07062024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۴۱۶1741

سومین همایش روز قلم در شهرستان شوش برگزارشد

مهدی کرم الهی ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ محمد شکوهی

در حالی که برگزاری همایش روز قلم در تقویم فرهنگی انجمن روزنامه نگاران مصوب شده بود و هیئت مدیره ی این انجمن از قبل سین برنامه را تنظیم کرده بود ، اما این همایش روز یکشنبه 13 تیرماه 1395 توسط اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در تالار نیایش برگزار شد .

در این همایش ابتدا شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضرین در همایش از درگاه خداوند سبحان ، به قسم های خداوند در قرآن کریم اشاره کرد و در ابتدا به تعریف قسم پرداخت و گفت : قَسْم در لغت به معنای جزءجزء کردن و "قِسْم" به معنای بهره بردن  و "قَسَم" در اصل از "قَسامه" بوده (یمین و سوگندی که بر اولیاء مقتول ادا ‌شود) ، به معنای حسن و جمال که در اصطلاح فقهی و قرآنی، اسمی برای "حلف" به کار برده شده است ؛ وجه نام‌گذاری سوگند یادکردن به "قسم" این است که یادکننده‌ قسم گویا با سوگند خوردن در هر جایگاهی که باشد از زیبایی و جمال آن چیزی که به آن قسم می‌خورد، بهره‌ای می‌برد،  و "یمین" را از آن جهت به معنای سوگند گرفته‌اند که عرب چون در حین پیمان ‌ بستن و هم‌سوگند شدن، دست راست یکدیگر را می‌فشردند، لذا‌ به‌طور مجاز یمین گفته‌اند .

وی سپس به سوگند از منظر قرآن اشاره کرد و عنوان نمود : در آیات بسیاری از قرآن کریم ، خدای متعال به چیزهایی سوگند یاد کرده، از جمله : « ذات پاک خویش ، روز قیامت ، فرشتگان ، ماه ، خورشید ،  قلم ، زمین ، آسمان  و... در حالی‌که خداوند بی‌نیاز از سوگند بوده ، ولی سوگندهای قرآن همواره دارای دو فایده مهم است : « نخست تاکید روی مطلب » ، و دوم  « بیان عظمت چیزی که به آن سوگند یاد می‌شود » ؛ زیرا هیچ‌کس به موجودات کم ‌ارزش سوگند یاد نمی‌کند . و اهمیت برخی از مطالب آنقدر بالاست که خداوند در « یک سوره یازده مرتبه قسم یاد نموده است. »  و از طرفی این سوگندها که خطاب به انسان است، جهت تفهیم ارزش و منزلت او بوده، تا انسان‌ها به ارزش وجودی خود پی برده و خود را به بهایی اندک نفروشند و در برابر نعمت‌های فراوانی که خداوند برای‌شان ارزانی داشته، جهت رسیدن به قرب الهی، تلاش کنند .


شریف احمدی همچنین افزود : در قرآن بیش از صد " قسم" با واژگان مختلف : « قسم، حلف، یمین، و او قسم و...  » در بیش از « چهل سوره » ذکر شده است . و لیکن ما در این نوشتار به بررسی واژگانی می‌پردازیم که خداوند با آن‌ها سوگند یاد کرده است و چون این همایش تحت عنوان روز قلم است با توجه به کمبود وقت فقط به این مورد بسنده می کنم .

رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در این خصوص تصریح نمود  : خداوند زیباترین است و اگر بخواهد به بزرگترین وجود یا زیباترین قسم بخورد باید به خود سوگند بخورد ولی عجیب است که خدا به قلم سوگند می‌خورد که این به معنی « عظمت طراز قلم » است.

وی افزود : آیا تا به حال به «چیزهای مقدس» فکر کرده اید؟ فکر کرده اید که چه چیزهایی در این دنیا مقدس اند؟ آیا فکر کرده اید که این چیزها «چرا» مقدس اند؟ « نون والقلم و ما یسطرون »  خداوند به قلم سوگند یاد کرده است. به «  قلم و به آن چه می نویسد ، سوگند یاد کرده است »  .  و آیا تاکنون فکر کرده اید که  «قلم»  مقدس است و ساحت قلم را نباید به آلودگی ها مخلوط کرد ؟ و می دانید که پاسداری از حریم قلم به عهده ی  کسی است که قلم بر دست می گیرد و می نگارد و خداوند به آن چه نوشته می شود سوگند یاد کرده است و نه به آن چه گفته می شود ؟ و قلم را رسالتی است و اهل قلم را . و خداوند از عالمان بیعت گرفته است که به سیری ظالم و گرسنگی مظلوم صبر نکنند و آن که سکوت می کند و قلمی بر دست دارد و با قلمش فریاد نمی کند، چه توجیهی دارد؟ و چگونه است که از ابزار مقدسی برای اهداف نام قدس استفاده می شود؟ و نه فقط قلم بلکه تمام آن چه که در این دنیا تقدس دارند، گاهی ملعبه می شوند و ابزاری برای توجیه ناحق خودمان و آنچه گفته ایم و آنچه به جا آورده ایم.

احمدی در ادامه گفت :  آیا این همه کاغذها که سیاه می شوند و کلمات که خرج می شوند و چه کلمات زیبا و مقدسی که برای پوشش دادن به زشتی ها به کار نمی روند؛ ارزش خواندن دارد؟ آیا می دانیم چه بخوانیم، چه نخوانیم؟ به کدام سخن گوش دهیم و به کدام سخن گوش ندهیم؟ آیا آن کس که قلم به دست می گیرد و می نگارد، نباید شایستگی اش را داشته باشد؟ آیا نباید او پیش و بیش از همه بداند، بخواند، بپرسد و جستجو کند؟ و آیا این گونه است؟ چه خوب است که در تقویم های ما روزی است با نام «روز قلم» و هر روز روز قلم است. روز تراویدن فکر و اندیشه و ایده ی نو وتازه و شریک کردن دیگران در افکار و ایده هایمان. و هر روز و هر زمان خداوند به قلم سوگند یاد می کند و به آن چه می نگارد و ساحت قلم پاک است و نباید به آلودگی کشاندش، همان طور که قلب را، روح را، خانة خدا را، کلام خدا را و طبیعتش را و تمام آنچه که از او نشانی دارد. همان طور که عظمت خورشید را ، ستاره شناسان می شناسند و خداوند به ماه، به ستاره، به آسمان و به زمین سوگند خورده است و ما تا کنون فکر نکرده ایم که هر مخلوق خداوند که ملک مطلق خداست؛ مقدس است و قلم نیز که خداوند آن را به پیامبرانش و جانشین پیامبرانش به ودیعه گذاشت و شکستن حریم آنچه که متعلق به اوست تاوانی دارد بس سنگین وادای رسالت، سنگین تر و سخت تر  . و من به عنوان رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش  روز قلم را  بر تمامی پاسداران حریم قلم و اندیشه در شهرستان شوش تبریک می گویم .

حجت الاسلام والمسلمین رئیس دفتر امام جمعه ی شهرستان شوش به عنوان سخنران دوم این همایش به جایگاه و منزلت بسیار مهم اهل قلم اشاره کرد و در این راستا اظهار داشت : « قلم به دستان و افسران فرهنگی از همان صدر اسلام تا ورود اسلام به ایران و از قیام خونین سال 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی و بعداز آن هشت سال دفاع مقدس تا دوران سازندگی و از تحریم های شدید اقتصادی تا پیشرفت علم ـ صنعت و تکنولوژی و انرژی هسته ای » را چون مواریث فرهنگی به نسل‌های بعدی منتقل داده و از این به بعد هم کار خود را انجام می دهند .


وی خطاب به اهل قلم نسل آینده توصیه نمود :  هنرمندان و نسل‌های بعدی ضمن این که می بایست راه نسل های قبل خود را ادامه دهند ، احترام به چهره هایی که حق استادی گردن آنها را دارند را نیز می بایست هم چون گذشته گان در دستور کار خود قرار دهند تا خدایی ناکرده وقفه و خلعی در ثبت وقایع تاریخ این دیار به وجود نیاید و به عبارتی حلقه ای از این زنجیر کهن و ریشه دار گسسته نگردد .

از دیگر برنامه های این همایش می تواند به هنرنمایی هوشنگ سعیدیان و علی عطایی نیا از خوشنویسان انجمن خوشنویسان شوش که بر روی سن تالار نیایش به خلق اثر پرداختند و آثار خود را در پایان به مدعوین هدیه دادند ؛ خوانش شعر ـ قرائت داستان ـ تکنوازی نی ( با استفاده از کلیپ صوتی انجمن موسیقی ) ـ اجرای بخشی از نمایش شهادت امام علی(ع) توسط گروه نمایش صوت الغریب وابسته به انجمن هنرهای نمایشی و تجلیل از روئسای انجمن ها و فعالان اهل قلم اشاره کرد .



تحلیل شوش نیوز در مورد این همایش :

مجری برنامه بارها در روز قلم برای معرفی «  اهل اقلم شوش  » از عنوان « قلم زنان » استفاده کرد در حالی که اگر بخواهیم قلم زن را معرفی کنیم باید گفت که ؛ « قلم‌زنی عبارت است از تزیین و کندن نقوش بر روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج و یا به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیله قلم با ضربه چکش و بر روی اجسام فلزی. قلم‌زنی یکی از رشته‌های هنرهای سنتی ایران است که در دسته بندی، در رده هنرهای صناعی و در گروه فلزکاری قرار دارد . در حالی که اهل قلم به کسی گفته می شود که می نویسد و مجموعه ی وسیعی را در بر می گیرد و در رأس آنها شهید سید مرتضی آوینی است که به « سید شهیدان اهل قلم » در ایران اسلامی معروف و مشهور است . و « شاعران ، نمایشنامه نویسان ، فیلم نامه نویسان ، داستان سراها ، پژوهشگران ، محققان ، روزنامه نگاران ، خبرنگاران ، مقاله نویسان و ... ) اهل قلم می گویند .

توضیح در مورد عکس ها :

با توجه به این که در مصوبات اتاق فکر اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شده بود که انجمن فیلم و عکس مسئولیت فیلمبرداری و عکاسی همایش را برعهده داشته باشد لذا انجمن روزنامه نگاران و پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز مستقیماً هیچ عکسی را نگرفت و به انتظار نشست تا انجمن فیلم و عکس ، مجموعه عکس ها را در اختیار شوش نیوز قرار دهد تا به صلاحدید خود عکس های خبری را در معرض دید عموم قرار دهد ، اما مجموعه عکس ها به اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش داده شده و به صلاحدید اداره عکس های موجود در این گزارش به شوش نیوز ارسال گردید و ما هم بر حسب این که گزارش بدون عکس نماند رسالت خود را انجام دادیم .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست