05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۴۰۸3250

امام جمعه شوش گفت : تحریم ها ایران را مقاومت تر و آمریکا را از نظر اقتصادی ضعیف تر می کند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 8 تیرماه 1397 همزمان با سالروز شهادت حضرت حمزه ، وفات حضرت عبدالعظیم حسنی و روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی ، نماز جمعه ی شوش به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای نماز جمعه برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی اول خود و نمازگزاران را همچنون هفته های گزارش به رعایت تقوای الهی دعوت نمود و به دو رویداد مهم در ماه شوال اشاره کرد و عنوان نمود : غزوهی  احزاب كه آن را غزوه خندق نيز نامند، در دهم شوّال سال پنجم هجری واقع شد. در این غزوه مشرکان قریش و بعضی از قبایل دیگر عرب به تهریک یهودیان تصمیم به نابودی کامل اسلام گرفتند و با ده هزار نفر راهی مدینه شدند.اما مسلمانان با کندن خندق و دفاع جانانه از مدینه مانع رسیدن احزاب به اهداف خود شدند. بخش های عمده ای از سوره احزاب در مورد این غزوه می باشد.

وی افزود : در این جنگ اعراب قصد داشتند اسلام را برای همیشه نابود کنند ؛ قريش در قرار خويش در بدر حاضر نشد اما براى جبران آن، و نيز براى يكسره كردن كار اسلام، تلاش جدى خود را آغاز كرد. افزايش شمار مشركان در احزاب، در قياس با احد به بيش از سه برابر، نشان از جديت آنها در اين جنگ بود؛ به علاوه اين تنها قريش نبود كه خواستار از بين رفتن اسلام بود بلكه قبايل ديگرى نيز در اين مدت دريافته بودند؛ كه اسلام به صورت يك تهديد جدى براى آنان در آمده است. قريش و عرب به قصد نابودى حضرت محمّد(ص) و همراهان اوگرد هم آمدند و با هم عهد و ميثاق بستند كه از اين راه بازنگردند تا رسول خدا (ص) و ما فرزندان عبد المطلب را كه همراه او بوديم، بكشند. و اهداف یهودیان برای راه اندازی جنگ احزاب  « 1 ـ هدف آشكار يهوديان، نابودى كامل اسلام و مسلمانان بود 2 ـ آنان مصمم بودند كه اين هدف خود را از راه جنگ محقق سازند و تا آخرين نفر مقاومت كنند.3 ـ يهوديان در اين اقدام خود به پيغمبر (ص) خيانت كردند و عهد و ميثاق‌هاى خود را كه با او بسته بودند، شكستند. در حالى كه طرف مقابل همچنان به پيمان‌هاى خود پايبند بود و هيچ‌گونه اقدامى كه نشان‌گر عدم پاى‌بندى وى به قراردادها باشد، انجام نداده است.4 ـ عامل اصلى ارتكاب اين جنايات زشت و شوم، فقط حقد و كينه ‌هاى درونى يهوديان بود. علاوه بر اين اهداف سياسى و اجتماعى درازمدت نيز در پيمان‌شكنى آن‌ها نقش داشت؛ چه فكر مى ‌كردند با بسط و گسترش نفوذ و سلطه خود بر مدينه و مناطق اطراف آن در بلند مدّت به دستاوردهاى مهمّ سياسى و اجتماعى نايل خواهند شد. » بنابراين اهداف آنان عقيدتى، اخلاقى و انسانى نبود، بلكه انسانيت و اخلاق و حتى مبانى و اصول ارزشى عقيدتى خود را هم زير پا گذاشتند و از آن گذر كردند.


خطیب نمام جمعه ی شهرستان شوش سپس به فرمایشات پیامبر(ص) در جلسه شورای اصحاب اشاره کرد و اظهار داشت : رسول اکرم(ص) در این جلسه فرمود : « آيا براى مبارزه از مدينه بيرون برويم؟ يا در مدينه باقى بمانيم و گرداگرد آن را خندق بسازيم؟ يا در فاصله نزديك مدينه باشيم و اين كوه را پشت سر خود قرار دهيم؟ مسلمانان اختلاف نظر پيدا كردند.سلمان گفت: اى رسول خدا، روزگارى كه در زمين فارس بوديم، هر گاه از سواران بيم داشتيم برگرد خود خندق مى‌كنديم، آيا صلاح مى ‌دانيد كه اكنون هم خندق درست كنيم؟ مسلمانان از این پیشنهاد سلمان استقبال کردند.همان روز، كار حفر خندق به فرمان رسول خدا (ص) آغاز شد. حضرت محمد (ص) مسلمانان را فراخواند و آنان را از نزديك شدن دشمن باخبر ساخت و نيروهايش را در دامنه كوه سلع، سازماندهى كرد . پيامبر (ص) حفر هر بخش از خندق را به گروهى واگذار فرمود. همچنین ایشان به منظور كسب ثواب و تشويق مسلمانان، در حفر خندق شركت فعال داشت. مسلمانان در كندن خندق رنج و مشقت فراوان بردند. پيامبر (ص) نيز در اين زحمات طاقت فرسا و گرسنگى، در كنار آنان رنج‌ها برد . در روز خندق مسلمانان اگر از كسى سستى مى‌ ديدند، بر او مى‌ خنديدند. در آن روز بود كه مردم درباره سلمان فارسى با هم بگومگو كردند. مهاجران گفتند: سلمان از ماست. او مردى نيرومند و كاملا آشنا به حفر خندق بود. انصار نيز مى ‌گفتند: سلمان از ماست و ما به او سزاوارتريم.چون اين گفتار انصار و مهاجران به رسول خدا (ص) رسيد، فرمود: سلمان مردى از ما اهل بيت است.


آیت الله سید محمد امام در ادامه با تأسی به حکمت 93 از نهج البلاغه به امتحانات الهی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : امام علی(ع) در این حکمت می فرماید « لاَ يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ» َنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَهُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ، وَلَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاَّتِ الْفِتَنِ، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: «وَاعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ»، وَمَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالَمْوَالِ وَالَوْلاَدِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ، وَالرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَإِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَلَكِنْ لِتَظْهَرَ الَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ؛ لنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَيَكْرَهُ الِنَاثَ، وَبَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَيَكْرَهُ انْثِلاَمَ الْحَالِ. /// هيچ كس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مى برم از اين كه مرا امتحان كنى، زيرا هيچ كس نيست مگر اين كه امتحانى دارد. ولى اگر كسى مى خواهد به خدا پناه برد و دعا كند، از آزمون هاى گمراه كننده به خدا پناه برد، خداوند سبحان مى فرمايد: «بدانيد اموال و اولاد شما وسيله آزمايش شماست». معناى اين سخن آن است كه خداوند مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مى كند تا آن كس كه از روزى اش خشمگين است از آن كه شاكر و راضى است عمل آشكار گردد . »

وی افزود : برخی اشخاص  تقدیرات الهی را قبول ندارند  و می گویند مثلا « ما پسر می خواهیم ـ اینقدر پول می خواهیم ؛ این این امکانات را داشته باشم و یا فلان ثروت در اختیارم باشد شق القمر می کنم ؛ کار خیر انجام می دهم » در حالی که حکمت خداست آن شخص فقیر بماند ولی وقتی فردی به پیامبر(ص) خیلی خواهش کرد که برایش دعا کند تا ثروتی به دستش آید ؛ خداوند روز به روز ؛ رزق و روزی آن شخص را اضافه کرد تا این که نوبت به پرداخت زکات رسید ولی آن شخص از دادن زکات ممانعت کرد و لذا خداوند با این کار آن شخص را مورد آزمایش قرار داد و آن ثروت را از وی گرفت که به همان وضعیت قبل برگردد .در جنگ احزاب هم به همین شکل مسلمین مورد آزمایش پروردگار  قرار گرفتند .

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به جنگ احزاب امروزی علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت : آمریکا ، اروپا و اسرائیل امروز دست در دست هم گذاشته اند تا ریشه ی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بزنند ولی خداوند یکتا وعده ی نصرت و پیروزی داده است و این تحریم ها علی رغم آثاری که بر اقتصاد مردم دارد اما تأثیری که بخواهد مردم را دلسرد کرده و باعث عقب نشینی  آنها شود را نداشته  و ندارند .


آیت الله امام در آغاز خطبه ی دوم به دومین رویداد مهم ماه شوال اشاره کرد و گفت : جمعه8 تیرماه 1397 مصادف با  ۱۵ شوال سال ۲۵۲ هجری قمری ، یعنی امروز سالروز درگذشت عبدالعظیم حسنی معروف به سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث. نسب او با چهار واسطه به امام حسن(ع) می‌رسد. شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده است. نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافته است. حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است.

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه اشاره ای به شهدای فاجعه ی هفتم تیر سال 1360 خصوصا شهید مظلوم بهشتی و شهید مظلوم سید محمد کاظم دانش اشاره کرد و خاطر نشان نمود : آیت الله دکتر بهشتی یکی از یاران دلسوز امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است  که با تأسیس قوه ی قضائیه مظهر عدالت و ایجاد آسایش و امنیت در کشور برای مردم بود .

وی افزود : حجت الاسلام شهید سید محمد کاظم دانش اولین امام جمعه و اولین نماینده ی مردم شریف شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  فردی از جنس مردم بود که همیشه در کنار مردم و با مردم بود  و هیچوقت  حتی زمانی که نماینده بود تغییری در رفتارش به وجود نیامد و خود برای تهیه ی مایحتاج روزانه به بازار می رفت و خرید می نمود .

وی در ادامه به سالروز علامه امینی اشاره کرد و تصریح نمود :  شیخ عبدالحسین فرزند شیخ احمد امینی در سال ۱۲۸۱ه‍.ش در روستای سردها شهرستان سراب و در خانواده‌ای سرشناس دیده به جهان گشود. جد وی امین‌الشرع از روحانیان بنام تبریز بود. تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند. در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مراحل تحصیلی و نیل به رتبه اجتهاد نزد مراجع معروف وقت نجف، دوباره به تبریز بازگشت. بعد از مدتی تدریس و تحقیق در تبریز دوباره به نجف رفت و برای انجام و بسط پژوهش‌های تاریخی معروف خود برای همیشه در آنجا ماند. وی در سال ۱۳۳۵ قمری تألیف کتاب «شهداء الفضیله» را آغاز کرد. موضوع این کتاب درباره ی «عالمانی بود که در راه حق به شهادت رسیده‌اند». در این کتاب زندگی بیش از ۱۰۰ عالم شیعه از قرن ۴ تا ۱۴ ذکر شده‌است.


آیت الله سید محمد امام ؛ در ادامه به کتاب یازده جلدی الغدیر علامه امینی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : اثر نامدار او دائرةالمعارف یازده جلدی «الغدیر» که به زبان عربی (۲۲ جلد به‌زبان فارسی) و خلاصه آن به چند زبان ترجمه شده‌است در رأس تألیفات امینی و حاصل زحمات ۴۰ ساله اوست. الغدیر به بررسی تفصیلی مسئله ولایت تشیع از جنبه‌های گوناگون « تاریخی، تفسیری، روایی و حدیثی، فقهی، ادبی، کلامی و اصولی» پرداخته‌است. امینی برای تدوین این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله « عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و کشورهای دیگر دنیا » مسافرت کرد. او با کار پیگیر شبانه‌روزی در کتابخانه‌های بزرگ جهان اسلام آن را به‌سرانجام رسانید. وی در نگارش این اثر چنان‌که خود گفته ده‌هزار من برای نوشتن الغدیر، ۱۰٬۰۰۰ کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خوانده‌ام و به ۱۰۰٬۰۰۰ کتاب مراجعه مکرر داشتم.

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به سالروز شهید محراب آیت الله محمد صدوقی پرداخت و گفت : آیت الله صدوقی، در هشتم صفر 1327 (ه . ق) در شهر یزد متولد شد. شهید صدوقی رحمه الله مبارزه را از دوران رضاخان آغاز کرد؛ عصری که شاه عزم خود را برای نابودی حوزه ی علمیه قم جزم کرده بود . با ورود امام خمینی (ره) به صحنه، مبارزات شهید محمدصدوقی هم شدت بیشتری یافت . او از فدائیان اسلام، مسلمانان لبنان و امام موسی صدر حمایت می‏کرد . و سرانجام در روز یازدهم تیرماه ۱۳۶۱ یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق به نام رضا ابراهیم‌زاده، در عملیاتی انتحاری، پس از نماز به او نزدیک شد و پس از دست دادن او را در آغوش گرفت. پیکراین شهید محراب در مسجد حظیره (روضه محمدیه) یزد دفن گردید.

سید محمد امام در ادامه به  تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت : رئیس جمهور آمریکا تحریم ها را  علیه ایران و کره ی شمالی  شدیدتر کرده و همین تحریم ها در خود این کشور اعتراض هایی  به خاطر افزایش  24 درصدی سوخت را در پی داشته است و اگر این تحریم ها به همین روان پیش رود « ایران را مقاومت تر و آمریکا را از نظر اقتصادی ضعیف تر می کند . »


وی در پیان ضمن قدردانی از جوانان غیرتمند شهرستان شوش که  به توصیه ی هفته ی گذشته پیرامون رفتن به دفتر نماینده ی مجلس جهت ثبت نام  اشتغال  گوش دادند تصریح نمود : وقتی که بستر برای ایجاد شغل های داخلی فراهم است  نه فقط جوانان بلکه همه ی ما  وظیفه داریم که « اشتغال خانگی و روستایی را فرهنگ سازی کنیم ؛ افرادی که دارای نفوذ کلام هستند به عنوان سرگروه های اشتغال  اقدام به تأسیس شرذکت ها و کارگاه های تعاونی کنند و مسئولین ادارات و شورای اسلامی شهرستان و پنج شهر  افراد سرمایه دار و کارآفرین  را شناسایی و آنها را برای ایجاد فرصت های شغلی جذب کنند »  اگر همه دست در دست هم دهیم  و ستاد اقتصاد مقاومتی را مدیریت کنیم  با توجه به این که هم متخصص داریم هم سرمایه هم امکانات و هم تجهیزات ؛ می توانیم قبل از این که دشمن بخواهم سؤاستفاده کرده و برنامه ای را اجرا نماید خودمان  برنامه ریزی کنیم و با ریشه کنی بیکاری اقتصاد کشور ، استان و شهرستان را رونق دهیم .

شایان ذکر است به مناسبت هفته ی مبارزه با مواد مخدر ؛ نیروی انتظامی شهرستان شوش با ایجاد ایستگاه پیشگیری از اعتیاد ؛ نمازگزاران را با انواع مواد مخدر و قرص های اعتیادآور آشنا نمود .

شایان ذکر است از دیگر مناسبت هایی که به آنها اشاره نشد می توان به « غزوه بنی قَینُقاع ، اولین جنگ پیامبر اسلام (ص) با یهودیان در مدینه در پازدهم شوال سال دوم هجری و اول ذیقعده ی همان سال ـ سالروز شهادت حمزه بن عبدالمطلب در سال سوم هجری قمری ـ معجزه ی رد الشمس برای حضرت امام علی(ع) در سال هفتم هجری قمری و درگذشت عبدالملک بن مروان در سال 86 هجری قمری » اشاره کرد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست