05072024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۱۰۹3012

همایش انقلاب و رهبری در سالن امورتربیتی شوش برای دومین بار برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 9:30 صبح روز 9 بهمن ماه 1396 ، به همت مدیریت اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش ، در آستانه ی دهه ی مبارک فجر « همایش انقلاب و رهبری » در سالن امور تربیتی  این شهرستان برگزار شد . 

به گزارش شوش نیوز ؛ احمد الباجی معاونت پرورشی و تربیت بدنی اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش به نقش حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و تصریح نمود : رهبری در همه فرآیندها ، سازماندهی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و جریانات اجتماعی در کنار عواملی چون زمینه‌ها، شرایط اجتماعی و باورهای مردم، نقش اصلی را در به بار نشستن اهداف و آرمان‌های جامعه دارد. از این رو یکی از عوامل مهم و اساسی در شکل‌گیری جریانات و تحقق خواسته‌های اجتماعی برخورداری از مدیر و رهبر به عنوان هدایت دهنده مسیر و جریان حرکت است که در همه اندیشه‌های مختلف در فرهنگ علوم سیاسی و اجتماعی مطرح می‌باشد. از این منظر، نقش حساس رهبری در شکل‌گیری نهضت اسلامی‌ در دوران طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی ‌و سرنگونی رژیم کهنه و فرسوده شاهنشاهی در کشور و جایگزین شدن آن با نظام اجتماعی جدید برپایه مردم سالاری دینی و احیای دوباره اسلام در سطح جهان، موضوعی است که بر هیچکس پوشیده نبوده و به نظر همه کارشناسان اجتماعی و سیاسی، با توجه به دیگر اضلاع شکل‌گیری خیزش‌ها و انقلاب‌های اجتماعی از جایگاه و اهمیت ویژه و قابل توجه‌ای برخوردار است. 


وی افزود : در واقع انقلاب اسلامی‌ ایران که با رهبری بی‌نظیر امام خمینی به وقوع پیوست یک انقلاب واقعی و تمام عیار به شمار می‌رود، چون همه عناصر لازم و ضروری در تعریف و ماهیت انقلاب‌ها، در انقلاب اسلامی ‌ایران وجود دارند و آنچه در این بحث بیش از پیش حائز اهمیت است، نقش رهبری حضرت امام در شکل‌گیری نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی‌است. چرا که خیزش‌ها و جنبش‌های دیگری در تاریخ معاصر ایران نیز شکل گرفته که به دلیل عدم برخورداری از رهبری کارآمد توانمند و. . . به نتیجه نمی‌رسد.بر همین اساس در واکاوی شخصیتی حضرت امام (ره) به عنوان رهبری انقلاب اسلامی‌ در هدایت خیزش مردمی ‌و رسیدن به پیروزی ، به این مسئله می‌توان اشاره کرد که ایشان رهبری مدبر، شجاع، متفکر، آگاه به زمان و مسائل جهانی بود که با بهره مندی از شیوه‌های نوین و بدیع ، بزرگ‌ترین انقلاب معاصر را هدایت کرد. ایشان در کوران انقلاب ، به عنوان چهره‌ای تاریخ ساز و پدیده‌ای استثنایی و کاریزماتیک جلوه کرد .


الباجی در پایان اظهار داشت : از آنجا که انگیزه، بینش و روش سیاسی امام(ره) برخاسته از ایمان و معرفت عمیق دینی و الهی وی بود، شیوه رهبری ایشان نیز مختصات ویژه‏ای داشت، که اعمال همین شیوه‏ها، موجب گسترش چتر رهبری ایشان و جذب و جلب اقشار و نیروهای انقلابی می‏شد و حتی به تدریج رقبای ایشان را هم به همکاری و همراهی وا می‏ داشت. گرچه واقعیات پس از انقلاب، پرده از روی انگیزه‏های بسیاری از این همراهی‏ها برداشت، ولی نفس همراهی نشان دادن این چهره‏ها، حکایت از توفیق شیوه رهبری ایشان داشت. تأمل و تدبیر در تصمیم‏گیری‏ها، مشورت با اهل نظر و شنیدن همه دیدگاهها، سعه‏صدر در برخورد با مخالفان ـ تا جایی که به اصول و آرمان‏ها لطمه‏ای وارد نسازد ـ صراحت در میان نظرات، امانتداری و حفظ اسرار یاران و همراهان، استفاده و بهره‏برداری از همه نیروهای دارای حداقل صلاحیت، در سپردن امور به آنان، برخورد متواضعانه، عاطفی و اخلاقی با همراهان و همکاران، رعایت حیثیت و حرمت اجتماعی دست‏اندرکاران، اعمال شیوه‏های تربیتی و اخلاقی بیش از شیوه‏های ادارای و حکومتی؛ از مهم‏ترین نکاتی است که در روش رهبری امام ملاحظه می‏شود. البته هیچکدام از این امور، مانع عمل امام به آنچه آن را «تکلیف» تشخیص می‏دادند، نمی‏شد و چه بسا ـ چه قبل و چه پس از شکل‏گیری نظام جمهوری اسلامی ـ نظر و عقیده دیگران را می‏ شنیدند و مشورت‏های لازم را انجام می‏دادند، ولی در مواردی نیز به تشخیص و تصمیمی، برخلاف نظر مشاوران می‏رسیدند و با توجه به اقتضائات و مصالح، همان را عملی می‏ساختند. این اصول و شیوه رهبری همواره به تحکیم و افزایش اعتماد به ظرفیت و توان رهبری امام(ره) کمک می‏کرد و در شکل‏گیری رهبری بلامنازع ایشان مؤثر بود.

مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش ضمن عرض خیر مقدم به کلیه ی معاونین اداره ، مدیران و مربیان آموزشگاه ها  به شکل گیری انقلاب اسلامی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : یکی از مواردی که در شکل گیری انقلاب و نحوه ی به ثمر رسیدن آن تا پیروزی کامل و تمایز این انقلاب با سایر انقلاب های موجود در جهان مؤثر و مشهود است ؛ رهبری و مدیریت انقلاب است ، خیلی از تحلیل گران تاریخی که  وقایع تاریخی انقلاب های « هند توسط گاندی  و یا  چین توسط مائو تسه تونگ » را با انقلاب اسلامی ایران به رهبری و مدیریت حکیمانه ی حضرت امام خمینی(ره) مقایسه می کنند ، ادعا می کنند که رهبر هر انقلابی می بایست یکی از این ویژگی ها را داشته باشد ، « 1 ـ رهبر انقلاب ایدئولوژیک باشد ، 2 ـ رهبر کاریزماتیک 3 ـ رهبری اخلاق مدار » و امام خمینی(ره) این سه ویژگی را یک جا داشت و همین باعث شد که انقلاب اسلامی ایران هم بزرگترین انقلاب  باشد و هم ریشه دارترین انقلاب که پس از سپری شدن 39 سال  ، روز به روز مستحم تر می شود .


خنیفر در ادامه رهبری کاریزماتیک را شرح داد و گفت :  کاریزما در اصطلاح به خصوصیت کسی گفته می‌شود که بشخصه یا به عقیده دیگران، دارای قدرت رهبری فوق‌العاده است. این اصطلاح اغلب در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی به کار برده می‌شود تا زیرمجموعه‌ای از رهبرانی را که با استفاده از نیروی توانایی شخصی خود می‌توانند تأثیراتی عمیق و استثنایی در پیروان خود داشته باشند، توصیف کنند. وبر، کاریزما را چنین توصیف می‌کند: « رهبری کاریزماتیک یا رهبری مبتنی‌بر جاذبه استثنایی، » به‌گونه‌ای از رهبری گفته می‌شود که دارای « قدرت و توانایی الهام‌بخشی به پیروان  » باشد و این در حالی است که توانایی‌ها صرفاً از نیروی شخصیت و تعهد فرد سرچشمه گرفته باشد. در این نوع رهبری، رابطه‌ای بدون استفاده از پاداش‌های مالی و اعمال زور برقرار می‌شود.

رئیس اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش سپس گذری به رهبری اخلاق مدار زد و خاطر نشان نمود : شواهد تحقيقاتي نشان داده كه پايبندي به ارزشهاي اخلاقي، مشخصه رهبراني با اثر بخشي بالا است. اين رهبران از طريق رفتارهاي منصفانه با كاركنان خود آنها را ترغيب به بهبود عملكرد و تمايل به نوآوري و خلاقيت مي كنند. با همين زمينه، اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين رهبري اخلاق مدار با انگيزش دروني براي نوآوري و خلاقيت در كار به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود : با این که حضرت امام خمینی(ره) این سه ویژگی را داشت ، خارج از کشور بیش از 45 کتاب در مورد امام و ویژگی های وی که باعث موفقیت در پیروزی انقلاب اسلامی شد نوشته اند اما در کشور ایران کتاب هایی که منتشر شده از ده کتاب بالاتر نرفته است ، هر چند مقایسه کردن  مطالب عملی خوبی را در بر دارد اما امام خمینی(ره) با هیچ رهبری و انقلاب اسلامی ایران با هیچ انقلابی قابل قیاس نیست ، « حرکت ، منش ، رفتار ، ساده زیستی  و ....» امام خمینی(ره )با تمام رهبران تفاوت دارد .

 

رئیس اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش در ادامه تصریح نمود : از نظر ایدئولوژیک امام خمینی(ره) سه مشخصه ی مهم داشت  و در بحث دینی چهار محور مهم را در کار خود داشت که یکی از آنها اسلام محوری بود ، از زمانی که از ایران تبعید شد «هجرت از زادگاه خود خمین به شهرستان اراک ـ هجرت از اراک به قم ـ تبعید از قم به کشور ترکیه ـ تبعید از ترکیه به کشور عراق (نجف) و هجرت از عراق به کشور فرانسه (پاریس، نوفل لوشاتو) » و حتی بعد از این که انقلاب اسلامی به پیروزی می رسد و به ایران باز می گردد تا روز رحلتش و ملحق شدن به جدش پیامبر اعظم(ص) به « اسلام محوری ، برقراری عدالت ، ساده زیستی و از همه مهم تر خدمت به مردم »  تأکید داشت .

عبدالامیر خنیفر افزود : برخی از مفسران و آنهایی که در حوزه ی علوم سیاسی قلم می زنند ، پیش بینی می کردند که انقلابی در الجزایر و یا در مصر توسط اخوان المسلمین صورت می گیرد و رهبران دینی در مدارس اهل تسنن شروع کردند به بازسازی یک نظریه تحت عنوان « خلافت در حکومت های اسلامی » ؛ امام خمینی (ره) در عراق متوجه این مسئله می شود و آغاز می کند به تولید نظریه به نام « ولایت فقیه » ؛ امام  حتی در خارج از ایران بر اوضاع داخل ایران احاطه داشت و مرد زمان خود بود ؛ مرد زمان خود بودن یکی از ویژگی های امام علی(ع) بود که در نهج البلاغه به عنوان یک پارامتر مهم از آن یاد می کند .


وی در ادامه به مدیریت امام خمینی(ره) در بحث ایدئولوژیک در ارتباط جمهوریت با اسلام پرداخت و گفت : انقلابی شکل می گیرد و هشت ماه بعد ، امام اعلام می کند که باید انتخابات برگزار کنیم ؛ 68 گروهک و حزب سیاسی ؛ دوستانی که سنشان اقتضا می کند و جز نسل اولی های انقلاب هستند به یاد دارند روبه روی همین امور تربیتی و دامنه ی همین تپه های میراث فرهنگی 18 چادر گروهک های « پیکار ، فرقان ، منافقین و ... » جهت فعالیت آنها نصب شده بود و امام خمینی(ره) حتی آنها را فرزندان خود قلمداد می کرد حدود 25 روز  این گروهک ها در شوش فعالیت داشتند ؛ غیر از این که در تهران حدود 68 گروهک و حزب مخالف گفتمان انقلابی امام  فعال بودند ولی با این وجود امام همه ی آنها را پذیرفت ، یک روز در جماران و یک روز در قم در سخنرانی های خود آنها را پذیرفت . هیچ رهبری اینکار را نمی کند اما امام مدیریت دمکراسی داشت ، اعتقاد به آزادی داشت .


رئیس کمیته ی فرهنگیان و دانش آموزی ستاد دهه ی مبارک فجر شهرستان شوش سپس به مدیریت اخلاق مداری امام خمینی(ره) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : توسل یه سیره ی نبوی و ائمه ی اطهار(ع) در موجود امام بود ؛ در هشت سال دفاع مقدس تا پنج کیلومتری بصره پیش رفتیم  و هدف این بود که پالایشگاه بصره را منفجر کنیم ؛ اما امام یک هفته بعد دستور داد  چون بحث معیشت مردم در میان است از انفجار پالایشگاه دست نگه دارید حتی با دشمنان هم اخلاق مداری را سرلوحه ی کار قرار می داد ، امام این اخلاق مداری را از پیامبراکرم(ص) آموخت ، رسول اکرم(ص) زمانی که می خواهد مکه را فتح کند می فرماید  :«درباره کردار من با شما، چه فکر می‌کنید گفتند: مانند کردار یک پدر بزرگ یا برادر بزرگ نسبت به فرزند و برادرش، پیامبر (ص) فرمود: «اَلْیوْمَ لا تَثْرِیبَ عَلَیکُمْ؛ امروز ملامت و توبیخ بر شما نیست.» و فرمود: اسیر و برده بودید: «اَنْتُمُ الطُّلَقاءَ؛ شما همه آزادید.» یعنی شما که طبق قانون اسلام، می‌بایست اسیر و برده می‌بودید، و سزاوار بود هم چون کالا در بازار به خرید و فروش درآیید، آزاد هستید . این اخلاق مداری پیامبر(ص) است و امام خمینی(ره) همین اخلاق مداری را داشت .


رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش سپس از معاونین آموزشی خواستار بازخوانی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) برای دانش آموزان شد و در این خصوص اظهار داشت : نسل پنجم انقلاب در اختیار ماست که قطعا با پیام های آمام خمینی(ره) فاصله دارند لذا باید آنها را به روز کنیم ، مدیر آموزشگاه مسئول ارزشیابی دبیران خود هستند و این معاونین آموزشی  می باشند که با دانش آموزان راحت ارتباط برقرار می کنند .


عبدالامیر خنیفر در ادامه به معرفی فدک اشاره کرد و تصریح نمود : فدک قریه‌ای است در منطقه ی حجاز که از آنجا تا مدینه نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر راه بود که در عصر پیامبر بسیار آباد بوده و مزارع و نخلستان‌ها و چشمه‌های آبی در خود داشته‌است. در نزدیکی فدک دژی به نام «شمروخ» وجود داشته که هم اکنون در آنجا روستایی بزرگ با نام «حائط» وجود دارد که دارای نخل‌های فراوان است. هودیان که از مسلمانان در جنگ‌های مختلفی شکست خورده بودند در جریان فتح فدک ناچار به صلح با محمد (پیامبر اسلام) شدند و فدک بدون جنگ تسلیم مسلمانان شد و طبق قوانین اسلام چون بدون جنگ تصرف شده بود، ملک شخصی محمد گشت و با نزول آیه ی ۲۶ سوره ی  اسراء، «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً /// و حق نزدیکان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مکن.» طبق دستور خدا محمد فدک را به عنوان صدقه به دخترش فاطمه بخشید. پس از رحلت محمد و تعیین ابوبکر به عنوان خلیفه‌ی وقت در جلسهٔ معروف به سقیفه، کشمکشی بین او و مخالفان سقیفه که علی بن ابی طالب را خلیفهٔ منصوب از طرف خدا و پیامبر می‌دانستند به وجود آمد. ابوبکر فدک را با این گفته که محمد به او گفته‌است اموال پیامبران به ارث نمی‌رسد و باید صرف صدقه شود، از فاطمه پس گرفت و اوضاع آشفته شد. در جریان این کشمکش، فاطمه و عباس بن عبدالمطلب (عموی محمد) بر سر فدک با ابوبکر به جدال پرداختند. فاطمه با استدلال و شهادت شاهدان مدعی بود که پیامبر در زمان حیات، فدک را به وی بخشیده‌است و ادعای تملک این اموال را می‌کرد. عباس نیز از او حمایت می‌کرد. اما ابوبکر زیر بار نرفت و از بازگرداندن این اموال به آنان سر باز زد. روایات فراوانی گواه آن است که پیامبر فدک را به دخترش فاطمه بخشیده، و این موضوع در کتاب‌های تفسیر و حدیث و تاریخ و کلام و لغت موجود است و تعداد این روایات و طرف و مصادر نقل آنها بر حدی است که جای تردید باقی نمی‌گذارد.


وی در ادامه به  جریان فدکیه و نقش امام علی(ع) و خطبه ی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت : ما اگر یک نگاهی به خطبه ی فدکیه حضرت زهرا(س) بیندازیم، با توجه به چیدمان حضرت زهرا( س) در این خطبه و موضوعاتی که در این خطبه بیان می کنند یک سری اطلاعات در خصوص حوزه فکری ایشان به دست می آوریم. نکته ی  اول خطبه ی فدکیه حضرت زهرا (س) این است که این خطبه با حمد وسپاس خداوند شروع می شود واین مسئله ای  است که تمام بزرگان دین وادبیات متاثر از این شیوه بودند و می توان به کتاب هایی مانند گلستان سعدی و شاهنامه فردوسی و غیره و در حوزه فلسفه و یا علوم همه با حمد وستایش خداوند شروع می شود. این حمد به تعبیری برگرفته از قرآن کریم است،زیرا قرآن با سوره حمد آغاز می شود و این یک قرابت فکری حضرت زهرا(س) وتطبیق ایشان از الگو برداری از قرآن است.


خنیفر افزود : نکته بعدی که در خطبه  ی فدک مطرح می شود ، "گواهی به وحدانیت الهی" است.گاهی سئوال می شود که چرا ما در زیارتنامه ها، شهادت های مختلف را داریم و مگر یک مرتبه قبول نکردیم که خداوند واحد است و خداوند یکتا را می پرستیم پس چرا باید آن را تکرار کنیم؟ این اتفاق، اتفاقی است که در نماز یومیه آن را تجربه می کنیم و ما در نماز هر روز شهادتین را می گوییم و گواهی به وحدانیت الهی یک اعلام رسمی و تمرین هر روزه هم برای یادآوری خودمان، هم برای تطهیر مسیر زندگیمان و هم اعلام به دیگران که ما چنین مسیری را برای زندگیمان انتخاب کرده ایم به همین دلیل حضرت زهرا(س) بعد از حمد وسپاس به وحدانیت الهی گواهی می دهند. "گواهی به رسالت پیامبر" نکته بعدی است که در خطبه ی فدک مطرح می شود در آن دوره همه می دانستند که حضرت زهرا(س) دختر پیامبر اکرم (ص) هستند اما چرا در کنار مردم مدینه گواهی به رسالت پیامبر اکرم (ص) دادند؟ این گواهی دادن یک شیوه مرسوم بود مبنی بر اینکه من با چنین تفکر و جایگاهی با شما سخن می گویم. بعد از گواهی به رسالت پیامبر (ص) نکته بعدی اشاره به "قرآن به عنوان عهد الهی" است. این اشاره به قرآن به این دلیل است که در حقیقت متن الهی مشترک بین آن افراد قرآن بود و اساسا امروز نیز باید بر اساس مشترکات با یکدیگر صحبت کنیم به همین خاطر در قرآن داریم که خداوندمی فرمایند:بیایید با یکدیگر بر اساس مشترکات صحبت کنیم این اشاره به قرآن به عنوان عهد الهی در حقیقت دعوت کردن و تبیین مشترکاتی است که حضرت زهرا (س) در آن خصوص می خواستند صحبت کنند. حضرت زهرا(س) سپس از همین قرآن به احکام اسلام اشاره می کنند این اشاره مبنی بر این است که احکامی که در قرآن در قالب های مختلف وجود دارد همه برای هدایت انسانها است.

وی عنوان کرد: از این قسمت خطبه فدکیه به بعد حضرت زهرا (س) چیدمان « توحید، نبوت و قرآن  » را به عنوان مشترکات ذکر  ونسبت خودشان را با چنین جایگاه و مشترکاتی تعریف می کنند و این تعریف مبنی بر این است که آن گواهی که نسبت به رسول اکرم(ص) داده ام بدین منظور است که  من دختر آن پیامبر هستم و از آنجایی که قرآن به ولایت و امامت اشاره می کند من همسر علی (ع)، ولی و امام بعد از پیامبر هستم. نکته بعدی در خطبه فدک حضرت الزهرا (س) این است که حضرت زهرا(س) به نجات انسان ها از گمراهی و شرک توسط رسالت پیامبر(ص) اشاره می کند.

رئیس اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش در ادامه خاطر نشان نمود : نکته بعدی این است که حضرت زهرا (س) به جایگاه امیرالمومنین اشاره می کنند و در حقیقت یک دفاع از یک حق و حقیقت را که همان امام علی (ع) است بر اساس چیدمانی که در بالا ذکر شد انجام می دهند.

خنیفر با اشاره به اینکه امر به معروف نکته دیگر خطبه فدک است افزود: امر به معروف و نهی از منکر سخن بعدی حضرت زهرا(س) در خطبه فدک است و  در راستای این موضوع یک تبیینی در خصوص جایگاه گذشته و امروز جامعه انجام می دهند.

رئیس کمیته ی فرهنگیان و دانش آموزی ستاد دهه ی مبارک فجر شهرستان شوش خطاب به معاونین آموزشی عنوان نمود : همین موضوع حضرت فاطمه ی زهرا(س) و فدک را  به دانش آموزان طی چند جلسه در ایام فاطمیه  بیاموزید .


وی در پایان از افتتاح « فروشگاه تعاونی فرهنگیان ، درمانگان شبانه روزی فرهنگیان و تالار عروسی فرزندان فرهنگیان» خبر داد و خاطر نشان نمود : فروشگاه تعاونی مصرف روز چهارشنبه 18 بهمن 1396 ، درمانگاه تخصصی و شبانه روزی فرهنگیان حداکثر تا اردیبهشت 1397 و کلنگ زنی تالار عروسی فرزندان فرهنگیان  در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع  در سال آینده سه خبر مهمی هستند که به مرور تقدیم فرهنگیان خواهد شد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست