05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۳۱۳3215

هشتاد و نهمین آئین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:15 یکشنبه 13 خرداد1397 هم زمان با اولین شب قدر و ضربت خوردن حضرت امام عای(ع) ، بیست و نهمین سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) و سی و هفتمین سالروز شهادت « شهید احمد خدادوست » به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مجمع اهل بیت(ع) به نیت این شهید ، هشتاد و نهمین آیین شهد صلوات در حسینه ی امام حسین(ع) برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ سروان پاسدار علیرضا ایمانی فرماندهی ناحیه ی سپاه شهرستان شوش در ابتدای سخنان خود به مناسبت ضربت خوردن حضرت امام علی(ع) شعر همای رحمت از استاد شهریار را خوانش نمود و سپس  به غریب ماندن نهج البلاغه اشاره کرد و عنوان نمود : در نظام امروز حکومتی باید هر کدام از « لوایح ، طرح و برنامه ها »  را به نهج البلاغه هم ارجاع داد و با معیارهایی که امام علی(ع)  فرمودند تطبیق دهیم و اگر همساز و همخوان با نهج البلاغه بود، بپذیریم ، چون « خطبه ها ، نامه ها و حکمت های »نهج البلاغه تفسیر واضح قرآن و کتابی زندگی ساز است .

وی افزود : حضرت امام علی(ع) بارها مردم را به رعایت حقوق مسلمین دعوت کرده حتی به حقوق انسانی اشاره کرده است. به طور مشخص وقتی در نامه ای که به مالک اشتر دارد و او را به مصر اعزام می کند به حقوق مردمی و انسانی توجه دارد و به مالک گوشزد می کند «اگر به مصر رفتی مردمی را که با آنها مواجه می شوی یا در دین با تو مشترک هستند یا در انسانیت بنابراین حقوق انسانی آنها باید رعایت شود».

سروان ایمانی با بیان اینکه نهج البلاغه  با خطبه ها ، حکمت ها و نامه هایی که در خود دارد می تواند راهنمای خوبی برای زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی ما باشد اظهار داشت : نهج البلاغه كتابى است كه گويى خداوند متعال الفاظش را با گوهرهاى آيات قرآنى زينت داده است. اين كتاب شامل حكمت هايى است مانند مرواريد درخشان و به راستى و صداقت، گويا و سخنران. فرقى بين اين كتاب و قرآن مجيد نيست جز آن كه اين كتاب از طرف خداى نازل نگشته است. و من با توجه به وقت محدودی که دارم به پنج مورد از این کتاب ارزشمند  به عنوان عجایب  اشاره می کنم  .


فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش در اولین موضوع به فرازی از نامه ی 45 امام علی(ع) به عثمان ابن حنیف از سرداران لشکر خود در بصره پرداخت و گفت : « اى پسر حنيف به من خبر رسيده كه مردى از جوانان بصره تو را به سورى فرا خوانده و تو نيز بدانجا شتافته اى . سفره اى رنگين برايت افكنده و كاسه ها پيشت نهاده . هرگز نمى پنداشتم كه تو دعوت مردمى را اجابت كنى كه بينوايان را از در مى رانند و توانگران را بر سفره مى نشانند. بنگر كه در خانه اين كسان چه مى خورى ، هر چه را در حلال بودن آن ترديد دارى از دهان بيفكن و آنچه را، كه يقين دارى كه از راه حلال به دست آمده است ، تناول نماى .بدان ، كه هر كس را امامى است كه بدو اقتدا مى كند و از نور دانش او فروغ مى گيرد. اينك امام شما از همه دنيايش به پيرهنى و ازارى و از همه طعامهايش به دو قرص نان اكتفا كرده است . البته شما را ياراى آن نيست كه چنين كنيد، ولى مرا به پارسايى و مجاهدت و پاكدامنى و درستى خويش يارى دهيد. به خدا سوگند، از دنياى شما پاره زرى نيندوخته ام و از همه غنايم آن مالى ذخيره نكرده ام . و به جاى اين جامه ، كه اينك كهنه شده است ، جامه اى ديگر آماده نساخته ام . آرى ، در دست ما از آنچه آسمان بر آن سايه افكنده است ، ((فدكى )) بود كه قومى بر آن بخل ورزيدند و قومى ديگر از سر آن گذشتند و بهترين داور خداوند است . فدك و جز فدك را چه مى خواهم كه فردا ميعاد آدمى گور است . در تاريكى آن آثارش محو مى شود و آوازه اش خاموش مى گردد. حفره اى كه هر چه فراخش سازند يا گور كن بر وسعتش افزايد، سنگ و كلوخ تن آدمى را خواهد فشرد و روزنه هايش را توده هاى خاك فرو خواهد بست . و من امروز نفس خود را به تقوا مى پرورم تا فردا، در آن روز وحشت بزرگ ، ايمن باشد و بر لبه آن پرتگاه لغزنده استوار ماند. اگر بخواهم به عسل مصفا و مغز گندم و جامه هاى ابريشمين ، دست مى يابم ...... »

سروان ایمانی در فراز دوم به قشر محرومین از دیدگاه امام علی(ع) اشاره کرد و تصریح نمود : یکی از شیوه های رفتاری امام علی(ع) رسیدگی به وضعیت نیازمندان جامعه بود که این شیوه می تواند راهگشای کارگزاران حکومتی در جامعه اسلامی امروزی باشد. امام علی(ع) در توزیع مطلوب اموال (بیت المال) دو ویژگی اساسی را مورد تأکید قرار می دادند: « رعایت عدالت در تقسیم و حبس نکردن حقوق عمومی » و برای بیت المال دو نوع مصرف را در نظر می گرفتند: «مصرف خاص و مصرف عام » یکی از مصادیق مصرف خاص بیت المال از دیدگاه امام، تأمین نیاز فقرا و مستمندان و از کار افتادگان است. با توجّه به اینکه افراد جامعه با یکدیگر برابر نیستند، برخی توانایی جسمی و استعداد سرشار دارند و برخی ضعیف هستند، از این رو سطح درآمد، با توجّه به امکانات هرکس متفاوت است. برخی برای امرار معاش، درآمد کافی ندارند و برخی معلول، بیمار، ورشکسته و از کار افتاده و به عبارت جامع، نیازمندند. حقوق این گونه افراد چگونه باید استیفا شود و چه حقوقی در جامعه انسانی دارند؟ می دانیم که «فقر» آثار بسیاری در جامعه انسانی برجای می گذارد. امام علی(ع) به این موضوع چنین اشاره می فرماید: « یا بُنَیَّ إنّی أَخافُ عَلَیکَ الفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنهُ فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّینِ، مُدْهِشَةٌ لِلْعَقْلِ، داعِیَةٌ لِلْمَقْتِ ؛ ای فرزند! من از تهایدستی بر تو هراسناکم، از فقر به خدا پناه ببر، که همانا فقر، دین انسان را ناقص، و عقل را سرگردان، و عامل دشمنی است».


« عدالت و مساوات » سومین موضوعی بود که سروان ایمانی به آن اشاره کرد و گفت : امام علی(ع) برای برقراری عدالت حتی به برادر خودش هم توجهی نداشت  و همه را یکسان می دید .

فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش در چهارمین فراز به « اهمیت و آثار توحید» از دیدگاه امام علی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت : بی گمان، اصل توحید از جایگاهی والا در میان اصول اعتقادی دینی برخوردار است به گونه ای که دیگر اصول اعتقادی، بر این اصل استوار گشته اند . بنابر همین حقیقت است که امام علی (ع) بر توحید و نیز آثار و پیامدهای اعتقاد به توحید بسی ارج می نهد و از آن بسیار سخن می گوید . امام (ع) در برخی احادیث فضیلت و پاداشی بسیار ارجمند برای یکتاپرستی و ایمان به یگانگی خداوند برشمرده است; چنان که می فرماید: «هیچ بنده مسلمانی زبان به لا اله الاالله نمی گشاید مگر آن که این گفتارش هر سقفی را فرو می شکافد و فرا می رود و به گناهی از او نمی رسد مگر آن که از میانش برمی دارد و از حرکت باز می ایستد تا سرانجام به همچون خودی رسد و آرام گیرد .»

وی افزود : از دیدگاه حضرت علی (ع) توحید ذاتی به معنای نفی شریک، شبیه و جزء از ذات مقدس ربوبی است . از این رو، معانی دیگر توحید اعم از توحید عددی و توحید نوعی درباره خداوند درست نیست .


اخلاق و تهذیب نفس پنجمین موضوع مد نظر سروان ایمانی بود که در این خصوص خاطر نشان نمود : خودسازی و تهذیب نفس ؛ یکی ازمباحث مهـم اخلاق و از ارکان اساسی سیرو سـلوک به شـمار مـی آید. علـیرغـم بی توجهی هایی که در فرهنگ و مکاتب بشری نسبت به مسئله انسان سازی شده است، در حوزه دین به ویژه دین مقدس اسلام مسئله اخلاق و سازندگی شخصیت معنوی فراموش نشده و از مهم ترین و اساسی ترین مســــائل به شمار می آید. از نگاه قرآن کریم انسان مسافر است و در این سفر به ره توشه نیاز دارد. او موظف است موانع راه و مراحل پیمودن این سفر معنوی را به خوبی بشناسد که مجموعه این آگاهی ها را علم اخلاق به عهده دارد. انسان در حوزه اخلاق دو مسئولیت دارد:یکی مسئولیت توجه به خود و تلاش جهت کسب فضایل و دفع رذایل(خودسازی) و دیگری توجه به دیگران و اثر گذاری در اعضای جامعه اسلامی(دیگر سازی). از دیدگاه تعلیم و تربیت اسلامی و بر اساس تعلیمات معصومین (ع) خودسازی بر دیگر سازی مقدم است. رسول اکرم (ص )قبل از امت خود به اخلاق اسلامی متخلق شد و سپس همه را به کوی پاکی و تهذیب نفس رهبری کرد. مکتب امام علی(ع) به عنوان بهترین شاگرد پیامبر(ص) نیز بهترین مسیر تربیت را وصول به خودسازی و تطهیر نفس بیان کرده است.


سروان علیرضا ایمانی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : امیر المومنین (ع)ضمن تصریح به اولویت خودسازی بر اثرگذاری اخلاق عملی تأکید دارند. مکتب ایشان مکتبی عملی است که ایشان آن را در تمام ادوار حیات طیبه خویش متجلی ساخته است. از منظر ایشان عمده آن است که انسان اصلاح را از درون خود آغاز کند. هر کس از چهار دیواری نفس خود خارج شود در حقیقت مهاجر الی الله است. هجرت از رذیلت به سوی فضیلت واز میل به عقل. ایشان در خطبه صدو هشتاد و دو می فرمایند: « فمن اراد الرواح الی الله فلیخرج /// پس هر کس اراده کرده است به سوی خدا رود پس با ما خارج شود» . 

وی در ادامه برای بار دوم به غریب ماندن نهج البلاغه بین مسلمین اظاره کرد  و گفت : چرا ما نسبت به  کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن که بهترین راهنمای زندگی است  بیگانه هستیم؟  امشب ، شب ضربت خوردن امام علی(ع)  صاحب نهج البلاغه است و به همین بهانه باید بگویم که ما دو نوع ولایت داریم 1) ـ «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُون ــ اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ /// خدا ولى و سرپرست کسانى است که بخواهند ایمان آورند، و با لطف و کمک خویش آنان را از تاریکی‌هاى کفر و گمراهى بیرون می‌آورد و به نور و هدایت راهنمایى می‌کند. یا منظور این است که خداوند مؤمنان را از شبهاتى که در دین براى آنها به وجود می‌آید بیرون می‌برد و به وسیله راه حل‌هایى که در اختیارشان می‌گذارد، آنان را به نور یقین می‌رساند. که این گروه در واقع همان شهداء هستند . 2 ) ـ «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ /// کسانى که بر کفر اصرار ورزند به عکس مؤمنان، اولیاى آنها شیاطین هستند که عهده‌دار امور آنان می‌باشند.»  و در واقع فرق بین ایمان و کفر « ولایت است نه نماز و روزه » چون در روز عاشورا هم سپاه امام حسین(ع) و هم سپاه عمرابن سعد هر دو هم نماز می خواندند و هم روزه می گرفتند و چون سپاه امام حسین(ع)  ولایتمداری و توحید را همراه خود داشت به رستگاری رسید  و شما  مشاهده کنید که بعد از امیرالمؤمنین  چه بلاهایی بر سر مسلمین آمد  که عهنوز هم ادامه دارد و قطعا ما مثل آنهایی نیستیم که  پیشانی آنها پینه بشسته  و آن پینه را می تراشند ؛ چه کسانی امام علی(ع) را شهید کردند ؟ همان هایی که نماز شبشان ترک نمی شد و خداوند سبحان فرمود « من  به آنهایی که ولایت ندارند خسارت وارد می کنم » آنها ولی شناس نیستند .


فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش به فرازی از بیانات امام خمینی(ره) در مورد ولایت فقیه اشاره کرد و اظهار داشت : « امام خمینی(ره) می فرماید : «پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت شما آسيبي نرسد» و مقام معظم رهبری می فرماید : «ولایت فقیه به معناى حاكمیّت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه‌ى اطهار (ع) كه همان ولایت رسول الله (ص) مى‌باشد.» و شهدای هشت سال دفاع مقدس در وصیت نامه های خود نوشته اند که « از امام خمینی(ره) محافظت کنید» و بالاخره شهدای مدافع حرم نیز در وصیت نامه های خود توصیه کرده اند که « از مقام معظم رهبری حمایت و پشتیبانی نمایید . »


در ادامه حاج ناصر پیوست ضمن اشاره به بخشی از زندگی نامه ی « شهید احمد خدا دوست » اشاره کرد و گفت : این شهیدوالامقام در تاریخ 8 خردادماه 1345 در شهرستان دهلران  دیده به جهان گشود  و در خانواده ای نجیب و مؤمن بزرگ شد  و با گذشت زمان همراه با خانواده و اشتغال پدر در یکی از شرکت های تابعه ی شوش به این دیار هجرت نمود .... سرانجام از طریق بسیج ناحیه ی سپاه شوش به جبهه اعزام شد و در تاریخ 14 خردادماه 1364 به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای شوش به خاک سپرده شد و ما امشب در سی و هفتمین سالروز شهادتش با استفاده از حروف ابجد« 19447 صلوات» در آیین قرائت نمودیم و با توجه به 14500 صلوات اهالی شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول و 18000 صلوات گروه ضامن آهو از مشهد مقدس در مجموع برای شادی روحش 51947 صلوات قرائت گردید .


وی در ادامه با دو زبان عربی و فارسی به ذکر مصیبت و نوحه خوانی در وصف حضرت امام علی (ع) ، امام خمینی(ره) و روضه ی امام حسین(ع) در سرزمین کربلا پرداخت .

از دیگر برنامه های این آیین می توان به اهدا تندیسی از طرف مجمع اهل بیت(ع) به سروان علیرضا ایمانی فرماندهی ناحیه مقاومت سپاه شهرستان شوش اشاره کرد .


شایان ذکر است در این آیین سروان علیرضا ایمانی فرماندهی ناحیه ی سپاه شوش ، علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، ناصر منصوری  مسئول دفتر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  ، حسن ناصر مسئول بسیج اصناف و بازاریان ، عبدالزهرا برهانی رئیس جبهه ی مردمی انقلاب اسلامی شهرستان شوش و اعضای ثابت مجمع اهل بیت و جمعی از خانواده های معظم شهداء حضور داشتند .


لازم به توضیح است نودمین آیین شهد صلوات یکشنبه 20 خردادماه 1397 ساعت 22  در منزل شهید سید کریم احمدی  واقع در منطقه ی احمدآباد ـ خیابان بال حبشی ، پلاک 23 ـ پشت حوزه ی علمیه ی امام محمدباقر(ع) برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست