05192024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۲۱۷2271

سومین جلسه کارگروه های اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش برگزار شد

مهدی کرم الهی ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ عیسی کرملاچعب

ساعت 17:30 روز سه شنبه 17 اسفند1395 سومین جلسه ی کارگروه های تخصصی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش در سالن اجتماعات شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ رئیس انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش ضمن قدردانی از لبیک جمعی از نخبگان و فرهیختگان به دعوت انجمن روزنامه نگاران در ابتدا به معیشت مالی خبرنگاران اشاره کرد و گفت : در سایر استان ها و حتی شهرستان های استان خوزستان برای انتشار اخبار هر دستگاه مبلغی به حساب آن خبرنگار واریز می شود در حالی که مسئولین شهرستان شوش پوشش خبری را وظیفه ی خبرنگار می دانند و هیچ حق الزحمه ای به آنها نمی دهند لذا ما این روزها اگر مشاهده می کنیم که برخی از خبرنگاران به جای پوشش خبری اقدام به پوشش خبرهای انتقادی می کند اکثرا به خاطر همین بی توجهی به این قشر تلاشگر ، زحمتکش اما گمنام است .

وی افزود : افرادی نظیر من که حقوقی از جایی دریافت می کنیم و یا بازنشسته ی فلان شرکت هستیم و « پهنای باند ـ هاست ـ قالب و گیگ » را از جیب خود صرفا به خاطر عشق به دیارمان متحمل می شویم  تا شاید مسئولی حق الزحمه ای پرداخت کند یا نه ، اما افرادی نظیر سیده مریم فدایی خبرنگار شوش 24 حدود دوسال است اخبار و رویدادهای شوش را منتشر می کند و هیچ وقت به مسئولی نگفته که در قبال انتشار خبر حق الزحمه ای به وی دهند و اگر مدیر مسئول نشریه آن هم از حقوق شخصی خود به این خبرنگار دستمزدی ندهد ، مخارج خود را از چه طریقی باید تأمین کند؟


عباس کرم الهی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : من به نمایندگی از طرف مدیران مسئول نشریات  شوش هم به مسئولین می گویم و هم به شهروندان عزیز که شوش از نظر جذب آگهی هم زیر صفر است وگرنه می شد حقوق خبرنگاران را از دریافت پول آگهی ها پرداخت کرد ولی در این بخش هم مسئولینی که آگهی مناقصه یا مزایده دارد غریبه پرست هستند و آگهی های خود را به سرپرستی نشریات در مرکز استان خوزستان تحویل می دهند و با آنها قرارداد می بندند و خبرنگاران بومی را از پورسانت چنین آگهی هایی نیز محروم می کنند ، حداقل ایکاش هر اداره ی با یکی از خبرنگاران قرارداد ببندد و آن خبرنگار اخبار یک دستگاه را ملزم باشد پوشش دهد و آنگاه در مراسم هایی نظیر « دهه ی مبارک فجر ـ هفته ی دولت و ... » خبرنگاران گروهی  در کنار هم اقدام به پوشش خبری آن هم به صورت رایگان نمایند .

رئیس انجمن روزنامه نگاران در ادامه به شرح وظایف  کارگروه های تخصصی اتاق فکر پرداخت و در این زمینه خاطر نشان نمود : همان گونه که از نام کارگروه مشخص است ، انجام دادن و یا تصمیم گیری در مورد موضوع خاصی توسط چند نفر که معمولا « 9 یا 7 ، 5 » نفر در یک کارگروه تخصصی است تا یک خروجی مفید داشته باشند .


وی افزود : شما در نظر داشته باشید مثلاً اداره ی ورزش و جوانان شهرستان شوش برای برگزاری یک « المپیاد ، جشنواره و یادواره در سطح شهرستان ـ استان و یا ملی » نیاز به ارائه ی راهکار داشته باشد و با توجه به این که مقام معظم رهبری فرموده است اقتصاد مقاومت ، اقدام و عمل مد نظر باشد ، در صورت تقاضا  ما دو کارگروه تخصصی ورزش آقایان و ورزش بانوان را داریم ، لذا این دو کارگروه یا به صورت جداگانه و یا در یک جلسه ی مشترک چون معمولا در این راستا هستند پس از بحث و بررسی و تبادل نظر راهکارهای مورد نظر برای اجرای آن المپیاد را مصوب می کنند و از طریق انجمن روزنامه نگاران به اداره ی متقاضی ارسال می شود ، ضمن این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اعتبارات تخصیص داده به شهرستان در همان بخش را ابتدا مطلع شویم و مثلا با اضافه نمودن بخش مشارکت مردمی ، تهیه ی اسپانسر و یا کمک های خیرین ، از نظر مالی راهکاری ارائه شود که بارمالی را بالاتر از توان دستگاه مطبوع نبرد که آن اداره عطای برگزاری برنامه را بر لقایش انتخاب کند .

سپس دکتر اسماعیل واهبی عضو کارگروه تخصصی امور حقوقی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران در سخنانی کوتاه به مسائل حقوقی خبرنگاران اشاره کرد و گفت : خبرنگاران و روزنامه نگاران که در این عرصه هم قدم می زنند و هم قلم فرسایی می کنند بدانند دو نکته ی مهم را می بایست مد نظر داشت ، یکی این است که دوستان خبرنگار وظیفه و یا رسالتشان انعکاس واقعیت ها چه تلخ و چه شیرین است و انعکاس این واقعیت ها به دو روش است « 1 ـ تنویر مسائل و یا به عبارتی آگاه سازی جامعه 2 ـ تحریک جامعه » و بند دوم  با توجه به وجود برخی از مشکلات فرهنگی احتمال دارد زیبنده ی جامعه نباشد ، هر چند که قبول داریم و که رسالت اصلی خبرنگاران انعکاس واقعیت ها است و با الفاظ و جملات خوب می بایست خبر را تنظیم کرد ولی در این حال از نظر حقوقی نباید خبری را منتشر کنیم که عواقب و بار حقوقی برای ما داشته باشد و بارها مشاهده شده که به خاطر همین بی توجهی بارها خبرنگارانی به دادگاه احضار شده اند ومجازات هم شده اند علی رغم این که نیتشان خیر بوده اما چون در تنظیم خبر بی دقتی کرده اند مدتی گرفتار در دادگاه شده اند .


وی با اشاره به نکته ی دوم افزود : به عنوان یک شهروند همیشه دوست دارم خبرنگار برای مردم و با مردم باشد نه صرفا برای مسئولین و با مسئولین ، دیده می شود که فلان مسئول حتی اگر عطسه کند و فلان خبرنگار به همین عطسه یا سرفه ی مسئول اشاره می کند ، این زیبنده ی جامعه نیست . من به یکی از خبرنگاران که خیلی هم وی را دوست دارم گفتم شما هم اهل قلم هستی و هم صادق و هم سخنوری ، اینطور نشود که مردم ببینند که فلان مسئول عطسه کرد و شما همان را اطلاع رسانی کرده ای ، جامعه به سن بلوغ رسیده است و این گونه خبرها جواب نمی دهد مهم این است که شما با مردم و برای مردم باشید .

واهبی با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی(ره) در دوران اوایل انقلاب ، گفت : امام حمینی(ره) فرمود : « پایه گذار اصلی انقلاب مردم هستند و خواهند بود » . مسئولین می آیند و می روند و میز به هیچ کس وفادار نبوده و نیست ، پس به عنوان برادر کوچک شما خبرنگاران این توقع را دارم از مردم غافل نشوید و واقعیت های جامعه را منعکس کنید و البته همانطور که گفتم « خبر شما نه بار حقوقی برایتان داشته باشد و نه جامعه را تحریک کنید . » اما آگاه سازی  رسالتی اصلی شما خبرنگاران است .

در ادامه حمیدهژبری نژاد رئیس کارگروه تخصصی امور سیاست خارجی اتاق فکر انجمن روز نامه نگاران با توجه به این که جلسه با محوریت اهدا ابلاغ و معرفی است ، خود را معرفی نمود و خاطر نشان نمود : مدرس آموزش خانواده  و چون با خانواده ها سرو کار دارم معمولا خودم را معرفی می کنم ، لذا حمید هژبری هستم فوق لیسانس علوم سیاسی و حدود 30 سال است به عنوان فرهنگی در خدمت آموزش و پرورش هستم که 12 سال آن مدرس خانواده بوده و هستم ، سه سال هم مدیر مدارس ایرانی در خارج از کشور بوده ام و اکنون عباس کرم الهی پس از چند سال ما را دعوت نمود تا به عنوان رئیس کارگروه تخصصی امور سیاست خارجی منصوب شده ام  و امیدوارم هم برای انجمن روزنامه نگاران و هم برای شهرستان شوش مثمرثمر باشم .


وی در ادامه به خاطره ای از زندگی خود در جامعه پرداخت و گفت : یکی از این روزها ی تابستانی در شمال کشور که هوا نسبتاً خنک بود حضور داشتم که مشاهده کردم فردی سیه چرده با یک پیجامه که به تن داشت روی پل ایستاده بود که خود را از پل پایین بیاندازد و هیچ کس نمی توانست وی را از کار خود منصرف کند تا این که  گفت :«مگر این که چند خبرنگار بیاید تا من با آنها صحبت کنم که از کار خود منصرف شوم . » حتی روانشناسان موفق نشدند که وی را از خودکشی منصرف کنند اما تا خبرنگار آمد و چند جمله ای با هم صحبت کردند آن سیاه پوست از خودکشی منصرف شد و از روی پل پایین آمد ، لذا نتیجه می گیریم که خبرنگار برای جامعه امنیت می آورد هر چند خودش در سخت ترین شغل جانش همیشه در خطر است .

هژبری در پایان گفت : در ایران بیشتر ما سیاستمند وسیاست بازیم و سیاستمدار نیستیم ، همه اصول و قواید سیاسی را بلدیم ، اما باسیاست بازی می کنیم ، با توجه به این که رئیس کارگروه تخصصی امور سیاست خارجی هستم ، در روابط بین الملل هم همین جور هستیم لذا باید همانند دکتر ظریف سیاستمدار باشیم و درست عمل کنیم ، این یک بازی شطرنج است که نباید در آن ببازیم .


شمسی صیدالی رئیس کارگروه تخصصی  امور ورزش بانوان اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران ، ضمن قدردانی از اعتماد عباس کرم الهی رئیس انجمن روزنامه نگاران پیرامون مسال و مشکلات ورزش جوانان اظهار داشت : حدود 20 سال است که به صورت افتخار در خدمت ورزش بانوان اداره ی ورزش و جوانان هستم و در حال حاضر در بانوان در 21 رشته ی ورزشی فعال هستند و تاکنون در سطح کشور ـ استان و شهرستان عناوینی کسب نموده اند و عمده ترین مشکل آنها نبود اسپانسر مالی است و من امیدوارم با وجود اتاق فکری که انجمن روزنامه نگاران تشکیل داده و در آن نخبگان حضور دارند بتوانیم با استفاده از خرد جمعی راهکارهای مناسبی را برای رهایی از این دغدغه بیابیم .

دکتر علیرضا کریمی رئیس کارگروه تخصصی امور تاریخ و باستان شناسی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران ضمن عرض خیرمقدم به فرهیختگان و نخبگان حاضر در جلسه هدف از تشکیل اتاق فکر را چالش ها و ضعف ها دانست و در این راستا خاطر نشان نمود : لیاقت مردم مظلوم شوش بیش از اینها می باشد .

وی در ادامه تصریح نمود : یکی از شهرداران پاریس بعد از 17 سال که بازنشسته می شود در یک مصاحبه به خبرنگاران  در مورد آمال و آرزوهای خود می گوید : « آرزو داشتم شهردار شوش می شدم » . از تاریخ عبرت بگیریم ، تاریخ برای ما علم است و عبرت گرفتن شاید برای عوام در صدسال گذشته بود ؛ اما ما  با تاریخ ، فرهنگ و تمدن خود چکار کرده ایم ؟استمرا دادیم « فر + هنگ » ؛ فر یعنی شکوه و هنگ یعنی آهنگ رفتن . جایگاه شوش با این همه گستره ی « تاریخی و فرهنگی و هویتی » و همه می دانیم پشت هر تمدنی ، پیشرفت یک تفکر است ، غیر ممکن است که تمدن ها بدون اندیشه و تفکر باشند .

دکتر کریمی هم چنین اظهار داشت : جایگاه شوش را در طول تاریخ  به لحاظ « فرهنگی ـ مذهبی و آثار تاریخی » همه می شناسند ، اما با داشتن همه ی این مؤلفه ها و شاخصه های مهم ، وضعیت شهرمان چگونه است ، چرا نباید یک واحد زیباسازی در شهرداری وجود داشته باشد ؟چرا نباید معاونت فرهنگی داشته باشد ؟ چه بهره برداری داشته ایم از جغرافیای تاریخی ؟از همین روخانه ی شاوور چه بهره برداری داشته ایم  که بیش از 3 هزار است سرچشمه های آن در همین شهر وجود دارند ؟آیا  یک سانتیمتر از آب این رودخانه کم شده است ؟ تاکنون  سابقه نداشته که از اتاق فکر استفاده شود و از نخبگانمان درهیچ جا بهره مند نشده ایم ، ثروتمندترین فرهنگ دنیا را ما شوشی ها داریم ، لذا تشکیل اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران را به فال نیک می گیرم و امیدوارم در آینده ی نزدیک تمام کارگروه های تخصصی آن با بهره مندی از نخبگان تکمیل شود .

دکتر راضیه هاشمیان رئیس کارگروه علم و صنعت اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران به مدت دو دقیقه پیشنهادی به شمسی صیدالی رئیس کارگروه تخصصی امور ورزش بانوان داد و گفت : قبلا پیشنهاد به جامعه ی ورزش بانوان که مسئولیت آن به عهده ی شمسی صیدالی است داده بودم و باز همان پیشنهاد را مطرح می کنم ، با توجه به این که در بین ورزشکاران خانم برخی در دستگاه های شوش هستند و آمار قابل توجهی را هم به خود اختصاص داده اند و به طور شفاف این را می دانید و با توجه به ساعات کاری خانم های ورزشکار شاغل طوری است که ساعت 16 به خانه می رویم و در این جلسه پس از یک ساعت و نیم در این محل جمع شده ایم ، لذا سانس هایی که مثلا برای استفاده بانوان از استخر درنظر گرفته شده ، هرکاری می کنیم که بتوانیم از این سانس ها استفاده کنیم برایمان مقدور نیست کما این که دوستانمان در دیگر استان ها سانس استفاده از اماکن ویژه بعد از اتمام اوقات کاری آنها در نظر گرفته شده  در صورت ما در شهرستان شوش تمام زندگیمان شده است کار و کار و کار لذا من در اینجا درخواست می کنم کما این که در جلسه ی کمیسیون امور بانوان که داشتیم این پیشنهاد را دادیم و قول هایی داده شد اما متأسفانه عملی نشد و در این روزهای پایانی سال که می خواهید برای سال آینده برنامه ریزی کنید با تغییر سانس ها عیدی ما را بدهید .


قاسم دیناروند رئیس کارگروه تخصصی معماری و مبلمان شهری اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران ضمن  تشکر از رئیس انجمن روزنامه نگاران به خاطر این حرکت ارزشمند که باعث شده جمع از نخبگان حداقل ماهی یک بار دور هم جمع شوند ، عنوان نمود : پیشاپیش فرا رسیدن عید نوروز را به یکایک شما تبریک و تهنیت عرض می کنم و آرزومندم که سال خوشی را در پیش رو داشته باشید ، واقعیت امر کمبودهای شهرستان شوش بسیار زیاد هستند و من اگر بخواهم صحبت کنم  در این زمان اندک نمی توانم  سرفصلی را باز کنم و به نتیجه برسم لذا چون صرفا این جلسه معارفه است فقط به زیباسازی شهر اشاره می کنم که نیاز ضروری و مبرم مبلمان شهر شوش است ، امیدوارم با مسئولیتی که در همین راستا انجمن روزنامه نگاران به من محول نموده بتوانیم طرح ها ، ایده ها و نوآوری های خوبی  به شهردار و شورای شهر ارائه دهیم .


وی در پایان  گفت : من  به عباس کرم الهی رئیس انجمن روزنامه نگاران پیشنهاد می دهم حتی اگر در طول یک ماه کارگروهی تقاضایی برای تشکیل جلسه نداشت ، این مجموعه را به حال خود رها نکند بلکه ماهی یک روز را به  جمع کردن اعضای اتاق فکر اختصاص دهد و آن جلسه حتی المقدر یک روز تعطیل باشد که همه حضور داشته باشند .

سپس عباس کرم الهی رئیس انجمن روزنامه نگاران در یک جمع بندی کوتاه تصریح نمود : تا دقایقی دیگر ابلاغ روئسا و برخی از اعضای کارگروه های تخصصی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران اهدا می شود ، اما من این توصیه را به روئسای کارگروه ها دارم که افرادی را شناسایی کنید و به کارگروه خود دعوت کنید که با گرفتن ابلاغ تا پایان در کنارتان حضور داشته باشند و علاوه بر آن وقت شناس باشند تا  خلعی در این حرکت بزرگ به وجود نیاید .


وی در پایان در انتقاد کاظم شوهانی رئیس کارگروه تخصصی امور هنری که برای هر سخنران زمان بیشتری در نظر گرفته شود حتی اگر از تعداد کمتری استفاده گردد ، پاسخ داد : با توجه به این که هدف اصلی جلسه  اهدا ابلاغ ها بوده مطمئن باشید وقتی که کارگروه ها تکمیل شوند  در جلسات ماهانه از تعداد کمتری برای سخنرانی بهره متد خواهیم شد تا بتوانیم نتیجه و خروجی خوبی از جلساتمان داشته باشیم .


 

در پایان ابلاغ روئسا و اعضای کارگروه ها به شرح زیر اهدا شد :

1 ـ حمیدهژبری نژاد (رئیس کارگروه تخصصی امور سیاست خارجی)

2 ـ رضا ذاکری ( رئیس کارگروه تخصصی امور سیاست داخلی)


3 ـ دکتر علیرضا کریمی (رئیس کارگروه تخصصی امور تاریخ و باستان شناسی )

4 ـ کریم ستاوی ( رئیس کارگروه تخصصی امور مذهبی)

5 ـ عباس کرم الهی (رئیس کارگروه تخصصی کارگروه امور آموزشی )

6 ـ رضا معمار زاده (رئیس کارگروه تخصصی امور درمان و پزشکی)


7 ـ عبدالرضا لالوند(رئیس کارگروه تخصصی امور ورزش)

8 ـ محمدرضا مهرابی(رئیس کارگروه تخصصی امور روانشناسی )

اعضای کارگروه های تخصصی :

1 ـ عفت انعام(عضو کارگروه تخصصی امور تاریخ و باستان شناسی)

2 ـ محمود حیدری زاده (عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

3 ـ منوچهر شنوه (عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

4 ـ علی منصوری (عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

5 ـ سید عادل احمدی(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

6 ـ جواد سرخه(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

7 ـ محمد اکبری(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

8 ـ علی لطیفی(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

9 ـ صالح ستاوی (عضو کارگروه تخصصی امور ورزش )

10 ـ فرشته چهل پر (عضو کارگروه تخصصی امور ورزش بانوان )

11 ـ پروین آقاجری(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش  بانوان)

12 ـ دکتر عاطفه لالوند(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش بانوان )

13 ـ کبری لالوند(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش بانوان )

14 ـ طیبه کولیوند(عضو کارگروه تخصصی امور ورزش بانوان )

15ـ فرشته کاوندی (عضو کارگروه تخصصی امور بانوان )

16ـ زهرا ابراهیمی (عضو کارگروه تخصصی امور بانوان )

17 ـ الهام دیناروند(عضو کارگروه تخصصی امور بانوان )

18 ـ سمیه ابراهیم امینی (عضو کارگروه تخصصی امور بانوان )

19ـ دکتر اسماعیل واهبی (عضو کارگروه تخصصی امورحقوق )


20 ـ محمد جوادی نصیر(عضو کارگروه تخصصی امور حقوق )

21 ـ علیه حلقه سیمین (عضو کارگروه تخصصی امور حقوق )

22 ـ داریوش عابدی زاده(عضو کارگروه تخصصی امور روانشناسی )

شایان ذکر است در اولین جلسه ی سال 1396 سایر کارگروه های تخصصی ابلاغ های خود را دریافت خواهند نمود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست