05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۰۸۱۰4026

خطیب نمازجمعه ی شوش گفت : ان شاءالله ما در سال 1400 شاهد به کار آمدن دولت جوان و انقلابی باشیم

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عباس کرم الهی و فاطمه بیت سلیم

هم زمان با دومین روز از هفته ی وحدت نماز عبادی سیاسی جمعه  به امامت امام جمعه ی شهرستان شوش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در مصلی این شهر برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ بعد از اذان ظهر روز جمعه 9 آبان ماه1399 نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل با حضور آیت الله سید محمد امام زعیم حوزه های علمیه ، دکتر محمد کعب عمیر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، جمعهی از گروه های جهادی سپاه ناحیه ی شوش و اقشار مختلف در شبستان مصلی برگزار شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش همچون هفته های گذاشته خطبه ی اول را با  قرائت دعای سلامتی آقا امام زمان(عج) و توصیه خود و نمازگذاران به رعایت تقوای الهی آغاز کرد و گفت : «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نؤمن بهو نَتَوَکَّلُ عليه و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئاتأعمالنا ، مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ سلام و صلوات وَ عَلی آلِهِ الطَيِّبينَ الطَّاهِرِين ألمَعصومين سيَّما بقية الله فِی الْاَرَضين رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء ؛ اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا” ، اوصیکمعباد الله و  نفسی بتقوی الله »

 

وی خطبه ی اول را به « استغفار و توبه » اختصاص داد و یادآور شد : یکی از نکاتی که برای انسان مؤمن لازم است بحث « استغفار و توبه » است . وقتی ما روایات و آیات را بررسی می کنیم ، یکی از اسباب نزول بلا بر مؤمن به این دلیل است که نسبت به آن گناهی که انجام شده و یا آن گردی که بر لباس انسان نشسته است برای تمیز کردن آن انسان دچار ابتلائاتی می شود که اگر فردا خداوند عالم ملاقات کند ؛ آن گرد و آن گناه همراهش نباشد ؛ برای همین در روایات هست که دفع بلا با استغفار است چون وجود بلا کفاره ی گناه است .لذا باید خالصانه در خانه ی خداوند برویم و استغفار کنیم .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش گناه ها و خطاها را به سه دسته تقسیم کردو در این راستا گفت : نمونه ی اول خطاهای شخصی است که هر انسانی مرتکب چنین خطایی شود فقط به خودش آسیب می رساند به این نوع خطا می گویند ظلم به نفس ؛ این پایین ترین نوع خطاست همانطور خداوند عالم در آیه ی 135 از سوره ی آل عمران می فرماید : « وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ /// و آنان که اگر کار ناشایسته کنند و یا ظلمی به نفس خویش نمایند خدا را به یاد آرند و از گناه خود (به درگاه خدا) توبه کنند-و کیست جز خدا که گناه خلق را بیامرزد؟-و آنها که اصرار در کار زشت نکنند چون به زشتی معصیت آگاهند.» و راه حل این ظلم به نفس این است که درخانه ی خدا برویم و از کرده ی خود قلبا و به صورت واقعی پشیمان شود و بعد از آن هم دیگر چنین خطایی را مرتکب نشود «عهد کردم که دگر می نخورم در همه عمر /// بجز از امشب و فردا شب و شبهای دگر»گاهی اوقات رفتن به در خانه ی خدا برای ما اینطوری است ؛ به در خانه ی خدا می رویم ولی به صورت جدی استغفار نمی کنیم .


وی در ادامه به دومین نمونه از خطاها اشاره کرد و خاطر نشان نمود : دومین گناه فردی است اما نمود اجتماعی دارد ؛ مثل یک بی حجاب که وارد جامعه می شود ، گناهش فردی است ولی نمود آن اجتماعی است ؛ یعنی اجتماع از این گناه متضرر می شود یا فردی مسئولیت دارد خطایی که انجام می دهد نمود کارش اجتماعی است ، حرفی که میزند ، عملی که انجام می دهد ؛ از پستی که بر عهده دارد سؤاستفاده می کند وقتی سؤاستفاده می کند این دیگر شخصی نیست نمود آن به اجتماع زیان می رساند ، این نوع خطا از قبلی مقداری درجه اش بیشتر است ؛ شخصی که چنین خطایی را مرتکب شده علاوه بر این که باید در درگاه خداوند عالم استغفار کند باید هر خطایی که انجام داده باید همت کند که برای دومین بار چنین خطایی را انجام ندهد ، فقط این که بگویید خدایا ببخشید ، راه چاره نیست باید آن اشکالات و ایراداتی را که نسبت به اون جامعه ای که در آن اتفاق افتاده آنها را هم برطرف کند .


حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل سپس به نمونه ی سوم که از دو نمونه ی قبلی در درجه ی بالاتری قرار دارد اشاره کرد و یادآور شد : به این گناه جمعی می گویند ؛ یک ملت با هم یک گناه را انجام می دهند این هم نیاز به استغفار دارد . این که یک ملتی در مقابل یک ظلم سالیان سال سکوت کنند به عنوان نمونه سکوت مردم تهران در مقابل اعلام شیخ فضل الله نوری توسط رژیم طاغوت انجام دادند ، سکوت نسبت به اون ظلم باعث می شود که بلاهایی بر سر جامعه بیاید همان گونه که در آیه ی 11 از سوره رعد آمده است : « لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ  وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ  وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ /// برای هر کس پاسبانها از پیش رو و پشت سر برگماشته شده که به امر خدا او را نگهبانی کنند. خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند (و از نیکی به بدی شتابند)، و هرگاه خدا اراده کند که قومی را (به بدی اعمالشان) عقاب کند هیچ راه دفاعی نباشد و برای آنان هیچ کس را جز خدا یارای آنکه آن بلا بگرداند نیست.»


وی افزود : این سه نمونه خطاست ، امروز در بحث اتفاقاتی نظیر «ویروس منحوس کرونا» که در جامعه وجود دارد گاهی وقتها لازم است که استغفار جمعی داشته باشیم ؛ مقام معظم رهبری در سخنان اخیرش استغفار را تأکید فرمودند که بلا را استغفار از بین می برد منظورش با همین استغفار جمعی است .در سنت انبیا هم چنین استغفاری را داریم در احوالات آنها هست که گاها قوم خود را ترغیب می کنند به این که استغفار جمعی انجام دهند ؛ درست است ممکن است ما بگوییم دیگران سکوت اختیار کرده اند ولی ما سکوت نکرده ایم  ولی مثال آن آمده است که اگر قرار است بلایی نازل شود  تر و خشک را با هم می سوزاند ؛ بلا نگاه نمی کند که چه کسی سکوت کرده و چه کسی سکوت نکرده است ؛ بلا وقتی نازل شد همه را دربر می گیرد .


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به روایتی از زمان حضرت موسی(ع) اشاره کرد و گفت : شاید یادآوری داستانی از زمان حضرت موسی (ع) جوابی برای به وجود آمدن بلا  باشد، در روایت است که در سرزمین بنی اسرائیل  مدت زیادی باران نبارید و مردم از ترس خشکسالی و گرسنگی به موسی (ع) پناه آوردند و از او خواستند  که همراه آنان نماز باران ادا کند  موسی (ع) نماز را برپا کرد و دستهایش را به سوی آسمان بلند کرد و از خداوند خواست رحمتش را شامل حالشان گرداند اما خداوند دعایش را اجابت نکرد، موسی (ع) تعجب کرد و گفت: خدایا تو همواره دعای مرا استجابت کرده ای  چه شده این بار اجابت ننمودی؟ خداوند فرمود: «در میان شما کسی است  که چهل سال است مرا نا فرمانی می کند و سخن چینی می کند تا زمانی که او در میان شماست  بر شما باران نازل نخواهم کرد.» موسی (ع) به قوم خود ندا داد که درمیان شما گناهکاری است که فرمانبردار خدا نیست و خدا برما باران نمی باراند تا زمانی که او از میان ما خارج شود. آن مرد خود را خوب می شناخت اما منتظر ماند تا کس دیگری خارج شود و حرفی نزد اما کسی خارج نشد. در این هنگام در نفس خود گفت: «خدایا! اگر بیرون روم  رسوا می شوم و اگر در میان مردم بمانم خشک سالی آنان را هلاک خواهد کرد، خدایا! مرا رسوا نفرما  و توبه مرا بپذیر که اکنون من از تمامی گناهانم  توبه کرده و به سوی تو باز می گردم. » خداوند به حضرت موسی فرمود : «برو به قومت بگو که همه با هم استغفار کنند» ؛ حضرت موسی(ع) همه را به استغفار دسته جمعی فرا خواند ؛ ناگهان بارش باران شروع شد و حضرت موسی با تعجب فرمود : «پروردگارا! کسی که از قوم من خارج نشد چه شد اجابت نمودی؟ »پروردگار فرمود: «نزول باران به سبب توبه ی آن مرد گناهکار بود،» موسی از خداوند خواست آن مرد را به او بشناساند، اما بشنو ستار العیوب چه به موسی امینش می فرماید : «من او را هنگام انجام آن همه گناه رسوا نساختم  و ضمنا به خاطر سخن چینی این بلا را سر قومت نازل کردم حال چگونه  پس از توبه او را رسوا و یا خودم سخن چینی کنم؟!» امروز لازمه ی جامعه ی ما استغفار جمعی است ؛ همه باید به درگاه خدا برویم و استغفار کنیم ؛ امیدوارم این بلای کرونا از کل بلاد برچیده شود .


امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم نیز خود و نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی دعوت نمود و به دعای همیشگی اشاره کرد و گفت : أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ والصَّلاةُ وَ السَّلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا و حبیبِ قُلُوبِنَا و طبيب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابِاالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص)و علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک وَ لَعنةُ اللهِ عَلَی أعدائِهِم أجمَعينِ مِنَ الان إلی قيامِ يَومِ الدّين ، اوصیکم عباد الله و  نفسی بتقوی الله ».


حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه به روایتی پیرامون وصیت امام حسن عسکری(ع) پرداخت و در این راستا یادآور شد : وصیت امام حسن عسکری(ع) نسبتا طولانی است ولی جمله ای در این وصیت وجود دارد که برای امروز ما کارساز است که در خلال این وصیت امام حسن عسکری(ع) می فرماید : « جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة» انسان مؤمن که شیعه ی امیرالمؤمنین است ، کسی که در مسیر اهل بیت(ع) قدم بر می دارد این را باید آویزه ی گوشش کند : 1) ـ توصیه ی راهبردی 2) ـ وصیت راهبردی« جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة» کارکرد ، وجود و حضور ما این است که بتوانیم قلب ها را به سمت اهل بیت(ع) رهنمون نماییم . قطعا اگر بخواهیم قلب ها را به سمت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سوق دهیم با « غیبت کردن ، دشنام گفتن ، بد حرف زدن و...» نه این که قلب ها را به اهل بیت(ع) نزدیک نمی کند بلکه دور می کند و آن چه باعث می شود قلوب به سمت اهل بیت(ع) هدایت شود ؛ « محبت و دوستی» است .


خطیب نمازجمعه ی شهرستان شوش  افزود : این که ببینند یک علامه بروجردی مرجع عالیقدری که در زمان خودش مرجع شیعیان جهان بود نسبت به تقریب مذاهب و وحدت بین امت های اسلامی بود ، همه می گویند این مرجع به دنبال محبت و دوستی است ولی اگر آمدیم کاسه ی داغ تر از آش شدیم و شروع کردیم به فحش دادن و بد و بی راه گفتن ؛ نه تنها محبتی زیاد نمی شود بلکه وقتی نگاه می کنند می بینند کسانی که ادعای شیعه بودن دارند اینها که بد دهن هستند قطعا افراد را دور می کند از اهل بیت(ع) . کارکرد ما این است اگر بتوانیم دیگرانی را که جدای از مسیر اهل بیت(ع) هستند به مسیر اهل بیت(ع) رهنمون کنیم . آقا می فرماید : « وحدت بین امت اسلامی » ولی می توان کسانی را که خارج از محدوده ی اسلام هستند را هم به سمت اهل بیت(ع) رهنمون  کنیم « وحدت در چارچوب توحید» یعنی تمام کسانی که قائد به  توحید هستند می شود آنها را با محبت به سمت اهل بیت(ع) رهنمون کرد ؛ البته « الحمد لله الذي جعل اعدائنا من الحمقاء» این دشمنان ما احمدالله از احمقان روی زمین هستند ؛ حماقت آنها بی حد و حصر است و هر روز ادامه دارد ؛ آن چه امروز شاهد آن هستیم و اتفاقاتی که در این چند روزه افتاده است قطعنا از حماقت دشمنان ماست .


وی در تکمیل این بخش از سخنان خود اظهار داشت : توهین به رسول گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و سکوت در مقابل آن توهین و بلکه با بهانه ی آزادی بیان تأیید کردن آن توهین ، اتحاد و همدلی بین امت های اسلامی را نه تنها کم نمی کند بلکه زیاد می کند ، قلوب مردم مسلمان جهان با پیامبر رحمت ، « رحمت العالمین»  است ـ درست است که به خاطر ویروس منحوس کرونا راهپیمایی ها از ما گرفته شده است ولی می توانیم شعار بدهیم لذا از نمازگزاران می خواهم دست ها را بالا بیارید و با فریاد بگویید : « لبیک یا رسول الله(ص)  ـ الروح بالدم نفدیک یا اسلام »


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به نکاتی که می بایست در خطبه ی دوم به آنها بپردازد اشاره کرد و گفت : نکته ی اول در باب سخنان مقام عظمای ولایت حضرت امام خامه ای «مدظله العالی» در همین جلسه ی اخیرشان با ستاد ملی مبارزه با کرونا است ، کار به رد و اثبات ها نداریم ، حالا چرا حضرت آقا چنین حرفی را زدند قطعا اگر کسی از نوع سلوک و آشنایی با امامین انقلاب داشته باشد بی شک آشنا به این نوع رفتار هست « مبانی امامین انقلاب» بر اساس «وحدت و همدلی» است ؛ مبانی امامین انقلاب این است که « توهین به حرف های خلاف شرع زدن پذیرفته شدنی نیست .» حالا ما به این موضوع کاری نداریم ولی روی سخن من به مسئولین دولتی است . وقتی رهبری با این عظمت دفاع می کند و از توهین کردن و سخنان نامربوط یک رئیس دولت حرف می زند به نظر می آید که مسئولین دولتی ؛ این حمایت به هنگام و بزرگ را قدر بدانند و از بعد از این سخنان ، «از فرا فکنی های التهاب آفرین  ، سخنان بی جا  ، اظهار نظرها فرصت سوز و اقدامات ناهماهنگ و ضعیف » پرهیز کنند و به « تلاش مضاعف ، مدیریت جهادی ، تصمیم گیری سنجیده و هوشمندانه » رو بیاورند .هر عاقلی وقتی می بیند از  او حمایت می شود چنین رفتاری را باید داشته باشد و ملاک عاقلانه رفتار کردن این است که ان شاءالله از این فرصت اندک بتوانند استفاده کنند برای خدمت به « بی نظیرترین و مقاوم ترین» مردم جهان . و خداوند را شاکر باشند که به آنها  این توفیق داده به بهترین مردم جهان خدمت کنند ، «این را با قاطعیت می گویم که  بهتر و مقاوم تر  از مردم ایران در هیچ جای جهان نمی توان پیدا کرد»

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در نکته ی دوم به طرح استیضاح در مجلس اشاره کرد و تصریح نمود : قبل از این که ما به دنبال استیضای فرد باشیم که دشمن هم به دنبال آن بود «دولت بی‌سر » نام پروژه‌ای است که آمریکا و متحدانش با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی برای سه کشور «ایران، لبنان و عراق» تهیه کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زده‌ اند ؛. بخش اصلی این پروژه حذف رئیس ‌دولت در کشور هدف است. با این تفسیر که وقتی رئیس ‌یک دولت کناره می‌گیرد و یا کنار گذاشته می‌شود، زمینه لازم برای تنش‌آفرینی و برهم‌زدن ثبات و امنیت در آن کشور فراهم می‌شود. به نظر من به جای این که به دنبال استیضای فرد باشیم باید به دنبال استیضاح جریان باشیم . آن چه که امروز اجرای آن برای ما لازم و واجب است استیضای جریانی است که چرخ های حرکت این مملکت را فشل کرده است ، جریانی که « بیکاری ، تورم و بالا رفتن لحظه ای قیمت ها » با سؤمدیریت ایجاد کرده است . هنر مجلس انقلابی ما می تواند چنین باشد که چنین استیضاحی را رقم بزند و «ان شاءالله ما در سال 1400 شاهد به کار آمدن دولت جوان و انقلابی باشیم .»


حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در پایان به چند تبریک هفته اشاره کرد و گفت : 17 ربیع الاول میلاد پر سر سعادت خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) و میلاد پر خیر و برکت حضرت امام جعفر صادق(ع) را تبریم و تهنیت عرض می کنم و همین روز که 13 آبان است ؛ روز ملی مبارزه با استکبار جهانی را داریم که در این روز سه مناسبت قرار دارد « تبعید حضرت امام خمینی(ره) از تهران به ترکیه در سال 1343 به بهانه ی سخنرانی پیرامون روشنگری قانون کاپیتولاسیون  ـ در سال 1357 دانش آموزان برای سالگرد تبعید امام خمینی(ره) در دانشگاه تهران تجمع نمودند رژیم منحوس پهلوی دستور قتل عام دانش آموزان را داد که تعدادی از این دانش آموزان به شهادت رسیدند و در سال 1358 هم تسخیر لانه ی جاسوسی بود . ان شاءالله جهت این که لبیک بگیم به فرمان رهبر عزیزمان که فرمودند « جوانان  انقلابی و جهادگر باید به صحنه بیایند و برای مرتفع کردن مشکلات کمک کنند »  بعد از نماز جمعه ی امروز در خدمت گروه های جهادی هستیم که بتوانیم به اندازه ی خودمان سهمی داشته باشیم در جهت لبیک گفتن به فرامین رهبر عزیزمان .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست