05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۲۰۲2394

آئین عزاداری شهادت امام موسی ابن جعفر(ع) در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز شنبه 2 اردیبهشت 1396 بعداز نماز مغرب و عشاء با حضور امام جمعه ی شهرستان شوش آئین روضه خوانی ، ذکر مصیبت و سینه زنی سالروز شهادت امام موسی ابن جعفر(ع) در حسینیه ی هیئت متوسلین به آن حضرت در خیابان شهید رجایی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در این آیین که جمعی از عزاران هیئت متوسلین به امام موسی ابن جعفر(ع) حضور داشتند ، ضمن قدردانی از هیئت امناء و کلیه ی بانیان برگزاری این آیین به زندگی نامه ی امام اشاره کرد و گفت : امام موسی بن جعفر الکاظم(ع)، یا موسی کاظم ملقب به ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابو عبدالله هفتمین امام شیعیان دوازده امامی بعد از پدرش جعفر صادق می‌باشد. موسی کاظم در روز ۷ صفر سال ۱۲۸ ه.ق. در ابواء (منطقه‌ای در میان مکه و مدینه) به دنیا آمد. مادرش برده‌ای آزاد شده به نام حمیده بود که نامهای دیگری از قبیل حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز برای او نقل شده‌است. اهل سنت به عنوان یک عالم دینی به کاظم احترام می‌گذارند. زندگی کاظم همزمان با زندگی خلفای عباسی منصور، هادی، مهدی و هارون‌الرشید بود. موسی کاظم چندین بار به زندان افتاد و عاقبت در زندان سندی بن شابک در بغداد از دنیا رفت. علی بن موسی الرضا امام هشتم شیعیان دوازده امامی، فاطمه معصومه و ابراهیم از جمله فرزندانش می‌باشند.


وی در ادامه با تعسی به آن حضرت در مورد دور شدن از ترس و واهمه خاطر نشان نمود : وقتی که « ترس ، رعب و وحشت » از دشمن  داشته باشیم ، نتیجه اش ذلت و خفت و خواری است ، لذا هر کسی هم  که قرار است بترسد از جانب خودش ترس داشته باشد و از طرف مردم از ترس و اضطراب و دلهره سخن نگوید و به دشمن التماس نکند .

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به شجاعت  امام موسی ابن جعفر(ع) در زندان هارون اشاره کرد و اظهار د اشت : امام  با این وجود که در زندان بود اما در مقابل هارون قلدر مقاومت می کرد و در همان جا نامه ای به هارون نوشت که « اگر  یک روز از زندانی بودن من می گذرد بدان که  شما هم یک روزر از ملک و مال  و تاج و تختت دورتر می شوی . » بدانید آنهایی که اهل شهوت پرستی و دنیا پرستی هستند آن هم در سن پیری ، وقتی که مریض می شوند  سخت پشیمان می گردند و به دنبال چاره جویی و استغفار کردن می افتد ، اما چه بهتر آن که  از همین  دوران جوانی  بر نفس خود غلبه کنند .


وی افززود :آیا می دانید اگر کار خیری انجام دهید برای کیست ؟و یا  اگر نماز می خوانید  برای چه کسی می خوانید ؟ برای خدا ؟ نه خداوند  از هر چیزی بی نیاز است  چون آن کار خیر و آن نماز برای  اعمال خودمان است و اگر هم نماز نخوانیم و یا کار خیری انجام ندهیم خداوند ضرری نمی کند بلکه این ما هستیم که به خدواند نیازمندیم .

آیت الله سید محمد امام در ادامه به نقل از ائمه ی اطهار(ع) تصریح نمود : ائمه ی اطهار(ع) همیشه توصیه می فرمایند که به فکر آخرت خود باشید و بدانید اگر در این دنیا  سختی ببینید ، اعتماد به نفس داشته باشید و کار خیر انجام دهسید در آن دنیا در آسایش و شادی به سر می برید اما اگر نماز نخوانید ، کار خیر انجام ندهید و بر نفس خود غلبه نکنید و همیشه دنیا لذایذ این دنیا باشیم قطعا در آخرت دچار عذاب خواهیم شد .


وی در ادامه به سخاوت  و کمک به مستمندان توسط امام موسی ابن جعفر(ع)  پرداخت و خاطر نشان نمود : امام موسی ابن جعفر(ع) به همه ی فقرا  کیسه ی سکه می دادو هر فقیری که از این کیسه ها می گرفت در کوتاه ترین زمان غنی و ثروتمند می شد . روزی  یکی در باغ به نزذ امام کلاظم(ع) رفت و گفت : من بدهکارم  و نیاز به پول دارم ، امام وقتی که دید غلامش آنجاست وی را به بیرون از باغ هدایت کرد تا وقتی که پولی به آن بنده ی خدا می دهد حتی غلامش این صحنه را نبیند و در واقع سخاوت را بدون این که کسی متوجه شود انجام می داد در حالی که امروزه اگر کار خیری انجام دهند آن را در بوق و کرنا فریاد می رنند و با این کار آبروی شخص نیازمند را می برند و اگر بدهکار می ماند خیلی بهتر بود .


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به بخل ـ حسد و کینه توزی اشاره کرد و گفت : تفاوت آن زمان با عصر حاضر  در این بود که اگر کسی پول  داشت کسی بخیل نبود ، تهمت نمی زد ، حسادت نداشته و کینه ای به دل نمی گرفت و در مجموع چشم و هم چشمی  وجود نداشت  و در نتیجه خیر و برکت زیاد بود اما  در این زمان از یک طرف برخی پولهای خود را پنهان می کنند  و نه خود استفاده می کنند و نه می گذارند مستمندی از آن پول ها استفاده کنند و از طرفی دیگر اگه کسی تا دیگر فقیر بوده و نان شب نداشته است که بخورد  و مورد کرم و بخشش قرار گیرد و یک سخاوت مند چتنان به آن نیازمند کمک کننتد که روز بعد با لباس نو به خیابان برود به حسادت  نگاه آن لباس نو می کنند ، آیا این فقیر که مورد توجه سرمایه داری قرار گرفته ؛ گناهی را مرتکب شده است ؟ آیا همیشه باید در فقر و فلاکت بماند ؟ پس وظیفه ی شما چیست ؟ حالا  که کمک نمی کنید به کسی هم بخیل نباشید .


آیت الله امام در پایان به روضه ی شهادت امام موسی ابن جعفر اشاره کرد و مصطفی میردورقی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با ذکر مصیب و نوحه خوانی ، روضه ی امام جمعه را کامل نمود و حاضرین را در غم و اندوه فرو برد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست