05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۳۲۰3225

نودمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:10 یکشنبه 20 خردادماه 1397 به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مجمع اهل بیت(ع) ؛ نودمین آیین شهد صلوات در منزل « شهید سید کریم احمدی » با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری کشوری«جابرطیفی»  برگزار شد .

به گزارش شوش ، حجت الاسلام شیخ علی امیری از روحانیون حوزه ی علمیه ی امام محمد باقر(ع) شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری سلسله برنامه های آیین شهد صلوات ؛ به حدیثی از حضرت امام علی(ع) پیرامون خودشناسی اشاره کرد و گفت : در حدیثی از امام علی(ع) در جلد پنجم غرر الحکم است که ایشان می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌‏شناسد.

وی افزود : تفسیرهایی برای این حدیث شریف شده است به منظور روشن نمودن خودشناسی اشاره کرد و گفت : « این حدیث شریف اشاره به برهان نظم است؛ یعنی هر کس شگفتی‏‌های ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پیچیده و حیرت‌‏انگیز این اعجوبه خلقت پی برد، راهی به خدا به روی او گشوده می‌‏شود، زیرا نظم عجیب و آفرینش شگفت‌‏انگیز نمی‌تواند از غیر مبدأ عالم و قادر سرچشمه گرفته باشد. بنابراین شناختن خویش سبب معرفة اللَّه است. اگر در تمام جهان، موجودی جز یک انسان نباشد، و در تمام وجود این انسان چیزی جز یک چشم یا یک گوش نباشد، همان برای شناخت ذات پاک خداوند و علم و قدرت او کافی است، چرا که ساختمان این‏ها به قدری ظریف و پیچیده و دقیق و حساب شده است که هیچ عقلی باور نمی‌‏کند مصنوع تصادف یا طبیعت کور و کر باشد، بلکه در هر مرحله از مطالعه آن، به نشانه جدید و تازه‌‏ای از علم و قدرت آن صانع حکیم برخورد می‌‏کنیم، از میان صدها ویژگی و ریزه‌کاری عضو بینایی یعنی چشم، کافی است به چند موضوع توجه کنیم تا بدانیم، چه غوغایی در آن بر پا است: (( عدسی متغیر ـ طبقات هفتگانه چشم وحساسیت در برابر نور )) .


وی در تفسیری دیگر از این حدیث اظهار داشت :ممکن است حدیث اشاره به برهان وجوب و امکان داشته باشد، چرا که اگر انسان دقت در وجود خویش کند، می‌‌بیند وجودی است از هر نظر وابسته و غیر مستقل، علم و قدرت و توانایی و هوشیاری و سلامت بالاخره تمام هستی او وجودی است غیر مستقل و نیازمند که بدون اتکا به یک وجود مستقل و بی نیاز، یک لحظه امکان ادامه بقای او نیست. هر کس خود را به این ویژگی بشناسد، خدا را خواهد شناخت، چرا که وجود وابسته بدون وجود مستقل غیر ممکن است. قرآن می‌‏فرماید: ای مردم! شما (همگی) نیازمندان به خدا هستید. تنها خدا است که بی نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است.

حجت الاسلام امیری همچنین در تفسیری دیگر اشاره کرد : حدیث می‌تواند اشاره به برهان علل و معلول داشته باشد. برای این که انسان هرگاه در وجود خویش کمی دقت کند، می‌فهمد رو ح و جسم او معلول علت دیگری است که او را در آن زمان و مکان خاص به وجود آورده است. هنگامی که به سراغ علت وجود خویش مثلاً پدر و مادر می‌رود، باز آن‏ها را معلول علت دیگر می‌بیند، همین طور تا بالأخره عقل حکم می‌کند که همه این علت‌‏ها نیازمند باید به علتی برسند که واجب الوجود است و نیازمند علت دیگری نیست، و او خدای سبحان است.


این روحانی حوزه افزود : حدیث می‌تواند اشاره به برهان فطرت باشد، یعنی هر گاه انسان به زوایای قلب و اعماق روح خود پی ببرد، نور الهی و توحید که درون فطرت او است، بر او آشکار می‌شود و از معرفةالنفس به معرفة اللَّه می‌رسد، بی‌آن که نیازی به دلیل و استدلال باشد.

وی از منظری دیگر این حدیث را از صفات خدا دانست و خاطر نشان نمود :  حدیث می‌تواند ناظر به صفات خدا باشد، به این معنا که هر کس خویشتن را با صفات ویژه ممکنات و مخلوقات که در او است بشناسد، به صفات پروردگار پی خواهد برد و از محدودیت خویش پی به نامحدود بودن حق تعالی می‌برد، چرا که اگر او هم محدود باشد مخلوق است و از فنای خویش پی به بقا او می‌برد، چه اگر او فانی می‌شد، مخلوق بود نه خالق، و از نیاز خویش پی به بی نیازی او و از ضعف خویش پی به قدرت او می‌برد.« این همان مطلبی است که امیرالمؤمنین (ع) در نخستین خطبه نهج البلاغه به آن اشاره کرده است: نهایت ایمان خالصانه به خداوند آن است که وی را از صفات ممکنات پیراسته بدانند.»

امیری در آخرین تفسر در مورد این حدیث اظهار داشت :حدیث ممکن است اشاره به فقر وجودی انسان باشد که طبعا وابسته به وجود غنی مطلق دارد. وجودی که از هر جهت فقیر و محتاج است، طبعاً فریاد می‌زند که من به غنی علی الاطلاق وابسته‌‏ام.


حجت الاسلام علی امیری در نتیجه گیری این خودشناختی اظهار داشت : مقصود از خودشناسی عبارت است از تفکر و مطالعه در خلقت و صفات و کارهای جسم و جان و روح و روان خویشتن مانند تدبر در نظم حاکم بر بدن، نیازمند بودن، مخلوق و معلول بودن، کمال خواهی که تفکر در هر یک از موارد راهی است برای خداشناسی، افزون بر این وقتی انسان خود را شناخت، می‌فهمد که سعادت و شقاوتش در چیست و با انتخاب راه سعادت خوشبختی خود را فراهم می‌کند.


وی در پایان به ارزش انسان مؤمن نزد پروردگار یکتا اشاره کرد و گفت : وقتی که انسانی مؤمن  بمیرد ؛ اگر جسدش دو روز به همین حال باقی بماند بوی تعفنش  در می آید که حتی اقوام درجه ی یکش نزدیکش نمی شوندو کسی حاضر نیست آن جنازه را بخرد ، اما پروردگار آن جسد را با گرانترین قیمت و با هدیه دادن بهشت خریداری می کند و آبروی آن مؤمن را نیز  در واقع آبروی خود می داند . خداوندی که حتی کره ی زمین به این وسعت گنجایش بزرگی او را ندارد . خداوتند به قدری بندگان مؤمن خود را دوست دارد که فرمانروایی زمین و آسمان را در اختیارش گذاشته است . در حالی که برخی از ما انسان ها  همه را همه کاره می دانیم و خدایی را که همه کار دست اوست را اصلا نمی بینیم .

سپس جابر لطیفی قاری برتر و مداح اهل بیت(ع) به مناجات و ابتهال خوانی زیبا و معروف "حب الحسین" پرداخت که در متن آن آمده است : « حُبُّ الحُسِین وُسیلةُ السُّعداءِ ، وضیاءَهُ قد عَمَّ بالأرجاء ، سِبطٌ تَفَرَّعَ مِنهُ نَسلُ المُصطَفى ، وَأضَاءَ مِسک بوجهِهِ الوَضَّاء حبُّ الحسین ، فَهُوَ الکریمُ ابنُ الکریمُ وَ جَدُّهُ خَیرُ الأنام وسیِّدُ الشُّفَعاءِ ///عشق حسین راه توسل سعادتمندان است .و فروغ تابانش سراسر عالم را فرا گرفته است .او همان نوه ای است که نسل محمد مصطفی (ص) همه از اوست .هر اقلیم و سرزمینی را چهره ی نورانی اش روشنی بخشیده است .بخشنده و بخشنده زاده است و جدش سرور عالم و بزرگ پایمردان است .»


حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش ابتدا به فرازی از زندگی شهید سید کریم احمدی فرزند سید محمد اشاره کرد و گفت :  این شهید والامقام در تاریخ 1 شهریور 1346 در حالی که مادرش با بیماری دست و پنجه نرم می کرد دیده به جهان گشود و بعد از گذشت دو سال مکه خداوند خواهری به این شهید هدیه داده بود از داشتن نعمت مادر محروم گشت . وی  در حالی که 14 سال و هشت ماه بیشتر نداشت توسط بسیج سپاه شوش به جبهه اعزام شد و  در تاریخ 30 اردیبهشت سال 1361 در عملیات بیت المقدس به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای شوش به خاک سپرده شد . و ما امشب در این آیین با استفاده از حروف ابجد به تعداد 18721 صلوات قرائت کردید و با توجه به 16000 صلوات توسط اهالی شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول ، 8000 صلوات توسط گروه ضامن آهو از مشهد مقدس و 3000 صلوات توسط فاطمه خسروی یکی از دانشجویان نورآبادممسنی استان فارس در مجموع 45721 صلوات برای شادی روح شهید قرائت گردید .


در ادامه سرهنگ دوم پرهام عسکری جانشین سابق فرماندهی نیرئوی انتظامی شهرستان شوش که از فردا برای ادامه ی خدمتش به استان فارس هجرت می کند در سخنی کوتاه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان آیین شهد صلوات اظهار داشت : در حالی که امشب ما شاهد نودمین آیین شهد صلوات پس از 630 روز و تا رسیدن به 2 سال 14 هفته ی دیگر باقی مانده است من توفیق آن را داشتم که در پنج جلسه حضور یابم و خوشا به سعادت شما بزرگواران که این شهیدان والامقام هر هفته شما را می طلبد و دور هم جمع می کند تا کاری انجام دهید که کمتر از شهادت نیست .

 


وی در پایان از فرصت استفاده کرد و از مردم ولایتمدار شهرستان شوش ، مسئولین ادارات و اصحاب رسانه و مطبوعات حلالیت طلبید و گفت : اگر در این سه سالی که در خدمت شما بودم قصوری از من مشاهده کردید و یا تندی از من دیدید به بزرگواری خود ما را ببخشید و حلال نمایید .

شایان ذکر است در پایان به رسم یادبود هدایایی به «جابر لطیفی ، محمد جوادی نصیر و سرهنگ دوم پرهام عسکری » اهدا شد .


 

شایان ذکر است نودویکمین آیین شهد صلوات یکشنبه 27 خرداد 1397همزمان با سوم شوال  1439 هجری قمری  ساعت 22 در منزل ناصر دیناروند به نیت « شهیدان علی و رحمن دیناروند » با سخنرانی جانباز پاسدار سردار غلامرضا ماندنی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و یکی از مسئولین مدافع حرم در محور مقاومت در کشور سوریه  واقع در « شوش ـ زیبا شهر ـ خیابان نرگس 2 ـ رو به روی کلانتری 11 » برگزار می شود.


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست