05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۴۱۰3252

نود و سومین آیین شهدصلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:15 یکشنبه 10 تیرماه 1397 همزمان با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای ، به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مجمع اهل بیت(ع) ؛ نودوسومین آیین شهدصلوات در در مسجد ابوالفضل(ع) به نیت « ورزشکار شهید محمد رضا محمدپور » برگزار شد .

به گزارش  شوش نیوز ؛ پدر کشتی شهرستان شوش ، استاد غضنفر جودی ضمن قدردانی از بانیان برگزاری سلسله آیین شهد صلوات گفت : این حرکت بسیار خداپسندانه و قابل تحسینی است که بنیاد شهید و امور ایثارگران و مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش خصوصا حاج ناصر پیوست ؛ که برای نود و سومین بار در خانه ی شهداء که در واقع پهلوانان و قهرمانان واقعی جامعه هستند شهد صلوات را برگزار نموده تا هم یاد و خاطره ی شهداء گرامی داشته شود و هم نسل چهارم از شهداء فاصله نگیرند .


وی سپس به بخشی از زندگی شهید محمدرضا محمدپور اشاره کرد و خاطر نشان نمود : شهید  محمدپور در سال 1342 در روستای شهید مدنی«ده ایجی» دیده به جهان گشود و در سن هشت سالگی همانند دیگر علاقه مندان به ورزش کشتی نظیر حاج علی رحمتی که بعد از گذشت ده روز این خانواده 10 نفر را به کشتی معرفی کردند ؛ یعنی در سال 1350 با مراجعه به باشگاه سابق تاج ؛ هیئت کشتی امروزی مراجعه نمود و رسما  کشتی خود را با تیم نونهالان که آن موقع تا سن 12 سالگی بود آغاز کرد .

جودی در ادامه افزود : بعد از گذشت کمتر از سه ماه  تعداد کشتی گیرانی که مراجعه کردند به عدد 300 رسید و در واقع در هر رده ی سنی ما تیمی کمتر از 30 نفر نداشتیم  ؛ شهید محمدرضا محمدپور در سال 1359 با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همراه با خانواده به شهرستان خرم آباد مرکز استان لرستان هجرت نمود و پس از گذشت یک سال در سن 15 سالگی به همراه دو جوان  بسیجی خرم آبادی   به جبهه  رفت . و در اسفند ماه سال 1361 در عملیات والفجر یک ، منطقه ی رقابیه  به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید .


پدر کشتی شهرستان شوش در ادامه به اخلاقی این شهید والامقام اشاره کرد و تصریح نمود : قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  شاید وحید کسرایی که در جمع ما حضور دارد یادش نباشد اما حاج علی رحمتی کاملا به یاد دارد که هر چند که شهید محمدرضا محمدپور از نظر سنی هم از من زیاد کوچکتر بود و هم از حاج علی رحمتی ، اما آنقدر ایمان و تقوای این پهلوان بالا بود که همه ی ما پشت سر ایشان نماز می خواندیم .

حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) و از مداحان خوش صدای شهرستان شوش به سالروز غزوه ی خندق اشاره کرد و گفت : غزوه ی احزاب یا غزوه خندق که در ۱۷ شوال سال پنجم هجرت، برابر با سال ۶۲۷ میلادی در یثرب میان سپاهیان مسلمان پیرو حضرت محمد(ص) و سپاهیان مکه تحت رهبری ابوسفیان درگرفت. این نبرد ؛ سومین رویارویی مسلمانان و بت‌پرستان مکه و از نبردهای مهم تاریخ اسلام است.در این نبرد حفر خندق اطراف شهر به پیشنهاد سلمان فارسی انجام گرفت.نبرد خندق که به نبرد احزاب نیز نامبردار است محاصره طولانی مدت شهر یثرب (مدینه امروزی) است که توسط اعراب و قبائل یهودی صورت گرفت. تعداد مردان جنگی در این غزوه به ۱۰ هزار نفر به همراه شش هزار و چندین شتر می‌رسیده است در حالیکه مدافعان مدینه تنها ۳۰۰۰ نفر بوده‌اند. این شکست باعث شد که اعراب مکه بسیاری از دارایی و اموال تجاری شام را از دست بدهند.


وی در ادامه به جایگاه حضرت امام علی(ع) در غزوه ی خندق پرداخت و اظهار داشت : از جمله روایاتی که در فضائل امام علی (ع) وارد شده روایتی است که آن را ابو هلال عسکری در کتاب الاوائل ذکر کرده است، گفت: نخستین کسی که کلمه جُعِلْتُ فِداکَ«فدایت شوم» را فرمود امام علی (ع) بود و آن زمانی بود که عمرو بن عبدودْ مسلمانان را به مبارزه طلبید و هیچ کس او را پاسخ نداد و زبان به تعرّض و سرزنش مسلمانان گشوده و گفت: پس کو آن بهشتی که گمان می کنید هرکس از شما کشته شود وارد آن می شود: کسی پاسخش نگفت و او شروع کرد به رَجَز خواندن و عربده کشیدن! امام علی (ع)  فرمود : « ای رسول خدا! فدایت شوم آیا اجازه می دهی؟» پیامبر(ص) فرمود: « این عمرو بن عبدود است؟! » امام علی (ع) فرمود : «من هم علی بن ابی طالبم. »سپس  حمله کرد و او را کشت. مردم کلمه جُعِلْتُ فِداک را از امام علی (ع) یاد گرفتند.


وی در ادامه با استفاده از حروف ابجد برای ذکر صلوات خاطر نشان نمود : امشب در این آیین 19393 صلوات قرائت شد و با 23000 صلوات گروه یا ضامن آهوی مشهد مقدس ، 12000 صلوات از طرف اهالی شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول  ، 2000 صلوات مؤسسه ی خیریه ی حضرت زینب کبری(س) استان کاشان و 2000 صلوات فاطمه خسروی از دانشجویان نورآباد ممسنی استان فارس ؛ در مجموع 58393صلوات قرائت شد.


حاج علی رحمتی رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه ی شهرستان شوش و از همرزمان شهید محمدرضا محمدپور ضمن قدردانی ار بانیان برگزاری سلسله برنامه های شهد صلوات شهدا که بدون وقفه به نود و سومین هفته ی خود رسیده است  در خصوص این شهید والامقام گفت : من و شهید محمد پور مثل دو نیمه سیب در جبهه ی جنگ همیشه با هم بودیم به جز یکی دو روز که برادرم مجروح شده بود و جبهه را ترک و برای عیادت برادرم رفته بودم .

وی افزود : به همین راحتی کسی شهید نمی شود چون خداوند گلچین می کند و می برد وگرنه من  در لحظه ی شهادت کنار محمدرضا محمدپور بودم ولی او رفت و من ماندم  .


رحمتی در ادامه به خدمات ارزشمند غضنفر جود و استاد جعفر دیناروند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و تصریح نمود :  در رژیم ستم شاهی  و در آن اوج فساد های اخلاقی  تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی  افراد انگشت شماری گردن ما حق زیادی دارند که استاد غضنفر جودی و استاد جعفر دیناروند  در این ردیف هستند ـ دیناروند  زیر نظر حاج سالمی  ورزش شوش را مدیریت می کرد و پایه گذاری ورزش  و تربیت جوانان را آغاز نمود  و جودی که از سال 1350 به شوش آمد  هیچ موقع به یاد ندارم  که ایشان قبل از تمرینات ورزشی برای کشتی گیران حداقل 15 دقیقه از مسائل اخلاقی و منش پهلوانی صحبت نکند و با وجود ایشان و شهید محمدرضا محمدپور در مسابقات استانی و کشوری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ؛ تیم کشتی شوش تنها تیمی بود که نماز جماعت برگزار می کرد و ما همه پشت سر محمدپور نماز می خواندیم .و این نماز جماعت حتی در هنرستان برگزار می شد که 40 دانش آموز  با پیش نمازی محمدپور نماز خود را می خواندند .

شایان ذکر است نود و چهارمین آینن شهد صلوات یکشنبه 17 تیرماه 1397 ساعت 22 همزمان با شب شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در منزل حاج اسحق قربانی به نیت شهید اسماعیل قربانی  واقع در  شوش ـ زمین شهری شمالی ـ نبش میدان امام جعفر صادق(ع) برگزار می شود .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست