05072024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۰۲۷2984

نشست نظارت ستادی امربه معروف و نهی از منکر شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10:30 صبح روز چهارشنبه 27 دیماه 1396 نشست نظارت ستادی امربه معروف و نهی از منکر شهرستان شوش در دفتر امام جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ عبدالامیر بشکار دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شوش ضمن عرض خیر مقدم به مدیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان و هیئت همراه ، گزارشی از عملکرد ستاد در شهرستان شوش را تشریح نمود : تاکنون 11 گروه طلایه‌داران امربه‌معروف و نهی از منکر را ساماندهی کرده ایم که 7 گروه از آنها به خواهران و 4 گروه به برادران اختصاص دارد ، مسئولیت بخش برادران را مهندس مجدیان بر عهده دارد و بخش خواهران نیز به عهده ی سرکار خانم ادیب می باشد .

وی افزود : برگزاری نماز وحدت در ادارات و کارخانجات و هم چنین سخنرانی در 30 آموزشگاه در شوش و شهر الوان از دیگر فعالیت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شوش است و با توجه به این که احکام معاونین صادر و به آنها ارائه شده اما  این ستاد در شهرستان شوش مکانی برای استقرار ندارد و ما در حالا حاضر برای خواهران از حوزه ی علمیه ی خواهران و برای برادران از ظرفیت سپاه پاسداران استفاده می کنیم .

آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش  با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت : امام صادق می فرماید : « إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ وَ تَارِكُ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُرُ عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ وَ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى /// اگر دیگران را به کاری امر می کند، خودش آن کار را انجام داده باشد و اگر دیگران را از کاری نهی می کند، خودش آن را ترک کرده باشد و در امر و نهی خود اهل عدالت و مدارا باشد. »

وی افزود : اگر جهاد نباشد و امنیت نداشته باشیم و از طرفی دشمن حمله کند ، دآدم چطور می تواند از دین و ایمان خود را حفظ کند ، ما اعضای ستاد باید همیشه بدانیم جایگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر بسیار ارزشی است و کلمه ی امر به معروف فقط دستور دادن نیست .سید الشهداءحضرت امام حسین(ع) برای احیای دین قیام کرد و فرمود : « من شما را به پیروی از کتاب خدا و راه و روش پیامبر فرا می خوانم; زیرا هم اکنون سنت پیامبر از میان رفته و بدعتها و احکام ناروا زنده شده است، پس اگر گوش به این پیام فرا دهید و آن را بپذیرید، شما را به راه سعادت رهبری خواهم کرد.»


رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شوش هم چنین اظهار داشت : اگر سلطان جاهلی را ببینی و کاری به او نداشته باشی و سکوت نمایی ؛ در واقع همان راه جاهل را پی گرفته ای  و با سکوت کار او را تأیید کرده اید .

آیت الله امام سپس به معروفی به نام اشتغال اشاره کرد و گفت : امروز مسئله ی اشتغال یکی از مصادیق بارز و برجسته ی معروف است و باید در این زمینه اقدام جدی داشته باشیم و در این راستا من  کلی گویی را قبول ندارم ، شاید به خود بگویید اشتغال چه ربطی به من دارد ، برنامه و شرح وظایفم جایی دیگر است ، امر به معروف است نه اشتغال ، در حالی که اگر اشتغال را در راس برنامه ریزی ها قرار دهیم بسیاری از مسائل دیگر از جمله مسائل « روحی و روانی, اقتصادی , سلامت و بهداشت , آسیبهای اجتماعی و ... » مرتفع خواهد شد . لذا امروز همه ی ما باید در این موضوع ورود کرده و نقش داشته باشیم .

امام جمعه ی شهرستان شوش به سخنان خود در جلسه ی شورای اداری اشاره کرد و خاطر نشان نمود : به مسئولین شهرستان شوش گفتم ؛ همه نسبت به اشتغال مسئول هستید ، حتی به جای یکی از آنها مثالی زدم و گفتم « فرض بر این که من مسئول اداره ثبت  هستم  که سه نفر بیشتر پرسنل ندارد ؛ اشتغال چه ربطی به من دارد » . من خودم در این خصوص بررسی کردم پی بردم که همه ی مسئولین قدرت تولید و اشتغال را دارند و هر کسی هم اقدام نکند مسئول است ، یعنی این یک امر به معروف عملی است ، امر به معرفی که زمین مانده است ، ستاد استان و شهرستان می تواند در این زمینه وارد شود و دنبال کند و ببیند که در فلان اداره چگونه می شود ظرفیت  اشتغال ایجاد کرد .

وی در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : ما نباید ذهنمان برود به سمت اشتغال در شرکت ها ، کارخانجات و ادارات ، ، چون نهایتا ده/10 درصد از بیکاران را بتواند مشغول به کار نمود  در حالی که شهرستان شوش هزاران نفر بیکار دارد ، و با این فرصت های شغلی که گاه گاهی ایجاد می شود ، نمی تواند دردی را دوا کرد ، لذا باید اشتغال خانگی و روستایی را به صورت گروهی یا تک نفری  ترویج کرده و فرهنگ سازی کنیم .

وی در پایان بخش اول سخنان خود پیرامون اشتغال گفت : چند روز پیش وقتی سرپرست اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به دفتر ما آمده بود و در مورد وام های اشتغال توضیحاتی را ارائه نمود گفتم ، این گزارش را چرا به من می دهی ؟ شما بروید در مناطق جنوبی شهر شوش ، آنجا فریاد بزنید ، جوانان را گرد خود جمع کنید و به سئوالات آنها شخصا پاسخ دهید ، فرض کنید یک نفر بیکار می پرسد من پنج میلیون وام گرفتم بعد فردا نتوانستم اقساط را پرداخت کنم ، آن وقت تکلیف چیست ؟ اگر جواب این سئوال را به آن جوان ندهید ، لذا رئیس اداره ی کار باید شفاف توضیحات لازم را بدهد که اگر این مبلغ را به شما دادیم ، پشتوانه ی این وام حمایتت می کنیم و مراقبت های لازم را خواهیم داشت و همین طور نیست که پول را به شما بدهیم و دیگر کاری به شما نداشته باشیم ، و در یک جمع بندی باید بدانیم که اشتغال یک امر معروف اساسی به شمار می آید و حقیقتا باید همه به دنبال آن باشیم .


آیت الله سید محمد امام در بخش دوم سخنان خود به احترامی فرزندان نسبت  به والدین اشاره کرد و خاطر نشان نمود : قبلا والدین به فرزندان خود تذکر می دادند ، آنها را نصیحت می نمودند  و فرزندان هم آن نصیحت ها را با جان دل قبول می کردند ، حال چه شده است که مثلا پدری به دختر خود می گوید ، یک لیوان آب به من بده ، در پاسخ دختر می گوید : « شما نباید به من دستور بدهید ، وظیفه ی من نیست که به شما آب بدهم » در حالی که خواستن یک لیوان آب اصلا تحمیلی به فرزند نیست ، اما در مقابل وقتی که همان دختر برای نیاز به پدر می گوید من کفش می خواهم ، کیف می خواهم و لباس نیاز دارم ، پدر نمی گوید به من ربطی ندارد و یا به او بی احترامی نمی کند بلکه نیازهای دخترش را تأمین می نماید ، اما باید دانست با فرزندان خود وقتی می خواهیم صحبت کنیم و یا آنها را نصیحت و ارشاد کنیم باید با خواندن یک حدیث و یا پند و اندرز  تربیت غیر مستقیم که مؤثرتر است را به کار بریم .

وی افزود : موارد باید بررسی شوند و برای احیای امر به معروف و نهی از منکر باید همایش برگزار کنیم طوری که هم گوینده(سخنران) و هم شنونده آن را بپذیرند  و از آن نمایش بهره ای ببرند .

سپس دکتر عدنان غزی سرپرست فرمانداری شهرستان شوش ضمن قدردانی از امام جمعه پیرامون امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت : امر به معروف و نهى از منكر « برجسته ترين، بارزترين و گرامى ترين  »واجب در بين واجب ها مى باشد  و از صدر اسلام هدف تمام انبياء و اولياء اصلاح جامعه بشرى بوده است و مؤثرترين ابزار براى رسيدن به اين هدف بزرگ امر به معروف و نهى از منكر است.

وی افزود : منکر فقط گناه را شامل نمی شود بلکه بخشی از نکره است و نکره یعنی ناآشنایی و در مقابله با منکر  « نیروی انتظامی ، سپاه پاسداران  ، دادگستری و دیگر دستگاه های ذیربط »  کارهای خیلی خوبی انجام داده اند  اما الان دوران اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و با توجه به این که در آستانه ی فرا رسیدن دهه ی مبارک فجر هستیم باید از ظرفیت حوزه ی علمیه به نحوه احسنت استفاده شود ؛ ما یک اصول دین داریم و یک فروع دین ، یک واجب داریم و یک واجب کفایی و علاوه بر موضوع اشتغال که امام جمعه به خوبی به آن اشاره کرد می بایست در بخش های « صرفه جویی در برق ، آب ، گاز ـ پاکسازی شهر ، روشنایی ، نگهداری از درختان و ... » با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر ورود کنیم چون این کار فقط به مسائل اخلاقی خلاصه نمی شود .


وی در ادامه به یکی از سفرهای خود که به مونیخ داشته اشاره کرد و اظهار داشت : مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان پس از برلین و هامبورگ است.۱٬۳۳۰٬۴۴۰ میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و مساحت این شهر۳۱۰٫۴۳ کیلومتر مربع است و مرکز ایالت بایرن است. این شهر از نظر تولید زباله 588 تن تولید می کند در حالی که شهر کوچکی به نام شوش بیش از یک میلیون تن تولید زباله دارد ؛ این یعنی شوش از نظر تولید زباله اصراف می کند و  شما خوزستان را با اصفهان از نظر پرورش گل اگر بخواهی مقایسه کنی درمی یابی که اصفهان  به مراتب تولید بالاتری دارد ؛ لذا وظیفه ی تک تک افراد  ؛ هم از نظر دینی و هم اقتصادی  است که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی توجه نباشیم .

دکتر غزی افزود : « حوزه های علمیه ، معلمین ، امام جماعت مساجد ، اصحاب رسانه و مطبوعات و مدیران دستگاه های اجرایی » باید به این موضوع ورود  داشته باشند و به عمق امر به معروف و نهی از منکر توجه خاص داشته باشند ، جامعه ی ما از نظر دینی نسبت به « انقلاب ، نظام و ولایت » وفادار است و با توجه به این که برخی به خاطر مسایل معیشتی اعتراض های به حقی داشتند ، برخی افراد سؤاستفاده کردند و قصد داشتند به نظام ضربه وارد کنند که توسط همان مردم معترض پاسخ آنها داده شد .

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در ادامه تصریح نمود : تمام مسئولین از نظر « مادی ، معنوی و حضوری » باید پایه ی کار باشند ؛ چون اشتغال یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری ، آیت الله موسوی جزایری در استان و آیت الله سید محمد امام در شهرستان شوش می باشد  ، شوش با توجه به ظرفیت های خوبی که دارد باید همه جانبه پای کار باشیم ، حال درست است که اداراتی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ممکن است نتواند فرصت شغلی ایجاد کند اما با ارشادهای اسلامی می تواند در امر به معروف و نهی از منکر تأثیر گذار باشند .، ما هم 240 هزار هکتار زمین و با سه رودخانه ، آب های فراوانی داریم  و من علاوه بر این که از امام جمعه ی شهرستان شوش دعوت می کنم که در جلسه ی آینده ی شورای اشتغال حضور داشته باشد ، قول می دهم که تمام ظرفیت های شهرستان شوش را برای ایجاد اشتغال و امر به معروف و نهی از منکر به کار گیرم .

سرهنگ ممبینی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان دیدگاه های امام جمعه را به جا دانست و گفت : ما هر چه داریم از علماست و از طرفی دیدگاه های فرماندار شوش انصافا کاربردی است و ما انتظار داریم این دیدگاه ها عملیاتی شوند .

 

وی در ادامه به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر  اشاره کرد و خاطر نشان نمود : خوشبختانه ، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر  مشتمل بر 24 ماده و 19 تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 23 فروردین ماه 1394  در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ2 اردیبهشت 1394  به تأیید شورای نگهبان رسید.

ممبینی افزود : ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بنا دارد با حمایت مردم  فعالیت خود را گسترش دهد و اگر می گویم با حمایت مردم ؛ چون در هر کاری مردم حضور داشتند توفیق حاصل شده است نظیر هشت سال دفاع مقدس و یا حمایت از زلزله زدگان که مردم حرف اول را زدند و بی شک در احیای امر به معروف و نهی از منکر  هم مردم می بایست احساس مسئولیت کنند و با توجه به این که خانواده کوچکترین عضو جامعه است  باید از خانواده اصلاحات را شروع کنیم  ، هر چند که این اصلاحات باید از مهد کودک ها شروع گرددو این یک کار همگانی را می طلبد .

 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان  بر اساس ماده ی 19 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر  ؛  اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان شوش به شرح معرفی نمود :

1 ـ  امام جمعه شهرستان به عنوان رئیس ستاد شهرستان

2 ـ  فرماندار

3 ـ رئیس اداره اطلاعات شهرستان

4 ـ مدیر آموزش و پرورش شهرستان

5 ـ رئیس یکی از دانشگاههای شهرستان به انتخاب رئیس ستاد شهرستان در صورت وجود

6 ـ مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان

7 ـ  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان

8  ـ  نماینده یا نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر

9 ـ دادستان شهرستان

10 ـ  رئیس واحد خبر در شهرستان

11 ـ  رئیس اداره تبلیغات اسلامی

12 ـ  فرمانده انتظامی شهرستان

13 ـ  فرمانده سپاه

14 ـ  یک نفر از مدیران مدارس علمیه شهرستان به انتخاب ستاد شهرستان در صورت وجود

15 ـ  مدیر یکی از مدارس علمیه خواهران شهرستان به انتخاب رئیس ستاد شهرستان در صورت وجود

16 ـ  دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد

وی در پایان به محورهای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر را تشریح نمود و گفت : محوریت اصلی ما « گروه های طلایه داران و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات» هستند و با توجه به جمعیت شهرستان شوش می بایست 94 گروه برادر و 40 گروه خواهر طلایه دار داشته باشد در حالی که فعلا در مجموع 11 گروه تشکیل داده است .


در پایان ابلاغ دکتر عدنان غزی سرپرست فرمانداری شهرستان شوش به عنوان نایب رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شوش اهداء شد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست