تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی
روز جمعه 23 شهریورماه 1397 بعد از قرائت اذان ظهر توسط مصطفی کاظمی ؛ نماز سیاسی عبادی جمعه توسط حجت الاسلام عبدالرزاق عفری در مصلای شهرستان شوش برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز در اولین جمعه ی ماه محرم الحرام 1440 هجری قمری ؛ امام جمعه ی موقت شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ؛ به دروغ گفتن های جایز و تفاوت آن با سایر دروغ ها اشاره کرد و گفت : در جایی که اگر مرتکب دروغ نشود مفسده ای بر آن مترتب شود، یا ضرری به خود برسد، یا باعث قتل مسلمانی یا بر باد رفتن عرض او یا آبروی او یا مال محترم اوبشود، که در این صورت جایز، بلکه واجب است. پس اگر ظالمی کسی را بگیرد و از مال او بپرسد، جایز است انکار کند. یا جابری او را بگیرد و از عمل بدی که میان خود و خداکرده باشد سئوال کند جایز است که بگوید: نکرده ام. و همچنین هر که بپرسد از کسی ازمعصیتی که از او صادر شده باید اظهار آن نکند، زیرا اظهار گناه، گناهی دیگر است. واگر از عیب یا مال مسلمانی از او استفسار کنند جایز است انکار آن، بلکه در همه این صور واجب است.
وی افزود : وقتی که میان دو کس ملال و فسادی باشد جایز است که کسی از برای اصلاح میان ایشان، دروغی از زبان هر یک به دیگری بگوید تا رفع فساد بشود. وهمچنین هرگاه از خود شخصی سخنی سرزده باشد یا عملی صادر شده باشد که اگرراست را بگوید باعث فتنه یا عداوت مؤمنی یا فسادی شود جایز است که انکار آن راکند. و اگر کسی مکدر شده باشد و رفع آن موقوف باشد به انکار سخنی که گفته باشی یاعملی که کرده باشی جایز است انکار آن.
خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود خاطر نشان نمود : هرگاه زن، چیزی از شوهر بخواهد که قادر نباشد یا قادر باشد اما بر او واجب نباشد، جایز است به او وعده دهد که: می گیرم، اگر چه قصد او نباشد گرفتن آن و نگیرد.و همچنین هرگاه کسی را که زنان متعدده باشد جایز است که به هر یک بگوید: من تو رادوست دارم، اگر چه مطابق واقع نباشد.
وی در چهارمین مرحله از دروغ های جایز اشاره کرد و اظهار داشت : هرگاه طفلی را به شغلی مامور سازی و او رغبت به آن نکند، از: مکتب رفتن یا شغلی دیگر، جایز است که او را وعده دهی یا بترسانی که: با تو چنین و چنان خواهم کرد، اگرچه منظور تو کردن آن نباشد.
امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود : در جهاد و حرب نمودن با اعداء دین اگر به دروغ، خدعه توان نمود که سبب ظفر یافتن بر دشمنان دین شود. و حاصل کلام آن است که: در هر موضعی که فایده مهمه شرعیه بر آن مترتب شودو تحصیل آن موقوف به کذب باشد جایز است دروغ گفتن. و اگر بر ترک دروغ، مفسده شرعیه مترتب شود واجب می شود. و باید از حد ضرورت و احتیاج، تجاوز نکرد. و دروغ گفتن در تحصیل زیادتی مال و منصب و امثال اینها از چیزهائی که آدمی مضطر به آنها نیست حرام، و مرتکب آن گناهکار است.
حجت الاسلام عفری در ادامه گفت : هر انسانی از سن پانزده سالگی تا روزی که در این دنیا زندگی می کند سعی می کند ایمان خود را روز به روز قوی تر نماید تا در روز قیامت پرونده ی اعمالش پاک و سالم تحویل دهد اما همین ایمانی که با هزار زحمت به دست آورده با یک دروغ گفتن به باد خواهد رفت . امام باقر(ع) در حدیثی می فرماید : حضرت باقر (ع) فرمودند : « یک دروغ هم از قول ما مگو ، زیرا که آن دروغ تو را از دین حنیف اسلام خارج می کند. ـ یعنی به واسطه ی این دروغی که به ما بستی نور ایمان از دلت می رود و اگر این قسم دروغ در حال روزه باشد در صورت عمد موجب بطلان روزه هم می شود .»
امام جمعه ی موقت شهرستان شوش برای اثبات گفته های خود در مورد ترک گناه خصوصا دروغگویی تصریح نمود : « لا يجِدُ عبدٌ طعمَ الإيمانِ حتّى يترُكَ الكذبَ هَزْلَهُ و جِدَّهُ /// هيچ بنده اى طعم ايمان را نمى چشد مگر آنگاه كه دروغ گفتن را، به شوخى يا جدّى، ترك گويد. » در نظر داشته باشید وقتی به انسان بگویند غذا بخور بگوید میلی به غذا ندارم در حالی که چیزی نخورده باشد همانند شخصی که به او بگویند نماز بخوان بگوید رغبتی به نماز خواندن ندارم یا حوصله ی این کار را ندارم در حالی که اگر دروغ نگوید خود به خود نمازش را خواد خواند .
وی در ادامه به یک حکایت اشاره کرد و اظهار نمود : فردی نزد یک بزرگ رفت و فریاد زد که من زیاد گناه می کنم ، یکی از گناهانم سرقت است که رعب و حشت در دل مردم انداخته است ؛ آن بزرگ در پاسخ بیان نمود : « شما هر گناهی می خواهی انجام دهی مانعی نیست فقط از ته دلت اراده کن و دیگر دروغ نگو . » از فردای آن روز هر وقت می خواست خلافی را انجام دهد وقتی از او می پرسیدن چه می خواهی کنی ؛ چون قول داده بود که دیگر دروغ نگوید دیگر از سایر گناهان هم دست کشید و پی برد که رمز رهایی از تمام گناهان دروغ نگفتن است .
وی در پایان خطبه ی اول به گناهان زبان اشاره کرد و گفت : خداوند در قرآن کریم به نعمت زبان اشاره فرموده و می فرماید: «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خلق الانسان عَلَّمَهُ الْبَیانَ»زبان عمده ترین وسیله ای است که مردم به کمک آن با یکدیگر ارتباط فکری برقرار می کنند و ایجاد تفاهم و انتقال مفاهیم از طریق زبان صورت می گیرد. در یک جمله زبان ملاک ارزش و معرف شخصیت انسان و ترازوی عقل اوست. در روایتی داریم که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: «هر که متعهد شود محافظت آنچه میان دو فک اوست که زبان باشد، و آنچه میان دو پای اوست، من از برای او بهشت را متعهد می شوم» زبان به تنهایی 70 نوع گناه را مرتکب می شود که در آینده هم به خوبی های زبان و هم بدی های آن اشاره خواهم کرد .
حجت الاسلام عبدالرزاق عفری آغاز خطبه ی دوم را با خود سازی قبل از پرداخت به جامعه اشاره کرد و در این خصوص خاطر نشان نمود : خودسازی و تهذیب نفس از جمله مسائلی است که در شریعت مبین اسلام بسیار به آن سفارش شده است و تحقق هدف آفرینش انسان و به کمال رسیدن او نیز جز از طریق خودسازی و تهذیب نفس میسر نخواهد بود.
وی افزود : با خودشناسی انسان می تواند به ارزیابی و تحلیل درستی از صفات و استعدادهای خود دست یابد و در نتیجه ی آن، خصلت های ناروا را از خود دور کرده و در صدد تقویت جنبه های مثبت خود باشد. در نتیجه می توان گفت از توجه انسان به خود، برای خودسازی انگیزه ایجاد می شود هم چنان که در روایتی آمده است: «مَن عرَف نفسَهُ جاهدَها و مَن جَهَلَ نفسَهُ اهمَلَهَا» کسی که نفس خود را شناخت با آن جهاد می کند و کسی که آن را نشناخت از خودسازی کوتاهی می کند. مقصود از خودشناسی آن است که انسان با درون نگری و خودکاوی و تأمل در وجود خویش و ابعاد آن و کشف استعدادها و نیروهای درونی و تمایلات و کششهای باطنی، هدف واقعی آفرینش و کمال نهایی و راه رسیدن به آن را بشناسد. این مسئله از جمله دستورات حکیمانه ای است که هم انبیاء و ائمه معصومین (ع) به بشر ابلاغ کرده اند و هم عرفا و حکمای بزرگ جهان آن را به زبان آورده اند.
خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه خطاب به مسئولین هیئات مذهبی که به صورت راهپیمایی اقدام به زنجیر زنی و یا سینه زنی می پردازند نکاتی را متذکر شد و در این خصوص گفت : مواردی را که می خواهم بگویم به خاطر جمع آوری نیست بلکه صرفا برای مدیریت کردن مسئولین هیئات مذهبی است که هم اسلام و دین را در نظر بگیرند هم بالا بردن کیفیت و هم حقوق شهروندی را در نظر بگیرند و به آن احترام بگذارند .
وی افزود : مدیر هیات به عنوان یک بزرگ تر و کسی که خوب می تواند قضایای هیئت خود را تحت نظر داشته باشد؛ باید علاوه بر داشتن کسانی به عنوان« ناظر»، خود نیز پیگیر امور و نیازهای هیات باشد و از اوضاع دقیقا مطلع باشد. مثلا ساعت شروع حرکت و پایان و مدت زمانی که مسیری را راهپیمایی می کند در نظر بگیرند که برای مردم مزاحمتی ایجاد نگردد ؛ انتخاب مداح و حتی نوع شعرهایی که به کار گرفته می شود واقعا مردم را به سینه زنی یا زنجیرزنی سوق دهد نه این که از آهنگ های تحریک کننده استفاده شود .
حجت الاسلام عفری در ادامه به استفاده از دهل ، طبل و دمام در عزاداری ها اشاره کرد و اظهار داشت : از مقام معظم رهبری پرسیده شد « :استفاده از ادوات موسیقی (محلی یا غیر آن) نظیر طبل، سنج، دمام و … برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در هیئتها چه حکمی دارد؟ آقا در پاسخ فرمود : استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده، برگزار شود. البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد. در حالی که ما می بینیم گروه های متعددی در خیابان ها اقدام به نواختن « دهل ، طبل و دمام » می کنند و باید دانست که نواختن دهل دستور عمر ابن سعد است زمانی که گفت « یا خیل الله ارکبی و بالجنه ابشری» و سپس دستور نواختن دهل را داد و به سوی خیمههای امام حسین(ع) هجوم آورد ؛ از طرفی دیگر از خود باید بپرسیم نواختن این دهل و دمام چه کمکی می تواند بکند که مردم را به سینه زدن دعوت نماید و یا اشکی را برای امام حسین(ع) جاری سازد .با این حال نمی گویم استفاده نشود بلکه منظور من مدیریت کردن مسئولین هیئات مذهبی است تا بی حرمتی به این ایام نشود .
وی افزود : موضعی دیگر که می بایست مسئولین هیئات مذهبی به آن توجه داشته باشند این است که مجالس و منابر ی مساجد ، حسینه ها ، زینبیه ها و تکایا به صورت ثابت برگزار می شود به منظور بصیرت افزایی مردم است ولی مواظب باشند وقتی که به صورت راهپیمایی در حرکت هستند زن و مرد با هم اختلاط نشوند چون یکی از اهداف امام حسین در قیام روز عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است و اگر ما کتابی به نام کلمات اباعبدالله را که چاپ شده بخوانیم و توسط علما گفته شود که مردم از همان سال 61 هجری قمری با نهضت عاشورا متحول شدند و امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دادند ما هم از ابتدای محرم تا پایان صفر کلمات امام حسین را تدبیر و تفسیر نموده و همنوعان را از کارهای بد نهی و انجام کارهای خوب را تشویق می کنم که در واقع بهترین امر به معروف ما دفاع از « انقلاب اسلامی ، ولایت فقیه ، فرهنگ عاشورا و مقام عظمای ولایت » است .
علی مقدمیان رئیس فوریت های پزشکی شهرستان شوش به مناسبت 26 شهریور ماه ، چهل و دومین سالگرد تاسیس اورژانس «روز فوریتهای پزشکی » به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه به ارائه ی عملکرد دستگاه خود پرداخت و گفت : مرکز فوریت های پزشکی شهرستان شوش در سال 1380 رسما فعالیت خود را با راه اندازی پایگاه جاده ای سید عباس آغاز نمود و در حال حاضر در مجموع هشت پایگاه در سطح شهرستان با 60 نفر پرسنل به صورت شبانه روزی در حال خدمت به همشهریان و بعضا مهمانان ، ایرانگردان ، جهانگردان و راهیان نور و این روزها زائرین می باشد .
وی افزود : در سال 1396 حدود 25000 تماس با مرکز فوریت های پزشکی ثبت شده که رقمی نزدیک به 10000 مورد ختم به انجام مأموریت و اعزام به بیمارستان شده و مابقی تماس ها در حد ارائه ی مشاوره بوده و یا متأسفانه به صورت مزاحمت تلفنی بوده که امیدواریم این مورد با فرهنگ سازی و همت همگانی به صفر برسد .
مقدمیان همچنین اظهار داشت : مرکز فوریت های پزشکی شهرستان شوش با توجه به موقعیت مهمی که دارد همه ساله پذیرای زائران سرزمین های راهیان نور بوده و با برپایی مراسم تاسوعا و عاشورا و میزبانی هیئات عزاداری استان خوزستان در روز اربعین حسینی ؛ خدمات دهی حدود 100 کیلومتر از جاده ی ترانزیتی و هم چنین خط راه آهن و شرکت های تولیدی و صنعتی را بر عهده داریم لذا باید به هنگام نیاز در کمتر فرصت زمانی به محل اعزام شویم و سعی کرده ایم همیشه همراه و همیار مردم باشیم .
رئیس فوریت های پزشکی شهرستان شوش در ادامه تصریح نمود : لازم به ذکر است اخیرا با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی ، فوریت های پزشکی 115 به سازمان توسعه یافته و انتظار می رود که مسئولین شهرستان شوش و همشهریان کمافی السابق ما را مورد لطف حمایت های مادی و معنوی خود قرار داده تا این نهال نوپا بیش از پیش به وظیفه ی خود عمل نماید .
مقدمیان در پایان به چند توصیه ی امدادی اشاره کرد و گفت : 1 ـ از جابه جایی و انتقال مصدومین قبل از رسیدن اورژانس جدا خود داری نمایند تا صدمات بیشتری بروز ندهد 2 ـ از برقراری تماس های بی مورد و مزاحمت تلفنی اجتناب شود 3 ـ در صورت تأخیر در رسیدن آمبولانس صبر نموده و از ایجاد تنش و ضربه زدن به خودرو و اشخاص خود داری نمایند چون که در آن لحظه ممکن است آمبولانس در جایی دیگر در حال خدمت رسانی است .
شایان ذکر است رئیس و پرسنل فوریت های پزشکی شهرستان شوش به همین مناسبت به صورت رایگان اقدام به گرفتن تست های قند و فشار خون از نمازگزاران شدند .
لازم به توضیح است امروز حمید ظریف خسرج رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش پشت میز خدمت قرار گرفت و از ساعت 12 تا قبل از اذان ظهر به سئوالات نمازگزاران پاسخ داد .
شایان ذکر است هفته ی آینده صادق ساعدی رئیس کمیته ی امداد امام خمینی(ره) شهرستان شوش پشت میز خدمت قرار گرفته و به شکایت نمازگزاران رسیدگی می کند .