تهیه و تنظیم : عباس کرم الهی
عکس ـ مهدی درویشی
سپس از اتمام نخستین کارگاه آموزش کارگردانی ، تدوین و ساخت پویا نمایی ، احمد نهاوندی ، استاد انیمیشن سازی دانشگاه صنعتی شریف تهران در مصاحبه ای کوتاه از دلایل پایین بودن سطح کیفی برخی از انیمیش های ساخت ایران خبر داد .
وی در آغاز گفت : این کارگاه به منظور بالا بردن سطح توانمندی و مهارتی کاربران خانه ها و مراکز دیجیتال که در زمینه ی انیمیشن فعالیت می کنند برگزار شده و تا کنون به شش استان رفته ایم و در استان خوزستان استقبال خوب بوده و در یک جمع بندی که می توانم بگویم شاهد حضور خوبی هستم .
وی افزود : در کنار این ، کارشناسان اداری هم داریم که با هماهنگی اداره کل مربوطه در این کارگاه حضور دارند که با هماهنگی های به عمل آمده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منجر به صدور گواهی ضمن خدمت برای آنها خواهد شد .
نهاوندی در ادامه به ورکشاپ (workshop) اشاره کرد و اظهار داشت : ورکشاپ ما در حال بستر سازی است برای افرادی که علاقه مند به انیمیشن سازی هستند البته با رویکرد شرکت در جشنواره ؛ جشنواره ای که به زودی در دنیای مجازی در معرض دید عموم قرار می گیرد و ماهانه آثار شرکت کنندگان منتشر می گردد و به آثار برتر که توسط مردم برگزیده می گردند ، جوایزی اهدا می گردد و همین آثار وارد رقابتی یک ساله می شوند و در نهایت به نقل از دکتر موسویان رئیس مرکزرسانه ی دیجیتال ، در جشنواره ی سرآمد حضور پیدا می کنند و به اثر برگزیده ی نهایی سال جایزه ی نفیسی اهدا خواهد شد .
نزدیک به یک سال است بحث انیمیشن را در سطح کشور رصد می کنیم هم از نظر تولیدات و هم از نظر فضای مجازی و حتی اشخاصی که در این زمینه فعال هستند و همه از یک مشکل رنج می برند که البته بیشتر اشخاصی که در این راستا فعالیت می کنند نوجوانان و جوانان هستند و با توجه به نرم افزارهای خیلی خوبی که در زمینه ی دو بعدی و سه بعدی وارد بازار شده است ؛ این قشر از دوستان انیمیشن ساز به راحتی وارد این دنیا می شوند ، اما یک حلقه ی مفقوده وجود دارد و آن اطلاعات کافی در خصوص اصول سینما و اصول خاص انیمیشن است که یک ژانر پر مخاطب سینما می باشد .
وی در ادامه به بخش دیگری از اهداف برگزاری کارگاه اشاره کرد و گفت : مسیر دهی و هدایت کردن جوانان و نوجوانان هدف دوم ما است که این قشر به صورت حرفه ای تر با اصول ساخت فیلم و پویا نمایی از نظر قوانین و روش های آن بیشتر آشنا شوند .
در هر ورکشاپی اگر ما پنج نفر خروجی داشته باشیم بسیار فوق العاده است ، اگر من در منزل خود در یک شبکه ی پویا نمایی یک انیمیشن را به مدت 10 دقیقه به صورت دقیق و عمقی نگاه کنم در واقع تأثیر خود را بر من گذاشته است . البته در آینده برنامه های بهتر و با حضور اساتید دیگری هست که این برنامه ها را تکمیل خواهد نمود که در این خصوص شبکه ی ملی فرهنگ زیر مجموعه ی رسانه ی دیجیتال برنامه ریزی امور را بر عهده دارد .
احمد نهاوندی، مدرس کارگاه آموزشی تدوین و کارگردانی پویانمایی کشور در خصوص تفاوت زیاد پویانمایی ایران با سایر کشور ها گفت : اگر شما ساخت انیمیشن را یک مثلث در نظر بگیرید ؛ یک ضلع آن تکنیک ـ ضلع دیگر آن مهارت و دانش و ضلع سوم آن داستان است . که در ایران ما دو ضلع اول را به صورت مطلوب داریم و البته با وجود زندگی و خاطرات مشاهیر ایران داستان های خوبی را هم داریم ، اما چون تکنیک و مهارت و دانش در اختیار داستان نیست ، لذا می توان این تفاوت ها را به راحتی مشاهده کرد و اما مشکل دیگری هم که وجود دارد و می بایست به آن اشاره شود کم حوصلگی و یا به صورت سرگرمی به این کار نگاه کردن است در صورتی که هر کسی که بخواهد وارد نیای پویانمایی شود می بایست هم عشق به کار را داشته باشد و هم حوصله را پیشه کند تا در کارش موفق شود و اگر تدوین را در آخرین مرحله ی ساخت انیمیشن قرار دهند می توانند دو ضلعی که به آن اشاره شد را در اختیار داشتن بگذارند و کیفیت کار را روز به روز بالاتر ببرند .
براساس این گزارش، برای کارمندان شرکت کننده در این دوره آموزشی، گواهی آموزش صادر می شود و به سایر شرکت کنندگان گواهی شرکت اعطا می گردد.