ نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای نماز جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ هم زمان با هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری ، سالروز غم‌انگیز تخریب حرم شریف ائمه بقیع (ع) به دست وهابیان آل‌سعود ، روز ملی اصناف ،  روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی ، سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی 1360 و آغاز هفته ی قوه ی قضائیه ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت  تقوای الهی ؛ به 8 شوال 1344 هجری قمری ؛ سالروز تخریب قبرستان ائمه ی اطهار(ع) در بقیع اشاره کرد و گفت : نود و پنج سال پیش در چنین روزی ؛ تفکر ارتجاعی وهابی‌گری به بهانه برداشت غلط از دین، مضجع شریف و حرم نورانی ائمه بقیع(ع) و صحابه بزرگوار را ویران کردند و به خیال خود، سنت پیامبر (ص) را احیا کردند. هر شیفته‌ای که دل به مدینه روانه می‌کند، بر غربت قبرستان بقیع ناله می‌کند. تربت مطهر چهار امام معصوم (ع) تنها با سنگ‌چین‌هایی نمایان است که زائران آن اجازه زیارت ندارد و باید با دل گریه کنند، بقیع سند مظلومیت همیشگی شیعه است.

وی افزود : اساس نقشه ی تخریب آثار و ابنیه ی اسلامی ، نقشه ی بسیار عمیق و خائنانه‌ای بود که بیگانگان برای محو مستندات و شواهد عینی و اثری تاریخ اسلام کشیده بودند. این روز به «یوم الهدم» یا به عبارتی روز ویرانی مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند.


سید محمد امام در این خصوص خاطر نشان نمود : احادیث زیادی حتی از 43 فقیه از فقهای اهل سنت  موجود است که در این خصوص شافعی می گوید : زیارت قبور اشکالى ندارد؛ مالک از ربیعه بن ابى عبدالرحمان از ابو سعید خدرى خبر داده است که رسول خدا (ص) فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهى مى کردم: ولى اکنون آنها را زیارت کنید».در جاى دیگر مى گوید: «زیارت قبور مسلمانان براى مردان به طور اجماع مستحب است در گذشته زیارت قبور نهى شده بود. پس نسخ شد به دلیل فرمایش پیامبر(ص) که فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهى مى کردم; ولى اکنون آنها را زیارت کنید».

وی  هم چنین در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : محمّد بن شبرینى مى نویسد : «مستحب است که زائر به بقیّه مشاهد (مکان هاى شریف) در مدینه نیز برود و آنها حدود سى موضع است که اهل مدینه مى شناسد و زیارت بقیع و قبا نیز مستحب است». وی در ادامه به بخشی از فرمایشات  حضرت محمد(ص) اشاره کرده است که رسول خدا(ص) همواره به سوى بقیع مى رفت و مى فرمود: سلام به شما اى سرزمین گروه مومنان! به خواست خدا به شما خواهیم پیوست. خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز! و روایت شده که حضرت فرمود: «قبور را زیارت کنید، چون شما را به مرگ یادآور می کنند. رسول خدا(ص) مردم را ابتدا به دلیل نزدیکى به دوران جاهلیت نهى فرمود و هنگامى که پایه هاى اسلام در جامعه استقرار و شهرت یافت آنان را به زیارت قبور امر فرمود».


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه در مورد فواید زیارت قبور اهل بیت(ع) به نکاتی اشاره کرد و تصریح نمود : زیارت از ریشه زَور است. اصل این واژه به معنای میل و عدول از چیزی به کار رفته است، و زائر را از آن جهت زائر می گویند که وقتی به زیارت می آید از غیر عدول می کند و رو برمی گرداند و نکات مهمی که از روایات باید مورد دقت و تامل قرار گیرد ، این است که: « 1 ـ یکی از دلایل حضور فیزیکی زائر در حرم های شریف، بهرمند شدن از فضای معنوی آن که محل تردد فرشتگان، ارواح انبیاء و اولیاء و محل تردد و تعلق ویژه روح بلند آن مزور است-و دعا کردن در مظان استجابت دعاست و همچنین نشانه صداقت و وفاداری زائر در دوستی و محبت نسبت به مزور می باشد 2 ـ زیارت همه اهل بیت (ع) از نظر فضیلت یکسان است، چرا که زیارت هر کدام از معصومان (ع) در حقیقت زیارت همه آنان است، اما برخی از عوارض خارجی ، مانند : دوری راه ، غربت ، فشار ، سخت گیری های حاکمان ستم گر و ... سبب شده که به زیارت برخی از معصومان (ع) « همچون پیامبر اکرم(ص) ، امام حسین(ع) و امام رضا (ع) » توصیه بیشتر و ثواب مخصوصی ذکر شود. 3 ـ علت این که معصومان (ع) توصیه به زیارت عارفاً بحقه کرده اند آن است که آنچه مایه کمال زائر می گردد، معرفت و شناخت مقام و موقعیت مزور است ، نه اعمال بی روح و همراه با غفلت او. زیارت قبور اهل بیت عصمت و طهارت (ع) یکی از بارزترین مصادیق تولی به ساحت آن انسانهای والا مقام است. از سویی دیگر با رو آوردن به ساحت مقدس معصومان در واقع نوعی اظهار انزجار از دشمنان ایشان است. بی شک تولی و تبری بدون یکدیگر کفایت نمی کنند، یعنی نه انسان با تولی محض می تواند به سعادت برسد و نه با تبری تنها می تواند به سرمنزل مقصود برسد.» علماى اهل تسنّن براى زیارت قبر و مرقد مطهّر رسول خدا(ص) در کتب خود روایاتى را نقل کرده اند که لازمه آنها استحباب بلکه تاکید استحباب زیارت مرقد آن حضرت است.


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم مجدد خود و نمازگزاران را به رعایت تقوای الهیتوصیه نمود و در این خصوص اظهار داشت : دلبند مسائل بی ارزش  دنیا نباشید  گرچه دنیا ؛ شما و ما را رها نمی کند ولی به اندازه ای به دنبال دنیا باشید که رزق و روزی حلالی به دست آورید و مواظب باشید که شما را فریب ندهد .

وی در ادامه به آغاز هفته ی قوه ی قضاییه  اشاره کرد و گفت : قوه ی قضائیه یکی از ارکان اصلی ، مهم و مستقل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و احکامی که  صادر می کند هیچکس حق دخالت و یا تغییر ندارد .ذ خدمتی که این قوه انجام می دهد  برای حفظ آسایش و امنیت  جامعه  و نوامیس مردم  است  که این نقش بی بدلیل می باشد .


وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) در مورد قوه ی قضائیه خاطر نشان نمود : امام راحل فرمود : « تضعیف قوّه قضاییه صلاح نیست و باید قوّه قضاییه را تقویت نمود » و من به نوبه ی خود از رئیس دادگستری ، داستان عمومی و انقلاب ، قضات و کلیه ی پرسنل  دادگستری شهرستان شوش  که به نحو احسنت در حال تلاش هستند خصوصا اکنون که از نظر عملکرد در استان خوزستان نمونه معرفی شده اند و یک سوم پرونده ها در همان شوراهای حل اختلاف رفع و رجوع شده اند  و خیلی از نزاع ها با صلح و سازش ختم شده اند  و در واقع این کار بسیار ارزشمندی است از آنها تشکر و قدردانی می کنم  و فرا رسیدن هفته ی قوه ی قضائیه را به این مجموع تبریک می گویم .


آیت الله امام افزود : اگر ما انتظار داریم مکه دادگستری شهرستان شوش   ایده آل کار کند و در سطح کشور هم نمونه باشد می بایست با این عزیزان نهایت همکاری و همیاری زرا داشته باشید ؛ شاید  با توجه به بافت عشایری شوش نمی خواهید برای خود دشمن تراشی کنید , قوه ی قضائیه یک سامانه ی مردمی با عنوان « سامانه ی مردمی سجام » را راه اندازی کرد که برای پیشگیری از هرگونه تخلف می توانید از این طریق بدون این که شناسایی شوید گزارش خود را ارائه نمایید و البته همه این را هم می دانید که امام خمینی(ره) از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی  فرنمود : « مردم در هر زمینه ای گزارشات خود را دادگستری  ارسال نمایند . »

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به شکل گیری قوه ی قضائیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : ۴ اسفند ۱۳۵۸ تا ۷ تیر ۱۳۶۰ در یک دوره ی نا تمام با حکم حضرت امام خمینی(ره) ؛ شهید مظلوم آیت‌الله "دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی" از سیاست‌مداران و و فقهای ایران اسلامی ؛ « اولین رئیس دیوان عالی کشور در سال 1357 ؛ اولین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی به عنوان رئیس قوه ی قضائیه منصوب شد و در هفتم تیر ۱۳۶۰ ، در پی انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی که توسط سازمان منافقین تروریست سازماندهی شده بود، به همراه 72 نفر از یاران امام خمینی(ره) از جمله اولین امام جمعه و اولین نماسینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی شهید سید محمد کاظم دانش به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید که در هفته ی آینده در خطبه ها به صورت کامل در رابطه با این دو شخصیت والامقام توضیح خواهم داد .


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به بندر الحدیده ی یمن اشاره کرد و تصریح نمود : در حالی که بندر الحدیده نبض« اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی » یمن به شمار می آید ، چند روزی است که عملیات فراگیر و تجاوزکارانه ائتلاف سعودی به این بندر استراتژیک کلید خورده است. این بار نیز همچون بیش از سه سال گذشته ائتلاف متجاوز سعودی در برآورد‌های خود از شرایط امنیتی و نظامی حاکم بر تحولات یمن دچار اشتباه محاسباتی شد. سعودی‌ها و هم پیمانان آن‌ها در قالب ائتلاف نظامی ؛ همه جانبه علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن تصور می‌کردند که در یک مدت زمان کوتاه قادر خواهند بود تا بر بندر استراتژیک الحدیده سیطره یابند. در واقع سعودی‌ها و هم پیاله‌های آن‌ها با هدف سرپوش نهادن بر شکست‌های میدانی گذشته خود در نبرد با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و در رأس آن‌ها نیرو‌های أنصارالله بود که وارد کارزار الحدیده شدند. زمانی که عربستان سعودی و متحدان آن نتوانستند در طول مدت زمان بیش از سه سال در جریان نبرد‌های هوایی و زمینی بر نیرو‌های یمنی فائق آیند، تصمیم گرفتند از راه دریا وارد شده و از طریق گذرگاه‌های آبی به اهداف از پیش تعیین شده و روی زمین مانده خود در یمن دست پیدا کنند؛ در این میان الحدیده بهترین گزینه برای یورش وحشیانه سعودی‌ها بود.

وی افزود : هر چند که عربستان سعودی و هم پیمانان آن طی روز‌های گذشته حملات متعددی را به مواضع نیرو‌های یمنی و همچنین زیرساخت‌های این کشور ترتیب داده اند، اما واقعیت آن است که آن‌ها در تسلط بر الحدیده نیز همچون تسلط بر دیگر مناطق و نقاط استراتژیک یمن ناکام مانده اند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاکنون هیچ دستاوردی جز تسلط بر استان عدن در یمن به دست نیاورده اند؛ آن هم استانی که فرسنگ‌ها با نقاط اصلی و پایتخت یمن فاصله دارد و عملا دسترسی به نقاط حساس یمن از طریق عدن غیرممکن است.

آیت الله امام در ادامه به راه اندازی گروهی بنام شیعه توسط انگلیس اشاره کرد و گفت : هدف از تشکیل این گروه  این است که تیشه به ریشه ی اسلام و شیعیان است ولی متأسفانه برخی از داخل کشور  با صدور اطلاعیه ای خواستار مذاکره با آمریکایی شده اند که  پایبند به هیچ  قانون و قرارداد و امضایی نیست ؛ مگر ندیدید  جنایات آمریکا را در طول پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز را؟ مگر ندیدید که چطور  از برجامی که امضاء کرده بود به راحتی خارج شد ؟ مگر نشنیدید که مثقام معظم رهبری فرمود : « مردم بصیرت  افزایی داشته باشند و با جنگی که دشمن  شروع کرده مقابله کنند» ؟

امام جمعه ی شهرستان شوش با اشاره به روز اصناف اظهار داشت :  یکی از این جنگ هایی که دشمن آغاز کرده است جنگ اقتصادی می باشد  و اصناف و بازاریان ما  می توانند برای تقویت اقتصاد کشور در داخل کشور  تحولی به وجود آورند ؛ مسئولین بازار و اصناف وظیفه ی خود را با رونق اقتصاد درونی تقویت کنند و با این کار در مقابل جنگ اقتصادی دشمن بایستند .

 

اشاره به اشتغال و بیکاری جوانان موضوع بعدی بود که آیت الله سید محمد امام در مورد آن گفت : جلسات متعددی در این راستا برگزار شده  که یکی از این جلسات  شورای اشتغال با حضور روئسای بانک ها  بود که برای تسهیلات بانکی به متقاضیان  فرماندار تلاشگر شهرستان شوش دستور تشکیل یک کارگروه را داد و از طرفی  جلسه ای هم که با نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی داشتم  با توجه به  وجود « آب فراوان ، زمین های حاصلخیر  و وضعیت کشاورزی و اقتصادی شوش »؛ جوانان می توانند روزهای زوج هفته به دفتر دکتر سید راضی نوری مراجعه کنند و با  به صورت گروهی شرکت های تعاونی تشکیل دهند تا از این بیکاری رها شوند  و اگر با این شرایط کسی بیکار بماند خودش مقصر است  ؛ پس دست در دست هم بدهید تا بیکاری را در شوش ریشه کن کنیم .

شایان ذکر صادق جعفری چگنی رئیس دادگستری شهرستان شوش به مناسبت آغاز هفته ی قوه ی قضائیه به عنوان سخنران پیش از خطبه ها  به عملکرد این دستگاه در سالی که گذشت اشاره کرد و چون قرار است با خبرنگاران یک نشست خبری داشته باشد ، شرح عملکرد این دستگاه را به طور کامل پس از نشست خبری  اطلاع رسانی  می شود .


از دیگر برنامه های آغاز هفته ی قوه ی قضائیه می توان به ایجاد ایستگاه صلواتی و توذیع شربت بین نمازگذاران اشاره کرد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست