تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی
عکس ـ عباس کرم الهی ـ سجاد عبیدی پور
نماز عبادی سیاسی جمعه ی شهرستان شوش شهرستان شوش همچون هفته ی گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی به امامت امام جمعه در شبستان مصلای نماز جمعه برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ، به همت ستاد برگزاری نماز جمعه و با حضور «آیت الله سید محمد امام زعیم حوزه های علمیه ی شهرستان شوش،حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی ، محمد حسن پورنعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ، حجت الاسلام شیخ عارف چعب معاونت حوزه ی علمیه ی امام محمد باقر(ع) ، حجت الاسلام سعید خلیلی مسئول امور مساجد شهرستان شوش ، جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مردم ولایتمدار » بعداز اذان ظهر 15 مرداد ماه 1400 نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در مصلای نمازجمعه برگزار شد .
امام جمعه ی شهرستان شوش همچون هفته های گذشته با چند دعا از جمله دعای سلامتی آقا امام زمان سخنان خود را آغاز نمود و گفت :« الْحَمْدُ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيهِ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ . الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین ، رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء .... اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی ، هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ ، دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ ؛طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”.... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله » .ابتدا خود و بعد شما بردران و خواهران نمازگذار ایمانی را دعوت به تقوای الهی می کنم .
امام جمعه ی شهرستان شوش به دنبال صحبت های هفته ی گذشته گفت : عرض کردیم شخصی آمد محضر مولای متقیان آقا امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب (ع) و در خواست مؤظه کرد ، یازدهمین نکته ای که آقا امیرالمؤمنین خطاب به این شخص فرمود : « از کسانی نباشید که اگر دچار بلا و مصیبتی می شوند با ناله و زاری مشغول به دعا کردن باشد . اگر همان بلا و مشکل از سرش دفع شود با حالت غرور و تکبر از اون دعا برمی گردد .» نکته ای که در این بیان بسیار مهم و حائز اهمیت است ،این است که ما باید بدانیم کارکرد دعا چیست ؟ ما در بین خودمان و آن چیزی که دنبال می کنیم معمولا دعا را برای زمانی قرار می دهیم که نیازمند و محتاجیم به اینکه خداوند عالم در مخمصه ای که گیر کرده ایم و یا در تنگنایی گیر کرده ایم ؛ آنجا به دنبال این هستیم که دعا کنیم ؛ ولی زمانی که نیازی نداریم برای ما دعا کردن معنایی ندارد .این خلاف آموزه های دینی است ، آموزه های دینی ما این را بهما نمی گوید ؛ وقتی شما در احوالات امیرالمؤمنین نگاه می کنیم می گویند : « كان اميرالمومنين رجل دعاء /// حضرت مردي بسيار دعا كننده بود.» یعنی امیرالمؤمنین همیشه در مخمصه بود؟ همیشه در جایی بود که نیاز داشت دعا کند یا نه کارکرد دعا چیز دیگری است ؟همانطور که خداوند عالم در آیه ی 60 از سوره ی غافر می فرماید : « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ /// و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند.»
وی افزود : دعا برای استجابت است ولی آن که دعا نمی کند چه اتفاقی برایش می افتد ؟ آن دسته از افراد که در مسیر دعا قرار نمی گیرند چه باید بکنند ؟وقتی خداوند عالم در روایتی که از وجود نازنین امام جعفر صادق(ع) نقل شده که خداوند عالم به حضرت موسی(ع) وحی کرد که « ای موسی به قومت بگو که نمک طعام سفره هم از منِ خدا بخواهند » موسی در پاسخ گفت : « یعنی ما حتی نمی توانیم نمک طعام را تهیه کنیم؟ » خداوند عالم فرمود : « نه » یعنی اینکه منِ «عبد» بدانم اگر خداوند عالم نخواهد همین نمک طعام سفره را هم نمی توانم تهیه کنم . اینکه عبد به معنای مقام عبودیت خدا که به این مقام برسد ؛ عبد بودن به افتخار می رسد ، پیامبر اکرم(ص) قبل از رسالت وقتی شهادت می دهیم می گوییم « مـَنْ قـَالَ أَشـْهـَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحـْدَهُ لَا شـَرِيـكَ لَهُ وَ أَشـْهـَدُ أَنَّ مـُحـَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» قبل از این که رسول خدا باشد عبد است . این عبد بودن خیلی مهم است ، اگر انسان به این برسد که عبد خداوند است و به آن مقام برسد آن وقت زندگی کردن چطور می شود ؟ عبد خدا طلبکار است یا بدهکار ؟ اگر طلبکار باشیم به خاطر این است که ما «عبد» بودن را باور نکرده ایم . این عبد خدا بودن را دعا کنیم .امیرالمؤمنین دعا می کند تا یادش نرود عبد خداوند است .یادش نرود اگر اتفاقی بیوفتد و کاری را در عالم به دست امیرالمؤمنین بدهند نه از باب این است که علی است بلکه از بابت این است که علی عبد خداست .
«الإمامُ علي «كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو : إنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّه ُ عزّ و جلّ فَرَجَعَ نَبيّا ، و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام ، و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ ///امام على عليه السلام : به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى ؛ زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانواده اش آتش برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّ و جلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر برگشت . ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد ، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد . و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند ، اما [به خدا ]ايمان آوردند و برگشتند .»
خطیب نماز جمعه شهرستان شوش در تکمیل این بخش از خطبه ی اول یادآورشد : بعضی از مشکلات گره کور هستند امام علی(ع) می فرمایید : «به آنی که امیدوار نیستی بیشتر امید داشته باشد چون گره کورهای زندگی را خداوند عالم باز می کند » بن بست در زندگی عبد وجود ندارد ، عبد اگر مقام یا رتبه ای پیدا کرد همه ی اینها را از جانب مولای خودش می داند . عبد اگر درآمدی کسب کرد این را درآمد خود نمی بیند بلکه این را رزقی می بیند که خداوند عالم به او داده است و خداوند هم هر وقت به عبد خود گفته است که انفاق کند به راحتی انفاق کرده است ؛عبد نمی گوید این رزقی است که خودم به دست آورده ام و به دیگران کمک نمی کنم ولی آن کسی که به مقام عبودیت نرسیده و تکبر و غرور می ورزد همانطور که خداوند عالم در آیه ی 60 از سوره ی غافر می فرماید : « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ /// و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند.»
حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه گفت : چنین اشخاصی که به این مقام نرسیده اند با خواری وارد جهنم می شود ؛ اینطور نیست اگر ما نیاز داشتیم دعا کنیم و اگر نیاز نداشتیم دعا کنیم ، خیر ، انسان مؤمن باید لحظه به لحظه ی زندگی اش در حال دعا کردن باشد . «الدعا مخ العباده /// دعا مغز عبادات است» اصل عبادت دعا کردن است .
امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم گفت : «بسماللَّه الرّحمن الرّحیم الحمدللَّه ربّ العالمین. بارئی الخلائق اجمعین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا و طبیب نفوسنا ابیالقاسم محمّد و علی آله الأطیبین الطاهرین المعصومین سیّما بقیةاللَّه فی الارضین . روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء.الحمد للّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابىالقاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطيبين الأطهرين سيّما بقيّةاللّه فى الأرضين و صلّ على علىّ اميرالمؤمنين و فاطمة الزّهراء سيّدة نساءالعالمين و صلّ على الحسن و الحسين سيّدى شباب اهل الجنّة و على علىّبنالحسين و محمّدبنعلىّ و جعفربنمحمّد و موسىبنجعفر و علىّبنموسى و محمّدبنعلىّ و علىّبنمحمّد و الحسنبنعلىّ و الخلف القائم المهدىّ صلواتک علیهم اجمعین و صلّ علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المٶمنین... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله» ، بار دیگر ابتدا خود و بعد همه ی برادران و خواهران نمازگزار ایمانی را دعوت به تقوای الهی می کنم . تقوای الهی یعنی ترک محرمات و انجام واجبات و این اولین گام خودسازی است ؛ یکی از واجباتِ الهی این است که ما همدیگر را امر به معروف کنیم و توصیه به عمل خیر کنیم و یکی دیگر از واجبات این است که همدیگر را نهی از منکر کنیم ، اینکه حواسمان به همدیگر باشد ، چون اسلام دین فردی نیست ، این نیست که بعضی ها می گویند « موسی به دینش عیسی به دینش » ما در دین اسلام چنین چیزی نداریم اینکه هر کسی را در قبر خودش می خوابانند این را در اسلام نداریم ، دین ما دین اجتماعی است ؛ همه ی ما سوار یک کشتی هستیم اگر این کشتی سوراخ شود همه ی ما غرق می شویم ، اگر منکر در جامعه رواج پیدا کرد همه ی ما آسیب می بینیم . اگر معروف در جامعه رواج پیدا کرد همه ی ما سودش را می بریم .پس بنابر این لازم است علاوه بر اینکه خودمان عالم به معروف و تارک کنکر هستیم ، بغل دستی ها ، دوستان ، اقوام و حتی اهل و عیال خودمان را هم موظفیم که اهل به معروف و نهی از منکر کنیم .
وی افزود : « یکی از کارهایی که سالیان سال است روی زمین مانده و کمتر به آن پرداخته می شود همین امر به معروف و نهی از منکر است .» در یک سری از کارها آنچنان افراط می کنیم که بعد دچار تفریط می شویم ، امر به معروف و نهی از منکر همان توصیه لسانی و عملی است ؛ همین که دیگران را بدون این که صحبت کنیم گاهی اوقات می توانیم با عملمان نشان دهیم که چیزی معروف است و یک چیز دیگری منکر ، نه نیاز به دعوا و درگیری است ؛ این امر به عمروف و نهی از منکر اگر بر اساس مراتب خودش درست انجام شود خیلی اثر خواهد داشت .گاهی اوقات مرحله ی اول را انجام نداده سریع می رویم سراغ پرخاشگری ، پیش آمده که فردی منکری را انجام داده است ما نباید در ملع عام آبرویش را ببریم و با فریاد به او بگوییم که چرا این کار را انجام دادی ؟شاید آن فرد عمل این که کاری را که انجام داده منکر است نداشته باشد و اگر مطلع شود انجام نخواهد داد .اگر ما درست این را انجام دهیم و با آن فرد صحبت کنید و به آن جوان بگویید کاری که انجام می دهی یک منکر است ، اگر کسی عناد دارد و ما می دانیم از روی عناد دارد منکر را انجام می دهد باید برخورد شود .
حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه به مناسبت های هفته ی در پیش رو اشاره کرد و در ابتدا به سالروز شهادت محمود صارمی اشاره کرد و گفت : روز یکشنبه 17 مردادماه1400 مصادف است با بیست و سومین سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان که به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسید. و از طرف شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد شهادت محمود صارمی، ۱۷ مرداد را به پاس قدردانی از ایشان به «روز خبرنگار» نام گذاری شد و من این روز را به تمام خبرنگاران تبریک می گویم و چون قرار است فردا شب نشستی با اصحاب رسانه داشته باشم در همین حد بسنده می کنم .
وی افزود : سه شنبه 19 مردادماه 1400 مصادف است با آغاز دهه ی اول محرم که در این روز سال 1443 هجری قمری نیز آغاز می شود و همچنین آغاز هفته ی امر به معروف و نهی از منکر می باشد و با توجه به مشکل ویروس منحوس کرونا ولی قطعا روضه ی اباعبدالله الحسین(ع) تعطیل پذیر نیست فقط ما فرم روضه را عوض می کنیم و کار با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود .هر چه داریم از محرم و صفر با عظمت و باشکوه است .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه چهارشنبه 20 مرداد ماه 1400 مصادف با دوم محرم الحرام ورود کاروان اهل بیت(ع) به سرزمین کربلا ، قیام آقا اباعبدالله ماندگار است همانطوری که پیامبر فرمود : «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً /// براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.»
وی افزود : یک عنصر اخلاص و خدامحوری است ، آقا سیدالشهدا تمام اخلاص خودش را برای خداوند عالم به کار برد ؛ یک ذره اجازه نداد عدم اخلاص در این قیام ورود کند ، شما ببینید در مقاطع و مناظر مختلف مرتب بیان می کند که « من بیعتم را از شما برداشتم اگر کسی دلش با ما نیست می تواند برود» و افراد مختلفی در جاهای مختلف جدا می شوند کدام در حال پالایش و پاک سازی است و در این حال است که اجازه ندهد کسانی که اخلاص ندارند ، کسانی که شاید به نیت مطامه ای آمدند در این حرکت همراهی کردند اینها مسیر را ادامه بدهند ، حتی در شب عاشوراهر وقتی جلسه ای را می گیرند که این افراد مخلص ماندگارند ولی برای اینها هم تکرار می کند ؛ برای اینکه اگر قرار است قیام شکل بگیرد باید در اوج اخلاص و خدا محوری باشد .
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش به عنصر دوم قیام سید سالار شهیدان اشاره کرد و تصریح نمود : منطق و عقلانیتی است که در این قیام وجود دارد ، حالا شاید کسی بگویید وقتی امام حسین(ع) آمد و خودش و اهل و عیالش را به این سرزمین کربلا آورد این می تواند عشق باشد نه عقلانیت . اشتباه نکنید اتفاقا این اوج عقلانیت است ؛ عقلانیت می گوید وقتی شما در یک شرایطی قرار گرفتید که آن شرایط دین در حال نابوده است الا با این که انسان در این مسیر قرار بگیرد ، دین نجات پیدا نمی کند؛ چیزی که در هشت سال دفاع مقدسفرزندان این مرز و بوم از سیدالشهدا یادگرفتند « عقلانیت» بود . این منطق و علاقنیت است که به این باور می رسیم که همه باید فدای دین شویم . همان چیزی که امام فرمود :« حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است .» حتی اگر امام زمان(عج) باشد جانش را فدای نظام اسلامی می کند ، از چه بابت ؟ از بابت عقلانیت . این عقلانیت باعث می شود که ما به این درجه از بلوغ و رشد می رسیم که می فهمیم آن چه که اصل است اسلام است الباقی همه فدای اسلام ؛ امیرالمؤمنین می شود فدای اسلام ، امام حسن(ع) می شود فدای اسلام ، امام حسین(ع) خودش ، فرزندانش ، اهل و عیالش می شوند فدای اسلام ، این عقلانیت است .
حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه به نکته ی سوم اشاره کرد و اظهار داشت : عنصر سوم ، حماسه است ، این حماسه و این رجزخوانی هایی که صورت می گیرد ، این کارهای حماسی که در قیام عبدالله الحسین(ع) صورت می گیرد همراه با عزت مندیست . یک جا شما ندیدید که اباعبدالله یک مطلبی را به عنوان درخواست عاجزانه باشد .حتی آن تشنگی طفل شش ماهه حضرت علی اصغر(ع) با عزت فریاد می زند «اى قوم ! شیعیان و اهلبیتم را کشتید و فقط این طفل باقى مانده که از عطش به خود مىپیچد، او را با شربتى از آب سیراب کنید» این عزت مندی و حماسه و این شوری که در قیام امام حسین(ع) وجود دارد باعث ماندگاری آن شده است .
امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به چهارمین عنصر به نام عاطفه اشاره کرد و یادآور شد : عنصر «عاطفه ، محبت ، عشق و علاقه» است ، این چهار عنصر وقتی در قیام اباعبدالله قرار می گیرند این قیام را ماندگار می کند .
وی در ادامه به آخرین نکته ی خطبه ی دوم به آغاز به کار رئیس جمهور جدید اشاره کرد و خاطر نشان نمود : تنفیذی که از جانب مقام معظم رهبری و هم تحلیفی که در مجلس شورای اسلامی و در محضر نمایندگان مجل و مسئولین امر و مهمانان صورت گرفت اما آنچه که می ماند ، خواست مقام معظم رهبری است که در مراسم تنفیذ توصیه کردند و فرمودند : «هر چه زودتر و هرچه سریعتر دولت تشکیل شود » قطعا چنین اتفاقی باید بیوفتد ، قطعا باید این اتفاق بیوفتد که این مشکلاتی که 8 سال روی همدیگر تلمبار شده ، 8 سال مردم مشکلات را تحمل کردند باید سریعتر به این سمت برویم که بتوانیم مشکلات را حل کنیم . نکته ی اساسی که وجود دارد و گاهی اوقات مطرح می شود که مثلا با دنیا قعر بکنیم ، در صورتی که اینطور نیست ؛ «اتفاقا دیپلماسی فعال باید صورت بگیرد و دیپلماسی فعال هم قطعا در گرو مقاومت است .» کسی بالاتر از سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی دیپلماسی فعال نداشت ولی این دیپلماسی با آن وجهه ی مقاومتی ایشان فعال شده بود ، وقتی شما ضعیف باشید دشمن دوست دارد از شما سؤاستفاده کند و از ضعف شما استفاده کند ولی وقتی قدرتمند باشید از جانب قدرت با دشمن صحبت می کنید ، قصه ی گره زدن مشکلات است ، تفاوت در گره زدن است ، دولت تلاش می کند که توافقی که وجود داردبا غرب و بدهی غرب نقد بکند حالا این تلاش صورت بگیرد ولی این که شما مشکلات داخل جامعه را با آن توافق گره بزند این یک اشتباه محض است . این که 8 سال معیشت مردم را ، آب خوردن مردم را ، شغل مردم را و خانه های مردم را گره زده بودند به توافق ، اگر توافق صورت بگیرد مشکلات حل می شود .اینها اصلا ربطی به هم ندارند ، دولت بیاید مشغول به کار شود به حل مشکلات ، به حل معیشت مردم ، به حل مشکل بیکاری جوانان و به حل مشکلات خانه دار شدن مردم مشغول شود از طرف دیگر هم یک دیپلماسی فعال بگذارد برای توافق ، برای اینکه بدهی غرب را باز پس گیریم از موضع قدرت و مقاومت پیش برویم ، انتظارمان از دولت مردمی رئیسی که ان شاالله مردمی حرکت کند ، مردمی بماند ؛ که البته مردمی بودن به شعار نیست بلکه به عمل است ، مردمی بودن این است که مشکلات مردم را درک بکنیم ، مردمی بودن به این است که اگر مسئولی را سرکار می گذاریم این مسئول بابت اینکه کارگر حقوقش را نگرفته ، چه کارگر هفت تپه باشد و یا کارگر شهرداری باشد و چه نیروی بهداشت و درمان باشد و یا نیروی میراث فرهنگی باشد ، فرقی ندارد ، مسئول انقلابی ما بابت اینگه کارگر حقوقش را نگرفته باید خواب به چشمش نرود نه اینکه به راحتی بخوابد و به راحتی حرف بزند و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است ، ان شاءالله مردمی عمل کنند مردمی بماند و سریع طبق دستور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی» این دولت سریعتر تشکیل شود تا کارهای جهادی نسبت به رفع مشکلاتی که در جامعه وجود دارد صورت گیرد .