10052024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۹۰۷1999

دومین جلسه برنامه ریزی نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه برگزار شد

فائقه شیرک ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ کریم ستاوی و عیسی کرملاچعب

روز یکشنبه 7 آذر 1395 ساعت 10 صبح هم زمان با آغاز هفته ی وقف و اولین روز عزای عمومی در استان خوزستان به مناسبت شهادت زائران حسینی در حله ی عراق ، دومین جلسه ی برنامه ریزی نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه در پلاتوی تالار نیایش برگزار شد .

رئیس انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش سخنان خود را با عرض تسلیت به مردم شهید پرور خوزستان آغاز کرد و در این راستا گفت : شهادت بیش از 80 نفر  از زائرین اربعین حسینی  استان خوزستان توسط گروه تروریستی داعش که بلاشک از دست نشاندگان امپریالیسم و صهیونیسم جهانی هستند دل هر انسان پاکنهادی را به درد می‌آورد . اینجانب به نوبه ی خویش و به نمایندگی از طرف اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شوش ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه و شفای عاجل برای مجروحین از خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان شهدا آرزومندم و از دولت تبدیر و امید انتظار دارم که این موضوع را با پیگیری در مجامع جهانی به صورت جدی دنبال کند .

وی در ادامه ؛ تاریخچه ی برگزاری همایش خبرنگار در مسیر حادثه را تشریح نمود و در این خصوص اظهار داشت : سقوط هواپیمای ترابری ارتش ایران در تهران در حدود ساعت ۱۴ روز ۱۵ آذر ۱۳۸۴ (۶ دسامبر ۲۰۰۵) ۱۲۸ کشته و ۱۳۲ زخمی برجا گذاشت. این هواپیمای باری ـ نظامی از نوع سی ـ ۱۳۰ بود و ۹۴ مسافر شامل اعضای ارتش و خبرنگاران را برای پوشش خبری رزمایش عاشقان ولایت که در چابهار در جنوب‌شرقی ایران برگزار می‌شد، از تهران به بندرعباس می‌برد . از ۱۲۸ نفر تلفات گزارش‌شده ، ۹۴ نفر داخل هواپیما بوده‌اند که در دم جان سپرده‌اند و دست‌کم ۳۴ تن از کشته‌شدگان از ساکنین ساختمان و افراد حاضر در اطراف آن بوده‌اند .


وی افزود : لبان پس از ترک فرودگاه مهرآباد با گزارش نقص فنی در موتور هواپیما تقاضای بازگشت به فرودگاه را می‌کند اما در حین بازگشت دچار آتش‌سوزی شده و با ساختمان مسکونی ۱۰ طبقه‌ای در شهرک توحید در منطقه ی  فرودگاهی مهرآباد (در فاصله ی سه کیلومتری فرودگاه) برخورد می‌کند. خلبان چندین بار درخواست فرود در فرودگاه امام خمینی(ره)  را می‌کند که به او اجازه نمی‌دهند. چندین بار نیز درخواست فرود در فرودگاه سابق قلعه مرغی را می‌کند که به او اجازه نمی‌دهند . خلبان مشکل فنی nr.4 را حدود ۸ دقیقه پس از برخاستن اعلام می‌کند و در حین نزدیک شدن به باند شماره ی ۲۹ L با استفاده از سامانه ی ابزار فرود ، هواپیمای سی ـ۱۳۰ به یک مجتمع مسکونی ۱۰ طبقه در منطقه ی مسکونی «آذری» برخورد کرد. میدان دید در زمان حادثه در حدود ۱۵۰۰ متر گزارش شده‌است.»

عباس کرم الهی در ادامه افزود : سردار سرتیپ علیرضا افشار درباره ی  دقایق آخر سقوط گفته است ؛ «از چهار مایلی باند که خلبان وضعیت را نرمال (عادی) اعلام کرده است تا هنگام سقوط که یک لحظه صدای فریاد یا حسین با هم ضبط شده‌اند، به مدت یک دقیقه و ۵۰ ثانیه هیچ‌گونه پیامی ارسال نشده است.» سرانجام بعد از این که هواپیما به یکی از آسمان خراش های شهرک توحید برخورد می کند تمام سرنشینانش به درجه ی رفیع شهادت نائل می گردند .

وی در ادامه تصریح نمود : انجمن روزنامه نگاران پس از گذشت دوسال که مشاهده نمود این جریان  دارد به بوته ی فراموشی سپرده می شود ، بر آن شد که همایشی را تحت عنوان خبرنگار در مسیر حادثه برگزار نماید و امروز در حال برنامه ریزی نهمین همایش خبرنگار در مسیر حادثه در سطح استانی هستیم تا یادی داشته باشیم از اولین خبرنگار مدافع حرم ، شهید محسن خزایی و هم چنین  با تجلیل از شهدای خبرنگار و درگذشتگان اصحاب و رسانه ی شهرمان ، یاد و خاطره ی آنها را پاس بداریم .

 

عبدالرضا لالوند رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر شوش ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت جانسوز رسول اکرم(ص) ، خبرنگاران را به انعکاس واقعیت های جامعه دعوت کرد و گفت : اگر شما خبرنگاران  قلم ها ی خود را آزادانه  به رشته ی تحریر درآورید  به مراتب در جامعه جرم و جنایت کمتری رخ می دهد  و به نظر من شما حس ششم  جامعه هستید و مسائل ریز را بهتر می بینید و می شناسید .

وی افزود : متأسفانه در شهرستان شوش عده ای از خبرنگاران  در تمام همایش ها ، سیمنارها و جلسات حضور می یابند اما فقط گفته های یک نفر را پوشش می دهند و به دیگر اشخاص بها نمی دهند .


رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر شوش در پایان آمادگی خودرا به صورت حقیقی و شورای اسلامی شهر را به صورت حقوقی جهت هر گونه همکاری با انجمن روزنامه نگاران به منظور برگزاری نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه اعلام نمود .

حجت الاسلام محمد جواد حسینوند رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) ، کریم اهل بیت(ع)  ، از اصحاب رسانه و مطبوعات ، خصوصاً پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز که  اخبار مربوط به ماه محرم و صفر را  به طور کامل پوشش داد ، از جمع بزرگ عاشورائیان در 29 صفر خبر داد و خاطر نشان نمود : روز 28 صفر در نظر است به مناسبت سالروز رحلت رسول اکرم(ص) و سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) ، هیئات مذهبی با تجمل در آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) تحت عنوان ـ تجمع بزرگ عاشورائیان حسینی » به عزاداری بپردازند و انتظار دارم این موضوع علاوه بر اطلاع رسانی ، پوشش داده شود .


رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی سپس به وظیقه ی خطیر خبرنگاران پرداخت و عنوان نمود : حرفه ی خبرنگاری بالاترین سطح در جامعه است چون همه می دانید کربلا در کربلا می ماند اگر زینب(س) نبود و حضرت زنیب را می بایست الولین خبرنگاری دانست که واقعه ی کربلا را نسل به نسل به ما رسانده است .

حجت الاسلام حسینوند در پایان اظهار داشت : برای برگزاری نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه ما هم به نوبه ی خود آبروداری کرده و از هر تلاشی برای بالا بردن سطح کیفی برنامه ها دریغ نخواهیم کرد .

سید مجید نوری زاده رئیس شورای اسلامی شهرستان و شهر شوش  ضمن تبریک به مناسبت هفته ی بسیج و عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) ، به انتقاد از غایبین در این جلسه پرداخت و گفت : وقتی که هر دستگاهی برای پوشش خبری خود به سراغ خبرنگاران می آید و یا شخصی که به هنگام ضرورت در انتخابات نیاز به حضور خبرنگار دارد ، در چنین مواقعی که خبرنگاران به وجود حضور آنها در جمع خود نیاز ندارند نباید کوتاهی کنند و لذا انتظار می رود در جلسات بعدی به دعوت نامه های ارسالی انجمن روزنامه نگاران عنایت خاص داشته باشیم .


وی سپس به مدیریت شرکت های تولیدی و صنعتی نقد کرد و تصریح نمود : شرکت ها موظفند  از حاصل درآمد خود ، دو/2 درصد اعتبارات فرهنگی  را برای امورات فرهنگی  هزینه کنند اما  نمی دانیم این دو درصد کجا می رود  ؛ لذا من به صلاح می دانم که  از طریق اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ی شورای فرهنگ عمومی و یا شورای اداری  با حضور فرماندار ، امام جمعه و نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  مصوب گردد که این دو درصد  در اختیار اداراتی نظیر اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ی تبلیغات اسلامی قرار گیرد .

نوری زاده در ادامه خبرنگاران را به دور شدن از ملاحظه کاری دعوت کرد و در این خصوص بیان نمود : با نقد سازنده از مسئولین  هم وجه ی انجمن روزنامه نگاران را بالا ببرید و هم مسئولین را به خاطر کم کاری ها و یا بعضاً فراموش کردن برخی از وظایف خود گوشزد نمایید .

وی افزود : طی این سه سال و چند ماهی که از فعالیت شورا گذشته است تا کنون خبرنگاری نیامده که از من یا همکارانم بپرسد که  چکار کرده اید یا چکار می کنید  ولی وقتی که در انتخابات به سر می بریم  می آیند  و می گویند تا کنون چه کرده اید لذا من در همین جا به خبرنگاران می گویم که بیائیند و ما را در این نشست خبری به چالش بکشند .

رئیس شورای اسلامی شهرستان و شهر شوش در پایان اظهار  داشت : ما برای کمک به برنامه های فرهنگی و ورزشی به مسئول کمیسیون فرهنگی و ورزشی تنفیذ اختیار داه ایم و در نتیجه هر قولی که به انجمن روزنامه نگاران بدهد قول تمام اعضای شورا می باشد .


سید علی فاضلی مسئول واحد فرهنگی اداره ی آبفای روستایی ، ضمن عرض تسلیت به خانواده های زائرینی که در حله ی بغداد عزیزان آنها به شهادت رسیده اند به سوره ی قلم اشاره کرد و گفت : وقتی که کتاب آسمانی ما می فرماید :« ن والقلم و مایسطرون » ؛ به ما می فهماند که قلم همانند شمشیر ذولفقار دو لبه دارد ؛ یکی لبه ی آنخون ها به پا می کند و لبه ی دیگر آن جامعه را در صلح و صفا نگه می دارد ، اما همین خبرنگاران که قلم را در اختیار دارند اکثرا نه حقوقی دریافت می کنند و نه از بیمه  بهره مند هستند و اگر عشق و علاقه نباشد یا ما در چنین برنامه هایی  در کنار آنها نباشیم به دست خود قلم آنها را به بی راهه رفتند سوق می دهیم .

علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ضمن تقدیر از انجمن روزنامه نگاران که در تمام برنامه های خود شهداء را فراموش نمی کند و عرض تسلیت به مناسبت سالروز رحلت خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) ، و سالروزشهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به نحوه ی برگزاری یک همایش استانی اشاره کرد و گفت : هر چند که شهید خزایی یک شهید در سطح کشور است و اصحاب رسانه و مطبوعات هم یا به بسیج رسانه و یا به خبرگزاری جمهوری اسلامی و نهایتاً به سازمان صدا و سیما برمی گردند ، اما چون برگزاری چنین همایشی آن هم در سطح استان به میزبانی شوش در تقویم فرهنگی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است ؛ از دو جهت می بایست آبرومندانه تلاش مضاعفی به کار گرفته شود ، یکی از این تلاش ها به اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برمی گردد که علاوه بر این که می بایست اعتباراتی در اختیار انجمن روزنامه نگاران قرار دهد , می بایست رایزنی های خود نسبت به حضور « استاندار ، رئیس صدا و سیمای مرکز خوزستان و فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج رسانه ی استان خوزستان به اتفاق جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات و مدیران استانی » را فراهم کند و بخش دوم که به شهرستان شوش بر می گردد می بایست رئیساداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتفاق کارشناس فرهنگی ، رئیس انجمن روزنامه نگاران و هیئت مدیره ی این انجمن نزد فرماندار شوش رفته و رایزنی های مورد نیاز را به عمل آورند تا از طریق فرمانداری در یک جلسه ی اداری  مسئولین را موظف به همکاری نمایند  که در این صورت شاهد برگزاری یک همایش در شأن استان خوزستان و شهرستان شوش خواهیم بود .


وی در پایان با توجه به این که سطح همایش استانی است اظهار داشت : چنانچه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران استا رایزنی داشته باشد با توجه به این نام دو خبرنگار شهید شهرستان شوش نیز لحاظ شده یا مستقیما مساعدت خواهد نمود و یا این مساعدت را به ما واگذار می کنند که در این صورت ما هم حمایت مادی و معنوی خود را خواهیم داشت .

عبدالرحیم رحیمی نیا رئیس انجمن صنفی کشاورزان ضمن قدردانی از تلاش های فرهنگی انجمن روزنامه نگاران و عرض تسلیت به مناسبت سالروز رحلت رسول اکرم(ص) به داشته های موجود و نداشته ها اشاره کرد و اظهار داشت : ما می بایست ابتدا داشته های موجود خود را تجزیه و تحلیل نماییم  که برنامه ی خود را بر حسب داشته ها بسنجیم و ترکیب بندی کنیم و یعد به سراغ نداشته ها برویم و تلاش خود را به کار ببریم تا به روش های مختلف آن نداشته ها را به داشته تغییر دهیم حال اگر بخشی از این نداشته ها مرتفع نشد ما را نسبت به اجرای برنامه دلسرد نکند .


وی در ادامه به برخی از مسئولین که فعال به دنبال به به  گفتن خبرنگاران هستند اشاره کرد و گفت : خبرنگاران نیز به جای این که به کاستی ها ، کمبودها و نیازمندی های شهرستان بپردازند بیشتر به تشریح عملکردی می پردازند که وظیفه ی شرعی ، عرفی و قانونی مسئولین است ، چون حقوق و مزایا می گیرند تا این فعالیت ها را داشته باشند و اگر ما مسئولین خود را پیرو انقلاب و امام (ره) می دانیم ، بدانیم که به به گفتن خبرنگار زمانی شیرین و دلچسب خواهد بود که توانسته باشیم درصدی از کمبودها را برطرف کرده باشیم ، لذا من هم به نوبه ی خود می گویم  خبرنگار می بایست آزاده باشد و با قلمش در جامعه تأثیر پذیر و تأثیرگذار باشد  ، البته خود را  از هر گونه جناح بندی ، خط بازی و حزب گرایی  دور کند و به رسالت اصلی خود که انعکاس وقایع درست و واقعی است بپردازد و قد تلاش و قلم خود را بداند .

مینا جمشیدی فر سخنگوی انجمن روزنامه نگاران  موضوع را به برنامه ریزی همایش برگرداند و گفت : ما در اینجا جمع شده ایم که در مورد نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر ایده ها و افکار خود را روی هم بریزیم و مشکل ترین دغدغه ی انجمن که تأمین اعتار است را مرتفع کنیم و صحبت کردن در مورد وظایف خبرنگاران را به روز خبرنگار موکول نماییم .


وی افزود : در دوره های قبلی «شهرداری ، شورای اسلامی شهر ، نظام صنفی کشاورزان ، مؤسسه ی خیریه ی امیرالمؤمنین و ... » و اشخاص حقیقی نظیر « حکیم خنیفر ، رضا زارع ، فروغ پور احمدی ، فائقه شیرک و علیه حلقه سیمین » به یاری انجمن روزنامه نگاران آمدند و نگذاشتندخلعی در برنامه ها از نظر مالی به وجود آید و امسال نیز سعی بر آن داریم که علاوه بر اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده ، از حاضرین در این جلسه نیز بهره مند شویم .

عباس کرم الهی  در جمع بندی این جلسه  به برنامه های قبل و حین برگزاری همایش پرداخت و گفت : در نظر داریم که سه بنر در سطح حوزه ی شهر شوش نصب نماییم ، سه عدد کلیپ بسازیم که یکی از آنها ویژه برنامه ی شهید محسن خزایی است ، کلیپ دوم به شهدای اصحاب و رسانه اختصاص می باید و سومین کلیپ در مورد تشریح عملکرد انجمن روزنامه نگاران ساخته می شود . هم چنین در نظر است گروه تواشیح به اجرای برنامه با دو زبان فارسی و عربی بپردازد و مرتضی حیدری آل کثیر ، رحمن ایزدی و مصطفی کرمی به خوانش شعر بپردازند .


وی افزود : شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، خیر مقدم را بر عهده می گیرد و دکتر محمدجوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، یکی از مسئولین  تراز بالای شهرستان شوش ، یکی از اصحاب رسانه و مطبوعات خوزستان که در جلسه ی بعدی که با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت مشخص می گردد و به احتمال قوی مسلم رحیمی مدیر کل صدا و سیمای مرکز خوزستان سخنرانی داشته باشند و در پایان در نظر است از خانواده های شهید سید محمد کاظم دانش و شهید فریدون سگوند » و درخانواده ی گذشتگان رسانه و مطبوعات شوش «زنده یاد عبدالرضا معمار زاده ، زنده یاد اصغر شریفی ـ زنده یاد سید محمد فاضلی زاده ـ زنده یاد حمید تیماو ـ زنده یاد پیوند رجبی ، زنده یاد ناجح گل گلی زنده یاد علی سیفی و زنده یاد خداکرم سگوند » تجلیل به عمل آید .

دبیر نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه در پایان از رسانه های داخلی شوش ، استانی ملی خواستار پوشش خبری پروژه ی نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه شد و در این راستا خاطر نشان نمود : از همکاران گرانمایه ی خودم « روح اله پورطالب ، امید کرد ، علی سعدی ، حسن شاه حسینی ، رضا کرد ، یاسین بدواوی ، عارف شریفی ، سجاد عبیدی پور ، قاسم منصور آل کثیر ،مهدی کرم الهی ،  سید محمود موسوی ، داریوش پارسا ، کریم ستاوی ، محمد آل کثیر ، احمد معین ، سمیه اکبری ، فاطمه سواری ، سیده مریم فدایی ، مینا جمشیدی فر و فائقه شیرک »  نهایت انتظار را دارم که در پوشش خبری  این همایش استانی سنگ تمام بگذارند تا شاید سال آینده به هدف متعالی خود برسیم .


مصوبات این جلسه :

1 ـ مقرر گردید که از طریق رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی های لازم با فرماندار شهرستان شوش به منظور حمایت وپشتیبانی دستگاه های اداری از نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه ، جلسه ای در فرمانداری با حضور کلیه ی مسئولین برگزار شود .

2 ـ مقرر گردید که شماره ی حساب انجمن روزنامه نگاران در همین خبر جهت واریز کمک های بلاعوض خیرین و حامیان فرهنگی منتشر شود لذا شماره حساب جاری 1074552087 نزد بانک تجارت ـ شعبه ی دعبل خزایی با کد شعبه ی 10745 به نام انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش اعلام می گردد.

3 ـ مققر گردید که علی طالبی طراح صحنه ظرف مدت 48 ساعت آینده اقلام مورد نیاز خود را لیست نموده و جهت خریداری به عباس کرم الهی تحویل دهد و در همین راستا انجمن روزنامه نگاران موظف شد که سه نفر را جهت انجام طراحی صحنه به علی طالبی معرفی نماید .

4 ـ مقرر گردید که عباس کرم الهی پیگیر مساعدت های مالی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و علاوه بر آن از دکتر محمد جوروند بخواهد که از رئیس صدا و سیما و فرماندهی بسیج رسانه ی استان خوزستان جهت مساعدت و هم چنین حضور در همایش دعوت به عمل آورد .

5 ـ مقرر گردید که بنیاد شهید و امور ایثارگران  شهرستان شوش دعوت از خانواده های شهید سید محمد کاظم دانش و شهید فریدون سگوند را بر عهده بگیرد .

6 ـ مقرر گردید که اداره ی ورزش و جوانان شهرستان شوش دعوت خانواده ی زنده یاد اصغر شریفی را بر عهده بگیرد .

7 ـ مقرر گردید که شهرداری و شورای اسلامی شهر شوش چاپ و نصب سه عدد بنر در سه نقطه از شهر شوش را از 48 ساعت قبل از روز همایش را پس از دریافت  طرح بنر توسط انجمن روزنامه نگاران  تقبل نماید .

8 ـ مقرر گردید که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و تبلیغات اسلامی پذیرایی 300 نفر مدعوین را بر عهده بگیرند .

9 ـ مقرر شد که اداره ی آموزش و پرورش ، کمیسیون امور بانوان و خانواده ی فرمانداری ، جامعه بسیج بانوان ، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و انجمن های تحت پوشش اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور جمعیت درون سالن را تقبل نمایند .

10 ـ مقرر گردید در صورت تأمین اعتبار ، عباس کرم الهی مسئولیت سلاخت سه عدد کلیپ و ویژه نامه ی همایش را بر عهده بگیرد .

11 ـ مقرر گردید که نیروی انتظامی شهرستان شوش نظم و امنیت بیرون تالار نیایش را تقبل نماید .

12 ـ مقرر گردید که منوچهر کرد مسئول روابط عمومی انجمن روزنامه نگاران مسئولیت کمیته ی فیلمبرداران و عکاسان را تقبل نموده و ضمناً شخصاً تعداد فیلمبرداران و عکاسان را به رئیس انجمن روزنامه نگاران با ذکر مشخصات فردی جهت صدور کارت گردن آویز معرفی نماید .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست