05192024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۰۲۸2106

برای دومین سال متوالی همایش یک روزه ی کتاب یاران و خبرنگاران پانا در دبستان شهیدان برگزار شد

فاطمه ظهیری ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ علی احمدی

به همت معاونت پرورشی و سازمانان دانش آموزی شهرستان شوش ، همایش یک روزه ی کتاب یاران و خبرنگاران پانا با محوریت کارگاه آموزش خبرنگاری روز سه شنبه 28 دیماه 1395 ازساعت 9 صبح به مدت یک ساعت و نیم  در نمازخانه ی دبستان شهیدان  این شهرستان برگزار شد .

در این همایش که 45 نفر از خبرنگاران جدید خبرگزاری دانش آموزی پانا و مربیان سازمان دانش آموزی حضور داشتند ، عباس کرم الهی رئیس انجمن روزنامه نگاران و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ، این مجموعه را با اصول اولیه ی خبرنویسی آشنا نمود .

وی در ابتدا به تاریخچه ی مطبوعات در ایران ، استان خوزستان و شهرستان شوش ارشاره کرد و در این زمینه عنوان نمود : پيشينه ي انتشارِ مطبوعات در استان خوزستان به سالِ 1304 هجري شمسي باز مي گردد . در تاريخ 1304/4/24 از سوي شوراي عاليِ معارفِ وقت ، مجوزِ انتشارِ هفته نامه ي « شوش » به صاحب امتيازيِ ميرزا هــدايت الله فلسفي در خــرمشهر صادر شد و بــه فــاصله ي انــدكي در همين سال نخستين روزنامه با عنوانِ « خوزستان » به صاحب امتيازيِ ميرزا عبدالمجيد موقر ملقب به مترجم الممالك و با زمينه ي سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و ادبي در خرمشهر منتشر شد .


رئیس انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش سپس به ویژگی های مهم یک خبرنگار اشاره کرد وگفت : « ذوق و استعداد ـ سرعت عمل ـ توجه به واقعیت ها و حقایق ـ داشتن اطلاعات وسیع و گسترده ـ ساده نویسی ، انصاف و مسئولیت پذیری  اجتماعی » مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های یک خبرنگار است و تا در کارگاه های آموزش خبرنویسی مقدماتی و تخصصی شرکت نکرده حق ندارد وارد این عرصه شود .

عباس کرم الهی در ادامه اهمین روزنامه نگاری نوین  را تعریف کرد و خاطر نشان نمود : روزنامه نگاری نوین ؛ این است که «خبر را باید کوتاه نوشت، حتی اگر به خبر طولانی نیاز مبرمی داشته باشیم.» موضوعی که در روزنامه‌نگاری دنیا نیز مورد تاکید است، بر اساس پژوهش‌های جهانی که از سوی رسانه‌های معتبر دنیا تهیه شده است، بیش از نیمی از مخاطبان رسانه‌های مکتوب فقط از بین ۵۰۰ تا 800کلمه از اخبار را مطالعه می‌کنند و به خواندن ادامه بحث علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، به همین علت است که در این رسانه‌ها از روزنامه‌نگاران خواسته می‌شود خبرهای خود را حداکثر در 8۰۰ کلمه خلاصه کنند.


وی در ادامه به روشنی خبراشاره کرد و اظهار داشت : روشنی خبر یعنی این که خبرها با صراحت و روشن تنظیم بشود. خبرنگار برای این که خبری روشن مخابره کند باید اطلاعات خود را با زبانی ساده، روشن و بدون ابهام منتقل کند. این سادگی به این معنا نیست که چون قرار است خبر به زبان ساده گفته بشود، خبر را به زبان عامیانه تنظیم کنیم، بلکه به این معناست که وقتی قرار است اطلاعات پزشکی منتشر کنیم، به زبانی بنویسیم که عامه مردم متوجه بشوند، در نهایت مخاطب اصلی ما مردم هستند. بهترین راه این است علاوه بر نوشتن اطلاعات تخصصی، معادل فارسی و همه فهم آنها را هم داخل پرانتز یا به هر شکل دیگر به کار ببریم.


مدرس روزنامه نگاری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در ادامه به عناصر شش گانه ی خبر پرداخت و گفت : خبرنگار کارآزموده برای تبدیل رویداد به خبر تلاش می‌کند تا هر 6 عنصر خبری را در خبر خود لحاظ کند. در نظر گرفتن این عناصر خبری به خواننده کمک می‌کند تا تصویری جامع از رویداد داشته باشد.

نکته ی مهم این است که «  کی ( چه کسی ) ـ کی(چه وقت ) ـ کجا ـ چرا ـ چگونه(چطور)  و  چه وقت»  یا همان عناصر شش گانه ؛ بین ارزش‌ها و عناصر خبری رابطه معنی داری به وجود می آورد .

عباس کرم الهی سپس به منابع خبری اشاره کرد و تصریح نمود « آژانس های بین المللی مانند « خبرگزاری رویتر و خبرگزاری تاس » ـ خبرگزاری ملی مثل « ایرنا » و روابط عمومی های ادارات خصوصاً فرمانداری هر شهر و نشریات محلی ، مطمئن ترین منابعی هستند که می توانید اخبار و رویدادهای مدنظر را جستجو کرد و به دست آورد .


وی در ادامه فرگیری زبان لاتین را امری ضروری دانست و در این خصوص خاطر نشان نمود : هر خبرنگار حرفه ای و ایده آل نباید خود را با زبان فارسی محدود کند بلکه می بایست تمام زبان ها و خصوصاً« امگلیسی ـ عربی و فرانسوی » را بیاموزد تا وقتی که قرار بود به عنوان یک گزارشگر به خارج از کشور اعزام شود به راحتی بتواند رابطه با جوامع بین المللی برقرار کند البته در همین شهرستان شوش نیز نباید به زبان فارسی و بعضاً به زبان مادری یک یکی از گویش های « عربی ـ لری ـ بختیاری ـ دزفولی ـ ترکی ـ لکی و ... » بسنده کند بلکه باید نه  تمام گویش ها تسلط داشته باشد که علاوه بر خبرنگاری بتواند به هنگام مصاحبه با افرادی که کلاً با لهجه ی خاص تکلم دارند و با زبان فارسی میانه ای ندارند ارتباط کلامی برقرار کند .


عباس کرم الهی با توجه به محدود بودن زمان در بخش پایانی به سبک های خبری اشاره کرد و گفت : ما کلاً شش سبک خبری داریم ، « سبک هرم وارونه ، سبک تاریخی ، سبک تاریخی به همراه لید ، سبک پایان شگفت‌انگیز ، بازگشت به گذشته و سبک تشریحی » ولی در این میان جذاب ترین و مرسوم ترین سبکی که این روزها بیشتر از آن استفاده می شود ؛ سبک هرم وارونه است .

وی افزود : در سبک هرم وارونه مطالب با توجه به میزان اهمیت آنها از بالا به پایین تنظیم می‌شود. پاراگراف اول یا همان لید در سبک هرم وارونه اصلی‌ترین بخش خبر را در خود جای می‌دهد و سایر پاراگراف‌ها با توجه به اهمیت مطالب به ترتیب نوشته می‌شود. ضمن این که در حال طبقه‌بندی و چیدن مطالب در این سبک هستیم باید توجه داشته باشیم که رابطه منطقی میان اجزای خبر وجود داشته باشد. سبک هرم وارونه شیوه‌ای است که به نحوه اطلاع دادن اخبار از سوی مردم به همدیگر بسیار نزدیک است و ضمن آن که تکلیف خواننده را بامتن به سرعت مشخص می‌کند. از سوی دیگر هرم وارونه چون خبر را به اختصار و ایجاز مطرح می‌مند، لذا جای کمتری را در روزنامه می‌گیرد و چون در لید خبر همه نکات مهم و ضروری آمده است لذا انتخاب تیتر از آن بسیار راحت‌تر خواهد بود.


شایان ذکر است محبوبه نصرتی از اعضای دهه ی 80 انجمن روزنامه نگاران به عنوان یکی از مربیان سازمان دانش آموزی شوش در این همایش به همراه با دیناروند رئیس سازمان دانش آموزی و علی طالبی نایب رئیس انجمن هنرهای تجسمی و ازارکان اصلی سازمان حضور دارد .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست