05142024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۶۱۶1163

ترور چیست ؟ تروریست کیست؟

احمد معین  خبرنگار شوش نیوز

واژه تروراز ریشه لاتینTerror و به معنای ترس ، هراس و وحشت افکنی است . در سیاست به کارهای خشونت آمیز و غیر قانونیی گفته می شود که حکومتها برای سرکوب مخالفان خود و ترساندن آنها  از این روش استفاده می کنند  .

 و نیز به کردار گروههایی که برای رسیدن به هدفهای سیاسی خود دست به کارهای خشونت آمیز می زنند ، اطلاق می شود . ترورپدیده نوینی نیست بلکه می توان گفت بشر قرون متمادیی است که با تروریسم دست و پنجه نرم می کند . در طول تاریخ هم اقویا و هم ضعفا برای ترساندن یکدیگر از ترور بهره جسته اند. این اصطلاح  زمانی که در فرانسه حکومت ژیرونن ها ( قرن 18) ساقط و حکومتی معروف به حکومت انقلابی سرکار آمد و عمال این حکومت با  قتل مخالفان ، غارت اموال و آتش زدن منازال آنها و ... دست به سرکوب شدید زدند ، مصطلح گردید  .

ترور ، اقدامی ترس آفرین ، وحشت آمیز ،غیر قانونی ، پنهانی ، غافلگیرانه و رعب انگیز است که با کشتن افراد مخالف و تخریب اماکن متعلق به آنها از طریق روشهای زورمدارانه با وسایل و ابزار خشن صورت می گیرد . این روش آخرین تیر ترکش  درماندگان است و وقتی نتوانسند از طریق گفتمان  راه به جایی ببرند دست به کشتار افراد بی گناه می زنند تا به اهداف خود برسند .  تجربه نشان داده  که تروریسم در نهایت محکوم به شکست است . این عمل راه به جایی نمی برد و برخلاف انتظار عاملان ترور ،  نتیجه عکس در اذهان عمومی دارد .

تجاوز و جنگ های خونین در اعصار گذشته ، جنایات اسکندر مقدونی در ایران ، جنگهای صلیبی ، حمله مغولها به ایران ، شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش ، جنایات کفار علیه رسول اکرم در صدر اسلام ، سرکوبی مخالفان و آزادی خواهان توسط دیکتاتورها  در سراسر جهان ، جنایات صهیونیست ها در فلسطین ، حمله نظامی آمریکا به عراق ، افغانستان و ویتنام ، جنگ عراق علیه ایران ، شهادت و آزار مخالفان قبل از انقلاب اسلامی ،  ترور بیش از هفده هزار نفر ، پس از پیروزی انقلاب تا کنون و... نمونه های از تروریسم هستند  که در جهان رخ داده است  .

تروریسم  دولتی نمونه ای از تروریسم است که کشوری برای رسیدن به اهدافی در کشوری دیگر ، خود یا با همکاری سایر دول  اقدام به عملیات خرابکارنه و بمب گذاری و قتل و خونریزی و در نهایت به خاک این کشور تجاوز می نماید مانند حمله عراق به ایران ، عربستان به یمن ،جنایات صهیونیستها در فلسطین و لبنان، آمریکا به عراق و... 

ترور از نگاه اسلام

معادل کلمه ترور در ادبیات عرب ، مصدر " فتک " به معنای کشتن غافلگیرانه است . حدیث مشهور نبوی " الاسلام ( الایمان ) قید الفتک و المومن لایفتک " اسلام ( ایمان ) مانع ترور است و مومن چنین کاری انجام نمی دهد . در سوره مائده آیه 33نیز دلیلی بر نفی ترور از دیدگاه اسلام است ، دین اسلام این عمل را تقبیح کرده  و مسلمین را از این کار بازداشته است . مثال  بارز ، امتناع مسلم ابن عقیل از قتل عبیداله ابن زیاد در خانه سلیمان ابن سرد خزایی که گفت رسول خدا ما را از غافل کشی منع کرده است . اولین کسی که در معرض ترور قرار گرفت رسول اکرم (ص) بود ، هنگامی که سران کفار نتوانستند ایشان را از رسالتش باز دارند ، تصمیم گرفتند که گروهی از بهترین مبارزان قبایل مکه شبانه رسول خدا را در بستر شهید کنند که مشیت الهی چیزی دیگر بود و واقعه لیله المبیت رخ داد . حضرت علی (ع) اولین شهید ترور در صدر اسلام است . وقتی جهالت و ارتجاع نتوانست عدالت ایشان را تحمل کند ، در محراب نماز به شهادت رسید. مهاجرت رسول اکرم (ص) به مدینه ، آزار و اذیت مسلمانان توسط کفار در صدر اسلام ، هجرت گروهی از مسلمین به حبشه ، تحمیل جنگهای متعدد به رسول خدا،  کشتن شیعیان توسط معاویه و جانشینانش ، شهادت امام حسین (ع) و یارانش و..... جملگی از مصادیق ترور در صدر اسلامند.

حمله نظامی برخی کشورها به سایر ممالک مانند حمله آمریکا به عراق ، افغانستان و ویتنام ، حمله عربستان به یمن ، ایجاد جنگ داخلی درعراق و سوریه و جنایات داعش ، القاعده ،تکفیری ها وسلفی ها در بلاد اسلامی به اسم اسلام نمونه های از ترورسم بین المللی است که با حمایت استعمار نوین ، در  دنیای امروز ما در حال وقوع است .

سایبر تروریسم نوع جدیدی از از ترور و همان معنی را دارد اما این بار در نیای مجازی صورت می گیرد . امروز این روش از نوع سنتی اش خطرناک تراست ، زیرا رشد کشورها و توسعه اقتصادی آنها بر پایه فناوری اطلاعات استوار است . در این روش  هجوم به برنامه ریزی ها ، زیرساختها ، رایانه ها و مراکز حساس مانند مراکز هسته ای ، صنعتی ، آماری و... برای تخریب آنها  صورت می گیرد ، این روش از مصادیق جنگ نرم است ، دراین سیستم به دلیل صرف هزینه کمتر ، ناپیدا بودن ، هدایت از راه دور و... از نوع تروریسم سنتی طرفدار بیشتری دارد  .  

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست