05092024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۱۲۰۲4914

مدیرکانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش برای اعضای خود آموزش مقدماتی خبرنویسی را ضروری دانست ـ (قسمت هشتم)

به قلم ـ عباس کرم الهی

مدیرکانون بسیج رسانه سپاه ناحیه شوش دانیال(ع)

در قسمت هفتم  آموزش خبری نویسی شما اعضای کانون بسیج رسانه و خبرنگاران پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز را ابتدا با «آئین نگارش» آشنا نمودیم در قسمت هشتم ابتدا شما را با «نوشتن اعداد در خبر »  آشنا می کنم و سپس به «مراکز تهیه ی خبر» می پردازم .

اما قبل از آن به خبرنگارانی که این مطالب آموزشی را مطالعه می کنند اما هرگز به آن عمل نمی کنند به صراحت بگم که راه را اشتباه انتخاب کرده اند ، خبرنگاری که نتواند از سخنرانی یک شخصیت نت برداری کند تا خبر خود را تنظیم نماید ، خبرنگاری که فقط بین مقدمه و اهم خبر را نداند و متوجه نشود در مقدمه از شخصیت حقیقی استفاده می کنند یا حقیقی ، و خلاصه فردی که در خبر تنظیمی خود به عناصر شش گانه اشاره نکرده باشد یا از این حرفه کنار برود و یا خود را اصلاح کند و از این به بعد قوانین را مد نظر داشته باشد .

نوشتن اعداد در خبر :

اعداد از صفر تا هشت به صورت حروفی : یک ، دو ، سه ، چهار ، پنج ، شش ، هفت ، هشت

ـ پنج نفر در رودخانه کرخه غرق شدند

ـ شش پرنده کمیاب در تالاب شادگان مشاهده شد

ـ هشت شهروند تبعه ی افغانستان در یک سرقت مسلحانه دستگیر شدند

از 9 تا 999 به صورت عددی

ـ 9 کیلوگرم کراک در نوارمرزی شوش با عراق کشف شد

ـ 100 جلد کتاب نفیس به کتابخانه فجر شوش اهداء شد

ـ 135 کیلوگرم تریاک در پاسگاه هفت تپه کشف شد

از 4 رقمی به بالا اعداد را می شکنیم ،

ـ یک هزار و 254 کیلگورم مواد مخدر ....

ـ دوهزار و 453 عدد سی دی مبتذل

ـ یک میلیون و 254 هزار و 373 نفر

ـ 23میلیارد و 211 میلیون و 254 هزار و 373 نفر

اعداد ترتیبی به صورت حروف

مقام اول ، مقام دوم ، یکهزارو پانصدمین جایگاه

اگر اعداد بخشی از واژه باشد با حروف می نویسیم :

سه قلو ، پنج شنبه ، هزارپا ، چهارچوب

اعداد کسر :

یک سوم ، دو چهارم (به صورت کسری نمی نویسیم)

ساعت:

ـ زمین لرزه ساعت 19 و 21 دقیقه و 34 ثانیه شامگاه چهارشنبه ...

درصد :

30درصد ، پنج درصد ، 9 درصد

استفاده از ممیز :

ـ افزون بر 4/3 میلیارد ریال اعتبار به شهرداری شیراز اختصاص یافت

گرم ، کیلوگرم و ...:

225 کیلوگرم (حتما واحد به صورت دقیق نوشته شود ، کیلوگرم ، مترمربع و ....)

واحدهای شمارش :

انسان : نفر

شتر : نفر

نخل : نفر

چهارپایان : راس

شمشیر ، کارد و اسلحه جنگی : قبضه

درخت: اصله

درخت و چوب و الوار : اصله

خانه و مغازه : باب

کشتی ، هواپیما و هلیکوپتر: فروند

سگ و گربه و شیر و پلنگ : قلاده

کفش و جوراب و دستکش : جفت

پرنده : عدد

فرش و لحاف و پتو : تخته

چاه ، انگشتر : حلقه

شال ، دستار ، دستمال : طاقه

اشیاء نورانی(فانوس، چراغ): شعله

طناب و کمربند و قنات: رشته

خودرو ، اتومبیل ، وسائل برقی : دستگاه

مراكزِ تهيه ي خبر :

زمان در كارِ تهيه و توليدِ مطبوعات ، از اهميتِ فراوان برخوردار است و بر خلافِ سايرِ رشته هاي صنعت كه اگر تأخيري در توليد كالايي روي دهد ، زيانِ چنداني وارد نمي آيد ؛ در مطبوعات بايد فاصله ي زماني ميان تهيه ي موادِ اوليه روزنامه يعني اخبار و چاپ و نشرِ آن را به حداقل ممكن رساند چون كوچكترين تأخير باعثِ كهنگيِ خبرها و مطالبِ روزنامه مي شود . از ديدگاهِ فروش و توزيع نيز مي توان مطبوعات را با كالاهاي فاسدشدني كشاورزي مقايسه كرد نه با محصولاتِ صنعتي كه اگر هم مدتي در انبار بماند ضايع و فاسد نمي شود . توسعه ي مطبوعات و گسترش خارق العاده زمينه هاي ايجاد خبر موجب پيدايش سازمان هاي خاصي شده است كه كارِ اصليِ آنها فراهم آوردن و توزيع اخبار مي باشد ، يعني آژانس هاي خبري يامطبوعاتي .

در حالِ حاضر خبرگزاريها در بازارِ خبر ، نقش واسطه اي ضروري را بعهده دارند و از چنان تمركزي برخوردارند كه مي توان كار آنها را نوعي انحصار بشمار آورد .

 از جمله مراكز تهيه ي خبر عبارتند از :

 آژانس هاي بين المللي :

اين آژانس ها در سراسرِ جهان شبكه اي گسترده از خبرنگاراني دارند كه خبرهاي روز را گرد آوري مي كنند وبه وسيله ي تلگراف يا امواج راديويي يا تلكس به مركز خود مي فرستند . اخباري كه به اين ترتيب گردآوري شده ميان مشتريانِ آژانس « سازمانهاي عظيمِ مطبوعاتي ـ راديو و تلويزيون ـ سازمانهاي خدماتِ عمومي ـ بانكها ـ بورسها و برخرخي مؤسساتِ خصوصي »توزيع مي شود . پيشرفتهاي اخير در زمينه ي كسب و انتقال و ارسالِ اخبار كه در درجه ي اول مديون دستگاههاي الكترونيكي و ماهواره ها مي باشد كارِ توزيع و دريافتِ اخبار را به ميزانِ باورنكردني سرعت بخشيده است . در سالهاي اخير ، پيشرفتِ خيره كننده ي دستگاههاي كامپيوتري آژانسهاي خبري را به فكر استفاده از حافظه هاي اين دستگاهها انداخته است و بسياري از آنها در اجراي فعاليتهاي عاديِ خويش نوعي « بانك اخبار » ايجاد كرده اند كه خبرها و اطلاعات مهم درباره ي منابع خبري و خبرساز را در حافظه هاي بي شمارِ كامپيوترِ خود نگهداري مي كنند و به هنگامِ نياز در اختيار استفاده كنندگان مي گذارند .

زمينه ي فعاليتِ اين آژانسها بسيار پيچيده و متنوع است . سرويسهاي عمومي كسب و نشرِ خبرهاي مهمِ روز در سراسر جهان ازمهمترين فعاليتهاي آنهاست و شاملِ سرويسهاي اختصاصيِ ديگري براي كسب و نشر خبرهاي «اقتصادي ، ورزشي ، تصويري و » مي باشند . در مراكز اصليِ آژانس ، هر يك از سرويس ها به نام دسك ( desk )خواندهمي شود .در حــــالِ حاضر آژانسهايياز نظر سرعت در كسب و ارسال اخبار و

تنوع سرويس با يكديگر رقابتِ فعالانه دارند به شرح زير ميباشند :

1 ـ آژانس فرانس ـ پرس ( Presse  ـ France  ـ Agence  ) :

اين آژانس متعلق به كشور فرانسه است و در حقيقت جانشينِ آژانسِ هاواس ( Havas) ميباشد كه در سالهاي 1832 تا 1835 ميلادي تأسيس شد و نخستين آژانسِ بين المللي به شمار مي رفت . بعد از جنگ جهانيِ دوم ، آژانسِ فرانس ـ پرس كه به اختصار ( P  . F  . A  ) خوانده مي شود ، در سراسر جهان جاي هاواس را گرفت . در سال 1975 ميلادي اين آژانس كه تا آن زمان با نظارتِ مستقيمِ دولت فرانسه فعاليت داشت ، از استقلال كامل برخوردار شد ، ولي دولت فرانسه همچنان بزرگترين مشتريِ آن باقي مانده است .

2 ـ خبرگزاري رويتر ( Reuter  ) :

اين خبرگزاري ، جانشينِ دفتري است كه در سال 1851 ميلادي در لندن به وسيله ي يكي از كارمندانِ قديميِ آژانس هاواس تأسيس شده بود . رويتر از سال 1926 ميلادي به صورتِ شركتِ تعاوني درآمد و از سال 1941 ميلادي ، چهاراتحاديه ي بزرگِ مطبوعاتي بـــه نام : « اتحاديه ي صاحبان روزنامه ها ـ اتحاديه ي مطبوعات ـ مطبوعاتِ متحده ي استراليا و اتحاديه هاي مطبوعاتِ نيوزيلند »در آن شريك هستند .

3 ـ آژانس آسوشيتدپرس ( Press  ـ Associated  ):

اين آژانس آمريكايي با بهره وري از امكاناتِ وسيع و مشتريانِ پولدارِ آمريكايي و با استفاده از گسترشِ خارق العاده ي آمريكا در سراسر جهان به رقابت به خبرگزاريهاي اروپايي برخاستند و اكنون اين آژانس از نظر فني قابل توجه است .

4 ـ آژانس يونايتدپرس ( Press  ـ United  ) :

اين آژانس نيز يكي از خبرگزاريهاي معتبر و معروف آمريكايي ميباشد كه از فني و خبرنگاري و مالي از قدرت عظيم و گسترده اي برخوردار است . و در واقع رقيب اصلي آژانس آسوشيتدپرس در آمريكا به شمار مي آيد .

5 ـ خبرگزاري تاس ( Tass  )  :

معروفترين و مهمترين آژانس كشور روسيه ، خبرگزاري تاس است كه اسمِ آن از حروفِ اولِ تلگرافيِ شوروي سابق ( روسيه ي فعلي ) گرفته شده است . وارثِ غيرِ مستقيمِ اولين آژانسِ خبريِ تلگرافيِ روسي است كه به سال 1894 ميلادي تأسيس يافت . آژانسِ تاس از سال 1925 ميلادي شروع به كار كرد و در واقع آژانس رسميِ دولتِ روسيه تلقي مي گردد .

آژانس هاي ملي :

عملاً هر كشوري داراي يك خبرگزاري ملي است كه كم و بيش وابسته به دولت است . خبرگزاريهاي ملي بيشتر در ارتباط با آژانسهاي بين المللي فعاليت دارند . وظيفه ي عمده ي آنها كسب خبرهاي ملي و داخلي براي مطبوعات و راديو و تلويزيونِ كشورِ خويش و ارسال خبرهاي كشور براي كشورهاي خارج است . اهميت آنها طبعاً به وضعِ كشورشان بستگي دارد . برخي از آنها شبكه هاي كسب و نشر اخبار خارجي نيز  دارند ، در خارج از مرزهاي كشورِ خود به فعاليتي محدود مي پردازند . در كشورهايي كه مطبوعات پيشرفته تري دارند ، در كنار آژانسهاي ملي ، خبرگزاريهاي مطبوعاتيِ ديگري نيز وجود دارد كه روزنامه ها مشتريانِ اصلي و عمده ي آنها به شمار مي آيند و علاوه بر خبرهاي روز ؛ مقاله و عكس نيز براي آنها تهيه مي كنند . اين آژانسها دستمايه ي مواد اوليه براي تهيه ي مقاله و عكس را از اين آژانسهاي بزرگ ميگيرند در كشور ايران خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران ( ايرنا ـ irna  ) اين نقش مهم را عهده دار مي باشد و در كنار اين آژانس ملي براي نشريات داخلي خبرگزاري هاي نامبرده ي زير از طريق اينترنت مطالب خود را در اختيار آنها قرار مي دهند : خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا ـ isna ) ـ باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران ( ايسكانيوز ـ iscanews ) ـ باشگاه خبرنگاران جوان ( yjc )ـ خــبــرگــزاري فـارس ( farsnews ) ـ خبرگزاري كار ايران (ايلنا ـ ilna  ) ـ خــبــرگـزاري مهر ( mehrnews ) خبرگزاري دانش آموزي پانا ( pana) ـ خبرگزاري  زنان ايران ( ايونا iwna  ) ـ باشگاه روزنامه نگاران دانشجويي ايران ( ايسجا isjanews  ) ـ خبر گزاري جامعه جوانان ايران ( سينا syna  ) ـ خبرگزاری بسیج ( basijnews) و …

 

آژانس هاي تخصصي :

در كنار آژانس هاي بزرگ و ملي ، آژانس هاي تخصصيِ متعددِ ديگري نيز وجود دارند كه در هر كشور كارشان به رشته ي خاصي از قبيل « ورزش ـ مذهب ـ بورس ـ علوم و فنون ـ امور اداري ـ فرهنگي و …» مربوط مي شود در زير به چند آژانسِ فعالِ تخصصي در ايران اشاره شده است :

خبرگزاري ميراث فرهنگي ( iranmiras  ) ـ شبكه ي اطلاع رساني نفت و انرژي ( shananews) خبرگزاري قرآن ايران ( ايكنا ikna  ) ـ خبرگزاري شبستان ( shabestannews) ـ خبرگزاري ورزش ايران ( ابپنا ipna  ) خبرگزاري كشاورزي ايران ( ايانا iana  ) و … 

شبكه هاي اخبار رايگان :

سازمانهاي روابط عمومي دستگاههاي دولتي و مؤسسات خصوصي هر كدام براي خود يك شبكه ي اخبار و اطلاع رساني دارند كه در مجموع ، حجمِ عظيمي را تشكيل مي دهد كه رويدادهاي دستگاه ذيربط را بصورت رايگان براي مطبوعات فرستاده مي شود و معمولاً نيز مطبوعات از مندرجات آنها استفاده مي كنند .

شناسنامه ي يك نشريه ( چارت سازماني)

هيئتِ تحريريه :

تهيه و تنظيم و نگارشِ مطالبِ روزنامه كه مرحله ي اصليِ كارِ هر نشريه اي است به عهده ي هيئت تحريريه مي باشد كه وظايف مهمي نيز بعهده دارند .

ساختار هيئت تحريريه :

هيئت تحريريه زير نظر يك يا چند سردبير ـ سرويسهاي تخصصيِ مختلفي كار مي كنند كه معمولاً در يك روزنامه ي يوميه عبارتند از : « سياسيِ داخلي ـ سياسيِ خارجي ـ اطلاعات عمومي ـ بخش فرهنگي ـ گزارشهاي مهمِ روز ـ خبرهاي ورزشي ـ بخش شهرستانها ـ آگهي و رپروتاژ  و سرويس عكاسي .»

صاحب امتیاز :

صاحب امتیاز فردی است که می بایست علاوه بر گذراندن دوره های آموزشی « مقدماتی ـ پیشرفته و تخصصی » (تئوری و عملی ) می بایست قبل از تقاضای کتبی اخذ پروانه ی چاپ نشریه حداقل به مدت دو سال «مقاله ، گزارش ، خبر ، سرمقاله ، تفسیر ، مصاحبه و  ...» را به نام خود در نشریات متنی یا الکترونیکی معتبر منعکس کرده باشد .

مدیر مسئول :

در صورتی که صاحب امتیاز نشریه فردی حقیقی باشد ، با تشخیص وی مدیر مسئول شناسایی و جهت گذراندن مراحل قانونی معرفی می گردد ؛ اما اگر صاحب امتیاز شخصیت حقوقی داشته باشد بالاترین فرد سازمان این مسئولیت را بر عهده می گیرد .

سردبير :

تنظيم نهايي صفحات روزنامه ـ ايجاد هماهنگي ميان مندرجات ، عكس ها و آگهي هاي تبليغاتي و …  از وظايف دبيرخانه ي تحريريه ( يا سردبير ) است . در حقيقت ميتوان گفت :قسمت سردبيري در روزنامه نقش اصلي و اساسي را برعهده دارد ،چون شيوه ي عريضه ي مطالب ـ انتخاب تيترها ـ قرار دادن هر مطلب در بهترين و مناسب ترين محل ، غالباً بيش از محتواي آن در ارزيابي خواننده از مطالبِ عرضه شده به او مؤثر است .

انواع روزنامه نگاری

1 ـ روزنامه نگاری آزادی گرا:

بعد از جنگ جهانی اول تا اواسط دهه 1960 را در بر می گیرد و بر گزارش واقعیتها استوار می باشد. این روزنامه نگاری به 4 دسته تقسیم می شود.

روزنامه نگاری عینی 2- روزنامه نگاری تشریحی 3- روزنامه نگاری عمقی 4- روزنامه نگاری تحقیقی)

ـ روزنامه نگاری عینی:  

والتر لیپمن در سال 1920 تحقیقی به سنجش صحت اخبار نیویورک تایمز پرداخت و در آخر پژوهش به جهت گیری های شخصی و گزارش مقرضانه خبرنگاران این روزنامه انتقاد کرد و عقیده داشت اخبار همانگونه که اتفاق می افتد مورد توجه نبوده بلکه آنطور که خبرنگاران دوست داشته اند مطرح می شده لیپمن به روزنامه نگاری واقعیت جو وعینی گرا توجه داشت وتأثیر ندادن احساسات و تمایلات و علاقه های شخصی توجه داشت و عقیده داشت که اخبار باید بدون بی طرفی منتشر شود و گاهی اوقات به این روزنامه نگاری مخالف جو هم گفته می شود.

ـ روزنامه نگاری تشریحی:

در سال 1922 و با انتشار هفته نامه تایم نامگذاری شد روزنامه نگاران این هفته عقیده داشتند اخبار روزانه درباره رویدادها، نیازهای خوانندگان را ارضاء نمی کنه و عقیده داشتند که گزارشهای خبری به صورت دقیق تر در اختیار مخاطبان قرار باید بگیرد بنابر این به تفسیر، تشریح و تجزیه و تحلیل اخبار به طور دقیق می پرداختند.

ـ  روزنامه نگاری عمقی:

از طرفداران این روزنامه نگاری میخائیل کاپ می باشد و روزنامه نگاران آمریکائی برای کاملتر کردن گزارشهای خبری به بررسی عمقی مطالب می پرداختند و زمان زیادی صرف مطالعه و بررسی رویداد می گذاشتند تا گزارش خبری دقیق و کامل در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. انتقاد وارد شده به این روزنامه نگاری: 1- وقت زیادی نیاز بود برای کامل کردن اطلاعات 2- نیاز به وسعت انتشار در صفحات نشریه بود.

ـ روزنامه نگاری تحقیقی:

از سال 1970 توسط کارل برن نشتاین و باب ود وارد مطرح شده این روزنامه نگاری بیشتر وقایع سیاسی توجه داشت و خبرنگاران پوشش های فراوانی برای کسب واقعیت تلاش می کردند که اطلاعاتی که مخفی مانده آشکار نمایند و مخاطبان را در این زمینه مطالعه سازند.

2-   روزنامه نگاری انتقاد گرا:

در این نوع روزنامه نگاری به خبرنگاری متعهد و مدافع گر توجه دارد در واقع به جای تمرکز به اخبار بر روی آزادی و عینیت ومسئولیت وتعهد وسایل ارتباط جمعی تکیه دارد. به سه دسته تقسیم می شود.

1- روزنامه نگاری زیر زمینی یا اعتراض گر

2- روزنامه نگاری متعهد :

2-1- روزنامه نگاری مدافع گر

 2-2- روزنامه نگاری مشارکت جو

3- روزنامه نگاری نوین)

ـ  روزنامه نگاری زیر زمینی یا اعتراض گر:

در فاصله سال های 1964 تا 73 مطرح بود  توسط دانشجویان جوان که مخالف با وضع مستقر و ارزشهای سیاسی، اجتماعی مورد حمایت نظام آمریکا صورت گرفت این نشریات 4 صفحه ای با قد کوچک منتشر می شد که مخالفت خود را نسبت به تبعیض نژادی، ادامه جنگ ویتنام، معیارهای مادی جامعه مصرفی، نا برابری زنان و مردان و آلودگی محیط زیست مطرح بود و به مطبوعات زیر زمینی معروف بودند ولی کارشان غیر قانونی نبود در این روزنامه نگاری به روزنامه نگاری اعتراض گر معروف بود.

ـ روزنامه متعهد:  

ـ مدافع گر:  

که نقش دفاعی به عهده دارند و بر مبنای هدف‌ها و مقاصد موردنظر در مورد رویدادها و مسائل خاص سیاسی و اجتماعی موضع‌گیری می‌کردند.

ـ رونامه‌نگاری مشارکت‌جو: 

در واقع روزنامه‌نگاران درجریان رویداد اجتماعی  و سیاسی مشارکت فعالانه داشتند بطوری که  روزنامه‌نگار با توجه به مسئولیت و تعهد اجتماعی  خویش درگیر واقعیت می‌شد.

ـ  روزنامه‌نگاری نوین:

در سال 1908 توسط تام ولف مورد توجه بود. کاربرد این کسب داستان‌های تخیلی بلند و کوتاه مطرح بود هم از واقعیت عینی رونامه‌نگاری و هم واقعیت ذهنی در داستان استفاده می‌شد.

ویژگی‌های کسب روزنامه‌نگاری نوین

1- توجه به شخصیت فردی:

روزنامه‌نگار با مصاحبه‌‌های پیاپی با مصاحبه‌شوندگان سعی می‌شود احساسات آنان را در زمان وقوع اتفاق ثبت شود.

2- بیان جزئیات نمادی:

توجه به طرز لباس پوشیدن، ‌حرکات،‌ عادات غذا خوردن، راه رفتن، و محل زندگی برای آشنایی بیشتر مخاطبان

3- گفت‌و‌شنود وسیع:

منظور این می‌باشد که گفته‌های مصاحبه‌شونده‌ها عیناً  و به طور مستقیم نقل گردد.

4- توصیف صحنه به صحنه:

این گزارش‌ها به درد مجلات ماهانه و فصلی و یا کتاب‌نگاری مورد توجه است و بیش از هر چیز به واقعیت ذهنی توجه دارد و از عینی‌گرایی فاصله‌ می‌گیرد و انتقادی که وارد است خبرنگار نمی‌تواند هفته‌ها و ماه‌ها برای تهیه یک‌گزارش زمان بگذارد.

روزنامه نگاران :

به دشواري مي توان تصويري قاطع و روشن از يك روزنامه نگار حرفه اي ترسيم كرد و اين بيشتر به خاطر تنوع مطبوعات و گوناگوني شيوه هاي تنظيم و نشر خبرها و رويداهاست كه طبعاً زمينه ي مساعدي براي فعاليت استعدادهاي مختلف فراهم مي آورد . «در مجموع واژه ي روزنامه نگاران ، طيفي از خبره ترين و معروفترين خبرنگاران تا يك خبرنگار و عكاس گمنام و كم تجربه را دربرمي گيرد و زمينه را براي شكوفايي و خودنمايي هرگونه استعدادي آماده مي سازد .»

تعريف روزنامه نگاري :

به طور كلي روزنامه نگاري ، حرفه اي با زمينه ي باز و گسترده است . ولي از طرفي تخصصي شدنِ روز افزونِ تكنِسين هاي حرفه اي ايجاب مي كند ، «شخصي كه اين حرفه را انتخاب مي كند ، علاوه بر استعداد و قريحه ي شخصي و تحصيلاتِ پايه ي ضروري ، دوره يا دوره هاي حرفه ايِ مخصوصي را نيز گذرانده باشد ».در بعضي از كشورها و برخي سازمان هاي مطبوعاتي ، براي اشخاصي كه قبلاً در روزنامه اي كارآموزي كرده يا دوره ي مدارس روزنامه نگاري را ديده باشند ، مزيتِ بيشتري قائلند .

توجه :

كليه ي همكارانِ روزنامه ، لزوماً روزنامه نگارِ حرفه اي نيستند ، عده ي زيادي هستند كه گهگاه در روزنامه ها مقاله اي مي نويسند و «فقط آن گروه را مي توان «روزنامه نگار و حرفه اييِ واقعي دانست كه صرفاً از راه نويسندگي در روزنامه ها يا مجلات امرار معاش مي كنند و يا عمده ي در آمدِ ايشان از اين راه تأمين مي شود . »

اينگونه روزنامه نگاران نيز بر دونوعند :

گروهي كه فقط براييك نشريه كار مي كنند و گروهي كه در نشرياتِ متعدد مي نويسند و به صورتِ ستوني يا سطري و يا مقاله اي دستمزد مي گيرند .

تصوري كه مردمِ عادي از حرفه ي روزنامه نگاري داشته اند با گذشتِ زمان ، تغييرِ بسياري كرده است ، در آغاز روزنامه نگاران مردمي اهل قلم تلقي مي شدند و آنان را كم و بيش چون اديبان و نويسندگان مي دانستند . از اواخر قرنِ 19 ميلادي روزنامه نگار در نظر عامه حالتِ مردمي را پيدا كرد كه پيوسته بادستگاهِ تلگراف و پس از آن با تلفن سروكار دارند . اما در حال حاضر ، خبرنگار است كه به عنوان قيافه ي مشخص روزنامه نويس تلقي مي شود . در حالي كه واقعيت جز اين نيست و تحولات حرفه اي بــاعث شده است كه روزنامه نگارِ امروزي بيشتر سيماي مردميِ پشتِ ميزنشين و اهلِ تفكر و انديشه را داشته باشد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست