05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۳۰۶3206

هشتاد و هشتمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22 یکشنبه 6 خرداد 1397 به همت مجمع اهل بیت(ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ، هشتاد و هشتمین آئین شهد صلوات در منزل شهید مکی سرخه واقع در کوی ابوذر غفاری با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حیدر کاظمی برگزار شد .

در این آیین ، نعمت الله حسین زاده کارشناس ارشد تفسیر قرآن در ادامه جلسه ی گذشته  به « هوای نفس » نفس و تفاوت خطرات  آن با شیطان اشاره کرد و گفت : برای این که به قوی تر بودن و خطرناک تر از این دو پی ببریم ابتدا به آیه 6 از سوره ی فاطر اشاره می کنم که می فرماید : « إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ /// شیطان سخت شما را دشمن است شما هم او را دشمن دارید، او حزب و سپاهش را فرا می‌خواند تا همه (مانند او) اهل دوزخ باشند. » . و بعد به آیه ی 53 از سوره ی یوسف می پردازم که می گوید : « وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي  إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي  إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ /// و من (خودستایی نکرده و) نفس خویش را از عیب و تقصیر مبرّا نمی‌دانم، زیرا نفس امّاره انسان را به کارهای زشت و ناروا سخت وا می‌دارد جز آنکه خدای من رحم کند، که خدای من بسیار آمرزنده و مهربان است.»

وی افزود : برای بیشتر پی بردن به تفاوت آیه ی53 از سوره ی یوسف با آیه ی 6 از سوره ی فاطر با استفاده از ادبیات زبان عرب باید بگویم ؛ «مآ أُبَرِّئُ»: تبرئه نمی‌کنم. بیگناه نمی‌دانم. «أمَّارَةٌ»: بسیار فرمان‌دهنده. صیغه مبالغه امر است. «إِلاّ مَا»: مگر نفسی که. مگر زمانی که. یادآوری: آیه‌های و ، یعنی از (ذلِکَ لِیَعْلَمَ ... تا غَفُورٌ رَحِیمٌ) را می‌توان سخن یوسف به شمار آورد که بعد از سخنان زنان، قاصد به پیش او برگشته باشد و او به عنوان تعلیقی بر کشف حقیقت، آن را فرموده باشد. معنی دو آیه مذکور چنین می‌شود: این، بدان خاطر است که (شاه) بداند من در غیاب (او) بدو خیانت نکرده‌ام. بی‌گمان ترفند خیانتکاران راه به جائی نمی‌برد. من نفس خود را تبرئه نمی‌کنم که نفس، (انسان را) به بدیها می‌خواند مگر زمانی که پروردگارم رحم نماید. بی‌گمان پروردگارم غفور و رحیم است.


حسین زاده در تکمیل این بخش از سخنان خود تصریح نمود : با این حساب در می یابیم که خطر هوای نفس به مراتب بالاتر از خطر شیطان است چون شیطان  ممکن است در برخی از مقاطع زمانی و در مکان هایی خاص به هر شکلی ظاهر شود و ما را به کارهای بد وسوسه کند در حالی که هوای نفس تا دم مرگ در کالبد ما وجود دارد و اگر نفس مطمئنه باشد خم خدا از ما راضی است و هم ما از خدا راضی هستیم در واقع ما با اعمال نیکی که انجام می دهیم خداوند از ما راضی است  و وقتی که خداوند رفتن به بهشت را به ما هدیه دهد ما از خدا راضی هستیم .


کارشناس ارشد تفسیر قرآن همچنین گفت : بايد دانست انسان داراى يك روح و يك نفس است . البته نفس داراى مراتب و درجات متفاوت است . آن گاه كه روح انسان در مرتبه سستى قرار مى گيرد و به بدى ها فرمان مى دهد به آن « نفس اماره » مى گويند و آن گاه كه در برابر زشتى ها واكنش نشان مى دهد و سرزنش مى كند « نفس لوامه » گفته مى شود و آن گاه كه روح در برابر فراز و نشيب هاى زندگى آرامش خود را حفظ مى كند و اختلالات و ترديدها ، به پايبندى و يقين او آسيب نمى رساند ، از روح او به مرتبه « نفس مطمئنه » تعبير مى شود . برای این که بیشتر به عموق موضوع پی ببریم  شما در نظر داشته باشید « همه نماز می خوانیم اما همه از نماز خواندن لذت نمی بریم ؛ همه روز می گیریم اما همه از روز گرفتن لذت نمی بریم و یا همه زیارت عاشورا می خوانیم اما همه از خواندن آن لذت نمی بریم . » چرا ؟ چون شیطان راه هایی که وسوسه انگیز است را به ما نشان می دهد  تا از کاری که انجام می دهیم لذت نبریم .


وی در ادامه به توجه خداوند به کوچک ترین نیکی های بندگانش  اشاره کرد و اظهار داشت : شخصی نزد رسول اکرم(ص) رفت و گفت : « یا رسول خدا من همیشه نمی توانم  محضر شما برسم  برایم چیزی در نظر بگیرید که  تا بار دیگر که شما را زیارت می کنم  برایم درسی برای زندگی باشد . » پیام (ص) فرمود : « فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ » مرد عرب از جا برخواست و گفت : « کافیست همه چیز را متوجه شدم » ، اما به راستی آطیات 7 و 8 از سوره ی الزلزل چه می گوید که آن مرد عرب متحول شد ؟ می گوید « پس هر که هم وزن ذرّه‏اى نیکى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دیدو هر که هموزن ذرّه‏اى بدى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید.»


نعمت الله حسین زاده برای تأثیر تلاوت قرآن به داستان فضیل دزد اشاره کرد و خاطر نشان نمود : فضیل بن عیاض برای دزدی یک شب از دیواری بالا رفت روی دیوار نشست و خواست از دیوار پایین بیاید، اتفاقاً یک مرد عابد و زاهدی شب زنده داری می کرد، نماز شب می خواند، دعا می خواند، قرآن می خواند و صدای حزین قرآن خواندنش بگوش می رسید. ناگهان صدای قرآن خوان را شنید که اتفاقاً به این آیه رسید: « الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم للذکر الله». آیا وقت آن نرسیده که مدعیان ایمان، قلبشان برای یاد خدا نرم و آرام شود؟ یعنی تا کی قساوت قلب، تا کی تجری و عصیان ، تا کی پشت بخدا کردن؟  آیا وقت رو برگرداندن، رو کردن بسوی خدا نیست، آیا قوت جدا شدن از گناهان نیست؟ فضیل که این جمله را روی دیوار شنید گویی به خود او وحی می شد، گویی مخاطب شخص اوست، همانجا گفت: خدایا چرا، چرا وقتش رسیده است، الان هم وقت آن است. از دیوار پایین آمد و بعد از آن، دزدی، شراب، قمار و هرچه را که احیاناً مبتلا به آن بود کنار گذاشت. از همه هجرت کرد، از همه دوری گزید تا حدی که برای او مقدور بود، اموال مردم را به صاحبانشان پس داد، حقوق الهی را ادا کرد، جبران مافات نمود. از گناهان دوری گزید و به سوی نیکی ها هجرت کرد. و بعدها یکی از بزرگان شد.


وی در ادامه به فواید مقاومت در مقابل هوای نفس اشاره کرد و گفت : چگونگي مخالفت با نفس و تسلط بر آن در واقع، چگونگي تعامل با آفريدهی  خداست. بنابراين، ارائه ی  بهترين راه تعامل با آن فقط همان است که از سوي خالق آن ارائه شده است. پس براي دست‌يابي به اين مهم، راهي مطمئن‌تر و دقيق‌تر از تمسّک به راه‌نمايي‌هاي وحياني و دل سپردن به معارف ديني وجود ندارد، و هر راه روش ديگري که برخاسته از تعاليم آسماني پيامبران نباشد سرانجام خوشايندي به دنبال نخواهد داشت. اما اينکه آموزه‌هاي ديني چه راه‌هايي را براي مهار نفس خويش قرار داده خود موضوع مفصّل و دامنه‌داري است که پرداختن به آن، مجالي ديگر مي‌طلبد. يکي از راه‌کارهاي مهار نفس مراقبت فکر است. علاوه بر اينکه اين عمل مي‌تواند به عنوان يکي از مصاديق مهار نفس به‌شمار آيد، خود عاملي است براي باز داشتن نفس از ارتکاب بسياري از خطاها و لغزش‌ها؛ زيرا بسياري از رفتارهاي ناپسند ابتدا از فکر کردن به آنها شروع مي‌شود. به همين دليل، يکي از راه‌هاي مصون ماندن از ارتکاب آن خطاها اين است که فکر خود را از توجه به رفتارهاي ناپسند منحرف کرده، به امور خير مصروف داريم. امام علي(ع) در اين باره مي‌فرمايند: «کسي که زياد به گناهان بينديشد، او را به سوي خويش فرامي‌خوانند.»


در ادامه کربلایی محسن سرخه  در وصف شهداء به مرثیه سرایی پرداخت و به شعر معروف کجایید ای شهیدان خدایی را همراه با حاضر در آیین زمزمه کرد « کجایید ای شهیدان خدایی/ بلاجویان دشت کربلایی/ کجایید ای سبک بالان عاشق/  پرنده تر زمرغان هوایی /  همه رفتند و تنها مانده ام من / ز همراهان خود جا مانده ام من / به یاد کرخه و فاو و شلمچه/  به یاد خاک گلگون حلبچه/  یکی درد و یکی درمون پسنده/ یکی وصل و یکی هجران پسنده /  من از درمان و درد و وصل و هجران / پسندم آنچه را جانان پسنده /  گلی گم کرده ام می جویم او را / به هر گل می رسم می بویم او را /  گل من یک نشانی در بدن داشت / یکی پیراهن کهنه به تن داشت  »


حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) که خود یکی از مداحان اهل بیتا عصمت و طهارت نیز می باشد به ذکر مصیبت در وصف حضرت خدیجه کبری(س) پرداخت و در ادامه گذری به زندگی نامه ی شهید مکی سرخه زد و گفت : « شهید مکی سرخه در تاریخ 27 آذر ماه 1347 دیده به جهان گشود و در حالی که در سن 20 سالگی به سر می برد توسط لشکر 88 زاهدان به جبهه ی سومار اعزام شد و در تاریخ 2 خرداد 1367 در همین جبهه به درجه ی شهادت نائل گردید  و در بهشت آباد شهرستان اهواز به خاک سپرده شد و ما امشب با استفاده از حروف ابجد و برای شادی روح این شهید والامقام 19254 صلوات قرائت نمودیم و با اضافه نمودن 14000 هزار صلواتی که اهالی شهر میانرود قرائت کرده اند جمعا 33254 صلوات قرائت شد .


مهدی اسلامی پناه از فرهنگیان ساکن کوی ابوذرغفاری ضمن قدردانی از مدیر و کلیه ی دست اندرکاران مجمع اهل بیت(ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش گفت : کوی ابوذرغفاری افتخار آن را دارد که در طول هشت سال دفاع مقدس 45 شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی نموده و من جا دارد که از فرصت استفاده کنم و از خبرنگار ولایی شهرستان شوش  « عباس کرم الهی » که علاوه بر پوشش خبری کلیه ی سلسله برنامه های آیین شهد صلوات ، « خطبه های نماز جمعه ، غبار روبی مزار شهدای هشت سال دفاع مقدس به مناسبت های مختلف ؛ عملکرد انجمن های مردم نهادی همچون ، مؤسسه ی خیریه ی مردمی حمایت از بیماران کلیوی(مهرورزان ) ، انجمن توانجویان جسمی حرکتی امید و.... » به طور کامل پوشش خبری می دهد از طرف اهالی کوی ابوذر غفاری قدردانی خود را اعلام نمایم .


شایان ذکر است یکشنبه 13 خردادماه 1397 مصادف با اولین شب قدر ، ضربت خوردن حضرت امام علی(ع) و بیست و نهمین سالروز ارتحال ملکوتی بنیادگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) هشتاد و نهمین آیین شهد صلوات در منزل شهید احمد خدادوست  که در واقع همان شب مصادف با شب شهادت  این شهید والامقام نیز می باشد در زمین شهری شمالی واقع در خیابان شهید نواب صفوی برگزار می گردد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست