05182024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۷۰۷1231

باحضور جمعی از مسئولان شهرستان شوش؛ روز ملی آتش نشانی و خدمات ایمنی در شوش گرامی داشته شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عیسی کرملاچعب

روز سه شنبه 7 مهر1394 ساعت 11:30 همزمان با روز ملی آتش نشانی و ایمنی ، به همت واحد آتش نشانی شهرداری ، مراسمی  در محوطه ی واحد مرکزی آتش نشانی برگزار شد و از آتش نشانان نمونه  تجلیل به عمل آمد .

 

 

 

 

در ابتدای این مراسم پیام  دکتر عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان به شرح زیر قرائت شد :

 

آتش نشانان شیردلانی هستند که در هنگام بروز حوادث جان بر کف و بی مهابا تن به آتش می زنند و شجاعت و از خود گذشتگی را معنا می بخشند . آتش نشانان و امدادگران علاوه بر حضور در صف اول خدمت رسانی به آسیب دیدگان در شهرها و روستاها ، در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه نیز در خط مقدم امداد و نجات قراردارند واز هیچ تلاش و کوششی در جهت دستیابی به این مهم فروگذار نیستند.

 

' هفتم مهر ماه به نام روز' آتش نشانی و ایمنی' نامگذاری شده است در واقع این روز بهانه ای است تا به گرامی داشت انسانهایی پرداخته شود که از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش دیگر انسانها می گذرند تا آنها بتوانند در امنیت و رفاه زندگی کنند ، تشکر و سپاس از ناجیانی که ایثارگرانه جان خود را به مخاطره می اندازند تا صحت و سلامت را برای هموطنان خود به ارمغان آورند ، انصافاً کاری بس صعب و دشوار است.

 

در واقع هدف از این نامگذاری ، تبدیل ایمنی در کشور به فرهنگی است که با مجاهدت و جان نثاری آتش نشانان عزیز محقق خواهد شد . به مناسبت فرا رسیدن هفتم مهرماه ، روز شکوهمند ' آتش نشانی و ایمنی' فرصت را مغتنم شمرده واز زحمات و تلاش های شبانه روزی آتش نشانان گرامی که جان خود را در طبق اخلاص می گذارند قدردانی می نمائیم.

 

به پاس جانفشانی های آتش نشانان در مهار آتش سوزی پالایشگاه نفت آبادان در هفتم مهرماه 1359این روز به نام روز آتش نشانی و ایمنی نام گذاری شده است.

 

در جریان این آتش سوزی که بر اثر آتشباری نیروهای بعثی عراق رخ داد شماری از آتش نشانان به شهادت رسیدند و تعداد دیگری نیز مجروح شدند.

 

مهندس یوسف زمانی اصل  شهردار شوش ضمن خیر مقدم به حاضرین ـ همکاران واحد آتش نشانی ـ مسئولین محلی ادارات و اصحاب رسانه و مطبوعات انجمن روزنامه نگاران و تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام هادی(ع) ،اعیاد قربان و غدیر و دهه ی ولایت به واقعه ی جانگداز منا اشاره کرد و عنوان نمود : حادثه ی مرگبار عید قربان امسال تنها حادثه مرگباری نیست که هنگام مراسم حج اتفاق می‌افتد. ازدحام چند صد هزار زائر در مکه در گذشته هم باعث بروز مرگ دست جمعی حجاج شده. در سال 2006، بیش از 360 زائر در اثر ازدحام جمعیت هنگام اجرای مراسم رمی جمرات کشته شدند یک روز پیش از آن هم 73 نفر در اثر فرو ریختن یک هتل در نزدیکی مسجد الحرام جان خود را از دست داده بودند. دو سال قبل از آن، در سال 2004، در آخرین روزحج، ازدحام جمعیت، 244 کشته و صدها زخمی به جا گذاشت. در سال 2001، باز هم ازدحام جمعیت، در روز آخر حج باعث کشته شدن 35 نفر شد. سه سال پیش از آن، در سال 1998، فشار جمعیت هنگام عبور از یک پل هوایی، باعث کشته شدن حدود 180 شد. در سال 1997، چادر زائران در منا آتش گرفت که در اثر آن دست کم 340 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. اما خونین‌ترین حادثه در دهه‌های اخیر در مکه، در سال 1990 اتفاق افتاد، وقتی فشار جمعیت هنگام عبور از یک تونل در نزدیکی اماکن مقدس جان بیش از 1400 نفر را گرفت. این روند نباید ادامه پیدا کند و عربستان باید مسئولیت اتفاقات ایام حج را بپذیرد. اما حالا که به انحاء مختلف از پذیرش آن سرباز میزند و اخیرا هم در اقدامی مضحک و مفتضح خود حاجی ها را مسئول ازدحام جمعیت در منا دانسته است ! وظیفه ی باقی کشور های اسلامی است که از طریق قانونی با این پدیده برخورد نمایند.


 

شهردار شوش سپس به  جایگاه آتش نشان در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت : آتش نشانی یک جایگاه ویژه در تمام دنیا دارد و آتش نشان فردی است که در راستای تحقق اهداف سازمانی یعنی نجات جان انسان ها (در پاره ای موارد حیوانات)، مال آن ها ، حفظ اموال و ثروت های عمومی و ملی و ارائه خدمات بشر دوستانه اقدام می نماید.

 

وی افزود : به منظورتحقق اهداف مذکور بالاجبار آتش نشان در هرگونه حوادث اضطراری که مردم به او احتیاج دارند با وسائل ، تجهیرات همراه ، آموزش های مورد نیاز( بدو ورود و دوره ای مستمر) مرتبط با شغل و تجربیات حاصله طی سالیان خدمت، شرکت و اقدامات بایسته را به عمل آورد و در ماموریت های محوله وی می تواند شامل کوچک ترین حادثه مانند رها سازی پا یا دست گیر کرده در لای نرده ها تا خودروهای تصادف کرده ، آوارها ، فضاهای متراکم و محدود ، چاه ها و یا اطفاء حریق های خودروها ، منازل ، ساختمان های بلند، صنایع و تاسیسات تولیدی ، انفجار لوله ی گاز ، آتش سوزی ناشی از جرعه های برق در منازل  ، آتش سوزی در جنگل های حفاظت شده و ثبت شده ی ملی شوش  و........ باشد و درجهت انجام بهینه ماموریت های محوله به ناچار از معابر بسیار باریک ، تاریک ، گرم و خطرناک ما نند ساختمان در حال آتش سوزی که دارای راه پله و آسانسور نا ایمن می باشد، عبور می نماید.درارتفاع و فضا های کاملا محدود و بسته ،در سیل، زلزله و حوادث مواد شیمیایی با همراه داشتن و سائل و تجهیزات اقدام به عملیات می کند.

 

مهندس زمانی  در پایان سخنان خود  از فعال شدن واحد آتش نشانی کوی سلمان فارسی خبر داد و خاطر نشان کرد : در نیمه ی دوم سال 1394 و تا قبل از عید سعید و باستانی نوروز  به ناوگان آتش نشانی شوش دو دستگاه خودرو اضافه می کنیم  و مرکز آتش نشانی در کوی سلمان فارسی را نیز فعال خواهیم نمود .

 

در ادامه حمید رضا خوش اخلاق مسئول واحد مرکزی آتش نشانی شوش ضمن تبریک روز ملی آتش نشانی و ایمنی ، عملکرد خود را از ابتدای سال 1394 تاکنون تشریح نمود و تصریح نمود : در مجموع 280 مورد فعالیت داشته ایم که از این میان می تواند به « 19 حریق ـ 63 مورد امداد و نجات ـ 18 مورد آتش سوزی جنگل ـ 10 مورد بازدید از ادارات و مهد کودک ها و توصیه ی نکات ایمنی ـ 12 مورد امور کاشناسی حریق و برگزاری یک دوره آموزش برای پرسنل به مدت 12 روز توسط مربیان مجرب » اشاره کرد .


 

مهندس سعید مهرپور رئیس شورای اسلامی شهر شوش جدیت آتش نشانان را در انجام مأموریت ها توصیه نمود و گفت : بحث دوره های آموزشی  برای آتش نشانان می بایست سرلوحه ی کارها قرار گیرد  و من مستقیما از شهردار و معاون ایشان انتظار دارم که توجه خاصی به این نیروهای جوان و با نشاط  که انرژی بالایی هم دارند داشته باشند و از طرفی از آتش نشانان توقع دارم که در اتاق رادیو تجمع نکنند و برای کسب اطلاع منتظر اعلام مسئول اتاق رادیو باشند .

 

وی افزود : متأسفانه مشاهده شده که بارها از تلفن 125 استفاده ی شخصی و حتی خانوادگی می شود  و این کار اکیداً ممنوع است چون این خط متعلق به بیت المال است  و از این به بعد برای این خط قبوض پرداخت مصرفی خواهد آمد .

 

مهندس مهرپرور سپس آتش نشانان را به استفاده از لباس فرم فراخواند و خاطر نشان کرد : در برخی از مأموریت ها می بینیم که مأموران آتش نشانی با لباس شخصی در کنار سایر اقشار حضور می یابند و تشخیص آنها با افراد عادی  سخت خواهد بود .


 

رئیس شورای اسلامی شهرشوش در بخشی دیگر از سخنان خود بالا رفتن روحیه ی آتش نشانان در مواجه با صحنه های دلخراش با حضور در کلاس های آموزشی را توصیه نمود و گفت : آتش نشانان در هنگام انجام عملیات نجات وامداد در معرض عوارضی نظیر « رؤیت صحنه های دلخراش و تألم آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه، عوارض ناشی از مسائل ارگونومی وسایل و تجهیزات و ماشین آلات،عوارض ناشی از انجام خدمت به صورت شیفتی، عوارض ناشی از عدم تغذیه صحیح و متناسب باحرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های آلوده،عوارض ناشی از کارکردن در محیط های مرطوب»  نیز قرار می گیرند ،  بنابراین ، وجودفاکتورهایی از قبیل « سرو صدا ، محیط عفونت زا و آلوده ، مواد شیمیایی و گازهای سمی ،مواد رادیواکتیو ، کار در محیط غیر متعارف ، وجود ذرات معلق در هوا ، کار در شرایط جوی نامساعد ، کار در ارتفاع ، ریزش و برخورد اجسام خارجی ، انفجار ، خطر برق ،سطوح شیب دار و لغزنده ، کار در فضای مسدود وسر بسته ، کار در اعماق، کار در محیط های با حرارت بالا ، جابجا کردن قطعات سنگین ، کار در فضای باز ، کار در محیط های مرطوب، کار در محیط های متعفن و نامطبوع ، کار در شرایط روحی نامساعد از مهم ترین عواملی است که شرایط محیط کار آتش نشانان را از حالت عادی خارج می کند. » و بر این اساس ، مقایسه فاکتورها و عوامل زیان آور در محیط کار با شرایط ویژه شغل آتش نشانی گواه آن است که کلیه فاکتورها و عوامل مذکور در حرفه آتش نشانی وجود داشته ضمناینکه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در این مقدمه لحاظ نشده است . لذا یک آتش نشان در هر حادثه حداقل 10 مورد از عوامل زیان آور را لمس می کند همچنین آتش نشان در طول خدمت با تمامی فاکتورهای زیان آور در صحنه های عملیات و امداد رسانی مواجه است.

 

مهندس مهر پرور در پایان  از شهردار و معاون شهرداری شوش خواست تا هیچ محدودی برای آتش نشانی از نظر لباس فرم و تجهیزات سبک دریغ نکند .

 

در پایان از ـ «رضا عقیلی ـ فرحان چنانی ـ  محمود دیناروند ـ حسین نویدی مهر ـ محمد افتخار طلب ـ زیدان لطیفی و سید علی موسوی » به عنوان آتش نشان نمونه تجلیل به عمل آمد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست