05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۵۰۸3293

نودو هفتمین آئین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:15 یکشنبه 7 مردادماه 1397 به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مجمع اهل بیت(ع) ، نود و هفتمین آیین شهدصلوات در منزل « شهیدمحسن صنوبر» با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط  علی حمزه برگزار شد .

حجت الاسلام عارف چعب سخنان خود را با تبریک میلاد شمس الشموس حضرت امام رضا(ع) آغاز نمود و در این خصوص گفت : « هر كس مرا زيارت كند و از راه دور به زيارت من آيد در روز قيامت در سه موقف به يارى او خواهم آمد تا او را از ناراحتي هاى آن حال نجات دهم . »

وی در ادامه به واژه ی شهد صلوات اشاره کرد و خاطر نشان نمود : می توانیم از دو نگاه  شهد صلوات را مورد بررسی قرار دهیم  ؛ نگاه اول  ما نسبت به این آیین این است که یاد و خاطره ی شهدا زنده می شود و به تکریم از خانواده ی معظم شهداء می پردازیم ؛ ایکاش به جز شهرستان شوش بلکه در سطح استان خوزستان و  در سطح کشور چنین جلساتی به صورت هفتگی در منازل شهدا برگزار شود که این کار باعث می شود یا و خاطره ی شهدا را گرامی بداریم و هیچ وقت از آنها غافل نشویم و با شهدا حرف بزنیم ، ما آنها را ببینیم و آنها هم ما را ببینند .

وی در ادامه به وضعیت کنونی اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی خانواده ی معظم شهدا وضعیت فعلی مملکت  را می بینند سختی می کشند و می گویند این بعد از جوانان ما که رفتند و شهید شدند« شاهد این همه بی حجابی ، این همه اختصاص و ببر و از کشور در روها  و خلاصه به اسم انقلاب و نظام » هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند و وقتی ما تحت عنوان شهد صلوات در خانه ی شهداء حاظر می شوند برای خانواده ها مایه ی دلگرمی شده و به یاد این مسائلی که مملکت گرفتار آن شده نمی افتند .

 

حجت الاسلام عارف چعب در ادامه به نگاه دوم به شهد صلوات اشاره کرد و گفت : این نیست وقتی که ما در این آیین شهد صلوات دور هم جمع می شویم و تسبیح جلوی ما می گذارند و شروع به ذکر صلوات می کنیم و همه چی تمام می شود تا هفته ی آینده که دورباره دور هم جمع شویم ، خیر ؛ بلکه أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , قَالَ : " حَيْثُمَا كُنْتُمْ فَصَلُّوا عَلَيَّ ؛ فَإِنَّ صَلاتَكُمْ تَبْلُغُنِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " یعنی ، هرکجا باشید بر من صلوات بفرستید; زیرا صلوات شما در هر مکانی و در هر حالتی که هستید  به من می رسد .

وی در ادامع به فرازی از زیارت جامعه ی کبیره اشاره کرد و خاطر نشان نمود : "جَعَلَ صَلواتَنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طِیبا لِخُلُقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَةً لَنَا وَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا" بر طبق این فراز از زیارت جامعه کبیره؛ صلوات و درودی که ما بر امامان معصوم (ع) می فرستیم و ولایت آنها را در ظاهر و باطن می پذیریم، نتایجی را برای ما به همراه دارد. از جمله باعث پاکی اخلاق و رفتار ما می شود. همچنین نفس و درون و حقیقت ما را پاک و پاکیزه می کند، و باعث رشد و نمو و ترقی معنوی ما می شود. در نهایت به سبب این دعاها و قبولی ولایت، گناهان ما بخشیده می شود. حال اگر ما صلوات زیاد بفرستیم چه خواهد شد ؟ روایت داریم کسی که یک صلوات بفرست « فرشته ها ثواب فرستادن آن شخص را  می نویسند» و اگر تمام درختان قلم شوند و تمام دریاها جوهر شوند نمی توانند نوشتن ثواب این صلوات را برای آن شخص بنویسند .

حجت الاسلام چعب سپس به آیه ی 56 از سوره ی احزاب در قرآن کریم  برای ذکر صلوات اشاره کرد و تصریح نمود : « إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا /// خدا و فرشتگانش بر (روان پاک) این پیغمبر صلوات و درود می‌فرستند شما هم ای اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید.» «یُصَلُّونَ»: یعنی درود خدا بر محمّد(ص) عبارت است از نزول رحمت. «صَلُّوا عَلَیْهِ»: یعنی درود مؤمنان بر او، صلوات فرستادن است. « سَلِّمُوا تَسْلِیماً » یعنی سلام بگوئید سلام کردن را . وقتی که این آیه ی قرآنی نازل شد یکی از اصحاب پیغمبر آمد و از پیامبر(ص) پرسید : ما می دانیم تسلیم چیست ـ بگویی روزه بگیرید ، روزه می گیریم ، گفتی نماز بخوانید نماز می خوانیم ، خمس ، زکات ، حج و در مجموع اصول و فروع دین را انجام می دهیم ، از محرمات دوری می کنیم و واجبات را انجام می دهیم ولیکن دورد فرستادن بر شما را نمی دانیم و پیامبر اکرم (ص) فرمود موقعی که می خواهید درود بفرستید درود شما ناقص نباشد و قتی که می گویید «اللهم صلی علی محمد » باید بعد از آن بگوید « و آل محمد » در غیر این صورت دورد شما مامل نیست و متأسفانه برخی از عزیزان اهل تسنن ما وقتی که می خواهند بر محمد و آلش درود بفرستند می گویند «اللهم صلی علی محمد » و آل محمد را اصلا نمی گویند به طوری که پیامبر اعظم(ص) نهی کرد « لا تصلوا علي الصلاة البتراء. لا أصل له » یعنی حرام است که یکی از علمای اهل تسنن که به فضیلت صلوات بی توجه هستند و در این خصوص فرمود : « یَا آلَ بَیتِ رَسولِ الله حُبُّکُمُ ، فَرضٌ مِنَ الله فی القُرآنِ أنزَلَهُذ ، کَفاکُم مِن عظیمِ القَدرِ أنّکُم ، مَن لَم یُصلِّ عَلَیکُم لَا صَلَاةَ لَهُ» یعنی ای خاندان نبوّت، محبّت شما فرضی است که از جانب خداوند در قرآن آمده است. همین در عظمت شأن شما کافی است، آن کس شما را در نماز درود نگفت، نمازی ندارد .


وی در ادامه به  تسلیم نشدن به دنیا  برای رسیدن به عاقبت به خیری به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت : امام جعفر صادق (ع) به مردی نوشتند: « اگر می خواهی کارهایت به نیکی انجام گیرد و پایان عمر و زندگی‌ات خیر باشد؛ تا هنگام مرگ، حق خدا را مراعات کن، نعمت های خداوند را، در راه معصیت خرج نکن. به بردباری و حلم خداوند، مغرور نباش،  و به آن که یاد ما می‌کند یا مدعی مودت و دوستی ما می‌شود، نیکی نما، لازم نیست بدانی او راست می گوید یا دروغ، تو طبق نیت خود کار کن و او را به دروغش واگذار »

 

حجت الاسلام عارف چعب در تکمیل سخنان خود به کار خیر انجام دادن  به عنوان یکی از فاکتورهای رسیدن به عاقبت به خیری اشاره کرد و اظهار داشت : سلامتي امر بسيار مهمي در حيات انسان مي باشد.گذر از مسير زندگي بدون صحت و سلامت بسيار سخت و جانفرسا است .همچنان كه با پاي لنگ و لنگان نمي شود مسافت طولاني را طي كرد ،در حالت بيماري روح نيز نمي شود حيات طيبه داشت .خداوند در قران گذر از سه مسير و نقطه حساس را عين سلامت نفس وموجب عاقبت به خيري انسان مي داند. اين سه نقطه روز ولادت، روز مرگ و روز حشر و برانگيخته شدن است. عاقبت به معناي فرجام و نتيجه ی كاركردها است و عاقبت به خيري يعني كارهاو فعاليت هايي كه پايان خير و خوشبختي رابراي انسان به دنبال دارد.اين همان اتصال به فيض و رحمت مطلق خداست .نقطه اي ازقرب الهي كه رضايت و خشنودي خدا از انسان و انسان از خدا را درپي دارد. لذا قرآن کریم و ائمه اطهار (ع) ، دائماً به پیروان خود راجع به سرانجام کار و عاقبت بخیری تذکر می دهند و توصیه می نمایند. چون عاقبت خوب و سرانجام نیک در تمامی امور به خصوص در پایان عمر بسیار مهم و ضروری است. امیرالمؤمنین علی (ع)  می فرمایند: «لکُل امرٍ عاقبةٌ ـ  برای هر کاری عاقبتی است.» هر شروعی یک پایانی دارد، هر اوجی فرودی پیش رو دارد. هر آغازی، انتهایی دارد و هر بلندی، سرازیری را در پی دارد؛ اما مهم این است که این پایان، فرود، انتها و سرازیری چگونه باشد. لذا « خوب شروع کردن، هنر نیست، خوب به پایان رساندن مهم هست.» « وقتي گناه باعث عاقبت به شري مي شود تقوي و اطاعت از خدا موجب عاقبت به خيري انسان مي گردد. خداوند در ايات بسياري در قران كريم عاقبت خير را براي متقين قرارداده است و تقوي را اصل مهم و علت تامه آن دانسته در طول تاریخ افراد بیشماری بودند که خوب شروع کردند اما به نیکی و خیر تمام نکردند، خیلی ها یا علی گفتند اما تا پایان ایستادگی نکردند. بسیاری از مردم یا حسین گفتند و حتی برای یاری آن حضرت اشک ریختند اما زمان امتحان و عمل که شد، باز ایستادند.

 

وی در ادامه به عوامل عاقبت به خيري اشاره کرد و تصریح نمود : نقطه ضعف هاي اخلاقي باعث بيچارگي وعاقبت به شري انسان مي شود وشياطين نيز از همين نقطه ضعف ها نفوذمي كنند همچنانذكه آب ازسوراخ وشكسته داخل كشتي مي شود وباعث غرق  شدن آن مي شود و لباس از درز پاره مي شود. انسان از نقاط ضعف وگناهان مورد نفوذ و وسوسه شيطان واقع مي شود واين نقاط او را از پا در مي آ ورد ؛  وقتي گناه باعث عاقبت به شري مي شود تقوي و اطاعت از خدا موجب عاقبت به خيري انسان مي گردد. پس بدانیم که اگر کار خیری انجام می دهیم و حتی از دیگران گوی سبقت می گیریم که در سطر باشیم حتی به صورت گمنام ماندن اما این به تنهایی ما را عاقبت به خیر نمی کند بلکه باید تا می توانیم تقوای الهی را سرلوحه ی کار خود قرار دهیم و ایمان خود را چنان قوی کنیم که شیطان نتواند در آن نفوذ کند .

در ادامه کربلایی رحیم چنانی در وصف هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا(ع) به مولودخوانی پرداخت .

 

حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) با اشاره به بخشی از زندگی نامه ی شهید محسن صنوبر گفت : این شهید والامقام در سال 1344 در شهر حر ریاحی (بیت چریم ) دیده به جهان گشود و دوران تحصیل خود را تا پنجم ابتدایی ادامه داد و از آنجایی که عراق بر علیه ایران یک جنگ ناجوانمردانه را آغاز کرده بود  درس و مشق را رها کرد و از طریق ناحیه ی سپاه شوش به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام گردید و سرانجام در عملیات رمضان که با رمز یا صاحب الزمان ادرکنی(عج) آغاز شده بود  در جبهه ی کوشک  مورد هدف ترکش خمپاره قرار گرفت و به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و ما امشب برای شادی روحش  تعداد 18506 صلوات  در آیین شهد صلوات ـ 3000 صلوات توسط  یک بیمار سرطانی  از اهواز ـ 20000صلوات توسط گروه یا ضامن آهوی مشهد و 13000 صلوات  توسط اهالی شهر میانرود و در مجموع 54506 صلوات قرائت گردید .

 

شایان ذکر است ؛ نودو هشتمین آیین  شهد صلوات  یکشنبه 14 مردادماه در منزل  « شهید جاسم هیوری» واقع در  کوی عیلام « روبه روی تپه های باستانی هفت تپه » پلاک 54 برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست