05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۸۰۵1286

آیین دیرینه خاکسپاری نمادین شهیدان دشت کربلا امروز در منطقه ی شهید فکوری شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز سه شنبه 5آبان1394 ساعت 14:45 ، سه روز پس از حادثه عاشورا و برزمین ماندن بدن‌های مطهر شهدای کربلا، آئین نمادین کفن و دفن شهدای کربلا در منطقه ی شهید فکوری شوش برگزار شد .

 

 

 

به گزارش شوش نیوز در منطقه ی شهید فکوری  این مراسم به شکلی تعزیه‌گونه نمایش داده شد که به‌گفته‌ بانیان آن حدود 10 سال است که به صورت متوالی برگزار می شود  .

در اجرای این تعزیه مردان با پوشیدن لباس عربی در هیات اهالی طایفه‌ بنی‌اسد درمی‌آیند و با خواندن اشعاری که میراث پیشینیانشان است اجساد بر زمین‌مانده را به‌صورت نمادین دفن می‌کنند.

آنان در زمان ورود به مکان تعزیه با خواندن اشعاری جمعیتِ به تماشا نشسته را با این بیت شعر و سینه‌زدن با خود همراه می‌کنند:

شیعیان ما از پیِ دفن شهیدان آمدیم / با دلی پرحسرت و با چشم گریان آمدیم


آنها در ابتدا به‌دلیل جدا افتادن سرها از بدن‌ها در کار دفن اجساد حیران می‌مانند و از خدا مدد می‌جویند که جوانی با چهره‌ پوشیده نمایان می‌شود و با معرفی‌کردن خود به‌عنوان امام سجاد(ع) پیکرهای بدون سر را شناسایی و آنها را برای دفنشان راهنمایی می‌کند. این بخش در میان عالمان بزرگ شیعه دارای سند است؛ زیرا در روایات آمده که بدن معصوم را غیر از معصوم نمی‌تواند به‌خاک بسپارد و با وجود این‌که امام زین‌العابدین(ع) در کسوت امامت در اسارت یزیدیان است جلوه‌ای از اعجاز الهی رقم می‌خورد و ایشان به راهنماییِ طایفه بنی‌اسد می‌آید.


همه‌ گفت‌وگوهای این نمایش به سبک شعر و به زبان عربی  است که از زبان مردان برای تماشاچیان اجرا می‌شود و تنها در بخشی از نمایش که قرار است جسم شریف امام حسین(ع) به‌خاک سپرده شود همخوانان زن از جایی که پیدا نیستند از زبان حضرت فاطمه(س) اشعاری را می‌خوانند:

مچین خشت لحد تا من بیایم / تماشای حسین خود نمایم

مچین خشت لحد بر نور عینم / که من مشتاق دیدار حسینم


شایان ذکر است شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، رضا ذاکری سربازرس انجمن روزنامه نگاران و کریم ستاوی مسئول امور مساجد از این مراسم بازدید به عمل آوردند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست