05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۴۲۲3264

نماز جمعه ی این هفته توسط حجت الاسلام سید حسین احمدی امام جمعه ی موقت شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

بعد از نماز ظهر جمعه 22 تیرماه 1397 ؛ نماز جمعه شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام سید حسین احمدی ، امام جمعه ی موقت در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در آغاز خطبه ی اول خود و نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه نمود و گفت : کرامت اکتسابی انسان در گرو رعایت تقوای الهی است. کسی که تقوای الهی را رعایت کند یعنی از ارتکاب کارهای حرام دوری کند و اعمال صالح و شایسته انجام دهد خداوند به او کرامت می‌دهد و این کرامت اکتسابی است یعنی کرامتی است که انسان با اعمال پسندیده به آن دست پیدا کرده است. و در واقع بر هوای نفس خود غلبه کرده است .

وی در ادامه به حکایت «عمر ابن سعید هلال سقفی با حضرت امام صادق(ع)» پیرامون مهم بودن ورع اشاره کرد و خاطر نشان نمود : وی بعد از اتمام مناسک حج  در شهر مدینه به خدمت حضرت امام صادق(ع) رفت و گفت : ای امام  می خواهم از حضورتان مرخص شوم لذا یک خواهش دارم و آن این که راهی به من نشان دهید که طبق آن حرکت کنم و از آن منحرف نشوم .

حجت الاسلام احمدی در تکمیل این بخش از سخنان خود به پاسخ امام صادق(ع) اشاره کرد و تصریح نمود : امام صادق (ع) بنیانگذار فرهنگ اصیل اسلامی در پاسخ به عمر ابن سعید هلال سقفی فرمود : « حرکت داشتن و تلاش در تمام مراحل زندگی هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی داشته باش اما این حرکت و تلاش  اگر با خود ورع را نداشته باشد  هیچ نفعی نخواهی برد بلکه ممکن است از راه هم منحرف گردی . » ، امام صادق(ع) چرا  به تقوا اشاره نکرد و فقط به ورع تأکید نمود ؟ چون تقوا و ورع  در جهاتی با هم اجتماع دارند ولی بیشتزر  با هم افترا دارند .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود :  انسان وقتی واجبات را انجام می دهد و از محرمات دوری می کند نقطه ی اجتماع تقوا و ورع را انجام داده اما وقتی واژه ی « ورع » جلو می آید یعنی « دوری جستن از هر گناه حتی ریزترین نوع آن » . و واضح تر این که اگر انسان بتواند در مقابل شبهات  بایستد و حرفی نزند یا کاری انجام ندهد که احتمال یک درصد شبهه را می دهد آن وقت است که با ورع حرف زده و یا کازرش را انجام داده است .

وی در ادامه گفت : ورع نه فقط در حوزه ی علم یا در حوزه ی عمل ، بلکه در تمام شئونات زندگی و حیات انسان سالک و عبد در راه خدا باید باشد . از جمله : « ترک دنیا و حتی ترک کسب رزق حلال به مقدار بیش از ضرورت که از خصوصیات اهل سلوک الی الله است .» در این باره فرمایش رسول خدا را به عنوان مستند  در مورد رزق و روزی حلال عرض می نماییم : «  فان الروح الامین نفث فی روعی : انه تموت نفس حتی یستکمل رزقها ، فاجکلوا فی الطلب ، و لا یحملنکم استبطاء شیئ من الرزق أن یطلبوا ما عندالله الا بمعاصیه ، فانه لاینال ما عند الله الا بطاعته /// روح الامین ( جبریل ) به قلب من الهام نمود که هیچ بنده ای تا روزی خود را کامل نخورد ، نمی میرد به کار های ناشایست دست نزنید ) مبادا تأخیر رزق سبب شود قسمت خدایی را از حرام بجویید که روزی حلال به جز از حلال به دست نمی آید . »


حجت الاسلام حسین احمدی برای روشن کردن گفته ی خود که در دنیای امروزی کمتر کسی به ورع توجه دارد بیان نمود : کسی که در جاده  از روی خط ممتد سبقت بگیرد  و در آن لحظه بر اثر تصادف یا ایست قلبی بمیرد بی ایمان از این دنیا رفته است ، آن کسی که مرتب نماز می خواند و روزه می گیرد اما در سطح کلان اختلاس می کند و یا وام میلیارد می گیرد و از کشور خارج می شود در حالی که فردی برای دومیلیون تومان باید هم ضامن معرفی کند و هم سفته بدهد و آن وام را با کسر کارمزد و با تأخیر زیاد بگیرد ، هم آن اختلاس کننده بی ایمان است و هم آن که چنین وام های کلانی  پر داخت می کند .

امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در  پایان خطبه ی اول برای  داشتن ورع به حکایتی از یکسی از اصحاب امام کاظم(ع) و امام رضا(ع)  اشاره کرد و اظهار داشت : یکی از اصحاب قصد مسافرت داشت و به همین منظور رفت و شتری را به امانت گرفت تا بار خود را حمل کند ، یبه صاحب شتر میزان بار را اعلام نمود ، در این حال یکی از دوستانش نزد او رفت و گفت : حال که قصد سفر داری من این دو دینار را به تو می دهم که به فلانی برسانی ، این صحابه در پاسخ گفت اجازه دهید من این موضوع را با صاحب شتر درمیان بگذارم و اگر اجازه داد که این دو دینار را به بار شتر بیافزایم منعی ندارد ، این فرد در واقع برای این دو دینار ورع را در نظر گرفته است و ایمان و تقوایش نیز کامل است ، آیا ما در زندگی خود ورع را در نظر داریم ؟


حجت الاسلام سید حسین احمدی در ابتدای خطبه ی دوم به  ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : حضرت فاطمه معصومه (س) در سال 173 هجری در مدینه دیده به جهان گشود و در خانه ای بزرگ شد که پدری چون امام کاظم (ع) و برادری چون حضرت رضا (ع) در آن می زیست. نام مادر آن حضرت را «خیزران»، یا «نجمه» یا «اروی» گفته اند که بانویی لایق و پاک و با ایمان بود و چون حضرت رضا (ع) را به دنیا آورد، به لقب «طاهره» آراسته شد. فاطمه معصومه (س) در دامان ایمان و پاکی رشد کرد و در چشمه عفاف و عصمت و علم و حکمت به طهارت روح و جان رسید. نسب و تبارش نبوی، فاطمی و علوی بود. جدّ او از طرف مادر از نسل امام حسن مجتبی (ع) و از طرف پدر از نسل امام حسین (ع) بود.

وی افزود : امام رضا(ع) می فرماید : « پاداش زیارت قبر شریف حضرت معصومه(ع)، برابر پاداش زیارت حضرت من است » آن حضرت همچنین فرموده است «اَلا فَمَنْ زارَنِی وَ هُوَ عَلی غُسلٍ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ اُمُهُ؛ /// آگاه باشید، کسی که مرا در حالی که غسل زیارت کرده زیارت کند، به گونه ای از گناه بیرون آید و پاک می شود که هنگام تولد از مادرش از گناه پاک بود »


امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در حالی که امام حسن مجتبی(ع) به کریم اهل بیت(ع) لقب دارد ، به دلایلی لقب حضرت معصومه(س) به کریمه اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت : نام این بانوی بزرگوار فاطمه و معروف‌ترین لقب ایشان، معصومه و کریمه اهل بیت است و شهرت این لقب برای حضرت معصومه(س) به واسطه ی رویای صادقه‌ای است که از مرحوم آیت‌الله سید محمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده است. داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی متوفای ۱۳۲۸ هجری قمری بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا(س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده و در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت صادق(ع) مشرف می‌شود. امام(ع) به مرحوم مرعشی فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت».ایشان به تصور این که منظور امام(ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا(س) است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق‌تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام(ع) فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است». مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی هنگامی که از خواب برخاست تصمیم گرفت که رخت سفر ببندد و به قصد زیارت حضرت معصومه(س) رهسپار ایران شود. این جریان در کتاب «کریمه اهل بیت» نقل شده است و مؤلف بعد از نقل این جریان در پاورقی کتابش اضافه می‌کند که این داستان را مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی مرعشی(ره) چندین بار در ملاقات‌های اینجانب با ایشان، از پدر بزرگوارشان نقل کردند و حقیر آن را بدون هیچ گونه تصرفی در اینجا آوردم.


حجت الاسلام سید حسین احمدی امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در ادامه به ولادت با سعادت حضرت امام رضا(ع) اشاره کرد و تصریح نمود : امام رضا (ع) در 11 ذی القعده 148 هجری قمری و در مدینه به دنیا آمده اند. پدر آن حضرت امام موسی بن جعفر(ع) و مادرشان نجمه خاتون می باشد. نجمه خاتون، در مورد ولادت آن حضرت گوید: هنگامي فرزندم رضا را به دنيا آوردم، پدرش امام موسي‌كاظم (ع) به من فرمود: « او را بگير و خوب نگهدار زيرا او بقيه‌الله در زمين است.»

وی در ادامه به دهه ی کرامت اشاره کرد و خاطر نشان نمود : فاصله زمانی  یکم ذی القعده سالروز ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)، تا یازدهم ذی القعده سالروز ولادت ثامن الائمه شمس الشموس عالم آل محمد(ص)حضرت امام رضا (ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که جشن ها و آیین های شادباش و معنوی ملهم از آموزه های رضوی در سراسر ایران اسلامی و خارج از کشور به یمن قدوم موالید نورانی، برگزار می گردد ؛ در این دهه می بایست به فکر فقرا ، یتیمان و نیازمندان باشیم و با مراجعه به منابعی نظیر کمیته ی امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی آدرس  ها را گرفته و شخصا جهت هر گونه مساعدت به در خانه ی آنها رفته و حمایت خود را به عمل آوریم .


امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در پایان خطبه ی دوم به اسراف از منظر دین و قرآن اشاره کرد و گفت : دین مقدس اسلام بهره برداری مشروع از نعمت های الهی و زیبایی های زندگی را مباح و روا و اسراف و زیاده روی را حرام و ناروا می داند و این بدان جهت است که مسلمان به تناسب امکانات و توانایی و کارآیی خود، در برابر جامعه مسؤولیت دارد. در این صورت فرد اسراف کار قهرا از اجرای مسؤولیت و تعهدات اجتماعی خود بازمی ماند و از این رهگذر بر پیکر جامعه ضربه می زند. « السرف تجاوز الحد فی کل فعل یفعله الانسان /// اسراف به معنی تجاوز از حد و معیار در هر کاری است که از انسان سر بزند » . گرچه استعمال آن در موارد زیاده روی در انفاق مال بیشتر است و گاهی به خروج از اعتدال در مقدار خرج مال و زمانی هم به چگونگی بذل مال و مورد آن اطلاق می شود.  همان طور که در آیه ی 3 از سوره ی اعراف آمده است : « اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۗ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ /// ای اهل ایمان) از آنچه از خدایتان به سوی شما فرستاده شده پیروی کنید و پیرو دستورهای غیر او نباشید و جز خدا را به دوستی مگیرید. اما اندکی بدین پند متذکر می‌گردید. »


خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : اگر خاموش کردن وسایل پر مصرف ما باعث می شود که کولر خانه ی فرد دیگری روشن شود  پس این کار را انجام دهیم  ، وقتی که همه ی خانواده در خانه حضور داریم چه اشکال دارد این چند روز تا گرما را پشت سر بگذاریم همه  در یک اتاق دور هم جمع شویم  و از یک کولر استفاده کنیم و دیگر کولرها را خاموش کرده تا  مجبور نشویم خاموشی برق را برای چند ساعت در روز تحمل کنیم .

شایان ذکر است نعیم سیاحی رئیس اداره ی برق شهرستان شوش به عنوان سخنران پیش از خطبه ها  با توجه به این که شوش چند روزی است گرمترین نقطه ی ایران با دمایی بالای 50 درجه می باشد گفت : با تشکر از امام جمعه ی شهرستان شوش که این فرصت را دزر اختیازر من گذاشت تا از تریبون نماز جمعه از فرصت استفاده کنم و مردم را به صرفه جویی دعوت کنم و عرض سلام  به کلیه ی نمازگزاران باید بگویم که مدیریت توزیع برق شهرستان شوش با همراهی و همکاری « مردم ، ادارات ، شرکت ها  و نهادهای انقلابی » به برکت  انقلاب اسلامی  و و تلاشی  مضاعف  توانسته است  در شهرستان شوش به 62 هزار مشترک در پنج شهر « شوش ، حر ریاحی ، فتح المبین ، شاوور و الوان » 240 وات برق ارائه  نماید .

وی افزود : در سال های 1395 و 96 با جذب 10 میلیارد تومان اعتبار  به احداث 50 کیلومتر  شبکه ی فشار قوی  و نصب 178 دستگاه ترانسفورماتور  نموده و در سال 1397 هدف گذاری جهت جذب 42 میلیارد تومان به منظور  احداث 163 کیلومتر شبکه ی فشار متوسط  و نصب 400 دستگاه ترانسفورماتور جدید  جهت برق دار نمودن مشترکین و بالا بردن پایداری شبکه ی برق  برنامه ریزی شده است  .


وی در ادامه به مهمترین بخش سخنان خود در مورد صرفه جویی اشاره کرد و تصریح نمود : به دلیل کاهش نزولات جوی  و کمبو.د آب پشت سدها و کاهش تولیدات برق از سدها  که در استان خوزستان  و خصوصا شهرهای « شوش ، دزفول و اندیمشک »  حدود 1300 مگاوات  کاهش  تولید برق داریم  و در صورت عدم مدیریت صحیح  مصرف ما ر ا مجبور  بعه اعمال خاموشی های ناخواسته  می کند لذا باید بدانیم که ساعت های اوج مصرف بین « ساعت 13 ظهر تا 17 و از 19 تا 23  » و انتظار ما از مردم این است که از لوازم برقی پر مصرف نظیر « اطو ، ماشین لباسشویی ، سشوار و.... »  اجتناب کنید و هنگام  خروج از خانه  کولر را خاموش کنید تا به خواست خدا این گرما را پشت سر بگرذاریم .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست