05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۷۱۲1242

همایش برکات الغدیر در تالار نیایش شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عیسی کرملاچعب

روز شنبه 11 مهر 1394 ساعت 15:30 به همت مؤسسه ی قرآن و عترت الغدیر شهر حر ریاحی ، همایش برکات الغدیر به مناسبت دهه ی ولایت در تالار نیایش این شهرستان برگزار شد .

 شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن  تبریک به مناسبت عید غدیر خم و تأسف به جان باختگان تعدادی از حجاج ایرانی ، به طرفندها و برنامه ریزی های وهابی ها در مناسک حج عنوان نمود : این وهابی ها ابتدا در برنامه های مناسک حج  سوء مدیریت نداشتند ، چون سال هاست که تجارت کافی را کسب نموده اند ، اما مدیریت سوء داشتند  و در واقعا نشان دادن که لیاقت مدیریت را ندارند ، آنان مکان مقدس الهی را آغشته به خون کردند تا افکار مسلمین جهان را متوجه مکه نمایند تا با این کار بتوانند با آرامش کامل به آدم کشی های خود در « یمن ـ سوریه و عراق » ادامه دهند .


 وی افزود : این ها از نسل افرادی هستند که در غدیر حاضر شدند و به ولایت امام علی(ع) تبریک گفتند و بعد از چند روز خیانت نمودند و در حالی که جسد پاک و مطهر پیامبر اعظم(ص) روی زمین بود در سقیفه ی بنی ساعده  جمع شدن و خلیفه انتخاب کردند .

رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش سپس در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : وهابیون حتی کلام خدا را هم  انکار کردند و آیه ی « الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً »  را به سلیقه ی شخصی خودشان  تفسیر کردند و ولایت امام علی(ع) را نپذیرفتند ، لذا در تاریخ  آمده است که  این وهابیون از صدر اسلام تاکنون  قصد داشته و دارند که بین شیعه و سنی نفاق بیاندازند و در مجموع ضربه بر مسلمین جهان وارد کنند ولی کور خوانده اند ، تا زمانی که فرهنگ شهادت در خون شیعیان جاری است ، اسلام و حق شکست ناپذیر می ماند و تا آخرین قطره ی خون ایستادگی می کنند .

در ادامه فرحان چنانی و سید فرج دنیناوی(موسوی) از شاعران عرب زبان شهرستان در راستای امام علی(ع) و عید غدیر خم اشعاری را به زبان عربی خوانش نمودند و گروهی از کودکان مهد کودک شهر حر به اجرای سرودی مذهبی با دو زبان فارسی و عربی پرداختند  .


 

 

گذری بر غدیر خم از منظر شوش نیوز :

 

غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی بن ابی طالب را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری (مطابق با ۲۸ اسفند سال ۱۰ خورشیدی)، سال‌ روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

 

حضرت محمد، پیامبر اسلام(ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر می‌باشد. گرچه در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. اهل سنت تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی و دوستی با او رامی‌دانند و اظهار خواسته اش که علی به عنوان پسر عمو و فرزندخوانده اش جانشین او در مسئولیت‌های خانوادگی اش پس از مرگ شود.

 

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب‌های شیعه و بسیاری کتاب‌های اهل سنت نقل شده است. اولین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می‌کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات برحقی علی بر جانشینی محمد آمده است.

 

جغرافیای غدیر خم

 

«غدیر خم» نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب باران جمع می‎شده‌است، به این نام شهرت یافته‌است. غدیر در ۳-۴ کیلومتری جحفه واقع شده و جحفه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد که یکی از میقات‌های پنجگانه‌است. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به‌سبب وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود؛ اما گرمایی طاقت‌فرسا داشت.

 

 

 

 

 

 

 

مراسم ترحیم جانباختگان در حادثه «منا» در مصلای نماز جمعه  شوش برگزارشد

 

تهیه و تنظم ـ عباس کرم الهی

 

عکس ـ عیسی کرملاچعب

 

روز یکشنبه 12 مهر1394 ساعت 15:30 مجلس ترجیمی به صورت نشست و برخواست به میزبانی آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در مصلای نماز جمعه برگزار شد .

 

در این مراسم که تا ساعت 17 ادامه داشت ، مسئولین و پرسنل ادارات شهرستان شوش گروه گروه در این مراسم حضور داشتند و با قرائت فاتحه  و خواندن قرآن به جان باختگان حادثه ی دلخراش منا ادای احترام کردند .

 

انصاری ـ بیاتیانی ـ پیوست و تریچی از مداحان  مجمع الذاکرین شهرستان شوش با تلاوت قرآن و مداحی و ذکر مصیب حاضرین در جلسه را در حزن و اندوه فرد بردند .

 

شایان ذکر است تا ساعت 16:15 که اکیپ خبری پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز در مصلا حضور داشت ، رئس و پرسنل ادارات « بخشداری شاوور ـ بخشداری مرکزی ـ فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ کمیته امداد ـ دادگستری و دادستان ـ مرکز آموزش فنی و حرفه ای ـ نیروی انتظامی ـ محیط زیست ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ هیئت رزمندگان ـ ورزش و جوانان و بهزیستی»  حضورداشتند .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست