05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۱۱۱۹4675

به یاد گردان شهید دانش و گردان ضد زره روح الله خط شکنان عملیات والفجر مقدماتی

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ علی روسی

عملیات والفجر مقدماتی عملیات تهاجمی گسترده ی نیروهای مسلح ایران در جنگ ایران و عراق بود، که به مدت 4 روز از روز دوشنبه 18 بهمن ماه1361 الی پنجشنبه 21 بهمن ماه1361به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشارکت نیروی زمینی ارتش و خط شکنی گردان شهید دانش و گردان ضد زره روح اله به فرماندهی سردار شهید صفر احمدی ، در منطقه عماره، عراق انجام شد. 

در این عملیات نیروهای ایرانی برای نفوذ از یورش موج انسانی در مقابل نیروهای ارتش عراق استفاده کردند، که پشتیبانی ضعیف هوایی، تلفات زیادی به نیروهای ایرانی وارد کرد و در نهایت این عملیات با ناکامی نیروهای ایرانی، در ۲۱ بهمن ۱۳۶۱ به پایان رسید .

« وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا /// و اگر فضل خدا شامل حال شما گردد آن‌چنان که گویی میان شما و آنان ابداً دوستی نبوده (با تأسف) گویند: ای کاش ما نیز با آنان به جهاد رفته بودیم تا (از غنیمت) نصیب فراوان می‌بردیم. ـ آیه ی 73  از سوره نساء»

 

فکه میعادگاه شهداکه بخشی آن به عملیات های « والفجر مقدماتی و والفجر یک» بر می گردد و بخش دیگری از آن به «تفحص شهدا »برمی گردد ، شهدایی که در همین دو عملیات خصوصا عملیات والفجر مقدماتی که جوانان زیادی از شهر شهیدان گمنام « شوش دانیال(ع) »در آن یا شهید شدن و یا اسیر گردیدند . و امروز که بازماندگان گردان شهید دانش که زمانی در اردوگاه های عراق به اسارت رفته بودند و انواع اقسام شکنجه ها را متحمل شدند به طوری که به اسوه های صبر و استقامت برای مردم این دیار مشهوذر گردید ، صبح روز سه شنبه 18 بهمن ماه1400 در محل برگزاری این عملیات دور هم جمع شده بودند تا هم خاطرات خود را مرور کنند و هم به یاد شهدا فاتحه ای خوانده و ادای احترامی کنندبر آن شدیم که در مورد این عملیات چند سطری برای مخاطبین بنویسیم .

 

هدف از اجرای عملیات والفجر مقدماتی، تسخیر شهر عماره، در غرب فکه بود. نیروهای ایرانی در این عملیات ۶ لشکر پیاده، شامل ۲ لشکر پشتیبانی از نیروی زمینی ارتش و لشکرهای تازه تأسیس از نیروهای داوطلب پاسدار و بسیجی، تشکیل می‌شد. هدف اصلی نیروهای ایرانی از انجام عملیات والفجر مقدماتی، تصرف زمینی به وسعت ۱۲۰ مایل مربع، از اراضی عراق بود. مهندسی موانع در این منطقه که توسط عراقی‌ها انجام شده بود، به همراهی وضعیت خاص جغرافیایی منطقه، به شکست عملیات والفجر مقدماتی انجامید.

 

ارتش عراق ۳ شیار بزرگ در این منطقه حفر نموده بود، که از تپه‌ها تا لبه نیزارهای این منطقه، ادامه داشت، که به شکل یک نیم‌دایره، دور تا دور منطقه عماره ترسیم شده بود. به این ترتیب برای نیروهای مسلح ایران در این نبرد، چاره‌ای جز حمله از سرزمین‌های آبی یا حمله از ارتفاعات پست و عبور از یک منطقه نسبتاً باز، باقی نمانده‌ بود. نیروهای ایرانی در طرح عملیاتی والفجر مقدماتی، دو هدف را دنبال می‌کردند، نخستین هدف تصرف پل غزیله بود و چنانچه این مرحله از عملیات با موفقیت انجام می‌شد، تصرف شهر العماره به عنوان دومین هدف در این عملیات، در دستور کار نیروهای ایرانی قرار می‌گرفت.

منطقه ی عملیاتی والفجر مقدماتی، از شمال به مناطق میشداغ و برقازه، از جنوب به هورالهویزه، از شرق به چزابه و شهر بستان و از غرب به شهر العماره، عراق و رودخانه دجله، منتهی می‌شد. در این منطقه، چندین رودخانه وجود دارد؛ رودخانه دویریج که از کوه‌های شمال منطقه سرچشمه گرفته و به منطقه هورالسناف می‌ریزد و رودخانه میمه که سرچشمه آن از ارتفاعات ایلام است و به هور بن‌عمران منتهی می‌شود .

بعثی ها هر آنچه از عملیات رمضان و حمله های مشابه درس گرفته بودند، -از جمله لایه های تو در تو و پیچیده دفاعی در عملیات والفجرمقدماتی (فکه) به کار بستند. از آنجا که انجام این حمله با روزهای دهه فجر ۱۳۶۱ مقارن شده بود، پیشبینی می شد که در سرنوشت جنگ تاثیرگذار باشد، ولی این چنین نشد و پسوند "مقدماتی" بر عملیات "والفجر" گذاشته شد.

رزمندگان و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس که در زمان عملیات والفجر مقدماتی16 تا 17 ساله بودند در این مراسم یاد و خاطره ی همرزمان  شهید خود را با قرائت فاتحه ، اهدا گل رز و گل محمدی  و مداحی گرامی داشتند و مصافی را پیاده طی نمودند .

هر چند در فضای مجازی از برادر آزاده و پاسدار علی احمدی و برادر ارزشی علی الهایی فرزند شهید و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهیدان شوش خواستم که اسامی شهدای گردان شهید دانش که خط شکن عملیات بوده اند را در اختیارم بگذارند اما ظاهرا یا پیام به دستشان نرسیده و یا اینکه بسته ندارند که جواب پیام های مرا بدهند ، لذا خودم تلاش کردم که با استفاده از کتاب نام این شهدا را پیدا کنم .

به گفته ی برادر آزاده و پاسدار علی احمدی در منطقه ی عملیاتی والفجر مقدماتی گردان های شهید دانش و ضدزره روح اله به فرماندهی سردار شهید صفر احمدی خطشکنان این عملیات بودند و در مجموع از این عزیزان 37 نفر به اسارت دشمن بعثی درآمدند که خیلی از آنها زمان اسارت زخمی هم شده بودند .

اما در این عملیات که در واتقع در ردیف های عملیات های عدم الفتح ما بود  جمعه  42 جوان با رفتن روی مین نزدیک پاسگاه « » اکثرا در همین روز دوشنبه 18 بهمن ماه 1361 به درجه ی رفیع شهادت نائل گردیدند ، البته  سردار سرلشکر شهید مجید بقایی بر اساس مستندات روز شنبه 9 بهمن ماه1361 به شهادت رسیده است،« شهید کریم زمانی و شهید عزیز جلالی در روز شنبه 2 بهمن 1361 ، شهید اسد سگوند در روز یکشنبه3 بهمن ماه 1361 ، شهید محمد خدادادی در روز سه شنبه 19 بهمن ماه ، شهداء کاظم سگوند ، فرشید رسولی زاده در روز  و صالح محاوری روز چهارشنبه 20 بهمن ماه1361  ، و شهید عابدین حیدری کویخ روز شنبه 30 بهمن ماه 1361 به شهادت رسیده اند.اما سایر شهدا نظیر « جاویدالاثر حمید احمد شمس آبادی ـ شهید سبزعلی مضان فراش ـ شهید سید مجید رحمانی ـ جاویدالاثر عبدالله زهیری ـ شهید عباس یلالی ـ شهید عبدالرضا احمدی ـ شهید علی کریمی پور ـ شهید غلام رضا قاسم پور ـ جاویدالاثر ناصر آگه حمیدآبادی ـ شهید هادی حیوری ـ شهید قاسم چعبی راد ـ شهید کریم ضمدیان ـ شهید محمد جواد جانانه ـ جاویدالاثر عبدالرضا خواجه ساهوتی ـ شهید محمدرضا خواجه ساهوتی ـ شهید علی دشتی ـ شهید جهانگیر نقدی پور ـ شهید حسن نبهان خویص ـ شهید حسین توتک ـ شهید حسین هوری ـشهید حمزه چنانی فر ـ شهید جعفر آل کثیر ـ شهید حسین کاویانی(سگوند ) ـ شهید عبدالرضا رحمانی فر ـ شهید غضنفر میرولی بنوتی ـ شهید غلامعباس مرادپور(کوکلا) ـ شهید محمدحسین رئوفی راد(سیری پور) ـ شهید مسعود نظری قلعه نویی ـ شهید غلامحسن بارانی ـ شهید محمدرضا انصاری و شهید محمد زهرابی شنگری» همان روز اول عملیات یعنی دوشنبه 18 بهمن ماه1361 به درجه رفیع شهادت نائل گردیدند . .روحشاد شاد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست