احمد معین ـ خبرنگار شوش نیوز
عکس ـ حسین دیناروند
به همت گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، نخستین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری مقدماتی ویژه ی علاقه مندان زیر 16 سال زیر نظر استاد عباس کرم الهی در پلاتوی شهید احمد حیاری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 18:30 الی 20:30 یکشنبه 3 مردادماه 1400 هم زمان با شب ولادت امام علی النقی الهادی(ع) نخستین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری مقدماتی با حضور محمد دیناروند کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و 8 نفر از علاقه مندان به حرفه ی بازیگری در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .
محمد دیناروند کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن خیرمقدم به هنرجویان رشته ی بازیگری و ابراز خوشحالی و خرسندی از این که امروز چهره های جدیدی در اولین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری حضور دارند گفت : حتم دارم این هنرجویان در آینده ی نه چندان دور در عرصه ی هنر والای تئاتر حرف برای گفتن خواهند داشت و در این راستا یک تشکر تجلیل وقدردانی دارم از استاد عباس کرم الهی پیشکسوت تئاتر شهرستان شوش و استان خوزستان که در واقع با همت و همیاری ایشان این دوره ی آموزشی برای اولین بار در سطح شهرستان شوش و شاید استان خوزستان برای افراد زیر 16 سال برگزار می شود و من به نوبه ی خودم از این پیشکسوت پرتلاش که مثل همیشه دغدغه داشتند و دلواپسند بحث آموزش برای رده ی سنی پایه بودند تشکر می کنم .
وی در ادامه گذری به معرفی عباس کرم الهی برای هنرجویان زد و یادآور شد : استاد عباس کرم الهی در تمام زمینه ها فرهنگی و هنری فعالیت دارد و از طرفی دستی هم در ورزش دارد ولی به فراخور سمتی که در اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم می خواهم این پیشکسوت را در بعد هنرهای نمایشی به اختصار به شما معرفی کنم ، ایشان سرپرست گروه تئاتر اندیشه هستند که فعالیت خود را در حوزه ی نمایش از دهه ی 60 شروع کرده و بدون وقفه این کار را در چهار بخش « نمایشنامه نویسی ـ کارگردانی ـ بازیگری و تدریس» ادامه داده و من بارها در همایش های هنری گفته ام که «استاد عباس کرم الهی شناسنامه ی تئاتر شهرستان شوش است .»
کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش تصریح نمود : در شهرستان شوش حدود 15 گروه نمایشی داریم که در سبک ها و شیوه های مختلف به تولید نمایش می پردازند از بین این 15 گروه ؛ 8 گروه « اندیشه ، سایه سار ، سنتی ، بچه های ایرونی ، آپادانا ، مهتاب ، صوت الغریب و جنت الحسین(ع) » در هنرهای نمایشی کشور ثبت شده اند و رسما مجوز فعالیت دارند یکی از این 8 گروه یعنی گروه تئاتر اندیشه به سرپرستی عباس کرم الهی علاوه بر این که در هنرهای نمایشی کشور ثبت شده و دارای پروانه می باشد در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری نیز به ثبت رسیده و دارای اساسنامه و شناسه ی ملی می باشد ، این کار پیشکسوت تئاتر شوش ، درایت ، دقت نظر و پایبندی خودش را برنامه های گروه می ساند که خیلی منظم و مدون گروه خود را جاهایی که نیاز است به ثبت رسانده است .
محمد دیناروند در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : می خواهیم این را بگویم شما برای آموزش بازیگری در کنار عباس کرم الهی که حدود چهار دهه فعالیت هنری دارد و این این بابت خیالتون آسوده باشد و خانواده های خود را در جبران قرار دهید که جای خوبی را برای آموزش انتخاب کرده اید ، جدای از این همین دوره ی آموزشی را که می خواهید با موفقیت پشت سر بگذارید طبق یک نرخنامه ی مصوب سال 1400 در استان خوزستان اگر شما همین دوره را در آموزشگاه های آزاد هنرهای نمایشی بگذارنید هر جلسه ی دو ساعته طبق آن نرخنامه در شهرستان ها 54 هزار تومان است و در کلان شهر اهواز 75 هزار تومان می باشد ، یعنی اگر قرار باشد شما 10 جلسه در این دوره حضور داشته باشید هر نفر بالغ بر 550هزار تومان متحمل پرداخت هزینه می شوید ولی استاد عباس کرم الهی این دوره را به صورت رایگان برگزار می کنند و من به نوبه ی خودم از ایشان تشکر می کنم که این دغدغه را دارند و هر کسی هم این کار رو به صورت رایگان انجام نمی دهد .
در تمام زمینه های هنری ما با دو شاخصه رو به رو هستیم « علاقه و استعداد» ؛ بعضا افرادی هستند که استعداد خوبی برای بازیگری دارند ولی علاقه ای ندارند ، بر عکس عده ای هستند که علاقه مند به بازیگری هستتند ولی استعدادش را ندارند ، این دوره های آموزشی کمک می کند افرادی که علاقه مند هستند ولی استعداد ندارند استعدادشان با سرفصل های آموزشی شکوفا شود و همچنین افرادی هم که استعداد دارند ولی علاقه ای ندارند با این سرفصل ها به تئاتر علاقه مند می شوند .امیدوارم طوری از این دوره استفاده کنید که در یکی دوسال آینده وقتی که به عنوان بازیگر به روی صحنه رفتید هر سئوالی از شما پرسیدند به راحتی بتوانید جواب دهید ، الان ما تعدادی از هنرمندان را داریم با توجه به اینکه چند سال سابقه دارند اما وقتی که یک سئوال فنی از آنها بپرسند نمی توانند جواب دهند و این خیلی بد است و مطلب آخر اینکه همانطور که برای این دوره در فضای مجازی اطلاع رسانی شده است علاوه بر اینکه قرار است با سرفصل ها آشنا شوید ، بلکه بعد از تست گیری آماده می شوید آماده می شوید که در کار آینده ی استاد عباس کرم الهی که یک کار کودک است و ظاهرا برای اولین بار در این ژانر می خواهد به تولید نمایش بپردازد شما به عنوان بازیگر یا عوامل در این کار انتخاب شوید و من امیدوارم در همین پلاتوی روی همین سکوها به عنوان تماشاگر شاهد هنرنمایی شما باشم .ان شاآلله در جلسه ی بعد آنهایی هم که قرار بوده حضور داشته باشند به این جمع افزوده شوند تا از دوره عقب نمانند .
در ادامه استاد عباس کرم الهی ضمن قدردانی از محمد دیناروند کارشناس هنری و امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، پیام عذرخواهی دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی را به حاضرین در جلسه رساند و در این راستا گفت : قرار بود که دکتر عارف در اولین جلسه حضور داشته باشد اما چون به صورت هم زمان جلسه ی شورای اداری در فرمانداری در حال برگزاری است از شما عذرخواهی نمود و قول دادکه در یکی از جلسات آینده در جمع ما حضور داشته باشد .
وی در ادامه از درگذشت خادم عبدالله الحسین(ع) کربلایی عبدالامیر نخلی خبر داد و در این راستا تصریح نمود : هم زمان با برگزاری این جلسه مراسم تشییع جنازه ی این خدمتگذار اباعبدالله الحسین(ع) در حال برگزاری است و ما برای شادی روحش فاتحه ای قرائت می کنیم .
استاد کرم الهی در رابطه با این دوره از کارگاه آموزش بازیگری خطاب به هنرجویان گفت : اگر می خواهید تئاتری خوبی باشید و وارد دنیای بازیگری شوید دقیق در این دوره گوش کنید و نهایت استفاده را ببرید . اما قبل از شروع آموزش نیاز است به چند نکته ی بسیار مهم نهایت توجه را داشته باشید :
1 ) ـ ارتباط با کارگردان :
الف ) ـ تعهد
تعهد به صرف این نیست که سر وقت درجلسات تمرین و یا اجرا حضور داشته باشی چون به وقت حاضر شدن مقدمه ی تعهد است . تعهد یعنی نسبت به محیط گروه و کارگردان متعهد باشید ، نسبت به آن چه که قول داده ای متعهد باشید که کار خود را درست انجام دهید ؛ پس همیشه سعی کنید به عنوان یک بازیگر «خوش قول ـ خوش وعده ، خوش تعهد و خوش اخلاق» باشید .
ب ) ـ خلاقیت :
همیشه کارگردانی را انتخاب کنید که خلاقیت داشته باشد و توان « فکری ، تخیل و تمرکز » بالایی داشته باشد . کارگردانی که این فاکتورها را داشته باشد می تواند بازیگران حرفه ای پرورش دهد و در آینده چنین کارگردانی با ایت خلاقیت هایی که دارد می تواند سکوی پرتاب شما به پایتخت باشد و حتی اگر در آینده با کارگردانی کار کردی که ضعیف بود می توانید به او با استفاده از دانش کارگردان اول خود بیاموزی البته نه به صورت ناخودآگاه بلکه به صورت کسب اجازه چون اگر به صورت ناخودآگاه باشد آن کارگردان ضعیف شما را از گروه کنار می گذارد .
پ ) ـ تنش :
شما به عنوان بازیگر ممکن است ناخواسته یک سری تنش را وارد گروه نمایش کنید ، کارگردان خوب وظیفه دارد که آن استرس ها و تنش ها را از گروه دور کند ، همیشه «سعی کنید کارگردانی را انتخاب کنید که موج گیر تنش های گروه باشد .»و این به شما کمک می کند برای رسیدن به نقشی که می خواهید بازی کنید نزدیکتر شوید ؛ البته شما هیچ وقت تنش وارد گروه نکنید و بدانید « بی تعهدی ها ، دیر آمدن سر جلسات تمرین و اجراها » در واقع وارد کردن تنش به گروه است و وقتی شما تنش زا باشید در ذهن کارگردان تنش وارد می شود و در چنین شرایطی نه کارگردان می تواند خوب کار را پیش ببرد و نه شما می توانی به صورت حرفه ای از عهده ی نقش خودتان برآیید .
ت ) ـ نقش :
بازی کردن یک نقش کوتاه با یک کارگردان خوب بسیار بسیار و بسیار بهتر و ارزشمندتر از بازی کردن نقش اول در یک نمایش با کارگردان بد است . پس بهتر است چون ابتدای راه هستید باکارگردانی کار کنید که خوب باشد چون او خیر و صلاح شما را می خواهد و به فکر پیشرفت شما است و بر اساس فیزیک بدنی شما نقشی را به شما می دهد .
مثال :
اگر شما فردی تنومند و فربه هستید و در یک نمایشنامه به مردی نحیف و لاغر اشاره شده حتی اگر شما از این نقش خوشتان بیاید کارگردان هیچ وقت نقش آن مرد نحیف و لاغر را به شما نمی دهد چون کارگردان فیزیک بدنی شما را در نظر می گیرد .
پس همیشه سعی کنید در کنار کارگردان خوبی باشید که سابقه و عقبه ی درخشانی از نظر فنی و اخلاقی داشته باشد و در گروهی فعالیت داشته باشید که مورد اعتماد خانواده ها می باشد .
این کار باعث می شود :
1 ) ـ پذیرش نقش های کوچک در اولین تجربه باعث می شود که ذهن شما بیشتر باز شود و بهتر به دنیای بازیگری بپردازید .
2 ) ـ نقش های کوچک ممکن است حتی اگر کلیدی و محوری باشد اما چند نقشی سبک تر است زودتر می توانید آن شخصیت را بشناسید و زودتر دیالوگ ها را حفظ کنید .
3 ) ـ نقش کوچک برای یک کارگردان خوب بسیار بسیار و بسیار مهمتر از یک نقش بزرگ و نقش اول است بر خلاف کارگردان بد که نقش اول را خیلی مهمتر می داند .
4 ) ـ هر وقت به یک مشکلی برخورد کردید سعی کنید به عنوان یک بازیگر مبتدی آن مشکل را در جمع با کارگردان در میان نگذارید چون کارگردان منتظر کوچک ترین تنش در گروه است تا تمرکزش به هم بخورد ، همیشه ذهن خود را به عنوان یک دفترچه ی یادداشت در نظر بگیرید و مشکلات را یکی پس از دیگری در آن یادداشت کنید و سر فرصت به صورت خصوصی با کارگردان در میان بگذارید ؛ سعی کنید با کارگردان اینقدر راحت باشید که حتی مسائل شخصی خود را با او در میان بگذارید ، در چنین مواقعی کارگردان بهتر و بیشتر شما را درک می کند .
5 ) ـ در ابتدای کار هیچگونه انتظار مالی از کارگردان نداشته باشید وقتی که او به صورت رایگان شما را آموزش می دهد ؛ قبول دارم که در تئاتر مضیقه ی مالی زیاد است خصوصا در کشور ما جمهوری اسلامی ایران ، کلا ایران روزها کارگردان ها در منگنه ی مالی قرار دارد ، شفاف بگویم اگر شرایط مالی را ندارید و خانواده برای رسیدن به هدف از شما پشتیبانی نمی کنند بهتر است تئاتر را همین اول راه کنار بگذارید ، چون برای رسیدن به هدف باید مایع بگذارید خصوصا در این روزهای کرونایی که حداقل می بایست لباس بازی خود را تهیه کنید که از نظر سلامت جسم نه شما دغدغه ای داشته باشید نه خانواده و نه کارگردان . در یک جمله شما باید « تشنه ی آموزش و مطالعه و عاشق بازیگری » باشید و برای رسیدن به این هدف سختی ها را تحمل کرده و هزینه کنید .
6 ) ـ کارگردان خوب را ناخدای کشتی بدانید و شما همانند جاشو و یا خدمه ی کشتی که سئوالات خود را از ناکدا می پرسند شما هم ندانسته های خود را از کارگردان بپرسید و نهایت استفاده ی فنی و تجربی را از او ببرید .
ث ) ـ انتخاب متن و نقش :
1 ) ـ شما به عنوان بازیگر مبتدی که هنوز الفای بازیگری را نمی دانید نباید در انتخاب نقش در متن نمایشنامه به کارگردان تحمیل کنید که من از این نقش خوشم آمده لذا همین نقش را می خواهم در غیر اینصورت بازی نمی کنم ؛ شما که هنوز با زوایای صحنه آشنا نشدید و نمی دانید عناصر بازیگری چه چیزهایی هستند و حتی نمی دانید که نمایشنامه به چه سبکی نوشته شده و کارگردان می خواهد به چه شیوه ای آن را اجرا نماید پس اجازه دهید که خود کارگردان تصمیم گیرنده باشد .
2 ) ـ بدانید کارگردانی که در اولین گام نقش کوتاهی به شما داد کارگردان خوبی است و کارگردانی که بدون در نظر گرفتن فیزیک بدنی و صرفا برای خوش تیپی و یا به خاطر این که چون والدین بیشتر هزینه می کنند نقش اول را به شما داد کارگردان بدی است و زیر نظر چنین کارگردانی رشد نخواهید کرد .
چ ) ـ گروه :
1 ) ـ از مشورت هیچوقت فرار نکنید و خود را از هم اکنون برتر و داناتر از دیگران ندانید که اگر چنین باشید بدانید اسیر «غرور کاذب» شده اید .
2 ) ـ هر بازیگری هر مشکلی که در خانه دارد چه مالی چه عاطفی وقتی که به پشت در سالن رسیدن آن مشکل یا مشکلات را کنار گذاشته و وارد سالن شود و وقتی که وارد سالن شد وارد دنیای بازیگری ، آموزش و تمرین شود چون گروه در واقع هسته ی مرکزی تولید و آموزش است .
3 ) ـ اگر عضوی قصد اذیت کردن شما را به هر نحوه داشت بدانید که می خواهد کاری کند که شما را از گروه دلزده کند و اگر نتوانستید صبر و تحمل خود را بالا ببرید به صورت محرمانه با کارگردان در میان بگذارید تا تصمیم لازم را بگیرد .
4 ) ـ شما در تمرینات و اجراها همانند یک خانواده هستید لذا اگر احیانا در مورد موضوعی اختلاف نظری به وجود آمد آن مسئله را از گروه به بیرون نبرید همانطور که شما مسائل خانوادگی خود را هر جایی مطرح نمی کنید .
5 ) ـ روحیه ی نقد پذیری را در خود تقدیر کنید و به هیچ عنوان در مقابل کارگردان نه توجیح کنید و نه توضیح بدهید .
6 ) ـ تمام مسائل شخصی خود را از هر نظر « مالی ـ معنوی ـ روحی ـ روانی و..... با به صورت محرمانه در میان بگذارید .تا به وقت نیاز کارگردان از این طریق هم بتواند نقشی به شما بدهد که اگر از نظر فیزیک بدنی مشکلی نبود با شما سازگاری داشته باشد .
7 ) ـ از نظر فنی و اخلاقی شما باید نویسنده و کارگردان را کاملا بشناسید و اگر نویسنده در قید حیات است با او ارتباط تلفنی برقرار کنید و در مورد نقشی که کارگردان به شما داده بپرسید چون نویسنده اهداف و روحیات خود را در نمایشنامه به کار گرفته است و اگر در قید حیات نبود به نمایشنامه های گذشته ی آن نویسنده مراجعه کنید چون به هر حال رگه ای از نمایشنامه های گذشته را در نمایشنامه های جدید پیاده می کند هر چند که کارگردانی که متنی را برای اجرا انتخاب می کند نویسنده ی دوم هم محسوب می شود .
سرپرست گروه تئاتر اندیشه در ادامه به تقسیم بندی کلی هنر به عنوان مقدمه ی این جلسه پرداخت و خاطر نشان نمود : مگر مي شود هنرمند پديده ها را تركيب كند تا احساسي را در ديگران ايجاد كند اما خود از آن بي بهره باشد؟ مگر مي شود هنرمند اثري زيبا را خلق كند در حالي كه خود از زيبائي معنوي و لطافت روح بي بهره باشد؟و خلاصه اينكه مگر مي شود كسي نام هنرمند را يدك بكشد اما حرفي براي گفتن نداشته باشد و نخواهد كه براي ديگران و خود به وسیله هنر وحتي برای هنر كاري انجام ندهد؟! لذا به صورت اجمالی هنر را به پنج نوع تقسیم می کنم :
1 ) ـ هنر غنائي بزمي:
محتواي اين هنر عاشقانه است. مجالس عيش و نوش وبزم و پايكوبي نمونه هاي بارزاين هنر است.
2 ) ـ هنر عرفاني:
اين هنر سوز و گداز و راز و نياز در راه كمال را نشان ميدهد. هنري كه با مثال آثار حافظ در ذهن خود بدرستي ويژگي هايش را درك مي نمائيد.
3 ) ـ هنر حماسي:
شرح حماسه ها، رزم ها، اساطير و قهرمانان باستاني نطير رستم و ..
4 ) ـ هنر تعليمي:
اين هنر به ترويج اخلاق و افكار و انديشه هاي متنوع اخلاقي مي پردازد . اين هنر در خدمت آموزش است.
5 ) ـ هنر سياسي:
كليه ي آثار سياسي در زمينه هاي گوناگون كه به ترويج افكار متفاوت با روند معمول جامعه و يا در خدمت آن باشد در اين فالب هنري مي گنجند.
استاد عباس کرم الهی در پایان گفت : در جلسه ی آینده هنر را از نظر رسالت به سه دسته تقسیم معرفی می کنم ، نمایش را برای شما تعریف خواهم کرد و گریزی به تاریخچه ی تئاتر در جهان و ایران خواهد زد و امیدوارم آنهایی که قول داده اند در این دوره حضور داشته باشند در جلسه ی دوم به جمع ما ملحق شوند .
شایان ذکر است در نخستین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری که به صورت تئوری و عملی برگزار شد « محمد معین ـ عقیل سرخه ـ حسین دیناروند ـ مهیار فرجی ـ امیرحسین شوهانی ـ یزدان باجوروند ـ مائده لطفاوی ـ و مینا موسوی» به عنوان هنرجو حضور داشتند .