10262024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۴۱۴1028

همزمان با روز قلم ، نخستین همايش در سوگ قلم در شوش برگزار خواهد شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت انجمن روزنامه نگاران و با مشارکت سایر انجمن ها ، روز یکشنبه 14 تیرماه 1394 ساعت 22:30 به مناسبت روز قلم و شب ضربت حضرت امام علی(ع) ، نخستین همایش در سوگ قلم در تالار نیایش این شهرستان برگزار شد .

 

 

 

 

به گزارش شوش نیوز ، شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، ضمن انتقاد از بعضی از هنرمندان شهرستان شوش که به روز قلم بها نداده و در این همایش حضور نداشتند به تاریخچه ی روز قلم در ایران اشاره کرد و گفت : در صفحات تقویم، چهاردهم تیرماه با عنوان «روز قلم» به خود جلوه ای دیگر بخشیده است. نام گذاری این روز به نام قلم، بی ارتباط با تاریخ کهن متمدن و فرهنگ ساز این سرزمین نیست. ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می نامیدند. از طرفی سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است. به همین مناسبت این روز را روز نویسندگان می دانستند و گرامی می داشتند.


 

وی سپس به تعریف قلم پرداخت و عنوان نمود : قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن ها، تجربه های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می شوند و آیندگان مملو از تجربه و پر از راه حل هایند.

 

شریف احمدی تصریح نمود : هر کس می تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می کند، بنویسد. قلم، تخریب می کند. می سازد. واقعیت ها را آشکار می کند. آشکارها را نهان می کند. به واقع قلم، معجزه ای جاودان است. ارزش و کرامت قلم بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی در تقویم به آن بسنده کنیم. این ساده ترین شعار برای تجلیل از مقام قلم و ارباب قلم است. نماد روز قلم برای تجلیل، تجلیل و پیشرفت نویسندگان و نوشته ها، فقط یک تلنگر است. در این روز با گرامی داشت یاد و خاطره اهالی قلم و تجلیل از آثار ایشان، شاید بتوانیم گوشه ای از زحمات طاقت فرسای آنان را قدردان باشیم .

 

حجت الاسلام عارف آل کثیر پیرامون اخلاق اجتماعی حضرت امام علی در شب ضربت آن حضرت اظهار داشت : در روزگـار خـلافـت خـلیفه دوّم ، شخصى ادعائى نسبت به حضرت امیرالمؤ منین على (ع) داشت و بنا شد در حضور خلیفه رسیدگى شود. مدّعى حاضر شد و خلیفه خطاب به امام على (ع) گفت :اى اباالحسن در كنار مدّعى قرارگیر تا حل دعوا كنم . در این هنگام  آثار ناراحتى را در سیماى حضرت امیرالمؤ منین على (ع) هویدا شد و خلیفه با دیدن آن بر چهره‌ی امیر مومنان گفت :اى على! از اینكه تو را در كنار دشمن قرار دادم ناراحتى؟ امام على (ع) فرمود :نه بلكه از آن جهت كه در رفتارت نسبت به ما دو نفر عدالت را رعایت نكردى نگران شدم، زیرا او را با نام صدا كردى و مرا با كنیه و لقب (ابوالحسن) خواندى ، ممكن است طرف دعوا نگران شود.


 

حاج آقا آل کثیر سپس به رسیدگی امام علی(ع) به یتیمان اشاره کرد و خاطر نشان نمود : امـام عـلى (ع) رسـیـدگـى بـه مـحـرومـان را تـنـهـا بـا دستورالعمل و فرمان انجام نمى‌داد، بلكه شخصا به رفع مشكلات مردم مى‌پرداخت . نـان و خـرمـا را درون زنـبـیـل مـى گـذاشـت و بـا دوش مـبـارك حمل مى كرد و به فقراء مى‌رساند . اصحاب و یاران مى گفتند: یا اَمیرالمُؤ مِنین، نَحنُ نَحمِلهُ؛  یا امیرالمؤ منین علیه السّلام ما این بار را بر مى داریم. حضرت پاسخ مى داد كه :رَبُّ العَیالِ اَحَقُّ بِحَملِهِ؛ رهبر امّت سزاوارتر است كه بردارد .

 

حجت الاسلام عارف آل کثیر در ادامه به توجه ویژه ی امام به جوانان پرداخت و تصریح نمود : وزى امـام عـلى (ع)  بـا یـكـى از كـارگـران منزل به نام قنبر به بازار رفته و دو عدد پیراهن، یكى به دو درهم، و دیگرى به سه درهم خرید. پیراهن نو و بهتر را به قنبر داد كه بپوشد، و خود پیراهن ساده را پوشید. قنبر گفت :مولاى من، بهتر است كه پیراهن بهتر را شما بپوشید. حضرت امیرالمؤ منین على (ع) فرمود :تـو جـوانـى و باید لباس خوب بپوشى، و سنّ من بالاست باید لباس ‍ ارزانتر داشته باشم من از پیامبر صلى الله علیه و آله شنیدم كه فرمود :از طـعـامـى كـه مـى‌خـورید به غلامانتان بدهید، و از لباسهائى كه مى‌پوشید به آنها بپوشانید. مـن از خـداى خـود خـجـالت مـى‌كـشـم كه پیراهن نو را خودم، و كهنه را به تو بپوشانم .

 

در این همایش شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمد دیناروند کارشناس تئاتر اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، برهان زبیدی مقام مقام پایگاه خبری تحلیلی ایران انا ـ رضا کرد خبرنگار ایران انا ـ کریم ستاوی مسئول امور مساجد و عضو هیئت مدیره ی انجمن روزنامه نگاران ـ عبدالرضا یاحسن رئیس کانون تعزیه ؛ روئسای انجمن های « روزنامه نگاران ـ موسیقی ـ هنرهای تجسمی ـ هنرهای نمایشی ـ خوشنویسی » ، مدیران گروه های نمایشی « اندیشه ـ سنتی ـ سایه سار ـ  صوت الغریب ـ تعزیه ی بزرگ حسینه ی اعظم و خامس آل عبا(ع) » و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه و مطبوعات حضور داشتند .


 

از دیگر برنامه های این همایش می توانبه « خوانش شعر توسط رحمن ایزدی توسط انجمن شعر فارسی ـ اجرای دکلمه توسط صادق اسماعیلی ـ نوازندگی نی توسط حسین نجاتی رئیس انجمن موسیقی ـ اجرای بخشی از نمایش مذهبی شهادت امام علی توسط گروه تعزیه خوانی صوت الغریب به نمایندگی از طرف انجمن هنرهای نمایشی » اشاره کرد .

 

همچنین در پایان علی طالبی به عنوان طراح در بخش های امور صحنه ـ بروشور ـ بنر ـ پوستر و لوگو ـ حسین نجاتی به عنوان آهنگساز ـ مهدی شوهانی به عنوان مسئول کارگروه تئاتر نمایش های خیابانی و مصطفه عمله به عنوان عضو شورای بازبینی گروه تئاتر اندیشه احکام خود را دریافت نمودند .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست