05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۲۳۰3196

هشتاد و هفتمین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22 یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مجمع اهل بیت(ع) ، هشتاد و هفتمین آیین شهد صلوات در منزل « شهید علیرضا شکری » برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ نعمت الله حسین زاده مدرس و کارشناس ارشد تفسیر در علم قرآن در آغاز سخنان خود به فرازی از خطبه ی شعبانیه در آخرین جمعه ی ماه شعبان به روایت حضرت امام رضا(ع) و از زبان حضرت امام علی(ع) که توسط رسول اکرم(ص) قرائت شده اشاره کرد و گفت : پیامبر(ص) در جمع پیروانش خدا را حمد و ثنا گفت و درباره عظمت ماه مبارک رمضان فرمود: «أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی ، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ . هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ /// اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است . ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید . نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است . پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛»


وی در ادامه افزود : در ماه های غیر از ماه مبارک رمضان باید  از خواب بلند شوید ، وضو بگیرید و مثلا به اندازه ی یک ساعت پس از اقامه ی نماز قرآن بخوانید که  در اعمال شما محاسبه شود در حالی در همین ماه مبارک رمضان همین نفشس کشیدن یعنی « دم و باز دم » شما عبادت محسوب می شود .اگر کار ثواب انجام دهیم سودش به حساب خودمان نوشته می شود و اگر  کار بد انجام دهیم ضرر و زیانش باز به حساب خودمان در روز قیامت نوشته می شود . پس بیائید نفس های خود را به وسیله ی استغفار کردن در این ماه آغاز کنیم ، هر کجا که هستیم  کافی است دل را به او بسپاریم و از خدا طلب بخشش کنیم و بگوییم « خدایا  اگر پشت سر کسی غیبت کرده ام ، اگر حق کسی را پایمال نموده ام ، اگر کسی را مسخره کرده ام و یا نگاه بدی به کسی داشته ام » مرا حال کن و ببخش ، آن وقت است که احساس آرامش می کنیم چون وجدانمان راحت است ، چون غیر از وجدان بیدار ما نه مال و ثروتمان دردی را دوا می کند و نه تعادا فرزندانمان .


حسین زاده در ادامه به ارزش بالای برگزاری سلسله برنامه های شهدصلوات اشاره کرد و خاطر نشان نمود : به جرأت می گویم این  شهد صلوات بر گرفته از آیات قرآن است شاید بانیان برگزاری این آیین از موضوع خبر نداشته باشند ولی وقتی که خداوند متعال در قرآن می فرماید : « وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ /// هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند. » پس بدانید کار شما در مسیر قرآن است و این را با قدرت و قوت ادامه دهید و حال که در گام هشتاد و هفتم هستیم امید وارم روزی از راه برسد که ما هشتصد و هفتادمین شهد صلوات را برگزار کنیم .


وی در ادامه به منشأ هوای نفس اشاره کرد و تصریح نمود : آیا تاکنون دیده اید کسی را که خود را در کنار خدا ببیند ؟ اگر دیده اید آن فرد شرک ورزیده و مشرک است و همیشه میگوید « من دوست دارد این لباس رو بپوشم ، من دوست دارم اینطور راه بروم و ..... » غافل از این که ممکن است خداوند از آن لباس پوشیدن و یا آن راه رفتن راضی نباشد، این شرک است ، شرک به این راحتی حس نمی شود .

نعمت الله حسین زاده در تکمیل این بخش از سخنان خود به  « منیت » اشاره کرد و اظهار داشت : منیت باعث می شود که افرادی را که رنجانده ایم  با آنها حرف نزنیم و عذرخواهی نکنیم و این هم یک نوع شرک ورزیدن است . خداوند در سوره نساء آیات 48 و116 می فرماید:« إِنَّ اللّهَ لاَيَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَ مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا ، إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا /// هر آینه خدا گناه کسانی را که به او شرک آورند نمی آمرزد و گناهان دیگر را برای هر که بخواهد می آمرزد و هر که به خدا شرک آورد، دروغی ساخته و گناهی بزرگ مرتکب شده است. ؛ خدا کسی را که برای او شریکی قرار دهد، نمی آمرزد و جز آن هر گناهی را برای هر که خواهد می آمرزد و هر کس که برای خدا شریکی قرار دهد سخت به گمراهی افتاده است.»


وی افزود : شرک در ذات خدا یعنی به یک واجب الوجود اعتقاد نداشتن که البته این اعتقاد چه در گذشته وچه حال بسیار نادر بوده واکثر مردم بیک ذات واجب الوجود اعتقاد دارند.. .شرک در صفات مانند اینکه بگویم غیر خدا در همه جا هست!یا غیر او راموثر در عالم هستی بدانیم!یا اینکه غیر خدارا آگاه وشنوا وبینا در احوال خلق دانستن...وشرک در افعال خدا مانند اینکه غیر خدا را درخلق اشیا بدون اسباب بپنداریم وخرق عادت را بدیگری نسبت دهیم چون فقط اوست که میتواند به آتش دستور سرد شدن دهد ویا زنده شدن مرده ویا زنده کردن پرندگان کشته شده را دهد...واما شرک چهارم شرک در عبادت است که اغلب مردم درزمان پیامبر وهمچنین در حال حاظر مبتلا به آن بوده وهستند.برای آشنائی بهترآن با استفاده از قرآن می بینیم که خداوند به چه دلیلی عقاید مردم مکه ویهود ونصارارا شرک دانسته وبه آنان مشرک خطاب فرموده ومردم ما نیز چگونه به آن مبتلا اند...


حسین زاده ، فراموش کردن  روز قیامت را یکی دیگر از صفات هوای نفس دانست و با تأسی از آیه ی 7 از سوره ی ماعون گفت : « وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ /// و از دادن، زکات دریغ می ورزند »  مثلا همسایه ای در خانه ی ما بیاید و از ما یک چکش یا  دو سر پیاز را بخواهد و در حالی که ما داریم و می توانیم در آن لحظه مشکلش را حل کنیم جواب سر بالا به او بدهیم و به دروغ بگوییم شرمنده نداریم یا یکی از بستگان چکش را برده و هنوز نیاورده است .

وی عدم تسلیم به فرمان رسول الله(ص) را سومین موضوع هوای نفس دانست و با استفاده از آیه ی 50 از سوره ی قصص خاطر نشان نمود : « فَإِنْ لَمْ يَسْتَجيبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّما يَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَيْرِ هُديً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ ؛ پس اگر به پیشنهاد تو پاسخ ندادند و همچنان بر افسون خواندن آنها اصرار ورزیدند، بدان که آنان در پى حق نیستند، بلکه پیرو هواهاى خویشند. و کیست گمراه تر از آن کس که بدون رهنمودى از جانب خدا از هواى خویش پیروى کند ؟ اینان گمراهند، زیرا کسى که از هواى خویش پیروى کند، از حق رویگردان شده و ستمکار است و خداوند ستمکاران را هدایت نمى کند.» وقتی مشکلی پیش می آید  می گویند صلواتی ختم کنید و در نهایت می گویند یک طرف کوتاه بیاید  ولی هیچ کدام کوتاه نمی آیند  و چنین اشخاصی  فرمان رسول اکرم(ص) را اجابت نکرده اند  و به دروغ می گویند ما از پیامبر(ص) پیروی می کنیم و همین دروغ گفتن هم در روز قیامت به کارهای بدش اضافه می شود .شب های جمعه که از راه می رسد در گروه ها در فضای مجازی  می نویسند امام زمان(عج) کجایی  بیاد دلمان برایت تنگ شده  است . نذری هم می دهند  ، در ماه رمضان افطاری هم می دهند و می گویند در راه رضای خداست ؛ خداوند در ادوار مختلف و در طول تاریخ برای هدایت مردم 124 هزار پیامبر از حضرت آدم تتا خاتم الانبیاء حضرت محمد(ص) را مبعوث نمود و پنج کتاب آسمانی « زبور حضرت داود(ع) ، صحف حضرت ابراهیم(ع) تورات حضرت موسی(ع) ، انجیل حضرت عیسی ابن مریم(ع) و قرآن حضرت محمد(ص) » را فرستاد که مهمترین پیامبران حضرت محمد(ص) و مهمترین کتاب آسمانی قرآن کریم است .


بی توجهی به عدالت و انصاف از دیدگاه نعمت الله حسین زاده ، چهارمین منشأ هوای نفس بود که به آن اشاره کرد و اظهار داشت : تا اسم عدالت می آید ؛ همه سینه چاک می شویم اما همین که در عدالتی که قرار است اجرا شود اگر  سهمیه ای برای ما به هر دلیل در نظر گرفته نشد ؛ یا اگر قرار بود یه وام 30 میلیونی به افراد کم درآمد داده شود و چون ما حقوقمان بالاتر از شرایط در نظر گرفته شده است ، آن وام به ما تعلق نمی گیرد در مقابل آن عدالت جبهه می گیریم و می گوییم « این بی عدالتی است » اما اگر  به ما  چیزی داده شود حتی اگر به نا حق باشد و به دیگران چیزی داده نشود آن عدالت را قانونی و دقیق می دانیم در حالی که عدالت یعنی مساوات و باید آنهایی که حقوقشان کمتر است و یا عائله ی سنگین تری دارند بیشتر مورد توجه قرار گیرند تا به مرور زملان برابری برقرار گردد .و در چنین شرایطی باید انصاف داشته باشیم و به سهمی که به ما می دهند رضایت داشته باشیم .


کارشناس ارشد تفسیر در علم قرآن در ادامه به عاقبت هوای نفس اشاره کرد و با استفاده از دو روایت از امام زمان(عج) گفت : « اگر کسی از هوای نفس پیروی کند حقیقت را نمی بیند و همیشه دچار لغزش می شود و این لغزش وی را به گمراهی می کشاند و از خداوند یکتا دور می کند .» و یا در روایتی دوم می فرماید « هوای نفس باعث می شود که شیطان بر آن شخص مسلط شود . » کسی که از خودش راهنمایی بخواهد و خودش به نفس خودش رسیدگی کند هیچ وقت سراغ « دین ، ائمه ی اطهار(ع) ، علم ، هقل و... » نخواهد رفت و در نتیجه شیطان بر وی مسلط خواهد شد و چون شیطان تا روز قیامت از درگاه خداوند رانده شده است  به دنبال شریک می گردد و قطعا آنهایی که مشرک هستند و یا در هوای نفس خود غرق شده اند بهترین شریک برای شیطان می باشند .


حسین زاده به خاطر  استفاده از وقت معین شده تشریح فواید مخالفت با هوای نفس را به جلسه ای دیگر موکول نمود .

در ادامه کربلایی رحیم چنانی در وصف ماه مبارک رمضان به مدت پنج دقیقه مناجات خوانی نمود و در بخشی از این مناجات  گفت : « یا الهی، یا کریم و یا رب/ اغفِر ذُنوبی به حقّ زینب / حقّ آن بانوی خسته/ قد خمیده، دلشکسته/ شاهد رأس بریده/ نافله خوان نشسته/ وا غربتا واغربتا.../// بعد از عُمری جُرم و عصیان و تباهی / آمدم در اوج شرم و روسیاهی/ بنما قبول/ این بنده‌ی گمراه/ که دارد به لب آه/ یا ربّی یا الله»


حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت شهرستان شوش ضمن قدردانی از نعمت اله حسین زاده به فرازی از وصیت نامه یشهید  به نقل از زبان مادرش اشاره کرد و گفت : شهید علیرضا شکری در تاریخ 2 فروردین 1344 دیده به جهان گشود  و وقتی که به سن مشمولی رسید از طریق گردان 1123 از لشکر81 رزمی باختران به سرپل ذهاب اعزام شد و بنا به گفته ی مادرش که از حافظان قرآن است  در آخرین مرخصی که به خانه می آید  به خواهرش می گوید این سفر آخرم است و من دیگر به خانه بر نمی گردم ؛ خواهرش گریه می کند که علیرضا وقتی می بیند که خواهرش گریه می کند می گوید : « آدم بالاخره یک روز از این دنیا می رود پس چه بهتر که در راه خدا و اسلام شهید شوم .» به من هم گفت :« مادرم یکی از عکس های مرا بزرگ کن و قاب بگیر و به هنگام تشییع جنازه ام بگویید آن را جلوی ماشین گذاشته و گلباران کنند . »


وی افزود : شهید علیرضا شکری سرانجام در تاریخ 13 آذرماه 1366 در سن 22 سالگی به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و پیکر پاک و مطهرش در مرقد امامزاده شاه ابوالقاسم واقع در جاده ی دزفول به طرف سیاه منصور به خاک سپرده شد و ما امشب برای شادی روحش با استفاده از حروف ابجد 21960 صلوات قرائت کردیم و با توج به این که در شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول نیز 15000 صلوات قرائت شده در مجموع 36960 صلوات قرائت شده است .


لازم به توضیح است هشتادو هفتمین آیین شهدصلوات شهدا با تلاوت زیبای آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری نوجوان سید محمد امین موسوی آغاز شد .


شایان ذکر است هشتاد و هشتمین آیین شهد صلوات ، یکشنبه 6 خرداد1397 در منزل « شهید مکی سرخه » واقع در کوی ابوذرغفاری (روستای عمله ی تیمور) خیابان شهید دستغیب ـ حسینیه ی شهید مکی ساعت 22 برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست